Ilmailupäivässä paha onnettomuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Remmiveto, 18.8.2019.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kaimma sitä sattumistakin ajattelee jokanen etenkin jos on tehoja paljon ja ajetaan tollasta. Joitain viehättää vaarantunne, nopeus mikä ketäkin ja välillä voi käydä näin. Mun mielestäni tässä on sikäli käynyt onnellisesti ettei ykskään sivullinen kuollut tai loukkaantunut, vaan meni pelkkä kuski joka oli homman vaarallisuuden kanssa sinut.

    Ikävimpiä tapauksia ovat ne missä menehtyy sivullisia esim. katsojia jotka ei varmastikkaan ole sellasen ajatuksen kanssa sinut että joku auto saattaa tulla syliin.
     
    Karpov, jknR, wilburi ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Lisäten vielä edelliseen, katsojat tuskin ovat sinut senkään kanssa että auto saattaa tulla puutteellisten jarrujen/turvavarusteiden tai auton rakentelemisessa tapahtuneiden virheiden/laiminlyöntien vuoksi syliin. Etenkään kun eivät tiiä minkälaisella autolla kukakin kiihdyttää tai tiiä että autossa on jotkut linglongit eikä oikeet kilparenkaat.
     
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ostin mun tähtiperä Cortinan eräältä rallikuskilta n. 25 vuotta sitten. Hän oli ajanut sillä kertomansa mukaan Irjalan suoralla 200km/h kun konepelti lävähti ylös. Sillon autossa tosin oli 2 litrainen turbokone.(nyt ei) Konepellin saranat kertovat kyllä sen auenneen ainakin joskus vasten tahtoa.. Sen jälkeen ilmeisesti tulivat sokat konepeltiin.


    EDIT: Liittyy siis tuohon tehojen lisäämiseen.

    Täysin turha kommentti, mutta halusin jakaa sen kanssanne, rakkaat kanssa-autoilijat.:rolleyes:
     
    Muokattu: 19.8.2019
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vaikuttaa siltä että oli kokenut kuski ja tiesi riskit, aikuinen mies tehköön niinku huvittaa.

    Toivottavasti ei jääny lapsia ilman isää, ja vaimoa niiden kanssa.
     
    Camino'79, Gary Grand ja sdfsd tykkäävät tästä.
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tämä on yksi ärsyttävämmistä fraaseista, jota toistetaan aina. Ehkä saivartelua, mutta onko se sitten vähempiarvoinen ihminen, jos ei jäänyt lapsia tai vaimoa?

    "ai ei ollutkaan lapsia ja vaimoa. No ei se sit niin paha ole". Niinkö?
     
    Muokattu: 19.8.2019
    Karpov, Kruunusaari, Nikuzai ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tragedia on isompi mikäli lapsen kehitys vääristyy kun ei ole isää, tai tulee joku trauma asiasta.

    Ihmisten arvoakin voidaan ajatella niin monella tavalla. En pidä itteeni kovinkaan arvokkaana. Ei mulla ole muuta elämäntehtävää tällä hetkellä kun avittaa tulevaisuudessa vanhempiani vsnhoilla päivillöön ja lopulta hautaan. Toki jos joskus saan lapsia/perustettua perheen arvokkuuteni voi lisääntyä koska enemmän ihmisiä on minusta "riippuvaisia" enemmän tai vähemmän. Tai siinä tilanteessa kun vanhempani ei enää tule toimeen kotonaan ilman apuani tai jossain muussa tilanteessa missä joku on riippuvainen mun olemassaolostani.

    Monenko ihmisen päivittäiseen elämään sun poismenosi vaikuttaisi koko niiden ihmisten loppuelämän ajan? Moniko ihminen on riippuvainen sun olemassaolostasi?
     
    Ässä., miguelo, TwistOla ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo kyllä se noinniinku menee. Vai miksi luulet että vaarallisimpiin tehtäviin valitaan perinteisesti lapsettomia tai naimattomia miehiä?
    Mieti nyt vähän, tuon jannun kärsimykset ja tuska on ohi, ja oli itse valintansa tehnyt. Toki ei toivois kelleen noin käyvän, se on selvä. Mutta lasten ja vaimon, jos niitä on, kärsimys ja tuska sen sijaan vasta alkoi, eikä siihen ole luvassa loppua.

    Onko sulle yhdentekevää kumpi on tilanne? :eek:
     
    Camino'79, Gary Grand, Rahikainen ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllähän taas on kirjavaa keskustelua.
    Huvittavaa tuo kiihdyttäjien meuhkaaminen, aivan kuin naapurin 10v sälli joka jää kiinni pahan teosta. "EN SE OLLUT MINÄ"
    pelätäänkö niin paljon oman lajin puolesta vai oman julkisuuskuvan että pitää tolla tavalla meuhkata.

    Toinen itse onnettomuus. Sulmessa ei ole vastaa vaa ikinä käynyt. Hannun kaato nyt Ruotsissa on lähin mutta viitäkin puuttuu vauhti. Audi kulki 90 metriä SEKUNNISSA ja alkoi pyörimään ympäri. Käsittääkseni autossa oli kaaret mutta ei ihmisella ole mitään mahdollisuuksia selvitä sellaisesta lingosta. Varsinkin kun se pyöriminen jatkuu lähes kilometrin matkan.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eikös drag racessa tule romua vähän väliä maaliviivan tuntumassa, ja harvemmin kukaan kuolee? Nopeudet riippuu tietty luokasta.

    Ja tässä oli tavalliset vyöt käytössä? Eikä pottaa?

    Kyllä näin maallikkonakin pidän tärkeenä tehdä selvä ero tuon touhun ja sääntöjen mukaisen drag racen välillä.
     
    Nikuzai ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllä tulee mutta edeleen ikinä ei suomen radoilla ole kukaan pyörinyt noin.

    Tiimi jossa olin mekatsuna vuosia ajoi 10v Alastarossa seinään 270kmh, auto katkes mut kuskille ei käynyt pahemmin. Keula edellä viistosti muuriin. Aivan eri juttu kuin pyöriä ja hyppiä melkein kilometri.

    Kypärä pakko ilmailupäivässä mielestäni on. Audissa oli kaaret.

    Kun laskuvarjohyppääjä tulee tonttiin ni onko liitovarjoporukka huutamassa et ei ollut meidän laji...
    Tai uimari hukkuu mökkirantaa ni kilpauimarit ettei ollut meikäläisiä.

    Äkkiä luulisi että oltaisiin surullisia ja näytettäisiin myötätuntoa eikä tehtäisi hajurakoa..
     
    Muokattu: 19.8.2019
    stana, Charger´69 ja Harri S tykkäävät tästä.
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nuo ei minusta ole toisensa pois sulkevia asioita.

    Jätän aiheen nyt kuitenkin semmosille kutka siitä jotain tietää.
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Oli työkaverin naapuri ja kyllä sillä perhe oli 2 pientä lasta ja vaimo jäi suremaan
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    On se ihan olennaista uutisoinnissa et faktat on oikein. "Suuri yleisö" mieltää ja leimaa niiden perusteella ja niitä käytetään omien agendojen ajamiseen.

    Mitä itse onnettomuuteen tulee; shit happens. Jälkiviisaus yleensä ei ole kovin hedelmällistä, siel on ollut yks kuski, yks tapahtuma, yks hetki. Onks tehty asiat "oikein" vai "väärin", who knows, ja onks sil kauheesti edes väliä. Riskit varmasti jokainen viivalle lähtijä tiedostaa ja on valmis ne ottamaan tuuriin luottaen.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Aina, kun tämän tapasta satuu alueella, kuin alueella, niin tutkimuksien jälkeen tulee lisää rajoitteita vastaaviin tapahtumiin.
    Korkeilta paikoilta on putoiltu, ja satuteltu itseään, niin nyt jo metriä korkeemmalle ammatikseen meneville vaaditaan jo melkoset suojarakenteet, ja varusteet. Siis Suomessa....

    Olishan se hyvä, että tuommosissa nopeustapahtumissa tarkistettaisiin edes tärkeimmät varusteet, eli renkaat. Kovassa nopeudessa renkaan puhkeaminen vaikeuttaa auton hallintaa. Turvatoimista huolimatta aina joskus sattuu.

    Seuraavaks varmaan tulee syyniin tavallisten autojen ratapäivät, ja radoilla harjoitelut?
    Sittten tulee se, ettei voi tehdä kohta yhtään mitään, kun kaikki on vaarallista, ja voi sattua. Sen takia moottoriteilläkin ajetaan kohta kolmeekymppiä ainakin sillon, jos siihen on muutaman kuukauden päästä tulossa ihmisiä työskentelemään sadan metrin päähän? Pitää totuttaa ajoissa käyttäytymään!

    Siihen ei puututa, kun suuri osa autoilijoista tekee jotain muuta, kuin ajaa, ja kuinka pieni liike, tai ohjaamattomuus tekee sen, että siirtyy vastaantulijan kaistalle, ja osuu johonkin (vaikka ny sähkötolppaan).

    Tuossa nopeustestissä kuski varmaankin tiedosti vaarat, mutta ei ollu aikasemmin sattunu vastaavaa, eikä uskonu itelle sattuvan mitään? Endorfiinejä pitää saada, muuten ei tunnu miltään.....
    Läheisille tuo on kova paikka.
     
    Nikuzai ja Pertti K tykkäävät tästä.
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Jospa tuosta olis oppia itellekkin, ettei lähde 40 vuotta vanhoilla renkailla liikenteeseen, vaikka ne katsastuksessa ei aiheuttaneetkaan hylkyä.
     
    Harri S tykkää tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mua vhän hämmästyttää tää esson tutkijalautakunta joka on päätelllyt asioiden johtuvan käytetyistä renkaista. Juuri tämän takia oikea uutisointi onkin erittäin oleellista. Jos ny vaan antais ihan tutkijoiden selvittää mitä kävi ja miksi.
     
    Muokattu: 19.8.2019
    Pertti K ja simeoni tykkäävät tästä.
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Näin juuri. Toki vauhtia oli yli 320 kmh. Siinä ei tarvitse kummoista virhettä tehdä, niin voi lähteä lapasesta.
    Melko paljon 1989 vuosimallin Audille.
    Samaa vauhtia kun F1 -autot kilpailussa suoran päässä.
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ite en oo vetäny ku reilu 280 vm 67 Plymouth VIPillä, mut se onkin suunniteltu niille vauhdeille. En tie, mut oon käsittänyt et tollaset audit on ihan kelpoautoja.
     
  19. XJR

    XJR 3rd gear

    Auton keula on silminnäkijähavaintojen mukaan kolahtanut sekä Kalajoella, että Lappeessa rataan kun on alettu jarruttamaan voimakkaasti. Perästä tulee aika kevyt siinä vaiheessa. Tämä nyt ilman sen kummempaa spekulointia.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ylen uutisten mukaan: "Onnettomuustutkintakeskus Otkes ei ensitietojen perusteella aloita tutkintaa sunnuntaina Lappeenrannan kiihdytysajotapahtumassa tapahtuneesta turmasta, kertoi Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi STT:lle."

    Varttiahan tuolla autolla oli ajettu linglong halpisrenkailla, kuvien perusteella tuolla oli jotkut toiset alla (vanteet oli ainakin eri). Mutta jos on vauhdissa räjähtänyt, niin luulisi sen näkyvän kun auton romua tutkitaan. Jos sitä nyt sit kukaan tutkii.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!