Alv 22% usa-tuonnissa, mistä se lasketaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kimmosch, 8.2.2010.

  1. Man in Black

    Man in Black 3rd gear

    :soosoo:
    Pojat, pojat, älkää hyvänen aika herättäkö nukkuvaa (vero)karhua...

    Voi käydä vielä niin, että kertaheitolla loppuu tulkinnoilla spekulointi - kaikkialla - ja vanhatkin tullaukset menevät jälkitarkastukseen.

    :soosoo: :soosoo:

    Nyt kannattaisi katsoa asioita laajemmalla perspektiivillä ja miettiä kerran jos toisenkin mitä tänne kirjoittaa ja mistä alkaa tekemään oikaisuvaatimuksia. On asioita, joista kannattaa ja asioita, joista ei. Ottakaa asioista ensin selvää perusteita myöden.

    Jokaisella toki on perusoikeus lähteä vaatimaan "oikeuksiaan", mutta se ei ole peruste, että kaveri sai, mutta minä en. Näinhän tapahtuu joka ilta, joku saa ja joku toinen ei.

    Kuka haluaa herättää kontion talviuniltaan penkomaan vanhoja tullittomuuspäätöksiä?

    Se, joka melullaan mahdollisesti herättää karhusen, niin luvassa on aikamoista kuhinaa tässäkin foorumissa muista turpakäräjistä puhumattakaan.

    Rima ei tule vänkäämällä laskemaan, se vaan nousee ja mahdollisesti jopa kaikkien uloittumattomiin.

    :soosoo: :soosoo: :soosoo:

    Tietyissä asioissa pätee, "Kell onni on, se onnen kätkeköön ja älkää himoitko toisten onnea"
     
  2. Siellä on varmaan tullivirkailijoilla nyt korvat punaisena kun ylhäällä tuulee ja paska valuu alaspäin , alkavat nyhtää nyt jokavälistä entistä enemmän kun aiemmat lainvastaisesti saadut verorahat joudutaankin (osittain?) palauttamaan , ei vaan oteta opiksi ,ei....

    Kansalaisten etuja on niin mukava polkea sieltä tiskin/virka aseman suojista. Enkä tarkoita tällä varsinaisia tullivirkailijoita välttämättä , osa on todella asiallista ja heidän kanssaan on mukava asioita pyöritellä mutta säänöt ja niiden tulkinnasta vastaavat maailman navat kyllä saisivat hiukan laajentaa katsomuksiaan...

    On muuten muutamasta autosta tullut maksettua nuo maksut vaikka olis ikä/kunto täyttänyt ainakin aiemmat vaatimukset ,mutta itellä ei ollut tietoa ja ymmärrystä vaatia helpotuksia siihen aikaan :oops:
     
  3. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    eli jos on vaan mahikset niin kannattaa tuottaa muualle eu:hun ja hakea sieltä, toki se ei taas aina ole rahallisesti kannattavaa :oops:

    olettaen tietysti että esim belgiassa tai jossain muualla tulee tullitta ja jopa alvitta :eek:
     
  4. Man in Black

    Man in Black 3rd gear

    Mistäköhän tällainen :wc: olettamus on peräisin, että muualle EU:n alueelle olisi mahdollista tuoda auto tullitta ja jopa ilman ALVia? :rotfl:

    Jos ruoho näyttää aina vihreämmältä aidan toisella puolella, niin kannattaa oikeasti ottaa asiasta selvää tai käydä jopa ihan itse tarkistamassa asia.

    Hop hop, matkaan jo käy!!!
     
  5. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    siis jos suomessa on tällainen pykälä niin miksi sitä ei olisi muualla?
    ja alvi on ainakin pienempi olikohan juuri belgiassa?

    ja nämä tiedot on todellakin varmoja huhuja :rotfl: josko joku tarttuisi syöttiin ja avaisi sanaisen tietolaarinsa :rotfl:
     
  6. 64c10

    64c10 3rd gear

    Mainittakoon nyt vielä että en missään vaiheessa asiasta oikaisua tehdessäni verrannut autoani muihin, tullittomiin, autoihin juuri siitä syystä ettei kenellekkään tule jälkiseuraamuksia tullin/verottajan taholta. Maininta vastaanvanlaisen tullittomuudesta on ollut ainoastaan lisätietona tällä palstalla. Samaan aikaan tulleen ja tullittomana selvinneen auton identiteettiä ei tiedä muut kuin minä ja auton omistaja jonka kanssa sovin etten vertaa autoa/tullipäätöstä omaani. Ja se sopimus pitää... Oikaisuvaatimusta tehdessäni hain kriteereitä alkuperäisyys vaatimuksille, ja sen myötä tullittomuudelle, koska mistään ei niitä tuntunut löytyvän eikä kukaan asiasta tietävän. No nyt tiedetään ja omalta osaltani asia on selvä ja tulevat toimintatavat auton tuonnissa selvät.
     
  7. Man in Black

    Man in Black 3rd gear

    Jos, jopa, olikohan, olettaen...


    Lukaisepa ensin tämä linkki ja sieltä kohta 6 EU:n ulkopuolelta tuotavat käytetyt ajoneuvot. Kerrotaanko siellä ajoneuvojen tai erityisryhmien tullittomuudesta?

    http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/020.pdf


    Kerropa vielä mihin perustuu olettamuksesi, että jossain muualla käytetyn ajoneuvon voisi tuoda EU:n alueelle maksamatta siitä ALV kuten tässä esität olettamuksen...

    Jonninjoutavia höpötyksiä vailla mitään pohjaa :wc:

    Lähentelee jo kansankiihotusta ja populismia :rotfl: :poff:
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä koeponnistin tuon asian yhdellä 60 desotolla ja tulos oli sama kuin sulla.
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    MudMaxille ja muillekin tiedoksi että "pykäliä" on viilattu Brysselissä. Vastaavasti myös muissa EU maissa on "keräilyautojen" määritykset muuttuneet.

    Edellinen tariffinimikkeistössä CN-koodilla 9705 00 00 olleen nimikkeen sisältö (2006)

    SELITTÄVÄT HUOMAUTUKSET EUROOPAN YHTEISÖJEN
    YHDISTETTYYN NIMIKKEISTÖÖN

    XXI JAKSO
    TAIDETEOKSET, KOKOELMAESINEET JA ANTIIKKIESINEET
    97 RYHMÄ
    TAIDETEOKSET, KOKOELMAESINEET JA ANTIIKKIESINEET
    9705 00 00 Eläintieteelliset, kasvitieteelliset, mineralogiset, anatomiset, historialliset, arkeologiset, paleontologiset, etnografiset ja numismaattiset kokoelmat ja kokoelmaesineet

    1. Tähän nimikkeeseen kuuluvat historiallisesti kiinnostavina kokoelmaesineinä moottoriajoneuvot, jos ne täyttävät Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen asiaa N:eek: C 200/84 koskevassa päätöksessä esitetyt vaatimukset eli

    — niillä on tiettyä harvinaisuusarvoa,
    — niitä ei tavallisesti käytetä alkuperäiseen tarkoitukseensa,
    — niillä käydään erikoiskauppaa vastaavilla käyttöesineillä käytävän tavanomaisen kaupan ulkopuolella,
    — ne ovat arvokkaita, ja
    — ne havainnollistavat merkittävää askelta ihmiskunnan saavutusten kehityksessä tai tämän kehityksen yhdessä vaiheessa.

    Koska moottoriajoneuvo on luonteeltaan suhteellisen lyhytikäinen käyttöesine, jonka tekniikkaa kehitetään jatkuvasti, voidaan edellä mainitun päätöksen edellytysten — sikäli kun tosiasiat eivät ole selvästi ristiriidassa niiden kanssa — katsoa olevan sovellettavissa myös seuraaviin:

    — alkuperäisessä tilassa olevat moottoriajoneuvot, joiden koria, ohjaus- tai jarrujärjestelmää, koneistoa yms. ei ole merkittävästi muutettu ja jotka ovat vähintään 30 vuotta vanhoja ja mallia tai tyyppiä, jota ei enää valmisteta;

    — kaikki ennen vuotta 1950 valmistetut moottoriajoneuvot, vaikka ne eivät olisikaan ajokunnossa.

    2. Nimikkeeseen kuuluvat myös historiallisesti kiinnostavina kokoelmaesineinä

    a) moottoriajoneuvot valmistusajankohdasta riippumatta, jos niitä on todistettavasti käytetty historiallisessa tapahtumassa;
    b) moottoriurheiluajoneuvot, jotka ovat todistettavasti yksinomaan kilpailuja arten suunniteltuja ja rakennettuja sekä ainoastaan niissä käytettyjä ja jotka ovat olleet huomattavan menestyksekkäitä arvostetuissa kansallisen tai kansainvälisen tason urheilutapahtumissa.

    Todisteena voidaan käyttää tarkoitukseen sopivia asiakirjoja, esim. tietokirjoja tai ammattikirjallisuutta tai tunnustetun asiantuntijan lausuntoa.

    3. Edellä mainitut selittävät huomautukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyöriä.

    4. Jäljennökset, jotka eivät vastaa edellä mainittuja vaatimuksia, eivät kuulu tähän nimikkeeseen.


    Lähde: 28.2.2006 Euroopan unionin virallinen lehti C50/01 sivu 381


    Ylläolevaan muotoon kyseinen nimike päätyi EU-tuomioistuimen päätöksellä:

    Yhteisöjen tuomioistuimen tuomio (neljäs jaosto) 3 päivänä joulukuuta 1998
    Uwe Clees vastaan Hauptzollamt Wuppertal.
    Ennakkoratkaisupyyntö: Finanzgericht Düsseldorf - Saksa.
    Yhteinen tullitariffi - Historiallisesti tai etnografisesti arvokkaat kokoelmat ja kokoelmaesineet - Museoautot.
    Asia C-259/97.
    Oikeustapauskokoelma 1998 sivu I-08127

    Tiivistelmä

    Yhdistetyn nimikkeistön nimikettä 9705 on tulkittava siten, että sellaisilla ajoneuvoilla oletetaan olevan historiallista tai etnografista arvoa, jotka

    - ovat alkuperäisessä tilassaan ja joiden alustaa, ohjaus- tai jarrujärjestelemää, moottoria ynnä muuta sellaista ei ole merkittävästi muutettu ja

    - jotka ovat vähintään 30 vuotta vanhoja ja

    - sellaista mallia tai tyyppiä, jota ei enää valmisteta.

    Kuitenkaan sellaisilla moottoriajoneuvoilla, jotka täyttävät nämä edellytykset, ei ole historiallista tai etnografista arvoa, jos toimivaltainen viranomainen osoittaa, että ajoneuvo ei ole omiaan havainnollistamaan merkittävää askelta ihmiskunnan saavutusten kehityksessä tai tämän kehityksen yhdessä vaiheessa.

    Lisäksi näiden ajoneuvojen on oltava sellaisia, että ne kelpaavat kokoelmaan otettaviksi nimikkeessä 9705 tarkoitetulla tavalla, eli niillä on tiettyä harvinaisuusarvoa, niitä ei tavallisesti käytetä alkuperäiseen tarkoitukseensa, niillä käydään erikoiskauppaa vastaavilla käyttöesineillä käytävän tavanomaisen kaupan ulkopuolella ja ne ovat arvokkaita.

    Lähde: EUR-LEX, Euroopan Unionin Oikeus, CELEX numero 61997J0259

    EU:n KOMISSIO on korvannut marraskuussa 2009 nimikkeen 9705 00 00 sisällön seuraavalla selityksellä:

    EUROOPAN UNIONIN TOIMIELINTEN JA ELINTEN ANTAMAT TIEDONANNOT
    KOMISSIO
    Selittävät huomautukset Euroopan yhteisöjen yhdistettyyn nimikkeistöön

    Muutetaan tariffi- ja tilastonimikkeistöstä ja yhteisestä tullitariffista 23 päivänä heinäkuuta 1987 annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:eek: 2658/87 ( 1 ) 9 artiklan 1 kohdan a alakohdan toisen luetelmakohdan nojalla Selittävät huomautukset Euroopan yhteisöjen yhdistettyyn nimikkeistöön ( 2 ) seuraavasti:

    Sivu 402:

    9705 00 00 Eläintieteelliset, kasvitieteelliset, mineralogiset, anatomiset, historialliset, arkeologiset, paleontologiset, etnografiset ja numismaattiset kokoelmat ja kokoelmaesineet.

    Korvataan nykyinen teksti seuraavasti:

    ”1. Tähän nimikkeeseen kuuluvat moottoriajoneuvot, jotka ovat
    — alkuperäisessä tilassa ilman koriin, ohjaus- tai jarrujärjestelmään, koneistoon jne. tehtyjä merkittäviä muutoksia;
    — vähintään 30 vuotta vanhoja; ja
    — mallia tai tyyppiä, jota ei enää valmisteta.

    Sellaisia moottoriajoneuvoja ei kuitenkaan pidetä historiallisesti tai etnografisesti arvokkaina eikä tähän nimikkeeseen kuuluvina, joiden osalta toimivaltaiset viranomaiset osoittavat, että ne eivät edusta merkittävää askelta ihmiskunnan saavutusten kehityksessä tai kuvasta tämän kehityksen yhtä vaihetta.

    Jotta tällaiset ajoneuvot kelpaisivat kokoelmaan, niillä on oltava myös seuraavat ominaisuudet:

    — niillä on tiettyä harvinaisuusarvoa;
    — niitä ei tavallisesti käytetä alkuperäiseen tarkoitukseensa;
    — niillä käydään erikoiskauppaa vastaavilla käyttöesineillä käytävän tavanomaisen kaupan ulkopuolella; ja
    — ne ovat arvokkaita.

    2. Nimikkeeseen kuuluvat myös historiallisesti arvokkaina kokoelmaesineinä:

    a) moottoriajoneuvot, valmistusajankohdasta riippumatta, jos niitä on todistettavasti käytetty historiallisessa tapahtumassa;

    b) moottoriurheiluajoneuvot, jotka ovat todistettavasti yksinomaan kilpailuja varten suunniteltuja ja rakennettuja sekä ainoastaan niissä käytettyjä ja jotka ovat olleet huomattavan menestyksekkäitä arvostetuissa kansallisen tai kansainvälisen tason urheilutapahtumissa.

    3. Tähän nimikkeeseen kuuluvat edellä mainittujen ajoneuvon osina tai tarvikkeina käytettävät tavarat,jos ne ovat itsessään keräilykappaleita, riippumatta siitä, onko ne tarkoitettu asennettaviksi tällaisiinajoneuvoihin vai ei.

    Todisteena voidaan käyttää tarkoitukseen sopivia asiakirjoja, esim. tietokirjoja tai ammattikirjallisuutta tai tunnustetun asiantuntijan lausuntoa.

    Edellä mainitut selittävät huomautukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyöriä.

    Jäljennökset eivät kuulu tähän nimikkeeseen (yleensä 87 ryhmä).”.


    Lähde: 13.11.2009 FI Euroopan unionin virallinen lehti C 272/02 sivut 8 ja 9

    Englanniksi


    Ruotsalainen oikeusoppinut Bo Legelius on sitä mieltä, ettei Komissio voi muuttaa tai selitellä EU tuomioistuimen tuomioita tai päätöksiä:

    Kommissionen får inte genom ”förtydliganden” eller tillämpningsanvisningar ändra på domar eller utslag från EG-domstolarna.
    Lähde: Klassiker verkkolehti



    MITEN vaatimuksia tulkitaan ja sovelletaan?

    Ruotsissa tulkitaan seuraavasti: Tullverket, Samlarfordon
    Esim.
    Kuorjausta vaativa ajoneuvo ei ole alkuperäiskuntoinen
    Harvinainen = alle 30 kpl Ruotsissa
    Arvokas = nykyarvo vähintään 5 kertainen alkuperäiseen hintaan verrattuna
     
  10. MudMax

    MudMax Gearhead

    Suuret kiitokset valtaisasta tietopläjäyksestä!

    Kyllä se brysseli on suoraan saatanasta, sieltä ei ole vielä mitään hyvää tullut :wc: :wc: :wc: :mad: :mad: :mad:
    Tosin sieltähän tämä nyt rajoitettu tullivapauskin on alkujaan peräisin, mutta niin on kaikki muu E-paksa ja direktiivitkin :argue:

    Tullverketin sivulta googlekäännös niille, jotka väittävät ettei muualla ole alv;stä alennuksia keräilyautoille:
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Muistaakseni Ruotsissa meni niin, että normaalisti 25% alv ja tuolla keräilyautokoodilla 12% alv.

    Hollannissa ja Saksassa normaalisti 19% ja Belgiassa 21%. Katso muut alv WIKI. Googlettamisella en löytänyt vanhoille tuontiautoille alv prossia, mutta ei oikein ole flaamin tai ranskan kieli hallussa.....Hollannin "verosivulla" oli jotain mainintaa auton tuomisesta ja 12% verosta, mutta Googlen käännös tilttasi joka kerta kun yritin kääntää...
     
  12. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Viime viikolla tuli kaverille kolme autoa. Yhdestäkään ei mennyt tullia.
     
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kotkan satamasta- hämeenlinnan kautta tullessa perittiin 10%tulli +alv, melkoinen pläjäys kaikkine kuluineen.
    homma sujui muuten suht hyvin. mietin kantsiiko tuosta tullin 10 prossasta valitella. se 10%tulli ei ole oikeasti niin suuri kulu verrattuna tuon hirmuisen 23%alviin joka otetaan koko köntästä.

    onhan sitä aiempina vuosina jälkeenpäin rahaa saaneet ne takaisin jotka olivat joskus vain valittaneet... toisaalta kaikki voi kääntyä aina huonompaankin ja joutuu maksamaan pahimmillaan lisää.
    Autoverohan pitää vielä maksaa joku päivä ja sekin on melkoinen arpajaismääritelmä.
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ilmeisesti auto tullut? Ei ihan satavarmasti selvinny.
    Se "keräilyesineen" 0% tullin kriteerit tais pari vuotta sitten vähän kiristyä.
    Nyt pitää olla jonkun kilpailun voittaja auto tai muuten ihmiskunnan historiaan oleellisesti liittyvä vaunu, jotta sais 0% tullilla.
     
  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    juu! auto tullut.

    tuossa se kerrotaan aiemmissa viesteissä, että hivenen ovat määritelmiä 09 tarkentaneet, mutta periaatteessa VOI saada 10%:n tullin hinnasta pois. onhan sekin rahaa...
     
  16. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Kannattanee enenevässä määrin turvautua ostoaikeissa kotimaiseen kalustoon tai ainakin seurata EU-alueella kaupan olevia laitteita. Vaikka uittaminen ison lahden takaa ja kuvien perusteella hankinta onkin sen verran jännä kokemus, että se pitää jokaisen kerran elämässään kokea.
     
  17. Pumba

    Pumba 3rd gear

    Missä vaiheessa tuo tulli ja alv pitää maksaa?? Heti kun auto haetaan satamasta vai kuinka??
     
  18. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Muokattu: 12.8.2019
  19. Pumba

    Pumba 3rd gear

    Ok. Kiitos tiedosta.
     
  20. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Auto on niin kauan tullivarastossa kunnes tulli + alv maksetaan ja sen jälkeen sen saa maahan.
    Tullaus on tehtävä 90 päivän kuluessa maahan saapumisesta
     

Kerro tästä muillekin!