Nippa/letkuliitin -ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mtk, 22.8.2019.

  1. mtk

    mtk 1st gear

    Tervehdys,

    Kahden Mercruiser 470:n rakentelu/kunnostusprojekti alkaa olla loppusuoralla...

    Päätin vaihtaa mekaanisen polttoainepumpun sähköiseen versioon ja samalla vaihtaa vanhalta pumpulta kulkevan 3/8 putken 10mm letkuun.

    Noh, sähköisessä pumpussa on 1/8 NPT jenkat molempiin suuntiin. Tämä ei ole ongelma, koska 1/8 NPT -> 10mm (tai 3/8") letkuliittimiä löytyy ihan mukavasti.

    Mutta mutta ... Tuo kaasuttimen puoli. Olen nyt ollut jo kaksi kertaa 100% varma, että osun oikeaan. Ensin kokeilin 3/8 normaalia ja 3/8 NPT liitintä, mutta ei vain sopinut. Vanhan liittimen ulkohalkaisija on 0.625 ja 3/8 liittimien näyttäisi kuitenkin olevan 0.675. Ei vaan sovi.

    Olen tehnyt salapoliisityötä lisää ja nyt luulen taas olevani 100% varma, että tarvittava liitin olisikin 5/8-20, eli jokin hieman spesiaalimpi jenka. Kaasarissa on banjo, jota en mielellään ottaisi irti, koska siinä oli myös melko spesiaalit speksit:

    OD 7/8-20

    Tällainen 5/8-20 siis pitäisi jostain löytää ja vielä niin että toisessa päässä olisi tuo 10mm letkuliitin (tai 3/8").

    Olisiko ideoita, mistä tällaista voisi lähteä täällä suomessa metsästämään?

    t. Mikko
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  3. mtk

    mtk 1st gear

    Eli siis, tarkoitin että vaihtoehdot olis joko

    1) 5/8-20 -> 3/8 letku
    2) 7/8-20 banjo -> joku meidän eurooppalainen jenkatyyppi mihin sais vaikka Biltemasta 10mm tai 3/8 letkuliittimen

    Tuo 5/8-20 tulis siis tuohon jo kaasarissa olemassa olevaan banjoon kiinni.

    Soittelen uspartsille ja kyselen, josko löytyisi jompaa kumpaa. Kiitos avusta!
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    https://www.salhydro.fi/files/pages/teollisuusletkut2017_web.pdf
    PDF sivu 58, luettelon sivu 57
    Banjo RSN10 16mm ruuville (5/8"= 15,875mm, menee toleranssien puitteissa)
    Käytä omaa banjoruuvia

    Holleyn kierteelle Mr Gasketin messinkinen letkukara.
    https://www.summitracing.com/int/parts/mrg-1543
     
    Muokattu: 26.8.2019
    juko7 tykkää tästä.
  5. mtk

    mtk 1st gear

    Jees, kiitos! Minä perehdyn näihin.
     

Kerro tästä muillekin!