Moottorin vaihto, mitä kaikkea pitääkään huomioida

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Onetimer, 25.9.2018.

  1. Minusta ideaalia moottoria ei ole olemassakaan. Kaikki moottorit on enemmän ja vähemmän kompromisseja. Toki tietyn tyyppiset moottorit käy tasaisemmin kuin toiset. Tässä on yksi päättötyö aiheesta:

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/27945/Ossi_Lintula.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Siinä on hieno kuva (Eerola Oiva. Polttomoottorit 2. Jyväskylä. Gummerus. 1978):

    [​IMG]

    Tuosta hiukan näkee, miten eri moottorit käy, kuten käy.

    En minä silti välttämättä ottaisi moottorivalinnassa tuota kovin korkealle listalla. Enemmän mä painoittaisin siihen, että kone on kestävä, sopivan kokoinen ja tehoinen sekä helppo ja halpa hankkia. Ja vielä sitä enemmän, mistä sattuu tykkää..

    No tuo taitaa olla enemmän sattumaa kuin mitään muuta.
     
    Muokattu: 26.8.2019
    KajS tykkää tästä.
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Pitkä moottori vaikeuttaa jäähdytysjärjestelmän suunnittelua niin että sylinterit olisivat saman lämpöisiä. Mutta ei tuo 3 sylinteri ainakaan noissa se kuuminpana käyvä ole joten veikkaisin sattumaa.
     
    KajS tykkää tästä.
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Ehkä ei halpa, kun se tuli uudessa autossa, mutta mun paras moottori on tähän asti ollut Ford Mondeon 1,8 l/110 cid 110 ps Duratec vm 2005, siis oikeasti Mazda MZR. Ei pitäisi kehdata sitä täällä isolohkojen ja hi-perf-moottorien seassa todeta, mutta tähän asti vähiten pura-ja-kokoa-sulkeisia aiheuttanut moottori. 290000 km ja 14 vuotta yhteiseloa takana, öljyt vaihdettu 10000 km välein. Käynnistyy, toimii ja kuljettaa.

    Against All Odds tuosta autosta taisi tulla se jahtaamani Das Langzeitauto.
     
  4. Jokos se KajS:n moottorivaihtoidea jollain tapaa muuten kehittynyt? Eli millaista on suunnitelmissa?
     
  5. Onko KajS unohtanut koko homman..
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ainakaan pitkä kampiakseli ei ole hyvä asia lähtökohtaisesti. taitaa silti olla enemmän kiinni materiaaleista mitkä kestää ja mitkä ei jos eri moottoreita vertaillaan. Niissä tapauksissa missä materiaalit voi olettaa samoiksi kutoskone yleensä kestää enemmän jenkaa esim, vanhat traktorit.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Dodge toimittaa harvinaislaatuisten harrasteautojen peltiosien säilytystilan virkaa pojan tallilla. Mietimme moottorinvaihtoa sitten korkemmalla tasolla eli hiihtomäessä.
     
  8. Rukan lumilla on ennenkin tehty isoja päätöksiä..
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Ei oo. Päivä Sappeella sukset jalassa kolmen katsastusmiehen kanssa antoi puhtia. Ostin elimenluovuttajaksi BMW e38 varustettuna M60-moottorilla. 3 litraa, valukampiakseli.

    Tosin kahdella katsastusmiehellä oli lumilauta.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mielenkiintoista. Miten tuon M60 mitat suhtautuvat esim SBM moottoriin? Nääs joskus ne slantin osat loppuu kuitenkin.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    M60 leveys saattaa aiheuttaa päänvaivaa, mutta vanissa on tilaa. Raportoin kunhan pääsemme toimenpiteesen. Enemmän mieteintää aiheuttaa esim vaihteiston ecu; minkä antureiden kanssa se juttelee.

    Pitäisi laittaa myynti-ilmoitus: Korjauskelpoinen slantti, valu 330 vuodelta 1984 + Torqueflite 904 vm 1971 (hyvä) kaupan hintaan 100 euro. Ostaja saa purkaa...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Tässä on sarjaa erilaisia moottorinvaihtoja. TM:ssä on juttu Dodge Dart Demonistam johon on tungettu Dodge Neon SRT-4:n 2,4-litrainen nelisylinterinen turbomoottori.

    [​IMG]
     
    timopajala tykkää tästä.
  13. Tässä on pari kuvaa Ebayssa myynnissä olevasta jutusta, jossa on juttu epäpyhästä Moparin ja GM:n liitosta. Onneksi rikos on tainnut jo vanhentua..:)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. Herätellääs vanhaa ketjua eloon. KL uutisoi Ladan moottorinvaihdolla (selkeästi heidän ydinaiheita):

    Amerikkalaisen Bring A Trailer-sivuston esittelemä Lada 2105 on sitten ihan jotain muuta. Neuvostomuottiin valetusta keskivertokinneristä on leivottu rallipolkujen armoton saalistaja.

    Muskeli-Lada terhentelee 17 tuuman alumiinivanteittensa varassa kuin äksy terrieri. Konepellin alla piilevä Toyotan suora kutonen tuo epäilemättä röyhkeää itsevarmuutta autolle, joka sai alun perin tulla toimeen 64 neuvostovoiman vedolla.

    Konehuoneessa mekastava 3-litrainen 2JZ-GTE–moottori saa vielä lisäpuhtia Garretin GTX3582R-turboahtimesta, joka puskee tehot 700 hevosvoiman tuolle puolen.

    Tosin teho-Ladan pollet on ohjattavuuden nimissä rajattu 535 hevosvoimaan...

    Voimansiirrosta vastaa Nissanilta lainattu kuusilovinen CD009-manuaalilaatikko. Takavedosta vastaa muskeliautoissa yleisemminkin suosittu Fordin 8,8-tuumainen taka-akseli.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Pitkä ketju, joten tämä saattaa olla uusintakysymys, mutta:

    Jos autoon vaihtaa uuden isomman moottorin, punnitaanko auton omapaino uudestaan? Esimerkkinä Pentastar -> Hemi, jolloin painoa tulee n. 150kg lisää, ehkä enemmänkin jos naggi vaihtuu samalla 8HP:ksi.

    Tällä on joissain tapauksissa (esim. JK Wrangler) merkitystä tehopainosuhteeseen, ja sitä kautta siihen, voiko laittaa 5.7:n vai 6.4:n...
     
  16. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä punnitaan , ja katsotaan akselipainot ja jarruvoimat kuuluu myös vastata uusia tehoja.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  17. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Noin suurella painonlisäyksellä syytä varauta keventämään etupäätä jotenkin tai paikkalukua vähentämällä. Tyyppikatsastustodistuksen mukaista etuakselipainoa kun ei (ainakaan) saanut ylittää. Nimimerkillä parikin alkuperäistä kuusipaikkaista kasiautoa vastaava auto sekä alusta ja niin vaan lähti yksi istuinpaikka edestä...
     
    White Elemant tykkää tästä.
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Auton keulan kevennyksen voi aloittaa akun siirtämisella peräkonttiin -20kg painoa pois keulalta. Jos käyttää jarrutehostin, niin sen jarrutehostin yksikön pystyy myös siirtämään peräkonttiin siinä varmaan vapautu myös -10kg. Alumiini syyläri ja välijäähdytin niillä saa muuteman kilon pois myös. Mutta tuossa ne helpot kevennykset onkin ehkä 30-40kg saa pois mutta muut onkin sitten kallista ja vaikeaa...

    Jos kansien ja imurjan tilalle on tarjolla köykämiiniiä se auttaa ja ei kannata ostaa sitä Holsettia se painaa se 5-10kg enemmän kuin vastaava Garret, Turbo Smart tai Precision.
     
    kerkko tykkää tästä.
  19. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Mutta eikös vertailumallin paino oteta paperisesta/sähköisestä tiedosta konttorilla? Eli uusi paino muutoksen jälkeen ei vaikuta vertailtavaan tehopainosuhteeseen.
    Eli tehopainosuhteen vertailuluku otetaan siitä mallista/sen tiedoista mitä käytetään vertailumallina.
     

Kerro tästä muillekin!