Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Teet samalla korinkorotuksen 4x4 ram style. Sevverran että huallot helpottuu jatkossa?
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se korin nosto onnistuu suht helposti kunhan muistaa kattoo jarruputket ja sen tuulettimen ropelin ettei ota alareunastaan. Itellä menossa korin entraus nii on tullunna jumpattua usiamman kerran, pultit auki puoleltaan, hallitunkilla nosto ja palaa tukikumien ja hytin väliin ja alas, ja sama toiselle puolelle. Tai jos tekee korotuksen nii laittaa palaa väliin ja pidemmät pultit.

    Pidemmät pultit saa joko IKH:lta tai Etralta (näin ainakin pohommaalla) ja nylontankoa Etralta, tosin ite en saanut kun 90mm leveää. Hieman epäilyttää tukeeko se riittävästi tosin.. ois saanu olla 100mm
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Cumminski on nyt pudonnu sen verran kärryiltä, että kyseessä ei ole rammi vaan f100...

    Ja minä teen korin korotuksen heti sen jälkee ku 4dsedan korottaa koria corminskista :rotfl:
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  5. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Näytti oleva vakio kannenpulteis 12.9 merkintä, sama 12.9 lujuus on myös mustatuis kuusiokoloputeis, teorias ei niide vaihto auta mitään...
     
  6. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Vakiopultit on keskiosasta millin ohuemmat...
     
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Eikös mistään saa 14.9 pultteja? Tai jopa 16.9.
     
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    auts.. :D väkisinkin tässä menee sekasin ku Cummitus löytyy kohta joka vehkeestä :D

    Tuntuu pohjanmaalla 2gen Ramikuume nousseen, tänäänkin näin kolme sellasta aamulla kun töihin painelin Kauhajoelle. Yks valkonen (aiemminkin nähnyt), yks tuplapiippu saattaa olla takatuuppari, on aika matala ja yks minkä väriä en nyt muista mut 2gen kuitenki :rotfl:
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sitä saatte odotella, ei ole näköpiirissä sen suuntainen projekti:D
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Muokattu: 27.8.2019
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minusta standardi loppuu 12.9 kovuuteen. Korjatkaa jos olen väärässä. Onko cumminssin kansipultit ihan vakio nousuisia m12x1,75 12,9 pultteja? Ei vaadita lämmön takia mitään erikoista? Lähinnä mietin, pitäisikö ottaa varapultit jo talteen, jos sitä ajoitusta vähän korjaisi.

    Noita pulttien hoikennuksia ymmärtääkseni tehdään vieteri efektin vuoksi. Heikoin kohta pultissa on kuitenkin aina kierre ja siitä ne menevät poikki. Ymmärtääkseni arp pultit menevät monesti sinne 15 kovuuden hujakoille? Jossain törmäsin myös m14 pultteihin cumminssissa viriviri käytössä sillähän saisi jo merkittävästi lisää puristusta ja kestoa. Menee kyllä joo koneistushommiksi, mutta sama kai se olisi, jos pata olisi perattuna..
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Katoin yks päivä että arpit olis 699 taalaa plus toimitus tulleineen ja alveineen 12v koneeseen. Tarttee oikeesti niitä, että ostaa muutaman pultin tohon hintaan. Jossain luki että ne on kovuudeltaan yli 15. Sitte joku sano ettei pinnapultteja saa edes laittaa ja tässä näkemys ja selvitystä.

     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No joo, ei vakiokone niitä ARP:ja tarvitse, eikä edes vähän piristetty. Jossain 850-900€ ne sarjat tuli maksamaan aikoinaan kun tilasin, toisen R-P kautta ja toisen Ebaysta, ei hinnassa suurta eroa. Vähän näkyy hinnat laskeneet.

    Kyllä niissä pinnapulteissa edelleen on se etu että tiheempijenkaista kierrettä pyöritetään rasvan ja kovien prikkojen kera, jolloin puristusvoima on kovempi, kuten jo aikasemmin totesin.
    Jos noita ARP:ja onkin jollain mennyt poikki niin mielummin siitä syyttäisin tekijää ja sen työkaluja kuin pitäsin pultteja yleisesti huonolaatuisena. Kaikki maailman pikkusenkaan rajummat motit on niillä kasattu, vois sanoa että motin merkistä riippumatta.

    Se tietysti on harmi ettei markkinoilla ole oikein toista pulttivalmistajaa että näiden välille syntyis kilpailua, vois vaikuttaa hintaankin? No onhan nykyään niitä työkaluteräksestä tehtyjä nauloja, mutta lompsassa pölähtää vielä rajummin mitä ARP:en ostossa...
     
    ReDDot tykkää tästä.
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Pystysköhän ne pari viimestä koppaa tekeen jotenkin sellaiseksi että niistä sais päälliosan pois, ottamatta koko koppaa paikoiltaan? Siis siinä yhteydessä kun hyttiä nostat niin modifiois ne kaks koppaa sellasiksi?
    Tai sit sen pyyhkijänmoottorin siirto, ja jonkinsortin huoltoluukku siihen?
     
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kyllähän sitä varmaan ratkasuja löytys miten sais toteutettua fiksummin tuon. Semmonen ~6 tkm kun tulee kilometrejä vuodessa, niin ei niitä varmaan tarvii olla alvariinsa säätämässä. Katotaa jos ens talvena tekis jumpan. Eihän tota koppaa tarvii paljon nostaa kun saa vanakopan ylös varmasti.

    Kojelauta on peltiä ja yhtä puuta kopan kanssa, niin kabiinin sisältä ei kyllä mitään huoltoja tehdä. Pitää motin tällee suht vakiona, ni ei tarvii olla jatkuvasti näpit rasvassa. nimimerkillä just aloin jumppaamaan gmc:n kanssa ku ei niitä näppejä saa erossakaan pysymään :)
     
    4d sedan tykkää tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kyllä minäkin pidän pinnapultteja edelleen parempana kuten totesin mutta esitin muiden näkemyksiä asiasta elävän kuvan muodossa. Kilpailun puute estää tietysti hintakehitystä asiakas ystävälliseksi muodostumaksi.

    Äkkeistään en keksi mitään konstia ns. huoltoluukun tekemiseen venttiilikoppaan jos sen pitäisi pitää öljyt sisäpuolella. Siinä kun on se pinnapultti keskellä ni se rajoittaa luovuuttani järkevän ratkaisun keksimiseen. Oletko edes kokeillut ottaa pois takimmaista kun ei se lähde minullakaan kuin kikkailemalla?

    Paitövei, kotipuolessa oli p1800 eli pyhimys volvo 260cid fordin kasilla ja siinä oli huoltoluukut tulppien vaihtoon jalkatiloihin tehty aurinkoisessa kalivorniassa.

    Laskelmieni mukaan ajat 6,4 kesää yhdellä säädöllä joten kun säädät nyt niin montako kertaa sen jälkeen eläissäsi vaikka olet nuari miäs? Pitäähän joissain isompia remppoja varten nostaa kone pois kuten ferrarissa.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    En oo ees ensimmäistä venakoppaa nostanu ylös. Saa varmaan neljästä ekasta sylinteristä jo osviittaa minkä verran säätö tarvetta on. No mutta joo tosiaan palataa tähä sitten tammikuussa...

    Kyllähän taitaa minusta loppua kilometrit ennen kuin tuosta autosta.. ainakin näillä ajoilla ja tuolla moottorilla...

    pari heppua tuota autoa on jo yrittänyt ostaa, mutta kummallekaan sana "cummins" ei sanonut yhtään mitään. Ja minä en oo vielä tuohon ole niin kyllästynyt, että se olisi edes myynnissä.
     
  18. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Eikös tommosesta kuusiokolopultista vois tehä pinnapultti? Kanta sorvissa pois ja uus tiheämpi jenga siihen? Kovia muttereitä ja prikkoja saa kyllä.

    Mä oon tässä töissä keränny wärtsilän pakoventtiilejä, niistä sais varmasti sorvattua hyvät pultit, on muuten hiton kovaa materiaalia.

    Mullahan on arp;t jo ja pikkasen paksumpi tiiviste, laitoin kunnolla ku oli kansi irti. Ja ku ei koskaan tiedä milloin uus pakosarja valmistuu että saan hx52 paikalle.
     
  19. ReDDot

    ReDDot 2nd gear


    En nyt varsinaisesti oo mikään koneenrakentaja, mutta omasta kokemuksesta, mitä kovempi ja lyhyempi pultti on, sitä tarkempi se on siitä ettei maksimi momenttia ylitetä, kova kun on hauras.

    Yhdessä omassa koneessa oli paikka josta paukku pultit poikki 3 viikon/puolen vuoden sisään, vejettiin kiinni lukkoliimalla, ja yli-ja ali momenttiin,12.9pulttia ja vaikka mitä, aina sama homma. Lopuksi meni hermot , soitin maahantuojalle että selvittää mikä v*ttu siinä on vikana, ja saatiin kohteesta kuvat: kävi ilmi että kiinnityspulttien välistä puuttu 45mm holkki. Uudet pultitki oli sitte pitemmät, ja kovuus 8.8. Sen jälkeen ei 2.5 vuoteen mitä kone meillä oli, ei niihin tarvinnu koskee.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä taas jostain luin että varsinkin niitä ei saa kierteyttää jälestä päin. Ne napsuu vissiin poikki siitä. Ne on tehty just sen mittaseks ja käsitelty ainakin jotkut setit. Eikä niitä lyhennetä jos on venyny. Se lukee siinä tulkissakin millä katotaan venymiä. Joissain pulttiseteissä tulee varapultteja jos on vedetty yli momentin ja pitää korvata. Cumminsin omat taas voi käyttää ja sitä varten sitte tulkilla kattoo ettei o venyny liikaa.

    Oon nuukuuksissani tehny pinnapultteja mutten tekis kyllä kansipultteja enkä muualle mitkä liikkuvia pitää kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!