Startin rele/solenoidi jää päälle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja zilverado, 29.8.2019.

  1. zilverado

    zilverado 2nd gear

    Mikä aiheuttaa tän ärsyttävän vaivan että solenoidi jää päälle jolloin starttaaminen jatkuu ja jatkuu. Kolmas solenoidi menossa ja sama homma. Jenkkien jollain foorumilla ihmetelty samaa...
     
  2. zilverado

    zilverado 2nd gear

  3. zilverado

    zilverado 2nd gear

    Kyseessä vene. OMC Ford 2.3 koneella
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Onko akussa kytyä riittävästi?
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    En ole juuri tähän perehtynyt mutta ymmärtääkseni iso osa vioista johtuu kiltin kiinalaisen toimittamista heikkolaatuisista solkuista joita lapset kynttilänvalossa halleissa kyhäävät. Kuulemma jotkut ei kymmentä kertaa kestä ennen kuin jäävät jumiin. Amerikkalainen kapitalisti riistäjä maksa liia vähä kiinalainen tehdasjohtaja, sinä saa paska laatu sitte.
     
    Rotten ja Poke tykkäävät tästä.
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Härräköissä joissa on iso solkku startista erillään vaiva on aika yleinen. Ja yksi syy heikko akku, jotenkin se vaan jumittaa kontaktit niin että starttaa niin kauan kun akku tyhjenee kokonaan tai kun nypätään naru irti.
     
  7. zuinula

    zuinula Gearhead

    Toi heikko akku on ihan looginen. Jos akun jännite laskee startissa reilusti, virta kasvaa lujaa jotta teho pysyy ennallaan. Ehkä liika virta hitsaa solkun jumiin.
    P=U×I
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No ei mene näissä hommissa noin. Mikään kun ei pidä tehoa ennallaan... Virta ei osaa ku laskea, ja kyllä se ekana lakkaa pyörimästä. Liian tyhjä akku vois toriassa kyllä kipinöittää kärkiä, jos solenoidi ei jaksa mennä perille kunnolla, mutta kun kelamagneetin vetovoima lisii siellä lopun lähellä exponentiaalisesti, niin ei sekään käy selityksestä. Eli jos tuollaista esiintyisi, niin vika on solenoidin suunnittelussa tai valmistuksessa.

    Mekaaninen jumitus tai liian tiukka hammaskosketus. Sähkövuoto solenoidissa veto/pitopiiriin.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    No juu, härräkän tapauksessa solkun tehtävä ei ole ainoastaan yhdistää isoja virtoja vaan samalla se vetää startin rattaan kytkinkehälle.
     
  10. zuinula

    zuinula Gearhead

    Niin että autohommat on irti fysiikan laeista?
    Toi on helppo testata ja mitata moottorilla, joka ei käynnisty.
    Ensin hyvä akku ja mittaa käynnistysvirran ja jännitteen. Sitten huono akku, jonka jännite laskee reilusti startatessa. Mittaa samoin virran ja jännitteen. Jos jännitteen laskiessa virta ei kasva, ehdotan sulle nobelia ;)

    Kysyjän olisi ainakin helppo kokeilla uutta akkua.
    Suunnittelu tai valmistusvirhettä ei toki voi sulkea pois koska PRC ja Ford:)
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mietipäs nyt uudestaan. Tai opiskele vähän sähköoppia.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  12. Poke

    Poke Gearhead

    Omassa 60-lukulaisessa detroitilaisessa oli aikoinaan starttirele tullut takuunsa viimeiselle päätepysäkille. Starttasi eikä osannut lopettaa ennekuin pomppasin napsauttamaan.

    Siitä seuraavaksi teki saman kuparinen starttinasta takaperin eli ei osannut yhdistää startille eli uusiksi meni saman tein koko startti. Ja niin edelleen kaikki auton osat ovat kuluvia ja jossain vaiheessa ne pitää uusia. Jotkin osat olen vaihtanut useammin.
     
  13. zuinula

    zuinula Gearhead

    Nyt ei kyllä välähdä mitä Jussi meinaa.
    Meneekö jotain pieleen:
    Auton jännite 6V, ongelmat varsinkin starteissa isoja. Ok keksitään nostaa jännite 12V. Starteissa ongelmat marginaalisia. Kuorkeissa jännite 24V, miksi?
    Oletetaan kaikissa startin tehoksi 1kW = 1000W.
    Muistamme, että P=U×I, jolloin I=P/U, jossa I=virta ampeereina A, P=teho watteina W ja U=jännite voltteina V.

    Wanha auto,6V 1000W/6V=167A
    Nykyauto,12V 1000W/12V=83A
    Kuorkki,24V 1000W/24V=42A

    Jos nykyauton solkku on mitoitettu vaikka 100A ja heikon akun vuoksi jännite laskee niin virta nousee yli solkun sietokyvyn ihan koska startin vaatima teho ei laske vaikka jännite laskisi.

    Sähköopillisesti ajattelen asian näin, onko asia/laskenta virheitä?

    Tämä ei vieläkään poista mekaanisen vian mahdollisuutta tietenkään.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No on virheitä. Kun jännitteen laskiessa virta laskee ja teho laskee neliössä. Kun mikään ei pidä sitä tehoa vakiona, vaan sen määrää virta ja jännite. Tuossa on perusvirhe olettaa teho vakioksi.

    Tähän ei saa sotkea oikosulkumoottoria, joka yrittää pysyä vaihtovirran määräämässä nopeudessa ja nostaa virtaa, jos jännite ei riitä pitämään otetun tehon kanssa kierroslukua. Eikä sekään tehoa varsinaisesti lisää, yrittää vaan pyöriä oikeaa vauhtia.
     
    Powerstroke ja Poke tykkäävät tästä.
  15. Poke

    Poke Gearhead

    Alkuperäisen startin vuodelta 65 purin ja käämitin sen solenoidin uusiksi. Vetokäämi ja pitokäämi. Kaksi piiriä, mitkä eivät saa sotkeutua.

    Yhden starttimoottorini solenoidin jousi oli niin löysä, ettei hammas meinannut irrottautua, ja että se tahtoi ajon aikana mennä hakkaamaan hampaita. Ilkeä nakutus se oli. Kerran jouduin irroittamaan sen 5-tien laidalla Iisalmen Marjahaan kieppeillä. Sekin koko startti meni uusiksi.
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  16. zuinula

    zuinula Gearhead

    Voitko ihan muistutukseksi laittaa tuon sähköopin kaavan?
    Mennään tämä tasasähköoppi ensin läpi.
    Se on tärkeä tuntea, ennenkuin lähdetään vaihtosähköoppiin;)
     
  17. Poke

    Poke Gearhead

    Koska menossa jo kolmas solenoidi lukitaan tämä vastaus. Prceessä valmistettua kertakäyttöistä kohta kaikki.
     
  18. skide

    skide Gearhead

    Ainoa mikä säilyy vakiona on resistanssi R, josta voidaan laske alla olevien kaavojen mukaan teho. Jos akun jännite U laskee, niin teho laskee sen neliössä.

    Sähköteho

    Sähköinen teho lasketaan virran voimakkuuden I ja jännitteen U tulona:
    [​IMG]
    Ohmin lain avulla tämä voidaan kirjoittaa myös muotoihin:
    [​IMG]
    missä R on sen virtapiirin resistanssi (vastus), jonka ylitse jännite U vaikuttaa tai jonka läpi virta I kulkee.
     
    Poke, Jussi289 ja zuinula tykkäävät tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sedät puhuu munkkilatinaa. :rolleyes:
     
    mikaa7146, tukkijulli ja stratusdriver tykkäävät tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuossahan ne tuli. Aukesko?
     

Kerro tästä muillekin!