Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Muutenki pitäs olla kendall koska jenkkikone= jenkkiöljy.
     
    Pertti K, grantorino ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Öljyissähän on vaahtoamisen esto aineita. Voihan tuo mobilin peak olla jo niin vanhanaikainen öljy, että löytyy paremminkin lisäaineistettuja öljyjä.
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Oil pressure entering a ball-bearing turbocharger needs to be between 40 psi and 45 psi at the maximum engine operating speed. For many common passenger vehicle engines, this generally translates into a restrictor with a minimum of 0.040" diameter orifice upstream of the oil inlet on the turbocharger center section.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Dieselmoottoriöljyissä on kiinnitetty erityistä huomiota vaahtoamisenestoon, mm koska monissa dieselmoottoreissa öljy paitsi voitelee moottorin, myös käyttää pumppusuuttimia. Ne vatkaa öljyn herkästi vaahdoksi.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Castroll, Shell, 10w-60 ois ehkä sopiva molemmat vielä SN-luokiteltu. Sinkkiä vaan ei taida olla noissa. Teboil 10w-60 ei sisällä sinkkiä kuulemma mitään ja se ei oo SN-luokiteltu, joten sen oon hylänny. Dominator öljyä kattelin mutta (Amsoil) mutta hieman hinnakasta ja se ei sisällä ollenkaan peseviä aineita.

    Tarkoitus ois itellä kuitenkin vaihtaa 2 vuoden välein öljyt ja max 3.000-4.000km väli.

    Edit:Toisaalta mulla oli ehkä 2dl liikaa öljyä ja mun huohotusreijät ei varmaan ollu tarpeeksi isot, talvella tarkoitus hitsata toiseen venttiilikoppaan AN-12 letkulle huohotuslähtö ja öljyntäyttö korkkiin toiseen koppaan tehdä AN-12 myös joskos se sit riittäis.... Nyt ollut 12mm reikä ja +7.5mm reikä huohotukselle.

    Joka tapauksessa toi https://www.motonet.fi/fi/tuote/595054/Mobil-1-FS-Rally-Formula--Peak-Life-5W-50-4l ei varmaan ole parhaastä päästä. Nokan takia käyttänny tuota kun rulla-keinuvalmistaja ja nokkavalmista vaativat että pitää olla +1000ppm zddp.

    Niin viitaten tähän.
    https://gyazo.com/0fa7864d22066d61a09ea44c17800105

    Uudemmissa öljyissä zddp arvot pyörivät 250-850 välissä. Sinkki vissiin tuhoaa katalysaattoreita normaalia nopeammin, joten se on poistettu öljystä. Kuulemma joku aine korvaa sen mutta mikä? Ja tietenkään yksikään öljynvalmistaja ei anna mitään takuuta/korvausta vaikka nokka menis 5.000km ajetusta autosta paskaksi sopimattoman öljyntakia.
     
    Muokattu: 2.9.2019
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mul on käyttiksessä 0w-20 joka tehtaan ensiasennus öljy ja se on liruu....
    Erittäis kuumissa olosuhteissa saa kuulemma käyttää 5w-20 jos on jäykempää niin moottori ei kuulemma tykkää. Mulla on jossain kirjallisenakin se,
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  8. Boschin autoteknillisessä käsikirjassa on taulukko:

    [​IMG]
    Ja sitten hyvä kuvaaja SE 30 ja SAE 0W-30 eroista:

    [​IMG]
    Tuon nyt pitäisi kertoa, että öljy on lämpöisenä yhtä juoksevaa oli etuliite mikä tahansa.
     
  9. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Mobilin super 2000 10w/40 sisältää lähestulkoon 2000ppm sinkkiä, tieto tullut suoraan Mobilin asiakaspalvelusta.
    Sitä itse käyttänyt laahurinokan kanssa tämän vuoden, eikä ainakaan vielä mitään ongelmia.
     
    Pertti K, SauliK ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    jos vaihdan 5w-50 => 10w-60 eikö se sit oo joka suunnalta jäykempää vai mikä on niin vaikeeta?

    Ilmäjäädytettyyn moottoriin tollasta... kittiä tai sitten harrikoihin. Niissähän ei pysy mikää muu sisällä kuin jäykät aineet. Mulla on peräöljy 75w-140 voihan sitä sellastakin laittaa jos haluaa jäykkää tavartaa...
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Muuten hyvä mutta haluun täyssynteettistä :/ ja luokitus on API-SL.
    Super 2000 on varmaan hiton hyvää öljyä johonkin vanhempaa vapaasti hengittävään bensa moottoriin. Mutta ei Turbo/Etanolipataan.

    Ja jos joku ei tiedä.
    https://www.oilspecifications.org/articles/api-sn.php
    Tuossa viittaus miksi SN luokitus => etanoli. Aika monella näkee tuolla liikenteessä niinä vihreitä kaasareita/ruiskuja jenkeissäkin mutta kuin moni on miettinny että vanhat öljyt ei sekotu/sovi etanolin kanssa.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Toi 75w-140 peräöljy on ohkasempaa kuin 40w-70 moottoriöljy.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mä en kyllä saa kiinni miks pitäis käyttää kauheen paksuja öljyjä? Eiks se nyt ole enemmän kiinni siitä mitkä pysyy koneessa sisällä ja millä saadaan aikaan riittävät öljynpaineet? Eikös pienemmän SAE:n öljyt pisaroituvat myös pienemmiksi jolloin roiskevoitelu toimii paremmin?

    Anyway vastauksena kysymykseen:
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000111/red-line-sisaanajo-lisaaine.

    Tossa on ZPPD:tä silleen että ranteet notkuu, laimennussuhteiden pitoisuudet löytyy täältä:

    https://www.redlineoil.com/Content/files/tech/ENG_BREAK-IN_OIL_PRO_INFO.pdf
     
    Vermilion tykkää tästä.
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Just semmosta olet kuitenkin laittamassa koneeseesi jos katsot taulukosta 10w-60 moottoriöljy vs 75w-140 peräöljy.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  17. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Pumppusuutin koneille on ihan omat öljynsä...
    Samoin syynsä miks pitää käyttää uusissa kikkaroissa 0w-20 öljyjä,siellä on pikkasen pienemmät reijät mistä öljy mennä ja välykset paljon pienempiä.Ja vieläpä säätyvät nokka-ajoitukset,sen lamellit. Ei tee hyvää jälkeä ,kun -25 pakkasessa pistetään paksulla öljyllä kylmiltään kierroksille.....
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuinka suuret välykset tollasessa uudessa 0w-20 autossa on tehtaalta tullessaan tai korjaamokirjan mukaan?
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kerropa lisää pumppusuutinkoneiden omista öljyistä, vaikkapa mikä on pumppusuutinkoneöljyjen oma api luokka?
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vaglla muistaakseni oli joku oma luokitus pumppusuutin moottoreille.
     

Kerro tästä muillekin!