Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Rannis

    Rannis 3rd gear

  2. 66monaco

    66monaco Gearhead

    tarviis olla joo t4 ku just tehny pakosarjan sille ja millää viittis mitää adapterikappaletta väliin, joutuis putkee muokkaa jne jne.... pitää koittaa ettii
     
  3. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Mä löysin tuon #11 pesän fb:n Race Romutorilta, kun laitoin ostoilmon sinne.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eli facebookin kautta voi saada pesää, hmm.... Pitäsköhän liittyä.
     
    Luoppis, Karppaj, Hoovee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Yamato

    Yamato 1st gear

    Flektin viskokytkimen laakerit. Minkä verran niissä kestää olla välystä vai meneekö vaihtoon heti, kun välystä ilmaantuu?
    Olen ihmetellyt tuohon minun '03 Cumminsiin ilmaantunutta ääntä/sirinää, joka alkaa jossain 2000rpm paikkeilla. Tuo flektin visko voisi olla syyllinen, mutta ei siinä niin paljoa vaikuta väljää olevan, että flekti ottaisi mihinkään kiinni.
     
  6. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Ilmastoinnin kompuran laakeri on toinen hyvä vaihtoehto
     
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Minä vaihdoin laakerin ku asensin sähköflektin ja modifion vähän sit viskon flektiakselia, vanha laakeri oli varmaan orkkis ja 24v vanha ja 225tml ajettu. Lakerissa ei mitään vikaa, tuntui ihan ku olisi uusi eli kauan noi kyllä kestää.
     
  8. Yamato

    Yamato 1st gear

    Täytyypä vielä käydä läpi muutkin laakerit jos sieltä vika löytyisi ennen kun leviää matkalle.
     
  9. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Olisi tarkoitus vaihtaa venttiilinkoppiin tiivisteet, uusia venttiilinvarrenkumit ja säätää venttiilit samalla.

    Katselin, että rokkiautossa ei venttiileihin mahlen stefat maksa kauheita. Tiivisteitä on ilmeisesti kahta mallia venttiilinvarteen? Kurkkasin oman kopan sisälle ja mun mielestä siellä on oranssi ns. vanha malli(?).

    Oliko niin, että se ”top hat” mallin venakumi ei sovi? Ja tiivisteet on samat pako- ja imupuolelle? 12 ventiilinen laite vuodelta -97.

    En ole ikinä säätänyt venttiileitä tai vaihtanut kumeja, mutta homman pitäis olla selvä ja täältä saanee neuvoja tuttuun tapaan.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu eikä tarvi kahlata pitkälle taakkepäin ku löytyy säätöön ohjeita. Tiijä sitte oikeellisuudesta ku minunkin lusikka oli kans siinä sopassa.

    Nimim. sutta ja sekundaa jo 80-luvulta lähtien.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  11. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Just olin omaan tilaamas täydellistä tiivistesarjaa, kunnes kävin täälä kurkkas... Sama hinta ottaa se kun parit irtotiivisteet. Mutta tiivistesarjois näytti olevan vaan yhtä vaihtoehtoa venttilinkummeille, irtotavarana oli kahta... Pitää käydä illalla kurkkaas kummat omas on.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  12. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    https://www.amazon.com/Shift-Fork-G...dana+60&qid=1567701152&s=gateway&sr=8-2-fkmr1

    Melkeen löyty Amazonista, mutta nuo on dana 30 akselille.

    Ebaysta löytyy dana 60:lle, mutta rahdin hinnat karkaa 25 dollarin paremmalle puolelle.

    http://drivetrain.estoreseller.com/DanaCatalogs/x510-5dsd.pdf

    Tossa vihkossa taas sanotaan "not sold seperately"

    "spicer 621059" googleen niin tulee suht koht kaikki mitkä tota klipsiä myy JOS osanumero on oikein.
     
    Muokattu: 5.9.2019
  13. Nimimerkki

    Nimimerkki 1st gear

    Ajattelin vihdoin viimein aloittaa takajarruremppaa rotkeen kun käsijarru jää laahaamaan, männät taitaa satuloissa jumittaa ja levytkin on syöpyneet ruostumisen seurauksena piloille. Onko kokemuksia noista halvoista levyistä? Meneekö eka jarrutuksessa kieroiksi ja mitä kaikkea hilpehööriä kannattaa levyjen ja palojen lisäksi jokatapauksessa uusia? Rami 2500 2007 kyseessä. Jos uutta nestettä pumppaa samalla läpi, niin ei liene mitään ihmeellisyyksiä tiedossa?
     
  14. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Ainakin vanhemmissa on käsijarru toteutettu sisärummuilla, eli kannattaa siitä varmistua osia tilatessa että mitä sinne oikeasti menee. Veikkaisin, että sisärummuilla on vielä tuokin. Ja takasatuloissa taas männät tais olla ainaki joissain malleissa bakeliittia ja jos alkaa jumimaa ni ei taida muita järkeviä vaihtoehtoja olla kun satuloiden vaihto.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ne olis hyvä olla melko kovat ne levyt eli palat vaikka kuluu ni levyjä ei tarvi olla alvariinsa vaihtamassa. Luulen ite että halvat on paskoja ja tilasin siksi premium laadun centric levyt eteen. Takana kylläkin jarrupaine on pienempi ja suurin rempan syy ei ole kuluminen vaan jumittuneiden mäntien lisäksi se ruostuminen joka jumiutumisesta johtuu.

    Jarrusatulan tiivisteet, jos männät ihan ruvella ni ne uudet (metalliset eikä niitä ihme muovisia), itellä ei levyjä takana ni onko liukuja niissä? Jos on ni ne myös. Sitte kuparirasvaa liukupinnoille, viila, 600 hiomapaperia satulan poraukseen ja mäntään putsaukseen jos ei uusittu, se tummanpunaiset varrelliset kiillotuspyöröt on kans hyviä ja hellävaraisia ruosteen ja hapettumien poistoon akkukoneella. Lamellilaikalla sekä rälläkällä oon vielä ottanu siittä jarrukelkasta ruosteet pois liukukohdista. Sitten vaan iloista mieltä ja sauna illaksi lämpiämään. Se ruoste on keuhkoissa ja silmissä sekä korvissa. Ilmausruuvit tietty sitte voi katketa tai nylppääntyä joten 6-kulmainen hylsy ja kokeilet ekaks ja irotusainetta vaikka päivää aiemmin remppaa juureen tarvittaessa. Jotkut on rempannu satulan ja ku saa päälle ni katkee ruuvi ku ei muista löysätä/uusia purkuvaiheessa.

    Ps. Phenolic mäntä se ”muovinen”. Se turpoaa vanhemmiten. Metallinen on huva.
     
    Muokattu: 6.9.2019
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Ne bakeliittiset männät on aivan hyvä keksintö. Kestää ainakin 10vuotta ennenkun ne turpoo. Eikä ruostu eikä siirrä lämpöä jarrunesteeseen. Eikä ainakaan rokkiautosta saa edes muita kuin niitä 3geniin.

    Uudet männät ja tiivisteet rokkiautosta maksaa muutaman kympin. Levyjä ja paloja on monenlaisia mutta ehkä niitä halvimpia kannattaa välttää. Mulla on ainakin ne "ceramic" tyyppiset jarrupalat toiminut hiljaisesti ja kestänyt kuitenkin kilometrejä hyvin.

    Liukutapit ei sinänsä mee miksikään paitsi jos suojakumit on halki. Samalla vaivalla nekin siitä uusii. Liukutapit ja niiden suojakumit kun ottaa pois niin kannattaa se reikä hoonata oikein kunnolla, siihen jää aika paljon ruostetta ja jos ei sitä ei pois niin se liukutappi jumittaa aika herkästi.
     
  17. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mä oon turvonneita bakeliittimäntiä hionut ihan käsipelissä pienemmiksi. Mäntä ruuvipuristimella kiinni pöydänkulmaan ja hiomakangassuikaleella hetki hinkkausta ja lopuksi rättilaikalla kiillotus. Ihan pienestä on yleensä kiinni ja operaation jälkeen on vissiinkin toistakymmentä vuotta taas pelittänyt Ramin jarrut. Siitä hyvä tuo bakeliitti ettei ruostu.
     
    Muokattu: 6.9.2019
  18. Amjpyyk

    Amjpyyk 1st gear

    12v kummeli sahauttaa yön jälkee ku parkissa ollu 5-10sek ja hörähtää. Sen jälkee ei oo mitää oireita kunnes taas seisoo parkis yön yli.
    P-linjoja kattelin ja ei siellä nyt mitää vuotoja näkyny, mutta heikossa hapessa ne on.
    Oisko vinkkejä? Pitäskö vaa purkaa tankki pois ja ruveta suunittelee kokonaan uusia p linjoja? Ootteko tehny?
     
  19. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Viikko sitte rapsahti 15-20t ajettu takaristikko paskaks, kotio oli se 350 km matkaa, joten parin puhelinsoiton jäläkeen kardaanin jämät liu'usta irti ja etuvedolla hissukseen kotia kohti. Ku sain taas kardaanin kasaa, totesin että viimesen ristikon kulma on melekeen 0, ja paikallaan vaihetta Dltä Rlle renkatessa ristikko liikku ylös ja alas sen 50mm...

    Eilis iltana karhun kanssa painiessa totesin jotta traction barit ne on saatava......
    En olis uskonu kuinka paljon ne muutti auton käytöstä, kaikki vapinat ja levottomuudet peräpäässä loppu ihan kokonaan, voi kyllä sanoa että cumminssin jälkeen parasta mitä Ramiin on saanu, melekeen vois jo kuvitella että takanaki on jousitus:eek:
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  20. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Onko sulla korotuksia ja millaset renkaat?
     

Kerro tästä muillekin!