Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    https://www.traficom.fi/fi/ajankoht...auton-ja-sen-peravaunun-rakenteen-muuttaminen

    3.7.2 Poikkeus paino-teho -suhteesta
    Sen estämättä, mitä edellä kohdassa 3.7.1 määrätään paino-teho -suhteesta, jäykällä tai erillisjousitetulla taka-akselilla ja erillisjousitetulla etuakselistolla varustettuun, erillisrungolliseen autoon sallitaan myös enintään 100 kW tehoisen moottorin asentaminen; alun perin U-profiilirunkoisessa autossa edellytetään runkopalkkien muuttaminen suorakaideprofiiliseksi alkuperäistä vastaavalla materiaalilla ja teräksestä valmistetun x-lisätuen asentaminen runkopalkkien välille. Lisäksi ajoneuvon on oltava varustettu kaksipiirisellä jarrujärjestelmällä, KATALYSAATTORILLA TAI KATALYSAATTOREILLA ja etuakseliston on oltava varustettu levyjarruilla.

    Rodeihin katit!!!
     
    Jooli tykkää tästä.
  2. bbford

    bbford Gearhead

    Mitäs tuo 100kw tarkoittaa?

    Katit saa jemmaan. Tai noh, ei kai ihan joka laitteessa..
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Hmmmm UAZ:iin 4.2L V-8 :):) Tai Oldsin 307 menis just toi Oldsikin 100kw

    100kw=136hv
     
    Muokattu: 7.9.2019
    sbc350 tykkää tästä.
  4. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ketkä vitun urpot näitä muutoksia oikein suunnittelee????
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kai ne on virka”miehiä”. Ehdotus on lausuntokierroksella, joten siitä vaan asiallisesti kommentoimaan. On tuohon rodipykälään piiloitettu toinenkin juttu; ”erillisjousitetulla etuakselistolla”.
     
  6. laakkius

    laakkius Gearhead

    Onks tilavuusraja nyt poistumassa, omaan silmään ei osunut rajotteita tilavuudesta?

    Mulle noi rodipykälät käy hyvin, eipä tartte luparulianssiin ryhtyä...
     
  7. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Tilavuutta ei mainita tosissaan missään, piti pariin kertaan tavata. Ja autoonkaan ei tarvitse tehdä muutoksia jos mitattu teho alkuperäisestä nousee max 20% vaihdetussa moottorissa. Ja jos nousee enemmän, auton vastattava jarruilta ja alustaltaan saman markkinan mallisarjan tehokkainta mallia. Sittenkin rajana "vain" tuo tehopainosuhdetaulukko.

    Eli nopeasti laskettuna FOX Musseen voisi pultata n. SAE netto 395hv koneen, kunhan 5.0 GT mallin akselipainot ei ylity.
     
    Muokattu: 7.9.2019
  8. GULF

    GULF Gearhead

    Todella positiivinen muutos. Iskutilavuus raja poistunut. Teho saa nousta enemmän kuin 20% mallisarjan tehokkaimmasta. Selvä ohje paljonko turbo lisää tehoa = ei arvailuja mitä se merkittävästi milloinkin tarkoittaa. Päästöissä käytönaikaisella mittauksella todella pitkälle.

    Niin ja tuo katalysaattori vaatimus...Missäs lukee että pitää mennä vähäpäästöisen arvoihin?
    Ei missään vaan käyttöönottoajankohdan vaatimusten mukaan vanhemmat kuin 2009.

    Hoppaan vaatii erillisjousitetun etuakselin. Helpompi kuitenkin toteuttaa kuin nykyinen poikkeuslupamenettely....Ford sierraan 326 heppainen vaikka v8 moottori... Kannatan!
     
    Kylmit tykkää tästä.
  9. GULF

    GULF Gearhead

    En tiedä kuinka salaista tietoa on että luonnoksen tekijä on itse ameriikan harrastaja.
    Kirjoitellut myös tälläkin foorumilla.

    Ja kyseessä luonnos johon pyydetään parannusehdotuksia ja kommentteja.
    Siitä ehdottamaan muokkauksia oman mielen mukaan.
     
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Luetaanpa uudestaan:
    "...erillisjousitetulla etuakselistolla varustettuun, erillisrungolliseen autoon sallitaan myös enintään 100 kW tehoisen moottorin asentaminen; alun perin U-profiilirunkoisessa autossa edellytetään runkopalkkien muuttaminen suorakaideprofiiliseksi alkuperäistä vastaavalla materiaalilla ja teräksestä valmistetun x-lisätuen asentaminen runkopalkkien välille."

    Foxissa ja Sierrassa ei tietääkseni ole erillisrunkoa... Käytännössä tuo on rodien rakentelua selkeyttävää.
     
  11. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Mutta eikös tuo

    "Sen estämättä, mitä edellä kohdassa 3.7.1 määrätään paino-teho -suhteesta, jäykällä tai erillisjousitetulla taka-akselilla ja erillisjousitetulla etuakselistolla varustettuun, erillisrungolliseen autoon sallitaan myös enintään 100 kW tehoisen moottorin asentaminen"

    Eli ei tuossa vaadita erillisrunkoa kun noudatetaan edellisen sivun tehopainoohjetta, vaan tarkoittaa että erillisrunkoisiin autoihin voi laittaa 100kW moottorin vaikka alkuperäinen tehopainosuhde (sen olemattomuus) estäisi minkään oikean moottorin asentamisen.
     
  12. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Tuttuun virkamiestapaan tuo teksti on kirjoitettu niin oivaan tyyliin että se pitää tosissaan tavata moneen kertaan että pääsee sen sisälle :D
     
    bbford ja laakkius tykkäävät tästä.
  13. xp

    xp Gearhead

    Mut noin ulkomuistista arviolta menee yhä luvanvaraiseksi kun rodin jäykkä etuakseli muutetaan erillisjousitetuksi. Vai miten se oli?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sikäli passeli pykälistö, että noilla saa mun pikkuhiljaa lahottajasienen pehmentämän F-150:n suoran kutosen, 145 hp SAE-net, tungettua vaikka T-Fordiin, kun vaan boxaan rungon, lisään x-tuen ja asennan eteen äffäläisen levyjarruaxeliston. Tartteepa ruveta katsomaan sitä aihiota jemmaan...
     
    Kylmit tykkää tästä.
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Vertailuautomääritelmähän on tähän asti ollut tavallaan täysin järjetön ja älytön, koska SAMA runko erimerkkisessä autossa on määritellyt, että saa tehdä ja toisessa ei silti saa: Oldsmobile Delta 88 403 - Caprice 350 ja rajat niiden perusteella tai Opel Ascona/Manta/Vauxhall Cavalier, Ford Taunus, Cortina yms. ja tuossa ehdotuksesssa lukee nyt: "Kohdassa 3.7.1 sallitaan ajoneuvon moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai tehon kasvattaminen 20 prosentilla ilman vertailua vertailuajoneuvoon. Muutetaan nykyinen tehonkasvattamisen prosentuaalinen raja-arvo paino-teho –suhteeseen perustuviin raja-arvoihin." eli järkevä asia, arvostan tuota! Ensimmäinen kerta sitten 1990-luvun, kun oikeasti jotain on muuttumassa ja selvästi parempaan kyllä noin ajatellen. Toivottavasti kukaan "autoharrastaja" ei tätä muutosehdotusta tule torppaamaan...
     
    Inlinee ja Kylmit tykkäävät tästä.
  16. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Kyllä, toivottavasti tuo koneen vaihto osio menis tuollaisenaan määräykseen. Toinen asia sitten on tuo renkaan halkaisijan kasvu alkuperäiseen +15% ... tuosta ei ”offi”pojat tykkää ku nyt kasvun varaa ollut +77mm ..
     
  17. bbford

    bbford Gearhead

    "Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi, vaikka ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi."

    Eli suurin kone mitä on ollut tarjolla, mutta alustan saa jättää entiselleen?

    Jatkoa: alkuperäisen moottorin tehoa saa kasvattaa 20%. No siellä luki että ahtamisen katsotaan lisäävän tehoa vähintään 30%?

    Näitä on nyt pakko kysellä, aikoinaan 90-luvulla rakensin prätkää, niitä sääntöjä piti lukea niin kuin piru raamattua.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  18. TransSami

    TransSami Gearhead

    Eikös tuo ole selkeä parannus. 15% on jo 75mm kun halkaisija on vasta 500mm. Ja mitä suurempi on vertailukoko sitä enemmän se saa vielä kasvaa.
     
    Nikuzai, Gary Grand, Volvo_5.7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Uusilla säännöillä ei myöskään tehdä helposti omavalmistemoottoreita olemattomilla tehoilla. Nythän voi koota tarvikkeena myydyillä kansilla moottorin, jonka tehot saa haettua penkistä. Uusissa säännöissä tehoa katsotaan olevan on vähintään sen verran, kun lähtökohdan moottorista tuli. Eli pitää rakentaa kone kokonaan tarvikeosista, joille millekään ei ole tehoja tiedossa?

    Mutta on nuo uudet ehdotetut säännöt aika selkeät ja helppolukuiset moniin muihin sääntöihin verraten.
     
  20. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Ihan totta, enpä laskenut ihan loppuun.

    Eli jos nyt vakiona esim. alkuperäinen koko on 31" kumi, vanhalla säännöllä suurin rengas oli 34" ja nyt 15% säännöllä olisi 31" + 15% = 35,65". eli sekin on kova juttu :D
     

Kerro tästä muillekin!