Sähkömoottori 3-vaihe

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 13.2.2005.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    aika kauhee usko "ammattilaisiin" taas täälläkin. Kun niitä errorisähköläisiäkin tunsi/seurasi en kyllä antaisi yhdenkään kytkeä mitään vaikka olisivatkin kuinka "ammattilaisia"
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niitäkin on niin monenlaisia. Ihan samoja ääliöitä siinäkin ammattiryhmässä on, joiden ei pitäs olla missään töissä. Mut ei kaikki.
     
    Bukero ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei toki kaikki mutta ehkä se vaikutti jonninverran että mun aikana sähkölle jouduttiin eikä päästy jollon siellä sitte oli kans kaikenlaista.... No, kun tietää muutaman hyvän niin niillä pärjää.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mäkin tiedän yhden hyvän, käytän sitä aina. Olis vaan aikanaan pitäny hoitaa pätevyysluokan korotus, niin helpottas virallisissa asioissa.
     
    Mikkis, Camino'79 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Tahtoo olla näissä sähkötöissä että kannattaisi käyttää tarkastajaa ja mielellään kahtakin eri niin tulisi varmennettu että asennukset on laillisesti tehty.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ne panttaa nykyään niiden kakkostason papereiden kanssa. Ykskin insinööri oli asennusmiehenä oikealla sähkärillä vaaditut puoli vuotta vaan ei Seti Oy (miksköhän tämmöinen päätäntä on yksityisellä firmalla?) antanut edes kolmospapereita ilman tinkimistä.

    Sitten kun istuttaa itsensä sähkötöiden johtajain ajankohtaispäiville, niin välillä "huimaa" mikä on semmoisten valvontaa tekevien ymmärrys sähkön olemuksesta teoriapuolella.

    Mä en tee sähköasennuksia kuin itselleni.
     
    Bukero ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Niin,siis mikä noissa sähköhommissa niin erikoista on?
    3-vaihevekottimissa keltavihreen kun muistaa ja sinisen nollan niin onkos mitään väliä muilla?:rolleyes:
     
  8. julmajari

    julmajari Gearhead

    Ei ole, pyörimissuunta vaan muuttuu kun vaiheiden järjestystä vaihtaa, jos on jotain pyörivää.
     
    Camino'79 ja mpower tykkäävät tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ennen se olis käytännössä onnistunu hyvinkin helposti, mutta kun jouduin eläkkeelle, niin ei kiinnostanu. Olis oikeestaan pitäny.
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    mihinkäs meinaatte kolmivaihemoottorissa sen nollan pistää? (sininen):rotfl:
     
    zuinula tykkää tästä.
  11. zuinula

    zuinula Gearhead

    Kaikki tappaa ittensä tyylillään mutta väri ei takaa mitään. Mittaamalla pitää selvittää mitä kukin nyöri tarjoaa
     
    Nikuzai, sdfsd, Mija ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Siinä ei ollu kevin nollaaminen menny ihan putkeen
    Toi ei välttämättä ole muuten ees teeseitse tapa naapuri viritelmä
    Parissa soliferissa tullut moinen vastaan, et suojamaa on nollattu aavistuksen erikoisesti.
    Pistoke näinpäin ja ei mitään ongelmaa ennenku lämpövastus lähti päälle, sit nipisteli rungossa.
    Pistoke noinpäin nipisteli rungossa aina oli lämppäri päällä tai ei
    No purin lämppärin kouraan ja ihmettelemään, et mikäs toi ylimääräsen olonen piuha tossa pistokkeessa on ja piruunko se menee, no lattiasta läpi runkoonhan se meni.
    Sit sisään tulevassa rasiassa oli kanssa kevi nollattu.
    Eli koko vaunun runko toimi nollana.
    No se vaunu jatko elämää trailerina.
    Toisessa moinen kytkielmä ehti polttaa lämppärin, kun oli generaattoriin kytkettynä
    Ei aina, jokainen poikkeus on ne joilla henki lähtee.

    Sähköjä olin laittamassa vaunuun ja ihmettelin, ettei tuu virtoja vaikka sähkäri vaihto pistokkeen ehjään jatkojohdossa.
    No kattelemaan et missäsköhän se vika vois olla, no siinähän naaras päässä oli sininen suojamaana ja kevi vaiheena.
    Kun seinäpistoke oli wanhasti kytketty ja suojamaa nollattu, niin jatkojohtona poraa käyttäessä se toimi ihan normaalisti siten päin kun sen pistokkeeseen satuin laittamaan. Vasta sit aloin ihmettelemään, ku ei mitään eloa ollu calix;in johdossa josta vaunuun yritin sähköjä saada. Ei vaikka pistotulpan käänsi tolpassa.
    No korjasin se jatkojohdon sit antamalla sähkärille calix;in pistokkeen ja sen roikan vaihas toi pää samalla ku siinä seisoskelet vieressä.
     

Kerro tästä muillekin!