volvo 850&v70

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja klasu, 28.12.2012.

  1. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Ei saa etuvetoista noin.on samanlainen kuin muutkin ns:4wd mallit,jos yksikään vetari hurttaa tyhjää,ei liiku koko kosla... Ja jos vähän liikuisi,niin ei kauan,paikat kuumenee ja rikkoutuu viimein. Ainoat jossa kardaanin irroittamalla tulee kaks vetoinen,on ihan oikeat maasturit. Sellaiset joissa kiinteä veto eteen-taakse. Ei levyjen,haldexin tms. kautta.
     
    miguelo ja chevytb02 tykkäävät tästä.
  2. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Oukkei, tämä selvä.
     
  3. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Kävin tänään pällistelemäs huittisis vollen alla. Kulmavaihde siitä on porsinut öljyt mäelle ja eteen päin kyl pystyy hiljaksii ajelee ja taas pakilla jumii kiinni.
    Sellasta siis etsimään jostain edullisesti tai sitten jos yrittäis ehjätä sen.
    Hyviä ideoita ja neuvoja otetaan kiitollisena vastaan ku vrcf:lläkin kyselin eikä minkään valtakunnan vastausta kuulu kyselyyn...
     
  4. palontie

    palontie Double Gearhead

    Hyvinpä alkoi sulla Volvosuhde,mä kyllä noita nelikkoja karsastan kun frendeillä paukkunut 2.koppasista ja rempat maksanut lähemmäs 2000e,tosin xc60 vähän etinnässä.
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä siinä volvossa ihan kiinteä etuveto on vaikkei oikeamaasturi olekaan. Takaveto sitten ei niin kiinteä olekaan vaan vuosimallista riippuen joko viskolla tai haldeksilla. Tuo 2000 taitaa olla jo haldeksilla kun muistelisin että 99 oli viimeinen viskolla.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Jep, paskin ostos tähän mennessä ku vajaan viikon pelitti.
    Onhan niitä muita paskoja ollu mutt ei niistä sen enempää..
     
  7. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Luulempa,et jos otat tosta awd volvosta takakardaanin pois,ei se kovin halukas ole liikkumaan... Se on kuitenkin rakenteeltaan niin ku normaali tasauspyörästö,eli antaa toisen pään ajoneuvosta mennä eri nopeudella... Jos olis täysin kiinteä,kuten jotkut oikeat maasturit,pikitiellä käännellesssä olis pirun jäykkä vekotin.Menis vetareita ja renkaita..
    Noi haldex,visko- ym systeemit tapahtuu "lukitus" öljynpaineella/levyillä ja molemmilla,pitkään tiukan paikan tullen kuumuu ja lopettaa yhteistyön viimein.... Moniko on kiinteä nelikolla käännelly parkkiin pikitie pinnalla?
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Haldexissa kardaani pyörii koko ajan mutta sähkökytkin kytkee vedon takapyörille, eli pystyy ajamaan ilman kardaania
     
  9. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    juu,niin tekee,öljynpaineella.Haldexissa on sähköpumppu joka tekee paineen "lukitusta" varten.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu, märkäkytkin. Mutta ilman kardaania pystyy kyllä ajamaan, viskollista ei pysty, tai pystyy mutta ei pitkästi kun visko sulaa :poff:
     
  11. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Homma ei selviä,ennekuin joku kokeilee..
    Itse jouduin viime talvena töissä ottamaan työn alle audi s4 quattro,pitäis olla haldex myös,en tutkinu.. Asiakkaan vika kertomus oli,että jakolaatikko on palasina. Päätin kuitenkin kokeilla vekotinta ajamalla sisälle,se oli kyllä tuskaista. Varovasti tyhjäkäynnillä pääsi pätkiä liikkumaan välillä kovan rutina ja paukkumisen säestämänä,kaasua ei kestänyt ollenkaan,oli sitten niinkuin ei olis vaihdetta päällä ollenkaan. Nosturille saatua vekottimen ,aloin tutkia,en päässyt kuin toisen etupyörän kohdalle,huomasin vetarin olevan paskana.. Ainakin audin nelikko ei liiku jos yksikin pyörä on pelistä pois,vaatii kaikki neljä vetaria ja pyörää maahan jotta on neliveto.... Että näin.... Siksi epäilen,kokeilisin jos olis mahdollista..
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    S4sessa torsen ja se ei toimi jos joku nurkka on pelistä pois. Mutta haldex toimii kyllä.
     
  13. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Oukei,olet ilmeisesti kokeillut?
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Pystyy silläkin olen ajanu sekä tiellä että dynossa viskollisia ilman kardaania, en tosin volvolla ole tullu tarvetta mutta suzuki baleno ja opel calibra on ollu työn alla.
    Keskitasauspyörästöllä olevia ei pysty, eli siis lähinnä toyota celicat/caldina mersut ja vag pitkittäismoottoriset ja lienee niitä muissakin.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Crv hondasta ainakin sulaa visko jos yrittää, älä kysy mistä tiedän :D
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Se kardaani pyörii siellä tyhjää koko ajan mikäli luistoa ei havaita. Se haldex kytkeytyy vasta kun takapyörät pyörii hitaammin kuin etuset, eli tavallaan kardaani on normiajossa koko ajan "irti".
     
  17. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Mitä toi etuvedoksi muuttaminen vaatii muutakuin kardaanin poiston ja tai porsineen jakolaatikon poiston, volle 2000 v70 mk1 awd aw50-42le tomaatilla.
    Miettisin vaan ett jospa sen sais sieltä huittisista etuvetona ajettua turkuun.
     
  18. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Miula oli -01 vuuen laitteessa visko..
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Sikäli kuin se on haldex niin se rikkonainen kulmavaihdehan sieltä pitäs saada poies ettei se nalkkaa kiinni. Mutta nyt en muista ulkoa että miten sen booriholkin kanssa on että karkaako voima siitä sit ulos, että mikäli joku ei pysty tarjoamaan 110% varmaa tietoa että saako sen pelaamaan ilman kulmavaihdetta/booriholkkia ni sonnustautuisin kylmästi trailerilla ja thats it o_O
     
    chevytb02 tykkää tästä.
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Koko kulmavaihteen voi purkaa pois ja jätä vain oiken vetarin jatko akseli takaisin reikään, mutta sitten on ongelmana että kulmavaihteen ja vaihteiston välinen pooriholkki ei ole enää millään kiinni ja se tarvitaan jotta stefa voisi estää laatikkoöljyjen vakumisen pihalle. Joskus tuo on niin lujasti laatikossa että ei varmasti itsekseen tipu, mutta uutena se on ihan kevyellä liukusovitteella. Jotkut ovat sen liimanneet kiinni ja sitten on vaihtelevia toteutuksia vetarin jatkeen ympärille. Jonkun kuvan joskus nähnyt missä oli jostain muovista koneistettu kappale vetarin jatkeen ympärillä estämässä holkin poistuloa.
     
    Muokattu: 16.9.2019
    chevytb02 ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!