Ford 306 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Sultzi, 14.1.2017.

  1. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    On kyllä komiaa jälkeä...
    [​IMG]
     
    jariha tykkää tästä.
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Oikeen välillä hävettää kun tekee niin rumaa hitsiä noihin kyseisen herran osiin, kun tavotellaan kuitenkin parasta A1 laatua joka kerran. On välillä vähän tatsi kadoksissa, kun ei hitsaa välttämättä mitään pitkään aikaan.
     
  3. Wade-

    Wade- Gearhead

    Komeen näköstä touhua! Tommonen läppärunkosysteemi on kyllä makee, ja tekniikka kuulostaa aika maukkaalta spekseiltään. Onko jotain odotusta huipputehon suhteen?
     
  4. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Pipemax antaisi tiedetyillä arvoilla tehoksi 434kw @ 8200 / 553nm @ 6800. Tätä pidän turhan positiivisena tuloksena :D

    Mutta pääasia olisi että teho tuotettaisiin mielellään päälle 8000rpm, katsotaan sitten mitä se silloin luovuttaa.
     
    mukko ja Kylmit tykkäävät tästä.
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Pipemax on on aika hyvä softa ja sen tulokset osuvat aika lähelle, mikäli kaikki komponentit ovat tehtäviensä tasalla. Sanoisin että ohjelma kertoo mitä on saatavilla jos kaikki on kohdallaan.

    Asiallista Ford pajoitusta - näyttää hyvältä.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sovittelin viime viikolla tollaset RHS-kannet (215cc) 351W/408:n päälle.

    Pikku vinkkinä voisin sanoa että työntötangon aukkoja joutui jonkun verran avartelemaan jo 5/16 tikuillekin, puhumattakaan jos meinaat 3/8 kokoiset laittaa.

    Ja ainakin tuossa omassani sain keinuvipujen ihanteellisen geometrian ja kohdistuksen venttiilin päähän tehtyä Sbc:n vipoilla.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Ensiksi ISO peukku tästä projektista. Mukava katsoa näin hienoa työn jälkeä. Ja mielenkiintoinen projekti muutenkin.


    Kaverille oli katsuri sanonut, että ensi vuonna trafin uudet rakentelua helpottavat säännöt sallii vain euroopassa valmistettujen mallien käytön vertailuautona rekisteröinnissä.
    Eli aussimallit ei käy...
    Tänä vuonna rekisteröinti vielä onnistuu.

    Tästä nyt ole sen enempää tietoo, ajattelin vaan, että olisi erittäin harmillista, jos tätä vehjestä ei saisikaan suomen kilpiin!
     
  8. peto

    peto Gearhead

    Eikös ollut niin ettei uusissa säännöissä ole enään kuutiotuuma rajaa? Teho ja massa säilyi, mutta eikös tämä ole omavalmiste moottori, joten nehän saa hiottua sallittuihin rajoihin.
     
  9. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Aussimallia ei enää uusissa säännöissä saa käyttää vertailumallina, mut toi tilavuusrajan poistuminen mahdollistaa edelleen pienitehoisten ford/gm v8 mottien laittamisen näihin.
     
  10. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Sori, menee edellisten tapaan hieman ohi aiheen mutta jos tuleva määräysluonnos menee sellaisenaan läpi, varmaankin Sultzin Cortinassa on 306:sen jälkeen joku maltillinen täysalumiini Kaase Ford 598...
     
    Gary Grand ja kuutio tykkäävät tästä.
  11. laakkius

    laakkius Gearhead

    Tähän liittyen, mihis noita jenkkiautoja sit verrataan jos eurooppa on rajana.
     
  12. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Joo, siis eurooppaan myytyjen mallien käyttö vertailuautona onnistuu.
    Eli nää etelä-afrikan ja aussien erikoiset versiot rajataan näin pois. Aika perseestä.
    Kun yhdellä kädellä valtion toimesta annetaan, toisella otetaan
     
  13. laakkius

    laakkius Gearhead

    Niin ja japanin mallit myöskin. Mutta eikös siitä jää jenkitkin myös pois jollei ole eurooppaan tuotu juuri kyseistä mallia?
     
  14. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Joo, tönärin reikiä olen itsekin jo katsellut että varmasti joutuu suurentamaan, on sen verran pienet. Tämä täytyy tehdä talven aikana kunhan saan tilattua Jeselin akselimallin keinuvivut ja jotkut hyvät rullanostajat.

    Käsittääkseni menee niin että mihin markkina-alueelle auto on myyty alunperin niin käytetään sitä aluetta. Eli jos tuo japanista jonkun mallin mitä euroopassa ei ole ollenkaan voi siihen käyttää japanissa olevia vertailumalleja. Sama jenkkiautoissa jne.

    Käytännössä tässä tapauksessa ei haittaa että markkina-alue kavennetaan eurooppaan, kun tehopainosuhteen kautta tähän saa laittaa n. 156kw nykyisen 139,2kw sijasta.

    Jotain pientä tehty, kaikki ei niin näkyvää tai mullistavaa. Lohkot saatu koneistamosta takaisin
    [​IMG]

    Kampura kiinni ja mäntä sekä kanki yhteen pyttyyn
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vakio kanteen mäntä mahtuu hyvin ilman kannentiivistettä mutta RHS kansiin joutuu mäntää vinguttamaan tulpan ja tulpan kierrepahkan takia.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mietin että millä saan ko. kolon kopioitua samanlaisena vielä 7mäntään. No olin ostanut halvan käytetyn 3d scannerin jolla otin männän laesta koneelle kuvan ja tulostin sen 3d tulostimella muottina ulos jota sitten käytin piirtotyökaluna kololle. Homma onnistui kaikenkaikkiaan hienosti!
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuossa kun tein mittauksia miten männät mahtuu pyörimään niin kasailin nokan lohkoon sekä jakopäätä, mutta ihmettelin kun yläpyörä oli eri hammasjaolla kuin hihna ja alapyörä. Osanumeroita tutkittuani totesin että pian 3v sitten ostamani Jeselin hihnajakopääsarjan mukana tullut vahingossa SBC ylähihnapyörä joka eri hammasjaolla. Otin yhteyttä myyjään jenkeissä, joka yllätti ja hoiti homman heti hienosti ja Fedex toimitti oikean hihnapyörän n. parissa viikossa. Sekä ilman mitään kustannuksia!
    [​IMG]

    Sovittelin myös vauhtiksen ja kytkimen koneeseen samalla kun kampiakseli on kiinni jotta sain mitattua kytkinkopan avulla tarvittavan painelaakerin pituuden ja sain Tiltonin sylinterin tilaukseen.
    [​IMG]

    3d tulostin vaihdekepin kehyksen, tuli ihan ok
    [​IMG]

    Sitten hieman jarruasiaa, joka ei sinällään moottoriin liity mutta vaaditaan että auto pysähtyy :D Satulana bemarin 4mäntäiset brembot sekä peugeotin 305mm levyt. Tein mittaukset ja piirsin kuvan Fusionilla ja tämän kaveri leikauttaa töissä 12mm levystä. Lisäksi tarvitsee sorvata holkit vielä adapterin ja olka-akselin väliin. Hyvin mahtuu vielä 15" vanteen sisään.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    teippi-mikko, sepi-ukko, Seevu ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Tulostin adapterin vielä varmuudeksi, reikäjako on ok, mutta holkkien paksuutta täytyy hieman pienentää niin satula on keskellä levyä mäntiin verrattuna.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    teippi-mikko, Seevu, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. laakkius

    laakkius Gearhead

    Toi 3D tulostin on kyl kätevä apuväline sovitushommissa. Mä tein vanerista satulan kannakkeen mallikappaleet kun ei tulostinta ole... :)
     
  17. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Jotain tapahtunut taas, hidasta hommaa paikotellen.

    Adapterit satuloille tuli leikkuusta ja kävi passivoinnissa myös.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Mutta tällä tavalla ei mahtunut paikalleen, otti tukivarteen kiinni, ongelma korjaantui kun vaihtoi spacerit satulan ja adapterilevyn väliin ja käänsi jarrulevyn toisinpäin jolloin koko paketti siirtyi eteenpäin
    [​IMG]
    [​IMG]
    Bumpsteeringille kaveri sorvasi rst tangosta spacerin. Nyt raidetanko kutakuinkin samassa asennossa alatukivarren kanssa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tavarat kävi tasapainoituksessa Lensulla. Ennen sitä Pekka hitsasi hammaskehän varmuudeksi tigillä vauhtikseen kiinni ja itse tasapainottelin männät ja tapit 0,1gr tarkkuudella keskenään.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Lopputulos painotuksesta, akselihan oli jo painotettu bryantilla silloisten painojen mukaan (bobweight 1650) mutta nyt kun jouduin mäntiin tekemään lakeen tilaa niin tilanne hieman muuttui, mutta nyt on hyvä ainakin Lensun jäljiltä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ennen painotusta sain mitattua työsylinterin mitan ja tilasin Tiltonilta suoraan sopivalla mitalla olevan sylkän joka oli bolt on quaifen kytkinkoppaan
    [​IMG]
    Otin Uspartsilta muutamia puuttuvia tuotteita, neulalaakeripäittäinen nokalle sekä virranjakajaan pehmeämpi ratas suojaamaan teräsnokkaa (joka siis tulee Dartin lohkoon).
    [​IMG]
    [​IMG]
    Pesin lohkon liukkarilla ja painepesurilla sekä pitkillä harjoilla kävin kaikki öljykanavat läpi. Lopuksi asentelin kaikki proput ja tulpat kiinni pestyyn lohkoon.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Seuraavaksi asentelin laakerit lohkoon nokalle, onnistui kivasti tuollaisella yleismallisella työkalulla ja nyt ainakin tiedän että kaikki on asennettu kuten pitää kun itse teki.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sepi-ukko, Seevu ja Vuppe tykkäävät tästä.
  18. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Männänrengas välykset tuli viilailtua
    [​IMG]
    Seuraavaksi pitikin alkaa mittailemaan laakerivälyksiä rungoista sekä kiertokangista. Rungot oli std kokoiset laakerit joilla välykset tuli suoraan hyviksi. Kiertokankiin ostin loppujen lopuksi kolme sarjaa laakereita parin ajatusvirheen takia, sinnekin lopulta valikoitua std kokoiset (yllättävää? :cha ). Onneksi on venymämittari jo aiemmin ostettuna, pelkkiin momentteihin luottaminen olisi mennyt lapaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nokan päittäisen mittaus, hieman joutui sorvaamaan keskiöstä pois että sai maksimin alle. Tämän jälkeen sainkin jakopään kasattua ja sielläkin tuli hieman tilanahtautta nokkapyörän keskiön kanssa mutta pieni viiste kulmaan ajamalla mahtuu juuri pyörimään.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Öljypumpulle sain mitattua holkit (kun sain dampperin kiinni) ja kaveri sorvasi holkit että sain hihnalinjan kohdilleen.
    [​IMG]
    Männät kiinni kankiin ja renkaat tämän jälkeen paikalleen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Männät reikiin ja kanget kiinni.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tämän jälkeen oli pakko testata sopiiko kamat pyörimään öljypohjan sisällä ja mahtuu onneksi.
    [​IMG]
     
    Seevu, sleepercooler ja Vuokralainen tykkäävät tästä.
  19. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Kansien kanssa kävi tyhmästi kun piti vain vähän seetin läheltä poistaa valupurseita ja lopulta löysin itseni vinguttamasta kanavaa muutenkin joten sittenhän oli pakko kaikkia vähän vinguttaa. Samalla asensin Trickflown päivitysventtiilijouset ja lautaset jotka sallii isomman noston nokalle.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Sähköihin liittyen tilasin läjän kunnon liittimiä, vielä pitää pihdit hommata.
    [​IMG]
     
    Seevu, Camino'79, sleepercooler ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. puna niska

    puna niska Gearhead

    Mitkäs nämä hatut nyt on katsastusta varten?
    Eikö sulla jotku rhs:n pipot ollu hyllyssä jo tähän.
     

Kerro tästä muillekin!