Automaalit netistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja kodacor, 19.9.2019.

  1. SBM

    SBM 2nd gear

    Minä lasken tuohon yms. kategoriaan myös sen toisen maalin mitä automaalit. net myy, nimi ei muistissa. Sekä nämä maalit joiden nimeä myyjät eivät edes suostu kertomaan. Mutta niistä käytetään yleisesti nimeä teollisuusmaalit.
    De beer myy akryylinsa teollisuusmaalina, se on hyvä maali, ja sitä on tullut käytettyä vuosia, kun Kuopiossa eräässä automaalaamossa sanottiin minulle että osta sitä, se on halvempaa kuin heidän käyttämä DuPont, "siis periaatteessa sama maali" eri purkissa.
    Olen myös käyttänyt DuPontia kun sitä täältä vuosia sitten yksityisetkin sai ostettua. Ja Sikkens tuli todettua kanssa erittäin helpoksi maalata. Sikkens taisi vaihtaa nimeään vuosia sitten?.
    Selvästi kalliimpia nuo DuPont ja Sikkens kyllä oli.

    Sanoisin että tuo pisaroituminen/tasoittuminen ja peittävyys on silmin nähden parempaa noissa laadukkaissa maaleissa. Vähemmällä työllä parempi jälki.
    Tuota Mipan kovettumista minäkin moitin, tai siis että se ei kovetu kunnolla. Mikä sen aiheuttaa?? En tiedä.

    Katsoin just että mipa akryyli n. 45-55e/l. De beer Virosta 49e/l, ja viimeksi kun ostin täältä De Beer akryylia, niin olisiko ollut n. 60 e/l. Minä ainakin suosittelisin kokeilemaan ns. laatumaaleja. Tosin en ole vuosiin kokeillut tuota Mipaa, niin ei pitäis tietysti tyrmätä sitä täysin, ehkä sitä on kehitetty eteenpäin?.
    Ammattilaiset kertokoon faktoja!
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Mistä viron kaupasta saa debeeriä?
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minullakin on Mipan lakkaa mutta ei ole tullut vielä kokeiltua DeBeerilla olen tähän astiset lakannut ja puutyöt bilteman pu-lakalla, parikymppiä litran purkki. Tuli sillä lakattua mopon tankkikin...
     
  4. SBM

    SBM 2nd gear

    Automaalit.eu
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

  6. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Oman pikuppini olen lakannut Mipan lakalla eikä tuo ole tuosta miksikään mennyt. Vanteet superblackia ja nekin vielä hyvässä kunnossa. Samoten käytännössä kaikki muutkin maalaushommat viimeistelty Mipan lakalla, mattalakkaukseen olen käyttänyt SpiesHeckerin sikahintaista lakkaa/mattapastaa mutta se on toistaiseksi ainut mikä on ollut oikeasti matta. Meikäläisen maalaustaidoilla. Mipan rallye matt black on lähinnä satiini. Tai sit en vaan osaa.
     
  7. SBM

    SBM 2nd gear

    Kyllä on, Valspar MI coating, Valspar multi use industrial(MI) mixing colours.

    Löytyy tuolta de beer kuvastosta sivulta 19:
    https://www.de-beer.com/bestanden/Non_VOC-compliant_product_catalogue.pdf

    En tiedä onko suora linkki, mutta kopsaa ja katso itse. Tuohon MI maaliin tarvittavat muut aineet tietysti myös de beeriä.
    1-141 Ohenne nopea
    1-151 Ohenne standardi
    8-150 Kovenne standardi
    8-140 Kovenne nopea
    8-130 Kovenne erikoisnopea
     
  8. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Dupontia joskus käyttäny ja oli ihan ok ruiskutettavaa viimeksi menin hakeen samalta kauppiaalta ja myi vaan jotain cromax merkkistä ilmeisesti jotain Italialaista maalia ja lakkaa, tuota cromaxia en kyllä enään osta ei ollut ku vastoinkäymisiä koko litkun kanssa. No sit täytyy kyllä sanoo et De Beerin kolme kerros värin joskus vetäneenä niin sehän se ollut maalien mersu.
     
  9. JK311

    JK311 3rd gear

    Toi Dupont ja Cromax on kyllä täysin sama asia, Dupont konserni yrityskaupan johdosta piti itsellään ko. tuotemerkin, ja maalibrändin nimi on nykyjään Cromax....Näin se tuote muuttuu kun etiketti vaihtuu ;)))
     
    belair54 tykkää tästä.
  10. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    mitä ongelmaa tuon cromaxin kanssa on ollut? ainoo mitä ite huomannu niin pastan kuivumisaika epämääräisissä olosuhteissa turhan pitkä ja jos siihen märkään sattuu itikka istahtaan niin se piirtää reitin märkään.

    [​IMG]
     
  11. JK311

    JK311 3rd gear

    Toi kuvan purkki on vielä vanhalla etiketillä, nykyjään ei lue DuPontista mitään, koska omistajayhtiö on Axalta


    [​IMG][/QUOTE]
     
  12. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    joo, lähinnä koitin kuvittaa saman mitä sä kirjoitit eli C ja D = sama asia
     
  13. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Taitaa vaan olla jo tää maalari ruosteessa liian pitkä aika ku viimeksi kunnolla maalannut. En vaan saanut tuota Cromaxin lakkaa kunnolla tasoittuun, taisi olla specsit tekijällä mettässä ei sais ensimmäisenä mustamaalata tuotteen valmistajaa.
    Cromaxin metalli base kyllä tuntui olevan ihan Dupontin tasoista.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Kiitoksia, pitääkin seuraavalla kerralla tilailla tuolta.
     
  15. GS

    GS Gearhead

    Lakat ovat viime vuosina ja melko salaa kautta linjan muuttuneet pikku hiljaa EU:n vaatimien mm.kuiva-ainepitoisuuksien muutoksen kautta.
    Itsellekkin tuli nyt näin vähemmän ruiskun kahvassa kiinni olevana”eläkemaalarina” yllärinä, että systeemit ei enään toimineet millään vanhalla selkäytimellä.
    Ok, kuvittelin että vika tietenkin ”harrastemaalarissa”, mutta kyllähän se taas lopulta löytyi kun hieman pysähtyi funtsimaan ja pisti koko baletin uusiksi.
    mm.ohenninta saa laittaa huomattavasti enemmän kuin ennen ja ruiskutusteknikka piti hieroa uusiksi. Taas ”irtoaa”, mutta meinasi usko jo jossain kohtaa haastavimmissa töissä loppua.
     
  16. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Juu niinhän siinä tais käydä et tuli liian vähän ohennettua sitä Cromaxin lakkaa ja olis kai kantsinu itekki ottaa ohentavaa niin olis ollut rennompi ruiskuttelija, kiireessä pinna kireällä sais kyllä mitään tehdä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. JK311

    JK311 3rd gear

    Lakoista vielä...Meilläkin edustamallani maalimerkillä on tällähetkellä Suomessa ohjelmassa 7 eri kirkaslakkaa, ihan varmasti löytyy jokaiselle sopiva kampe, olosuhteet, tekijät ja käyttötarkoitus huomioiden. Tässä lakkamäärässä ei ole vielä mukana erikoislakkoja... Ja sitten kun lisätään eri kovete ja ohennekombot noille seitsämälle lakalle, niin vaihtoehtoja on sitten jo toistasataa. Että silleen...
     
  18. meteor

    meteor Gearhead

    Löytyykö kokemusta Silco SFR Air X-Cure, ultranopeasta lakasta sekoitus 1:1 ilman ohenninta, lähinnä tallimaalaus olosuhteessa tai muutenkin.
     
  19. aircool

    aircool 3rd gear

    Toi Silco on mulle tuntematon,mutta ultranopeaa Glasuritia joskus kokeilin.Sillä pysty lakkaamaan peilinkuoria ja jotain prätkän hiluja.Kuivu niin sähäkkään että isompia pintoja ei voi ruiskuttaa.En ainakaan itse enää toista kertaa kokeile.
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Taitaa ne ohjearvot liuottimen lisäykselle olle VOC-rajojen täyttämistä varten, varsinkin Automaalit.netin myymän Trotonin kanssa. Käytännössä siis viskositeettimitta on välttämätön, koska liukkaria saa lisätä reilustikin ilmoitettua enemmän. Yllättäen, kun pakettina ostaa, paketissa onkin aika paljon "ylimääräistä" liukkaria.

    Amatöörinä en osaa Mipasta sanoa muuta, kuin että ihan ok se on minun ruiskuttamana ollut. Ehkä, mahdollisesti, pinta jää pehmeämmäksi, kuin tehdaspinta oli, mutta niin suuri ero ei ole, että varmaksi osaisin sanoa. Joka tapauksessa puutteet omissa taidoissa ja maalauspaikassa on paikattu hiomalla ja myllyttämällä pinta. Viime kesänä maalasin vaimon auton Profixin metallimassalla ja lakalla. Värimassa onnistui oikein hyvin, mutta lakan kanssa en tullut sinuiksi sitten ollenkaan. Todennäköisesti en osannut hakea oikeita ruiskun säätöjä sille. Joskus aiemmin maalasin helmat Mipan lakalla, ja se oli paljon helpompi tapaus.
     

Kerro tästä muillekin!