Johtojen yhdistäminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 14.10.2005.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  2. maddis

    maddis Gearhead

    Tässä yksi jatkokappale vedonpoistolla.

    [​IMG]
     
    Nikuzai, valpas ja Bukero tykkäävät tästä.
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tätä topiikkia on hauska seurata jos parin piuhan liittämiseksi toisiinsa tarvitaan Nasan ohjeistus ja Hornetin lentäjän käsikirjaa.
    Itte oon liitelly ihan vaan johdot yhteen joko abicoilla tai tinaamalla tai ihan mutteri liitoksilla ja yleensä homma on siinä.
    Eniten katkenneita johtoja tulee työssäni vastaan kovalla johdolla heti (ruuvi liitoksen jälkeen kun johto on puristunut kasaan) esim kontaktoreissa ja samoin kyllä on katkeilleet monisäikeiset liitosholkin jälkeen. Ai niin ja se sähkö kulkee sitten sen johtimen ulkopintaa pitkin ei siellä kuparin sisällä jos ja kun tätä asiaa ei ole vielä kukaan havainnut kertoa ;) .
    Ai niin ja teen päivittäin työkseni sähköhommia noitten kylmä hommien ohessa.
     
    Camino'79, Bluestone, Vuppe ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Joo vaihtosähköllä. Tasasähkö käyttää koko kuparin.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Aivan mutta saimpahan seattua vaihtosähkönkin tänne autopuolelle kun tässä jutussa on jo kaikki maan ja avaruuden välillä väännetty o_O. Ilmeisesti on vaan niitä jotka tietää jotain sähköstä ja sitten niitä jotka (piip) tietää kaiken. Jos nyt ajattelee aikuusten oikeesti liittää kaksi johtoa toisiinsa jollain keinolla niin liitos kestää X ajan jos se tehdään kunnolla ja kiinnitetään kunnolla.
    Kun muistaa ajan kun autoissa liiteltiin kaikki 0,75 neliön johdot niillä ns rosvoliittimillä niin jopa nekin joskus kesti jonkin aikaa siellä suolasohjon seassa auton alla.

    Hyviä neuvoja saa ja pitää antaa mutta kun lähdetään linjalle että on vain yksi ainoa oikea tapa jota saa käyttää niin mennään pikkuhiljaa ihan metsään tässä harrastuksessa. Tina on hyvä puristusliitos on hyvä ja sitten MAALAISJÄRJEN käyttö on paras.:cool:
     
    Filth, Nikuzai, Bukero ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Samaa tuumailin. En aio vaihtaa toimintatapaani kun kerta jollain ihmeen kaupalla olen jo 80-luvun alusta selvinny niin että liittimet tinataan kii kuten välillä johdotkin yhteen ja aina päälle sitten kutistesukka. Puhdistanu hapettumat suolahapolla ja neutraloinu sitten. Koskaan ei o tärissy poikki tinauksen vierestä eikä o liitos muuten löystyny. Useimmiten on kyllä sitten joutunu korjaan muiden tekemiä huonoja liitoksia jotka on muuten vaan huonosti/huonoilla pihdeillä/humalassa tehty/puristettu hohtimilla tai jollain.
     
    valpas tykkää tästä.
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Täytyy myös muistaa Nasan ohjeistuksen lisäksi se ettei autossa käytä vaihtosähkölle tarkoitettuja jatkoja vaan aina ostaa dc-sähkölle tarkoitettuja.
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mitenkäs ne tunnistaa toisistaan? En oo kyllä yhdessäkään paketissä nähny merkintää moisesta.

    Juottaminen on hyvä kun sen tekeen oikein

    Puristusholkit on hyviä kun sen tekee oikein sopivankokoisilla liitososilla ja kunnollisilla ja oikeanlaisilla pihdeillä. usein näkee esim 2,5 neliön holkkiin puristetun o,75 kaapelin ja sekin on puristettu jollain hohtimilla.

    Noita holkkeja ja kaapelikenkiä ei kannata ostaa mistään "romukaupoista" laatu on yleensä ihan kuraa
     
    Muokattu: 22.9.2019
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Mistäs tuommosia vois hankkia?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  10. maddis

    maddis Gearhead

  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja sekin vaatii vähän taajuutta ennenku ilmiö alkaa tulla esiin.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ennen tommosia kutsuttiin avoliittimiksi. Siis niitä muitakin kuin vaan jatkoja. Eri pihdit kuin ”abikoille”. Tommosilla hyvillä liittimillä kun laittaa ja hyvillä pihdillä puristaa niin noihin luotan. On näköjään kestänyt näkemissäni autoissa alkuperäisinä moitteettomissa kunnossa sen 40-50 vuotta. Hyvät tommoset pihdit ja liittimiä voisin ostaa ku tietäs mistä saa.
     
    unknown ja xarper tykkäävät tästä.
  13. maddis

    maddis Gearhead

    Tai tarpeeksi paksut kaapelit.

    [​IMG]
    "Skin depth vs. frequency for some materials at room temperature, red vertical line denotes 50 Hz frequency"

    Eri asia sitten milloin tuolla alkaa olla oikeasti _merkitystä_ asian kannalta. Ei ihan vielä 50Hz taajuuksilla.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Hyvistä tiedä, mutta tämmösillä pihdeillä olen itse noita eristämättömiä puristellut ja on tullut itselle kelpaavaa jälkeä. Mutta kun en oo ammattilainen niin varmaan parempiakin on.
    https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/pihdit/puristuspihdit/puristuspihdit-2000031367
     
  15. unknown

    unknown 3rd gear

    Älkää tilatko,
    Tilasin kokeeksi, mutta metalli on liian haurasta, ei kestä puristamista ilman katkeamista, joten kippasin loput roskiin.
     
  16. unknown

    unknown 3rd gear

    valpas ja xarper tykkäävät tästä.
  17. Seejii

    Seejii Gearhead

    Laitoin kaapelin kenkään ja lukitsin paikalleen hakkaamalla naulalla ja vasaralla pari pistettä.
    Sen jälkeen kuumensin kaasulla kenkää ja kaapelin päätä jonka jälkeen syötin kaapelikengässä olevasta aukosta liitoksen täyteen tinaa.
     
    Muokattu: 22.9.2019
    Camino'79 tykkää tästä.
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Noihin "abiko" liittimiin palatakseen, monellekko on tullut vastaan sellaisia et jäljestä näkee ihan "abiko"pihdeillä puristetun ei siis sivareilla tai pokspihdeillä, mut se puristus on ollut ku kipeetä mulkkua kättelisi

    Muutamia tullut vastaan joista on voinut liittimen jopa käyttää uudestaan :odeek: :odroll:


    Itellä tallilla kunnolliset avoliitin pihdit ja niillä kun puristaa biltema "abikoita" se eristemuovi murtuu, mutta puristus on kunnollinen ja pitää varmasti kun pihdit tekee sen keski kynnen liittimeen


    Mistä suomesta sais noita avoliittimiä järkevällä hinnalla?
     
  19. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Oisko tuolla mitään?Hinnan järkevyyteen en ota kantaa!:rolleyes:
    https://www.starelec.fi/index.php?cPath=60_2094
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Knipexin juurella ku puristaa apikot ni ei niitä oo vielä vetämällä irti saanu.

    Eri asia sit noi missä vedonpoistot yms.
     
    Nikuzai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!