Ford Thunderbird 3.8 ja v8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja El kamina, 7.3.2005.

  1. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Mielipiteitä kyseisistä malleista?
    - ajettavuus (myös talvi)
    - luotettavuus
    - osat (hinnat,saatavuus)
    - v8 ja kutesen erot ( muutakin kuin, että v8 on enemmän munaa )
    - varusteet
    - viat
    - tilat

    Näyttää olevan paljon myynnissä! Onko fordilla ollut maahantuontia?

    :pinup:
     
  2. CAD59

    CAD59 Gearhead

    Thunderbird

    Mun mielestä on todella hyvä käyttöauto, myös talvella.
    Meillä on ollu ahtamaton 3.8 ympärivuotisessa käytössä viimeset pari vuotta.
    On luotettava, hyvä ja halpa ajaa.
    Varaosia saa hyvin, eikä hinnat oo pahoja.
    Ainoa mitä toi vakio kuutonen kaipaa, niin lisää potkua.
    Ahdetusta kutosesta ja kasistahan sitäkin löytyis.
    Mutta kyllä tollakin ehtii.
    Tehoja on 3.8:ssa 140hp, ahdetussa muistaakseni 230hp ja kasissa 210hp.
    En oo ihan varma noista lukemista, mutta tota luokkaa.
    Noi remmiahdetut on monesti ollu aika loppuunajettuja ja V8:t on kalliita, ainaki silloin oli ku itte kiertelin autoa ettimässä. Sen takia päädyin tohon mopo-malliin.
    Nyt oon kuitenki omaa myymässä, kun tekis mieli jotain vanhempaa mikä veis enemmän bensaa.
     
  3. JR

    JR Gearhead

    Nyt on kyllä pakko tehdä poikkeus, mutta kyllä mielestäni tuossa remmiahdetussa 3.8 V6 Tbirdissä on enempi munaa kuin siinä perus V8 versiossa. Onhan siinä SC:ssä enempi levikkeitäkin...

    Noita ei ole tuotu Suomeen maahantuojan kautta.

    Noista '89 - '93 Thunderbirdeistä on ollut jonkin verran kyllä täälläkin puhetta, että haulla voisi jotain löytyä. Tuossa olisi nyt ainakin yksi:

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... hunderbird
     
  4. KTM

    KTM Gearhead

    Olen ajellut jonkin verran kaverin ´90 SC:llä ja siinä on kaikki kohdallaan, eli ahdettu kutonen vääntää tosi hyvin alhaalta, soundit on lähempänä kasia kuin lussun kutosen tuhinaa, manuaali vaihteisto on jämäkkä ja alusta siinä jäykemässä asennossa aika kova.

    Vaihteisto ei ole mikään Fordin tavallinen loota vaan omaasukua Mitsubishi kuorma-auotsta. Ilmeisesti Fordin omista tuotteista ei silloin löytynyt sopivaa.

    Miten niin ei tuotu maahantuojan kautta Suomeen? Maahantuoja oli Car-Am tai Am-Car (en muista miten päin tuo nimi oli). Tuo liike oli virallinen US-Ford maahantuoja 90-luvulla.
     
  5. KTM

    KTM Gearhead

    Kysäisin kaveriltani hänen kommentit autosta, mutta hän ei ole rekistöröitynyt käyttäjä niin välityspalveluna hänen kokemukset:

    ================

    Tämä seuraava käsittää siis SC mallin kokemuksia.
    Aito suomiauto SC ollut käyttöautona myös talviajossa jo 4 vuotta. Tasapainoinen ajaa, mutta kaasun kanssa saa olla talvella varovainen risteysalueilla. Manuaalia sai vain SC malliin, eikä ollut edes optiona muissa malleissa. Samalla tuli myös jäykempi alusta (perusmallin ja LX:n optiotkaan ei ole niin jäykkiä). Kulutus pyörii maantiellä alle 10l/100km ja kaupungissa n. 15 L/100km ja minulla ei ole mikään kevyt kaasujalka. Eli todennäköisesti noista saisi vielä hieman nipistettyäkin jos malttaisi ajella rauhallisesti.

    Luotettavuus: SC:ssä on suorasytytys ja monipisteruisku, joten eipä tuolle voi juuri mitään tehdäkkään. Lambdat oli särkynyt yhdessä vaiheessa ja check engine valo vilkkui tämän tästä. Koodit luettiin yleismittarilla, kun lähin testeri olisi ollut Tampereella. Ei huvittanut ajaa 1000km testerille. Nyt on oma testeri kaapissa jatkao ajatellen. Kerran matkanteko viivästyi kun alkumatkasta latasin liikennevalolähdön täyskaasulla. Ykkösellä kierrosrajoittajaan ja kakkonen päälle jolloin takanäkymä hukkui valkeaan savuun. Meni lämppärin letkupoikki. Nyt on uusittu kaikki letkut ja koko alusta puslineen, nivelineen ja iskareineen. Osat ostin paikallisesta "Escort servicestä". Myyvät osia kunhan tiedät osan varaosanumeron. Hommaa siis itselle tarpeellinen kirjallisuus ja säästät huomattavasti osien hinnoissa. Nuo alkuperäis osat tuli nimittäin halvemmaksi kuin tarvike osat, jotka pääsääntöisesti on SC:hen noita alkuperäisosia. Autoja kun on tehty niin vähän, ettei harakiri firmojen kannata tuoda markkinoille omia osia. Muista verratessa, että auto on 90 luvun alusta (minulla tehty '89, ensirekisteröity '91). Eli kuinka luotettavia on tänäpäivänä muut saman ikäiset autot.

    Tietyt osat on SC:hen kalliimpia kuin perusmalliin. Osat nyt on varmasti kalliimpia kuin johonkin perusmalliseen jaappanin ihmeeseen. Mutta pääsääntöisesti ei kuitenkaan mitään valtavan kalliita. Tulpat maksaa n. 100€/sarja, mutta niillä ajaa 100tuhatta. Ja vaihtotyö on yhtä tuskaa. Manuaali on Mazdan tuotantoa ja tulee siis pickupeista. Sitä on käytetty myös Fordin pikkareissa. Insinöörit ei olleet uskaltaneet laittaa T5-laatikkoa, kun olivat pelänneet tuon ahtimella saatavan väännön rikkovan sen. Ja Mazdahan oli jo tuolloin Fordin leirissä.

    Varusteiden osalta SC on lippulaiva. Siinä on vakiona sellaista mitä muihin ei saanut optionakaan. Tuossa tuli jo mainittua jäykempi alusta ja siinä on vielä sisältä säädettävissä kaksi asentoa. Joka nurkassa on levyjarrut ja ABS tulee vakiona samoin lukkoperä. Penkit on paremmat ja monipuolisilla säädöillä. Sähköikkunat, lukot jne on vakiona. On kaksi asiaa mitä en omassa autossa haluaisi olla:1. sähköinen lasikattoluukku ns moonroof. 2. Automaattiset turvavyöt.

    Tilat on riittävät kahdelle mutta myös takapenkin jalkatilakin on hämmästyttävän suuri. Samoin takakontti on riittävän iso. Suksitelineitä minulla ei ole, mutta laslettelusukset kulkee kivuttomasti takapenkillä. Perheelliselle voipi olla väärä valinta, mutta kahdelle henkilölle toimii mainiosti käyttöautona.

    Miinuspuolina voisi mainita osien toimitusajan. Eli pääsääntöisesti osia ei ole suomessa hyllyssä ja lähes kaikilla tavaroilla on se parin viikon toimitusaika. Samoin itse pitää tietää autosta paljon, sillä korjaamot nostavat heti kädet pystyyn kun niille selviää että auto on jenkki. Isojen ovien takia markettien parkkipaikalla on yleensä vaikea nousta autosta tai mennä autoon sisään. Ja yleensä vaikka pysäköit parkkiksella syrjemmäs, niin joku on kaupassakäynnin aikana ängennyt oman kinnerinsä aivan iholle viereen vaikka parkkis olisi miten tyhjä tahansa. Jostain syystä takarenkaat kuluvat eturenkaita nopeammin ja orkkis koko 225/60-16 ei ole niitä halvimia. Plussana on sitten hyvinvarusteltu kulkine, ajaton muotoilu ja hyvät ajo-ominaisuudet. Auto on omimillaan maantiellä, mutta kyllä sillä tuossa kaupungillakin pörrää.

    Mielestäni sopii hyvin alan harrastajan jokapaiväiseksi kulkineeksi.
     
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Olen tästä asista samaa mieltä.
     
  7. JR

    JR Gearhead

    Enpä rupea tästä väittelemään, kun en asiasta juurikaan mitään tiedä. Rekisteriotteessani vaan lukee että maahantuojana toiminut Car-Am ei ole kyseisen merkin virallinen maahantuoja. Tai jotain tuon suuntaista.
     
  8. KTM

    KTM Gearhead

    Oy Ford Ab ei tuonut US-Fordeja maahan ja Car-Am hoiti homman tuolloin. Heillä oli omat piirimyyjät ja varaosaorganisaatio, eli miksi ei olisi ollut virallinen maahantuoja?

    Tarkastetaan mitä tuon kaverini rekisterioteessa lukee. Nuo Amin tuomat autot olivat kuitenkin ylivuotisia, eli autot oli tehty 1989 ja autot tuli Suomeen 1990 loppuvuodesta.
     
  9. [Vee8]

    [Vee8] 3rd gear

    Car-Am ei ollut Fordin virallinen maahantuoja, koska Ford on/oli sitä. Car-Am kylläkin toi Fordin US-mallit aivan virallisesti ja Fordin siunauksella. Muuten ei olisi ollut mahdollista käyttää piirimyyjäverkostoa autojen ja varaosien, sekä huollon toimittamiseen.
     
  10. KTM

    KTM Gearhead

    No ei sitten "virallinen", mutta Fordin hyväksymä vasali. On ihan hyvä tietää, että Car-Am ei käyttänyt kaikilla paikkakunnilla Euroopan Fordin jälleenmyyjiä vaan joissakin kaupungeissa oli erilliset toisistaan täysin riippumattomat Euro Ford ja US Ford piirimyyjät/jälkimarkkinat.

    Mielenkiintoiseksi asian tekee myös Fordilaisten lausunto parin vuoden takaa: "US Fordilla ei ole Suomessa virallista maahantuojaa. Me tuomme vain Euro Fordeja.". Aika järeä kommentti Fordin asiakaspalvelusta.

    Katsottiin eilen tuon kaverini T-birdin papereita ja siellä oli kaikki materiaali Suomen kielellä huoltokirjasta lähtien joissa Car-Am mainittiin maahantuojakanavana. Rekisteriotteessa oli merkinnät LM:n päätöksestä hyväksyä sitä ja tätä ynnämuuta, mutta ei mitään mainintaa Car-Am:sta. Toisaalta autot jotka on tuotu muuttoautona ovat saaneet otteeseen merkinnän "Auto ei ole virallisen maahantuojan XXXX tuoma auto". Olisiko tuo JR:n auto sitten muuttoautona tullut?

    Kuitenkin niin tai näin ihan hauska peli, mitä olen ollut kyydissä ja ajanut kyseisillä autoilla.
     
  11. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi,

    Tuommoinen Thunderbirdi, ja siis nimenomaan KTM:n kautta raportoitu bloweri-malli ON ihan sikahauska reissuauto. Vääntöä piisaa niin, että kiihtyvyys on ripeätä, eikä mitattu kulutus 600km reissuilla tosiaan ollut kun sen 10L/100km. Se on vähän tuosta matkustusmukavuudesta ja suorituskyvystä neljälle jampalle matkavauhdin ollessa 100-120kmh...

    Alan tapahtumiin on tuossa kiesissä tullut matkustettua takapenkillä lukuisia kertoja, seuraavaksi taas varmaan Tampereen näyttely, ja tuolla kamppeella homma toimii.

    Lyhyestä virsi kaunis, eli tuossa omistajan sanoin tosiaan se tärkein:
    "Mielestäni sopii hyvin alan harrastajan jokapaiväiseksi kulkineeksi".
     
  12. JR

    JR Gearhead

    Muistin hieman väärin tuon rekisteriotteen merkintäni. Kävin tuossa tarkastamassa asian, ja siinä sanotaan että "maahantuoja Oy Sports Car Center ei ole valmistajan Suomessa oleva edustaja". Elikäs siis nuo firmat (Car-Am ja Sports Car Center) meni mulla vähän sekaisin. Onneksi en ruvennut enempää väittelemään aiheesta...
    Tietääkseni tuo oma autoni ei ole muuttoauto, mutta on tullut maahan eri maahantuojan toimesta. Käyttöönotto on ollut vasta '90, vaikka vuosimalli on '89.

    Ja olen samaa mieltä noiden muidenkin kanssa, eli on ihan mukava käyttöauto. Talvisinkin.
     
  13. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    PS. Uusin V8-Mag. Osto-opas juuri tuosta Ukkoslinnusta...
     
  14. arrakis

    arrakis 1st gear


    Ja mielestäni sopii myös ihan puhtaasti harrastepeliksi! :wink:
     
  15. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Ok, myönnetään. Mutta meleko kivasti tuolla ryöpyllä viikonloppuna taittui myös arktisissa oloissa sellaaset 900 km 8)
     
  16. arrakis

    arrakis 1st gear

    Kyllä varmasti! Erinomainen harrasteauto, kun voi talvellakin nauttia. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!