optima akku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jartos, 14.11.2007.

  1. pantera

    pantera Double Gearhead

    Odyssey, 1200cca, 47ah
     
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Oisko jotain linkkiä? En tommostä äkkiseltään löytänyt. Lähellä olevia tarjosi jostain polskisivulta.
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  4. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Hinnakkaita tuntuvat olevan.

    Kai se vaan pitää unohtaa konehuoneen akku, vetää piuhat uusiksi, ja ostaa sisälle joku iso kuorma-auton akku.
    Sitä tosin olen miettinyt jo aiemminkin.
     
  5. Itsellä oli muka kovettu kisa-akku, XS merkkinen. Ihan hyvän hintaisia summitilla, mutta niin vain nyykähti aina kesällä kun vähän enemmän kulutusta kisahommassa....

    Nyt on paikoillaan Exide bluetop. Kovasti kehuttu hinta/laatu suhdetta. Maksoikin vain 160e ja vieressä olisi ollut punaisia ja keltaisia optima-akkuja, mutta Akku-Anian omistaja sanoi että paras on tuo exide. Hienosti kesti kun otettiin kaikista akuista rasitustestejä. Ens kesänä sen sitten näkee miten toimii.

    http://exide.nu/wp-content/uploads/sites/1/nggallery/bildbank/ep450.png

    Dual = käynnistys ja jatkuva virrankulutus!!!
    Itselläni oli ongelma se että kun lähdön aikana päällä MSD:t + 2 bensapumppua + vesipumppu + flekti + 4 kpl 10A nos solenoidia XS D1200 akku vain yksinkertaisesti tipahti jännitteeltään niin alas että alkoi loppumaan sytkävirrat jne jne...

    a
     
    Muokattu: 29.9.2019
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mites muuten, tykkääkö laturi/akku huonoa, jos on isot erot ampeerimäärissä? Noin yleensä ottaen.
     
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Meinaat eroja akun amppeerituntimäärissä? Ei tykkää huonoa, menee vaan kauemmin ladata täyteen jos on iso akku ja tehoton laturi.
     
  8. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Entäs toisinpäin? Autossa laturi 100A, ja esim. keltaisessa Optimassa 55?
    Myönnän, en ymmärrä näistä juurikaan.

    Keltainen Optima kuitenkin kesti 2-3 vuotta ihan Älytöntä käyttöä/kulutusta hyvin.
     
    Muokattu: 28.9.2019
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    jaa muistin väärin ton ampperituntimäärän, eli 44ah, extreme, kyllä pyörii 2400cca'lla
     
  10. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    No jos laturi on 100 A eli 100 Amppeeria ja Akku olis vaikka 100 Ah eli 100 Amppeerituntia, niin se laturi lataisi akun tyhjästä täyteen tunnissa (h). Puolet pienempi 50 Ah akku latautuu 100 Amppeerin virralla puolessa tunnissa tyhjästä täyteen, jne. Autossa laturin tuottamaa virtaa menee tietysti muuallekkin, eli valot, sytytys, kaikki puhaltimet ja lämmittimet, jne, joka on pois akun lataukselta, ja jos virrankuluttajia on enemmän kuin mitä laturi tuottaa, niin akku päinvastoin tyhjenee.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Eli periaatteessa sillä ei ole väliä minkä akun sinne laittaa?

    Ymmärsinkö nyt oikein? Jos on paljon kulutusta, niin on parempikin olla pienempi ampeerimäärä, kun laturissa?
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei ole väliä tuon suhteen, ei se ehjä vaihtovirtalaturi säätimineen tuppaa sitä virtaa sen enempää kuin on tarpeen. 100A laturissa on max tuotto 100A, mutta ei se sitä pukkaa koko ajan.
     
  13. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Minä katson enemmän kylmäkäynnistysvirtaa kuin akun kapasiteettia (Amppeeritunneissa), koska tykkään enemmän siitä että startti pyörii lujaa, kuin pitkään. Ja akkukauppaan menen jännitemittarin kanssa ja tarkastan ettei uutta akkua ole vuosien seisottamisella pilattu jo ennen myyntiä.
     
    kuutio ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Sehän se tärkein on munkin mielestä, koska mun auto käynnistyy varmasti, kunhan Kierroksia startissa riittävästi. Ei vaan riitä paskalla akulla välttämättä edes apuvirralla.

    Ja sen takia tässä akkuostoksilla ollaankin. :)
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Melko karkeesti noin. 100Ah saaminen akkuun vaan vaatii paljon enemmän, kuin vaan 100A tunnin ajan... Mutta pointti on se, että akun kapasiteetti ja laturin max. virta eivät mitenkään määräävästi suoraan liity toisiinsa. Voi olla ihan pieni laturi ja iso akku, tai ihan pieni akku ja iso laturi.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    Trane merkkiset akut on kyllä hintalaatusuhteeltaan erinomaisia.
     
  17. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    En kyllä tuollaistakaan löytäny ainoa 44Ah oli cca 540
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Akun purkaminen starttimoottorilla on nopeaa, mutta sen täyteen lataaminen on hidasta hommaa kun mennään viimisiä prosentteja kun latauksen edetessä ampeerit putoo vaikka olis minkälainen laturi.
    Akun ennenaikainen kuolema voi johtua ihan siitä jos ajaa lyhyttä ajoa niin akku ei kerkiä latautua täyteen starttauksen jälkeen vaan varaustila putoaa jatkuvasti, välillä kannattaa auton akullekin näyttää älylaturia niin lisää elinikää.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. Seejii

    Seejii Gearhead

    Yellow toppihan on just "älyttömään" käyttöön. Se kestää syväpurkauksen.

    55 amppeerituntisen latailee vielä normaaliajon ohessa täyteen mutta jo 100ah alkaa olemaan turhan iso.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Meinaatko, että jos kuluttaa täydestä 10litran ämpäristä 2litraa, tai 5litran ämpäristä samat 2litraa, niin tuon 10litran takaisin täyttämiseen menisi enemmän kuin 2litraa?

    Toki jos ei tarvitse isoa kapasiteettia, niin turhasta ei kannata maksaa.
     

Kerro tästä muillekin!