Toyota Avensis tietäjiä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja piiparinen, 29.9.2019.

  1. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Mikä tahansa auto on hyvä peli niin kauan kun se toimii. Ruoste ja v-mäiset sähköviat saavat yleensä aikaan pikaisen omistajanvaihdoksen, jos kyseessä on pelkkä halpa käyttöauto.
    Ylläpitokulut ja auton toimintavarmuus ovat aika korkealla monen prioriteettilistalla.

    Ajoneuvon haluttavuus ja luotettavuus menee aikalailla käsi kädessä.

    Jos nettiautosta hakee alle tonnin ropposia tietty kaava toistuu pian, rellu - fiat - nissan - opel - hyundai - chevrolet - ford - citroen - peugeot.

    Sama kaava on löydettävissä myös katsastuksessa hylättyjen merkkien listalta.

    IS
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin justiin!

    https://photos.app.goo.gl/veycpX4oKuZTJ3my7
    Nuokin vaan lisääntyy meidän pihassa, kun jäi servoletin kokoinen aukko.
     
    wilburi, Sardiinipurkki ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Paitti että nissan ei minusta kuulu joukkoon. Vanhemmat nissanit on mielestäni yhtä vahvoja kuin tojotat paitti että on halvempia. Uudemmissa on sitte samat viat kuin muissakin. Toisaalta ymmärrettävää kun yhdisty rellun kanssa 2000-luvun alussa. Citikka ja pösö on käytännössä samaa kamaa teknisesti kun ovat psa-konsernista.

    Toinen juttu on mielikuvat, naureskelin kun yritin myydä opelia fordmiehelle ja päinvastoin. Ei käynyt mitenkään. Minusta ne on/oli samaa kauraa mutta ei kuulemma ostajakandidaateista. Sama on tässä tojotagatessa, jos arvostelen tai kyseenalaistan tuota japanialaisen insinööritaidon jalokiveä niin minut ristiinnaulitaan ja syötetään kulkukoirille. Jokainen tulkoon kuitenkin uskossaan autuaaksi.:)
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyllä ne nissanit on ihan leluja toyotaan verrattuna, ne vanhatkin.

    Ja nämä uudet renault-nissanit varsinkin...

    :rolleyes:
     
    Sounderi ja Karpov tykkäävät tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aamen! Oli sitten uus tai vanha tojota niin ikästensä kesken japseista lujin poikkeuksetta.


    E carinat jo alko ruostetta hylkimään paremmin kuin ikäisensä nissanit ja mazdat.
     
  6. aamake

    aamake 1st gear

    Itsellä ollu käyttiksinä oikeastaan vain noita Tojotia n15kpl ja täytyy sanoa että yks sysipaska oli... se oli eemeli mallin Carina josta hajos hammastanko,laturi,startti,puhallinmoottori ja sisemmät vetoakselin nivelet. Ja syy selvis auton valmistusmaasta, oli nimittäin iso britannia..hammastanko ZF merkkinen ja sähköt Boschin.made in germany.eipä ollu japsimallin carinoissa tuommoisia vikoja. Niin ja ruostuhan siitä oven alareunatkin.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tämä on just se asian ydin! Sama kävi accordeissa missä oli eurosähköt. Niistä tuli normi kuolevaisten autoja. Ei enää startit ja laturit kestäneetkään 400tkm...


    Kaveri myi puol vuotta sitten oman e carinansa mitä mäkin remppasin. Siinä oli hammastanko myös sökö (työnti kumin väliin nestettä), suuttimet kajahti myös.


    Samaten hänen nykysessä britti avensiksessa (tottakai sentään 4afe) on jo startti, laturi, puhallinmoottori myöskin vaihdettu 320tkm mennessä. Toki monessa muussa merkissä menis vielä aiemmin.
     
    aamake tykkää tästä.
  8. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Tohon pitää lisätä myös mese,käyttää samoja riisseli koneita pikku meseissä.... Eli mallia renu. Niin ja Dacia myös..
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Meillä rouvalla on nyt britti-E ja siinä on hammastanko ehjä ja sähkötkin toimii... 420tkm ajettu. Mutta siinä on se juju, että on ekan tuotantovuoden britti ja japsisähköt ja hammastanko. Etuovien alareunat siitä piti hitsata takaisin kasaan ja takajarrut on brittiä, se on vähän erilainen kuin japsisysteemi.
     
    Karpov tykkää tästä.
  10. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Kun uuden auton ostaa niin onhan siinä paketissa ihan olennainen osa se myynti ja huolto. Joka merkkiin tulee vikoja, ja sitä enemmän mitä huonommin huolletaan, mutta sitä kompensoi jos takuu toimii. Parempi tuollainen "salakorjaaminen" on kuin mitä on ollut Volkkareissa, että jos automaattilaatikko, jakoketju tms. kallis osa jonka pitäisi kestää normaali auton ikä, laukeaa sadassa tonnissa, ja sitten asiakkaan pitää takuusta huolimatta maksaa osa remontista (joka tietysti hinnoitellaan ihan yläkanttiin) kun autosta tulee siltä osin kuin uusi.

    Silti, Toyotat ovat aika huolettomia mutta ei nyt sentään niin paljon muita parempia kuin mitä hintaero muihin käytettyihin on.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joskus vähäisestä korjaamisen tarpeestakin kannattaa hiukan extraa maksaa, ei toki päättömästi. Mulla on ollut varaa vaan ostaa camryja kun saman ikäset avensikset/corollat on maksaneet enemmän.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos nyt ei lasketa noita crowneja eikä hiluxeja tähän laskuun ollenkaan niin meillä on käyttövehkeinä ollut 2004 vuoden jälkeen 4 toyotaa ja yksi nissan. Noista yksi oli minun, muut rouvan.

    Eka oli AT171 eli Carina II 1.6 kaasarilla eli gen1 4A-F, vm.1989. Etelä-Suomesta ja pikkuajossa ollut, oli alkuun hyvin tukkoinen mutta selkisi siitä kovalla ajolla. Ruostetta oli paljon, sitä piti parsia. Tekniseltä puolelta huoltoa/remonttia oli kytkimen vaihto, iskarit ja jakoremmi pariin kertaan, niiden hitsuiden lisäksi. Poistui ruosteen takia pihasta romukyytiin 440tkm mittarissa. tullessa muistaakseni 258tkm.. Ei jaksanut enää sitä ruostetta vaikka isäukko tarjoutuikin hitsaamaan.

    Toinen AT171 samalla tekniikalla, vm1990, oli toisen takapyörän kaaren 10cm pintaruostetta lukuunottamatta ruosteeton, vaikka oli etelä-Suomesta. Remppaa oli heti alussa kaikki etujarrujen osat, kun "on kyllä huoleton peli, mitään ei ole tarvinnut tehdä". Niinpä ei ollut tehty mitään, joten palat ja levyt meni vaihtoon sekä myös jarrukilvet. Taisi maksaa kokonaiset 300€ se remontti. Samaten jakopäätä piti vaihdella pariin otteeseen, niitä en ole tehnyt itse, on liian ahdas paikka ährätä. Vaikka ei kai se kuitenkaan vaikea tuossakaan ole. Jarruputkeakin piti uusia jossain vaiheessa.
    Poistui pihasta isäukon naapurille 440tkm mittarissa, kun ne oli jotain autokauppoja suunnitelleet, en varsinaisesti ollut myymässä mutta sinne se kuitenkin meni. Se naapuri ajoi mittariin lisää 100tkm ilman remppaa ja möi sitten auton afrikkaan. Meille tullessa oli mittarissa jotain 315tkm.

    Seuraavaksi tuli japsi-carina E, gen2 4A-FE eli 1.6 ruiskulla. Tähän taisi parin jakopäänremmin lisäksi vaihtua lambda-anturi ja pitiköhän taka-jarrut uusia. Pakoputken tiiviste siihen keskelle pakoputkea ja helmojen takapäihin, sinne pyöränaukon sisään piti hitsata paikat. Lähti 450tkm paikkeilla afrikkaan, tullessa oli ~270tkm.

    Sitten oli nissan primera P11 2.0 ja sitten se lähti. Onneksi sain tasan saman rahan myydessä kuin ostaessa meni. Onnettoman laiska, vei paljon bensaa, näytti rumalta ja takaluukku ei talvella suostunut aukeamaan, pyöränlaakeri hajosi. Kone piti hirveää ääntä, kai se sitten kuuluu asiaan, kun joku vannoutunut nissanisti sen osti ja kehui vielä hirveästi. Ja ajaa edelleen sillä, tästä taitaa 5 vai 6 vuotta myynnistä jo olla,ei kai se sitten ihan huono ollut tai sitten on tehty paljon remonttia. Jotain 250tkm muistaakseni oli mittarissa. Tämähän oli englannissa tehty.

    Sitten meille tuli tämä viimeisin eli britti-carina E, jakopää, jarruputkea, pyöränlaakeria, iskarit, kallistuksenvakaajan koiranluita pariin kertaan, jarrulevyjä muutamat, taas ravistaa, Kallistuksen vakaajan korikumeja joutunut vaihtamaan useita mutta ne ehkä olisi voinut välttää ostamalla original toyotaa japsimalliin välttäen tarvikkeita. Takajarruihin sylinterit, kengät ja se brittimallin säätöhärveli, kun oli jumiutunut. Etuovien alareunat hitsattu, helman takapäihin pienet paikat. Tulpat&piuhat, jakajan kansi. 265tkm ajettuna tuli meille.
    Jakopäätä en ole vielä tähänkään koskaan itse laittanut, se on 250-300€ sen vaihto teetettynä.
    420tkm mittarissa.

    Tuommoiset on omakohtaiset kokemukset toyotista, ei liity otsikon avensikseen millään tavalla.
     
  13. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Työkaverin mukaan, joka noista ymmärtää, Aven ongelmat kuulostaa tällaiselta: jakoketju vaihtoon, vvti systeemi vaihtoon ja tietysti ketjunohjaimet yms. Moottori pitää ottaa pois koska tilaa on vähän. Suomesta osat n.800€, ulkomailta puolet tai vähemmän. Paljon työtä...
     
  14. jpe

    jpe 3rd gear

    Tämä on tyyppivika zz pannussa, eli ensimmäiseksi vaihtoon. Toinen vuotavan imussarjan oire on että lyö kylmänä kierrokset jonnekin 2500 ja 3000 välille.
     
  15. wonderbaum

    wonderbaum 1st gear

    Itellä -98, ei vvti avensis. Bensan paine oli n. 1bar, pumppu ei enää tuottanut tarpeeksi, pitää olla n. 3
    Hitaasti kaasua painettaessa otti kierroksia, nopeaa / normaalisti kaasuttaessa tukehtui, ei tuotto piisannut.
    Paineen mittausta ehdottaisin.
     
  16. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Tilaa vähän??? Suorastaan tilava vaihtaa jakopään romppeet,jos vertaa vag- tai ranskalaisiin- hihnalaitteisiin..
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo autodatankin mukaan täysin tehtävissä kone paikallaan
     
  18. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Tämähän se oli. Anturin putsaus, ja kas...ei mitään oireita enään. Kiitos.
     
    jariha, Sounderi, Impala76 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, mutta olen tottunut vielä tilavampiin... :)
     
  20. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Joo kuulosti senverran tutulta tuo oire. On nyt kohta 11vuotta Toyota merkkihuolto työhistoriaa takana..
     
    wilburi, piiparinen ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!