Takakontti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Marika, 6.3.2005.

  1. Marika

    Marika 1st gear

    Yhden mielipiteen asiasta jo saanut mutta mielellään kuulisi lisää.
    Elikkä aikasempi omistaja massannut takakontin ja kaikki töhnähän jää nyt käsiin jos sinne erehtyy koskemaan.

    Eli mitäs asialle vois tehdä?
     
  2. roku65

    roku65 Gearhead

    Eipä alustamassan päälle juuri maalatakkaan voi, joten poistettavahan se on. Ilmeisesti massa on vielä suht tuoretta jos se on tahmeaa. Lähtee suht hyvin erilaisilla liuottimilla. Vois yrittää liottaa vaikka lakkapensalla. Vuoraa pohjaa esim kiillotusliinoilla joihin kaadat päälle liotinta. Hautomalla massa pehmenee pohjia myöten ollen helpompi poistaa ku pelkästään liotinrätillä hankaamalla.Autoglymillä on tohon hommaan sopivampikin liemi tar&adhesive remover joka haihtuu hitaasti. Tinnerillä massa pehmenee nopeasti mutta haihtuminen on hyvin nopeaa jolloin massamonja tahtoo vaan siirtyä paikasta toiseen. Toiseksi tinnerinkäryisessä kontissa ilman suojaimia työjely saa olon hieman huteraksi.
    Voipa melkein olettaa,että kontti ei oo täysin virheetön muutenkaan jos se massalla on viimeistelty. Joten hiekkapuhallushommiinhan sitä saattaa joutua, mutta vasta massan poiston jälkeen. Hiekkapuhaltamalla tuoretta massaa ei saa pois. Kun kontti on saatu kunnolla pohjattua loppumaalausta gm tuotteissa helpottaa alkuperäisyyttä tavoiteltaessa orkkis "splatter" maali joka peittää helposti suuremmatkin pinnan virheet.
     
  3. jukkanum

    jukkanum 1st gear

    Kuumailma puhaltimella lämmittämällä ja jonkinlaisella lastalla kaapimalla vois kanssa kokeilla.
     
  4. Marika

    Marika 1st gear

    Aika tyhjentävän vastauksen sain, kiitoksia.
    Eihän se muu auta kuin kohta puoliin alkaa hommiin ja kattoa mitä saa aikasiks.
    Oon niin taitava ton tulen kans ni onkohan mahdollista et saan auton jotenkin kärähtämään kuumailma puhaltimella :odroll:
     
  5. ripe

    ripe 1st gear

    kyllä sen kans saa varovainen olla.
    Koita kaapia isommat, loput sillä liuottimella.
    Tulen kans sit ei leikitä :soosoo:
     
  6. Marika

    Marika 1st gear

    Juuh :odroll:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja sitten kun alat sen kuumailmapuhaltimen kanssa turailemaan niin varaa vettä sangollinen viereen, tulee meinaan aika kiire katella sammutusvehkeitä sitten kun tuli on irti. :soosoo:
    Paineilma ja sammutuspeite ovat myös hyviä alkusammutusvälineitä.

    Parempi vara kuin vahinko :wink:
     
  8. perkele

    perkele Gearhead

    ja muista asennusjuomat (omavalinta) :soosoo: :soosoo:
     
  9. Marika

    Marika 1st gear

    Eiköhän noilla eväillä eteenpäin pääse :lol:
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead

    kannattaa myös muistaa että joissakin ajokeissa on bensatankki kontinpohjan alla....eli kahtoen sen kuumailmapuhaltimen kanssa.
    monasti vanhemmissa jenkkiautoissa on kontin ja tankin väli täynnä likaa ja ruosteista tankin kattoa, eli tankki voi vuotaa höyryä ulos, se voipi kajahtaa melko helposti.
     
  11. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Tuota tuota... Ei kai se koko kontti ole massattu ? Itellä esim. vanhaa ja osin tuorettakin töhnää löytyy pyöränkoteloiden yläpuolelta, siis siitä peräkontin "sivukoteloista". Antaa olla siellä vaan, eipähän niin äkkiä happane. Esteettisen vaikutelman ylläpitämiseksi ajattelin laittaa pinnoitetusta pellistä suojan siihen. Auttaa myös siihen, ettei tunkat, kaljakassit yms. sekalaiset varusesineet mene ensimmäisenä takaloksuihin lajilleen tyypillisiä kolhujälkiä iskemään...
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei massa parasta sisäpohjan suojaa ole, mutta kun sitä siellä jo on, niin leikkele kokolattiamatosta tms. sopiva kappale, ja taivuttele se nätisti kontin pohjaan ja jätä massa sinne alle, niin ei pohja mätäne. Katso vaan, että vedenpoistoreiät on helmoissa auki.

    Massan ja maton väliin voit pistää vähän sanomalehteä, jos haluat joskus heivata maton pihalle, silleen kun saa roskat helposti pois. Talviautossa näitäkin joutuu ajatteleen, kesäauto ei ehdi hapantua, jos vaan pitää säilytyspaikan kunnossa.
     
  13. Marika

    Marika 1st gear

    Vedenpoistoreiät :odroll: onks siel sellasetkin, ei ainakaan viime kesänä toimineet :-?
    No pitää tutkailla tilannetta kun auton kimppuun pääsee.
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä suosittelisin kyllä raapimaan sen massan veks, omassa autossa oli myös takakontin pohja joskus suojattu jollain masstyyppisellä aineella, päällepäin näytti ihan siistiltä mutta alta oli pintaruosteessa. Jos se massa on vielä pehmeetä niin lähtee varmaan jollain lastalla aika hyvin lämmittämättäkin...
     
  15. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    En alkais kyllä paineella ilmaa painamaan liekkeihin, saattaa tulla äkkiä päinvastainen vaikutus
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis takuuvarmasti paineilmalla palonopeuden saa moninkertaistettua. :D
     
  17. niklas_

    niklas_ 1st gear

    bensalla lähtee ainakin alustamassa helposti pois, tuoksuu paljon paremmalle ku esim tinneri :eek:
     
  18. Marika

    Marika 1st gear

    Kiitoksia hyvistä vinkeistä kaikille!
    Jos autoa ei tulla näkemään missään koko kesänä ni sit se voi olla palanut mutta tavoitteena se ei kuitenkaan ole :odroll:
     
  19. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Ja samaa neuvoa soveltaen: kynttilän sammuttaminen puhaltamalla ei onnistu?
     

Kerro tästä muillekin!