Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Tarkistan tänään vielä ne merkinnät, ja jos löytyy merkinnät niin nappaan kuvatodisteet.

    Oon joka vuosi katsastanu noilla renkailla joskus marraskuun alussa mutta silloin ei taida vielä olla talvirengaspakkoa.

    Edittiä.

    Kysyitkö että löytyykö 3PMSF-merkintä renkaista? Se vastaa vuori/hiutale logo. https://www.nokianrenkaat.fi/asiaka...-tarkoittavat-m-s-ja-3pmsf-merkinta/#3b4f3f98

    Edit2.

    Löytyy M+S ja hiutale/vuori merkinnät mun renkaista.
     
    Muokattu: 9.10.2019
  2. freeride

    freeride Gearhead

    Pakosarjan alla olevan putkilo on jäähdytin.siitä drain back valvesta oli tsb:n joskus.viripajat jättää sen pois usein just sen takia ettei toosa hajoo jos se jumii.jokkuhan niitä on poistanutkin ja sit ollu lämpöongelmia esim.cruisessa ku hiljaa ajetaan pitkään ja helle.sit niitä onki laitettu takasi :)
    http://dodgeram.info/tsb/1995/21-05-95A.htm
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Siis tuon takaiskuventtiilin poistaminen aiheuttaa lämpöongelmaa? Mitenköhän se edes teoriassa olis mahdollista? Missasinko nyt jotain, vai ymmärsinkö ihan väärin?
     
  4. freeride

    freeride Gearhead

    Ei ku jos se takaisku jumii kii.se estää turbiinin tyhjäks valumisen.jos/kun se poistetaan joka on turvallisempaa,nii se tekee sen et joutuu hetken käyttään ennenku pykälät löytyy
     
  5. freeride

    freeride Gearhead

    Ja jos sen jäähyn poistaa niin voi olla et tulee jäähdytysingelmia,joillain on tullutkin.keulassa oleva toinen jäähy ei oo niin tehokas ku se vaatii et auto liikkuu kohtuu vauhtia niin viima jäöhdyttää
     
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu juu, eli väärin ymmärrystä.

    Ja kysyin tosiaa kaverilta, ni hän sanoi seisomisen jälkee jos heti nykäsee startista d:lle ni kestää kytkeyttyä. Sano kyl ettei se esim työpäivän aikana ehi oireilla moista. Ja tosiaa sillä riittää P:llä pitäminen.

    Monet on poistanu noita lämmönvaihtimia moottorin kupeesta ihan siitä pelosta, että menee glykolit vaihteistoon. Minulla sitä ei oo ihan muista syistä, mutta ton kokosessa kikkareessa mitään lämpöongelmia ole olemassakaan. Ihan pari kertaa muistan vaihteiston jäähyttimen flektin lähteneen pyörimään.. ja sillon pitää ajaa keskustassa sinä päivänä ku suomessa on kesä. Yleensä 1-2 päivää vuodessa...
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    En o hetkeäkään epäilly ettei renkaissas olis talviajoon soveltuvia merkintöjä enkä myöskään sitä että Generalin sivuilla olis sen suhteen ollu virhe.

    Ihmettelen lähinnä vaan myyjäyrityksen ja myyntihenkilöstön käytäntöjä ja asiakaspalvelun ammattitaitoa. Enkä kysele niiltä enää mitään asian tiimoilta, oikeastaan enää minkään asian tiimoilta. Saavat pitää renkaansa ja tunkkinsa.

    Niitä 4 tuuman pakoputken osiakin kysyin yhestä Suomi ja yhestä virolaisesta firmasta. Ei vastausta tullu ikinä kummastakaan. Ohi kulkiessa sattumalta kysyin paikallisesta raskaan kaluston firmasta ni niiltä löytyy hyllystä ja halvemmalla ku mistään muualta. Palvelukin on hyvää.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  8. 69

    69 Gearhead

    Löytyiskö mistään puskureiden teko-ohjeita/piirustuksia, jos tekisin itse. -04 vm.
     
  9. Ranee

    Ranee Gearhead

    Askarreltiin tänään lisävalo keulille. Xvision Genesis 1300
    Meinasin alunperin lavakaareen laittaa mutta heräsi suuri epäilys että heijjjastuu liiaksi peilistä silmiin niin tehtiin sitten keulaan vähän uutta ilmettä.
    Maaliahan tuo vielä kaipaa, ajovalot on kasvaneet kehyksiensä ympärille eikä riittänyt aika tai mielenkiinto niitä tänään purkaa.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    exxcevy, ReDDot, Cumminski ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sopii yllättävän hyvin noi valot, auton ikä huomioiden. Ehkä lievää mad max-genreä..
     
  11. Ranee

    Ranee Gearhead

    Leikin lisää valojen kanssa, tänään ohjastamon puolella
    Häpeäkseni myönnän ettei omistajuuteni aikana lämmityslaitteen paneelin valo ole toiminut ollenkaan ja mittaristosta ollut yksi polttimo pimeänä, yhdestä puuttunut orginaali vihreä kupu ja lopuissa kahdessa ollut kupu palanut lähes valoa johtamattomaksi ja polttimot kovin tummuneet
    Vihreä mittaristo ei muutenkaan ole omaan makuun jotenkin ollenkaan
    Puoli hämärällä kelillä mittaristoa ei ole oikein kunnolla edes erottanut

    Vaihdenäyttöön vaihdoin myös uuden palautinjousen kun vanha katkesi joskus keväällä, yllättävän vaikea hahmottaa ilman tuota näyttöä mikä pykälä pelissä kun pakkovaihteilla pelaa vaikka jossain hankalassa paikassa

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    exxcevy, faijeri, NoSmokeNoPower ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eikös sitä sopan määrää voi säätää ihan oikealla koivellakin?

    Ja ainaki on vähä monimutkasemman näkönen härveli. Toki jos on oikein rapeasti tehiä, ni ois varmaan mukava ihan hytistä säätää tarpeen mukaan.
     
  14. Hassel

    Hassel 1st gear

    Ja ohjauksesta taas..

    2003 4wd ohjaus on vähän mitä sattuu, eli aika löysä keskialueella ja palauttaa olemattomasti. Kiristelin simpukkaa, muttei se oleellisesti muuttunut. Kiristin lisää, ja sitten ruikkasi öljyä jostain simpukan päältä. En tiedä mistä tarkalleen, kun ei oikein näe sinne kunnolla. Löysäsin taas, eikä enää ruiki öljyä, muttei se mikään mukava se ohjaus ole. Eli kai se simpukka täytyy vaihtaa..

    Onko kukaan tilannut, asentanut ja ajanut Rockauton kunnostettuja simpukoita? Vai pitääkö uhrautua ja hommata täysin uusi? Ovat jotenkin arvokkaan oloisia..

    Laite on siis täysin vakio (ja semmoisena pysyy) -03 pitkähytti ja -lava 4wd diesel automaatti. Heps! Onhan tuolla joku aftermarket ohjauksen vaimennin. Eli se siitä täysin vakiosta.
     
  15. Hassel

    Hassel 1st gear

    Tai no vakio ja vakio.. Edelliseen Rockauto-tilaukseen klikkasin 2 gallonaa "Lucas Upper Cylinder lubricant and injector cleaner". Kyllä tuommoisen kannun kun hulauttaa tankkiin niin saa olla aika varovainen oikean jalan kanssa ettei renkaat sula. Ainakin näin internet kertoi.
    Jos jollain omakohtaisia kokemuksia tuotteesta niin saa jakaa.
     
  16. Anza

    Anza Gearhead

    1983 gen 1 ram. W350. Millasta öljyä etuperään? Lukottomat perät.
    Taakse suositti netti 80w-90 gl5 mutta eteen jotain kalliimpaa SAE 75W-140 gl5? Käviskö toi halvempi myös eteen.
    Taulukko oli uudemman ramin öljysuositukset.
     
  17. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Sukupolvilaskenta alkaa tarkkaan ottaen Cummins-Ramin esittelystä eli 1 gen -89 alkaen. Mulla on sellaisen oikein tehtaan manuaali ja se suosittelee molempiin periin samaa öljyä. Viskositeettisuositus vaihtelee lämpötilan mukaan eikä sekään ole kovin tarkkaa. 80W-90 sopii kirjan mukaan -23 - +32 asteen lämpötiloihin.
     
    Ranee ja Anza tykkäävät tästä.
  18. Newbie93Ram

    Newbie93Ram 1st gear

    Mä laitoin toissa kesänä "remanufactured" simpukan rokkiautosta, makso pitmanarmin ulosvetäjän kanssa kotiatoimitettuna noin 370€... ei paha ja hyvin pelanna tähän asti... suositeltavaa ottaa samalla uudet letkut, sillä itellä ainakin väänty paineletku tehostajan ja simpukan väliltä p*askaksi, kun oli ruostunut jumiin. Ei ne kalliita ole kun vielä rahalla saa ja kuntoonkin vielä :)

    Sitten kysbäriä omasta 2gen kotterosta, vuosimalli 96 ja aiheena virrat. Eilissä iltana irrottelin miinuskaapelit syystä että ei nyt tuu ajeltua varmaan hetkeen. Vaan ilmeni sellanen homma että virtaa tulee vaikka miinuskaapelit on irti, käyntiin en kokeillut vaan sisävalot killitti ja valot lähti päälle. Mistä vois lähtee ettii vikaa tai häiriöö... Eihän näissä mitää kondensaattoria voi olla, koskaan ennen ei oo näin käynyt... otin sit plus kaapelit myöskin ku alko pelottaa et palaako se nyt sit ku on jonku aikaa pois kotoonta...
     
  19. Ranee

    Ranee Gearhead

    Mulla on molemmissa päissä ja jakolaatikossa 80w-140 nesteen synteettiset.
    Danan 60 ja 70 akselit ja NP205 jakolaatikko
    Jos on jotain lukkoja perissä niin öljyt niiden mukaan, joita sulla ei ollut.
    Myös jakolaatikot saattaa olla nuukia öljyistä joten niihin ohjeiden mukaiset liemet.
    Kyllä perus kasikymppiysikymppi pitäs käydä joka reikään jos haluaa nuukailla.
     
    Anza tykkää tästä.
  20. Ranee

    Ranee Gearhead

    Takaperissä semmonen hauskuus että tehdas silloin 84-89 vuosina testien aikana käytti erillaisia jäähdyttimiä öljylle kun meinasi kuulemma öljyt lämmetä raskaassa kärryn vedossa.
    Ite nostin öljynpintaa taka-akselilla laittamalla täyttöreikään suunnattavan 90asteen nipan, nyt menee yli viisi litraa öljyä taakse.
    Tämä tason nosto auttaa lämpöjen lisäksi siihen että takana pyöränlaakerit on alunperin vaseliinillä voidellut, nyt siellä on öljy koko ajan.
     

Kerro tästä muillekin!