Miten viallinen paineasetelma oirehtii?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Spitfire, 28.5.2008.

  1. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Nestekytkimellä varustetun kulkimen kytkin lakkas irrottamasta yllätten ja pitäis syytä selvitellä. Miten tuo paineasetelman kuluminen oirehtii. Aiemmin on vaan levy loppunu kesken, niin ei ole kokemusta paineasetelmasta. Työsylinteri liikkuu ja sinne heitn varuille uudet tiivisteetkin. Ei nestevuotoja.
     
  2. jonski

    jonski 3rd gear

    ootko koittanu pumpata poljinta vai saako sitä irrotamaan mitenkään?? jos vaikka sitten irrotas ni on ilmaa järj. muuten sieltä on aika varmasti asetelma kulahtanu
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Joskus myös irroitushaarukka voi mennä rikki, tai irrota toisen pään kiinnityksestään. Tuntuuko haarukkaa käsin painaessa, että vastassa olisi jousivoimaa?
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tai jos on asetelma käpälämallia ja on yksi niistä silmukkaruuveista poikki, silloinkaan ei irrota!

    Tässäkin auttais vähän enemmän, kun tietäisi mistä autosta on kyse??
     
  5. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Auto on Triumph Spitfire-63

    Ei ole vaikutusta vaikka kuinka pumppais. Haarukka liikkuu kuitenkin, sen pääsee näkemään. Toisen pään kiinnityksestä senverran, että ainakin pidätinakseli on paikallaan. Senverta on jousivoimaa, että mäntäpainuu takasin sisälle ja palauttaa sen haarukan. Myös polkimessa tuntuu vastusta.

    Koitan nyt vielä painattaa kytkinhaarukkaa pullotunkilla(jos mahtuu) ja koittaa, et irrottaako.

    Kaikki kytkimeen vähänkin liittyvät komponentit on uusittu about 25tkm sitten. Oisko sit jo osilla kilsat täynnä....
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuonikäisessä brittiautossa voisi kuvitella olevan nimenomaan käpälämallinen kytkin. Jos yhdessä käpälässä on vikaa tai se on eri tavalla säädetty kuin muut, painelevy liikkuu vinosti, eikä irrota. Haarukan reiästä ehkä näkee, ovatko kaikki käpälät samannäköisiä.
     
    slant six tykkää tästä.
  7. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Ei saa pullotunkilla painettua.

    Tämmönen kytkin:http://www.rimmerbros.co.uk/spitfire/images/20a.gif

    Ei valitettavasti reiästä pääse näkee. Ei kai auta kun repiä loota irti...
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Lautasjousikytkin siis kuitenkin. Onko auto ollut missään pidemmässä seisonnassa juuri ennen tätä vikaa? Joskus kytkinlevy vain tarttuu kiinni akselin rihloihin ja irtoaa, kun ajelee ykkösellä ja kytkin pohjassa nyittelee kaasulla. Yhdessä omassa autossa levy oli tarttunut jo reilun viikon seisonnan aikana.
     
  9. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Olihan tuo talven seisonnassa. Toimi kuitenkin moitteettomasti, kun otin ajoon. On seosonnan jälkeen ajettu muutama sata kilsaa. Ei aiemmin ole talviseisonnan jäljiltä moisia ongelmia ollut. Täytyy väkästellä loota irti, niin on viisampi. Helkkari kun kaikki AUTOT on telakalla. Mänöö hyvät kelit hukkaan.
     
  10. Antti P

    Antti P Gearhead

    Mulla tarttu/ruostu kytkinlevy paineasetelmaan kiinni aikoinaan kuplassa. Eikä irronnut muuten kuin purkamalla ja puhdistamalla.
     
  11. multsi

    multsi 2nd gear

    Lainataas tällaista vanhaa ketjua, ja olisiko jollain arvauksia mitä on voinut tapahtua?

    vaihdoin corollaan (1.3 12v-87)kytkimen ja paineasetelman noin 30tkm sitten.

    Nyt tuo perkele on taas alkanut luistamaan, enkä todellakaan käytä kytkintä kuin eläkeläinen. Jännää on vielä se, että se alkaa luistamaan yleensä vasta hetken ajon jälkeen ja tekee sitä enimmäkseen pienillä vaihteilla, eli 1-2 ja 2-3. Kytkimen otepinta tuntuu joskus ihan normaalilta, mutta kun tuo aloittaa luistamisen, niin silloin ottaa vasta aivan ylhäällä.

    Yleensähän kytkin luistaa isoilla vaihteilla, mutta eilenkin ajoin motarilla ongelmita ja tein vitosella ohituksia ilman mitään luistoa

    Eli onko jotain missä kytkimen vaihdon voi möhliä kuten se, että en ruuvannut paineasetelmaa mihinkään momenttiin, vaan mielestäni räikällä "riittävän kireälle". Olisiko tuo esim voinut kuitenkin löystyä sitten koneen käydessä..Noh aukihan tuo täytyy ottaa joka tapauksessa taas, jotta näkee.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Momentti on aika tärkeä tai ainakin pulttien käyminen läpi huolella ettei joku löysty kun toista kirraa. Minkä merkkinen paketti?


    Halpoja oudon merkkisiä on kajahtanut nopeastikin.
     
  13. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Tulis myös mieleen sisäinen letku rikko tai jotain häiriötä nestepuolella(poljinsylinterissä? ) eli jäisi hieman paineet päälle työsylinteriin, tuo selittäisi kuvaamasi poljintuntumankin. Pikkuvaihteilla kiihdytysaika lyhyempi eli ei kerkeä ahdas letku vapauttaa paineita, mutta isolla vaihteella kun ajetaan pidempään polkematta kytkintä niin kerkeää jo palautua työsylinteriltä paineet pois pääsylinterille ja kytkin pitää.
    Jos siellä levyssä tai asetelmassa jotain esim. kulumisesta johtuvaa ois niin kyllä se isolla vaihteella eka luistaa, ei noin päin kuvailemallasi tavalla.
     
    Muokattu: 17.10.2019
  14. multsi

    multsi 2nd gear

    kiitos vastauksista. paketti on motonetista, mutta kyllä siinä jonkun tunnetun valmistajan logot olivat, en tosin muista mikä.

    taas ajoin puoli tuntia ja sitten vika iski päälle.

    tutkin tosiaan hieman järjestelmää ja alan uskomaan, että vika on tosiaan työsylinterissä. Pääsin koittamaan vastaavaa corollaa ja siinä jo paikallaan ollessa kytkin tuntui paljon kevyemmältä kuin omassani, jossa on tuntuma on melko "tahmainen". itse olen kai tottunut hiljalleen siihen.

    epäilen, että siinä jää se painelaakerin haarukkaa työntävä rautatikku jumiin, eli se ei palaudu kuten pitäisi ja sylinteri on sisältä jumissa. täytyypä lähteä tuon vaihdosta, kun onneksi noihin osat ei mitään maksa. pääsylinterin vaihdoin vuodon takia äskettäin
     
  15. multsi

    multsi 2nd gear

    Jatketaas tätä ylläolevan viestini ihmettelyä, jos jollain hyviä veikkauksia. Nyt siis otin Corollan työn alle ja vaihdoin siihen kytkinlevyn.

    uudella kytkinlevyllä oireet ovat samat, eli kytkin ottaa aivan yläasennossa, ja luistaa jokaisella vaihteella kun painaa kaasua yhtään reippaammin. Voiko viallinen paineasetelma toimia ehkä näin?

    Kytkinkopan pohjalta löytyi neljä tuollaista samanlaista metallikappaletta, jotka ovat irronneet jäljistä päätellen melkoisella voimalla[​IMG]

    En itse todellakaan keksi mistä nuo ovat, ajattelin niiden olevan vanhan kytkinlevyn välistä, mutta ilmeisesti vanhakin levy oli ihan ehjä sitten. Paineasetelman jouduin laittamaan vanhan, koska Motonetin asetelma ei sopinut, mutta ulkoisesti sekin näytti ehjältä, enkä noille kappaleille siitäkään paikkaa keksinyt. Sillä asetelmalla on tosiaan ajettu 30tkm.

    Eihän siellä kytkinkopassa ole mitään muuta kuin levy, asetelma, kytkinakseli, ja painelaakeri, ja noille olisi kiva keksiä selitys? Auto siis 1.3 corolla -87.
     
  16. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Pitää nyt jotain heittää, en oo tuommoista asetelmaa purkanut ja perehtynyt, mutta jos nuo palat on se jousiteräs sieltä asetelman sisältä?
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Eikös se asetelma tuossa ole jousitettu?
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Omassa Corollassa aikoinaan oli kytkinlevystä irronnut joustokuminpalanen asetelman väliin, joka esti kytkimen irroituksen, muttei aiheuttanut luistoa.
     
  19. multsi

    multsi 2nd gear

    Nyt pienen lisätutkistelun jälkeen pakko uskoa, että paineastelma ei toimi vain varmaan kunnolla.

    Moottorin käydessä vapaalla kytkin ylhäällä kuuluu jotain ihmeellistä lievää sivuääntä, mikä ainakin oman logiikkani mukaan voisi tarkoittaa, että kytkinlevy luistaa asetelman ja vauhtipyörän välissä. kytkin alhaalla ääni lakkaa samantien. Eli varmaankin jostain asetelman sisältä nuo metallikappaleet ovat, ja niiden irtautumisen takia asetelma ei pysty puristamaan pakettia tiiviisti kasaan. Eli ei muuta kuin purkamaan ja ainakaan samaa Motonetin asetelmaa ei tee mieli laittaa jos se 30tkm kesti.
     
  20. jus57

    jus57 Gearhead

    Tuo kyllä kuulostaa ihan painelaakeri vialta,tuo ääni meinaan...
     

Kerro tästä muillekin!