Roloc-hiomakiekko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Remmiveto, 28.11.2012.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Oon sen verran vanha, että harmaita hiuksia on jo entuudestaan........Mielipahaa tulee ihan muualta, kuin peltihommista. Ei tuu täältä Overilta.....:)
    Tein yhden takaluukun pintapellin millisestä, ja nyt se ei orkkis jousilla pysy ylhäällä. Otin sitten sen orkkis pintapellin uuteen käsittelyyn, ja teen siihen uudet reunat. Raamin tein jo aikasemmin. Miltei kaikki Japsit on 0,7 pellistä orkkiksena. Haastavampaahan se on 0,7 pellistä väännellä, mutta mä tykkään haasteista tommosissa jutuissa.
    Asiasta kolmanteen, Autojen ensiavussa oli kiva jigi Jaguarin oven pintapeltiä varten. Taidampa tehdä vastaavan sille takaluukun pintapellille, vaikkei autoja ookkaan kun yks Suomessa...... Mutta parantaa, ja nopeuttaa lopputulosta.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Ammatiksi tässä väännetään, joten laikan hinnalla ei ole suurta väliä, mutta pitäs olla tehokas.
    Käyttäjän kokemuksesta on aina hyötyä, kun kaikkee ei viittis ite testata.
    En väheksy yhtään harrastelijaa, joka työpäivän jälkeen tekee omia hommiaan. Kyllä silloinkin on kiva, jos ei mee tuhraamiseks.
     
    juko7, Seevu ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. valpas

    valpas Gearhead

  4. valpas

    valpas Gearhead

    Onko ne noita?
    https://www.etra.fi/fi/norton-r230-alumiinioksidi-hiomanauhat-e14151702
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Ilmeisesti Etran palvelu on parantunut. Ehkä kolmisen vuotta sitten koitin Kaukajärven Etrasta hankkia 3m Green Corps rälläkänlaikkoja, sellaisia neliökuvioituja pohjastaan. No ei meinannut millään onnistua. Nortonin perus kivilaikkoja tarjottiin vaan ja pitkän vänkäämisen tuloksena sain heidät tilaamaan valikoimissaan olevaa tuotetta myymälään. Ei kovin hyvä maku hommasta jäänyt. Laikat kylläkin ovat hyviä, purevat hyvin ja kestävät hitsaussaumojen hionnassa.
    Kulmavingun käyttö on jäänyt vähemmälle huonojen roloc laikkojen takia, jos Etrassa palvelu olisi parantunut ja sieltä nyt saisi ostettua hiomatarpeita voisi taas koneen ottaa käyttöön.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Nuo Green Corpsit on kans niitä Cubitron keraamisia laikkoja. Nuo isot laikat vaan ei mahdu kolosiin, ja siks Roloc. Rolockilla saa tarkemman loppuhionnan. Vielä pienempiin kolosiin Pyörivät viilat. Mulla on kolme rälläkkää, kolme rolokkikonetta, ja kolme suorahiomakonetta, ja kaikkia tarvii joka päivä. Ei viitti laikkaa alkaa vaihteleen jatkuvasti, vaan aina konetta. Niin, ja nauhahiomakone kans johdolla. Paineilmaletkuja on kaks, ja tarvittaessa kolme. Sähköpistorasioita 6. Peltihommia on mukava hitsailla, kunhan pitää työkalunsa järjestyksessä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Minusta tuntuu että jos 9 hiomakonetta käytät jokapäivä että vähän ois jo liioittelua?
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Oletko peltitöitä tehny koskaan, kun tommosia kysyt?:D
    Tänäänkin käytin melkeen kaikkia niitä. 125mm:n kovakivi ei ollu käytössä, kun se keraaminen lamellilaikka on sen korvannu. Viidestätoista vasarasta viittä käytin, ja alasimista kolmee, jotta sain hitsausjännitykset tasattua. Kun semmosta oikeen harsoo ovee tekee, niin kyllä pitää olla kaluja, että joka kohdan pystyy tekeen, sillai viimesen päälle. Kuvia on niin hankala tänne laittaa, ettei viitti, eikä maksa vaivaa.
     
    Dataviilaaja, juko7 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Onhan niitä vähän tullut tehtyä, niitäkin päiviä tulee että ei tule yhtään työkalua pidettyä kädessä. Mutta hyvä kun on intoa joka päivä, pyhäsä arkesa tehdä peltihommia. Laitoin minäkin jonkun kuvan mutta en enää osaa laittaa kun kuvajako ohjelma on suljettu.
     
    valpas tykkää tästä.
  10. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Pirkanmaalaisten kannattaa hakea tuotteet Ykkösväristä, Ylöjärven Shellin takaa. Löytyy 3M:n kiekot yms. Lisäksi tukee hyvää perheyritystä mieluummin. Valpas,Norton nauhat vihreitä, karkeus 36.
     
    valpas tykkää tästä.
  11. valpas

    valpas Gearhead

    No ilman muuta, jos edes lähellä Etran hintoja. Matkan varrella. Olen siellä käynykkin sikkuralankoja ostamassa
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Poikkesin. Hyllyissä siellä ei ollu mulle mitään. Ei ollu sopivan pitusta nauhahiomakoneen nauhaa mulle. Oli sellasia lyhyitä vain, ilmeisesti niihin paineilmakoneisiin. Ei nekään ollu Nortonin nauhoja, vaikka vihreitä olivatkin (3M oli leimana). Hiilipuikkookaan ei ollu. Semmosen tarvisin. Ilmeisesti "oikeita" peltihommia ei juurikaan Pirkanmaalla tehdä. On semmosta pienimuotoisempaa pikku hommaa, ja osan vaihtoo. Ei varsinaisesti peltiosien tekoa? Monet tekijöistä hankkii tarvikkeensa suoraa valmistajalta? Mulla taas on aikasemman leipätyön kautta Etraan, ja Wurthiin hyvät suhteet.
    Nyt ei ollu niin tarkkaa hintatietoa, että olisin tilaamaan ruvennu Ykkösväristä. Periaatteessa kannatan yksityisiä.
    Mun koneeseen sopivaa Nortonin nauhaa nyt metsästän, ja sitä hiilipuikkoo. Voi olla, että ostan uuden koneenkin? Mitä nauhapituutta, ja leveyttä Ville käyttää (silmällä pitäen uuden paineilmakoneen ostoo)?
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Montako puikkoo tarttet? Käy hakeen...
     
    VilleTre tykkää tästä.
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Kiitoksia, mutta löysin Motonetista! 6 Eurolla sain 5kpl.
     
  15. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Mitä nauhoja te käytätte nois nauhahiomakoneissa ja minkä levysiä?
    Tolla mun koneella noilla nauhoilla ei ainakaan pistehitsien kans tee mitää, eikä oikeen muutenkaan. Mun masiina voi kyl olla inan liian levee hitseihin hyvilläkin nauhoilla.
    Pallopäistä mulkkumirkelinterää tulee kyl käytettyyn niihin pistehitseihin mihin ei oikeen porakoneella pääse.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    3M:n kone ja tuo nauha on n.10mm leveä ,ja onko 100-120mm pituus. Joo, Nortonin tuotteet ei taida olla Ykkösvärin repertuaarista,ilmaisin huonosti kun tarkoitin tuossa yhteydessä nauhan laatua. Hirmusen kyllä tehokas tuohon viimeistelyyn nauha,saa olla tarkkana ettei ohkene liikaa sauma. 3M:n kivilaikka vinkuun tehokas hitsien alkuhiomiseen, sitten roloc tai nauha viimeistely. Siinä pääpiirteittäin.
     
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ja Kari nyt ainakin tekee "oikeita" peltihommia. ;)
     
    valpas tykkää tästä.
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Ahaa, sulla on 10mm:n nauha. Täytyy olla aika lyhyt, että pysyy paikoillaan. Mulla on tällä hetkellä 13mm levee, 475 pitkä. Sais olla lyhyempi, niin pysys paremmin paikoillaan.
    Eilen totesin, että ei mulla tuu, kuin 0,5m/h semmosta pellin tasaan hiottua, ja vasaroitua MAG-saumaa 0,7 suht suoraan peltiin. Pellinpalojen teko, ja sovitus siihen sitten lisää.
    N0in 5mm:n pätkissä heppauksien välit. Sitten 125 Cubitron lamellilaikalla huiput pois, suorahiomakoneen kovalla kivellä (kulunu 125 katkasulaikka, tai kaks päällekkäin). Sitten Roloc keraamisella 36:lla pellin tasoon. Sitten vasta vasaroin, kun takapuolella on tavaraa vielä venymiseen. 0,7 pellin hioo helposti puhki, jos ei oo hitsannu kunnolla läpi.
    Nuo ruskeet Cubitron TR 984F on parhaat 36 Rolokit, joita mulla on ollu. Hienompia enoo vielä tarvinnu, kun kulunu 36 on toiminu. Neekerintukka on kans hyvä, ainakin maalin poistossa.
    Aikalailla saa siivota lattialta puruja päivittäin. Kohdeimuri, ja Dustmasteri pitää pölyt pois keuhkoista.:)
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Tiedän......:)
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Puuilossa oli edukkaita Rolokkikoneita.
    https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10133722

    https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10133723

    Kaks eri mallista. Kiinalaisia ovat....

    Mulla on tuon tapaset, mutta maksaneet ainakin neljä kertaa enempi.

    Osti saman merkkisen karalaikkakoneen, ja se pelaa, ja jaksaa vääntää paremmin, kuin Biltemalainen.
    https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10133721
     
    sleepercooler tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!