TIGillä peltihommiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dixie, 11.1.2015.

  1. north

    north Gearhead

    Muokattu: 6.2.2017
  2. 69

    69 Gearhead

    Just toi 160s on tulossa. Rst puikolla oon vastaavia putkia hitsannut. Tig on mulle aika uusi juttu ja siksi kova halu opetella, kun työssäkin sitä jatkossa tarvii. Ompahan oma kone niin saa kotona rauhassa (suojassa katseilta) harjoitella ;)
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ...toki valintataulukossa on että vihreä alumiinille. Siihen on syynsä.. nimittäin se että vihreää ei voi oikeastaan mihinkään muuhun käyttää. Esim 1.5%lantaaniseosteinen kestää huomattavasti suurempia tehoja kuin vihreä hajoamatta/sulamatta. Normijamppa kun ostaa esim esabin kultasia (1.5%lantaani) niin voi ajaa kaiken niillä. Ac ja dc. Itsehän myyn kyseisiä tuotteita ja korjaan esabin hitsauskoneita työkseni, joten joudun asiasta tietämään vähän pakon sanelemana. Vanhoihin muuntajatekniikkasiin suositellaan puhdasta volframia (vihreä) ja oikeastaan kaikki muu kultasena. Punanen oli hyvä mutta kiellettiin eu alueella koska seosaineena thoriumia mikä on radioaktiivinen materiaali.
    Ja kyseinen homma on myös helppo itse testat jos haluaa. Hioo suht terävän elektrodin mihin pyyhkäsee suoran pään kärkeen. Sit vaan vaikka 100A virtaa ja alkaa kääntään balanssia vauhdissa niin kauan että elektrodi muuttaa muotonsa palloksia. Sitten vertaa tätä vihreä / kulta esim ja toteaa että seostettu kestää muotoaan menettämättä pidemmälle. Joten ei ole varsinaista syytä käyttää vihreää, paitsi jos tykkää hitsata elektrodilla mikä on pään muodoltaan pallo ja esim kulmiin valokaaren kohdistaminen on huomattavasti haasteellisempaa.
    Asiasta kiinnostuneille ihan mielenkiintoinen testi:
     
    Muokattu: 6.2.2017
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No jokainen päivä on koulupäivä.

    Kultaisia löytyy, pitääpä kokeilla.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Musta muistaakseni 1% lantaani seosteinen ja harmaa on ceriumilla seostettu. Molemmat käy ac/dc, kandee testailla niin löytää mieleisen. Ite ajan tällähetkellä kaiken kultasella, nyt otin testiin binzelin violetteja "e3" tikkuja pitäs olla joku sateentekijä mikä käy ac/dc ja kestää vaikka mitä. Laitan infoa jahka kerkiän testailla.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Valpas, ei onnistu sähkösinkittyyn jos et kunnolla hio sinkityksiä pois.

    Tig ei tykkään sinkistä,rätisee ja hyppää tikkuun.

    Aina puhdas, kiiltävä metalli mihin tiggaat.
     
  7. 69

    69 Gearhead

    Kempin mukana tuli harmaa 2,4mm elektrodi. Kannattaako hommata ohuempia jos millin peltiä hitsaa, harmaa kai käy mustalle ja rosterille,
     
  8. north

    north Gearhead

    Kyl se harmaa on minun mielestä vähän semmonen ja tämmönen mut mustaan sopiva.
    Kultanen kirkkaille RST,HKS ja SMO, jos punasia elkkuja löytyy niin mun mielestä ne on parhaita.
    Suosittelen ihan punasta 2.4mm.
    Ei ne punaset elkut niin hirveitä ole,kaksytviis vuotta oon niitä käyttäny vielä henki pihesee.
    Olen hitsannu 0.50mm seinämällä olevia kappaleita/vuorauslevyjä ihan 2.4mm elkulla,se on oltava terävä.
     
  9. north

    north Gearhead

    Aivan mut se 2.4mm elkku pärjää noissa ohkasisa pelleissä saman lailla kun 1.6mm ihan varmasti.
    1,6mm elkku ei kestä terotettuna pitkään ei kestää ampeereja.
    Ja se elkku niin mulla on paras terotus väli töissä,pitkää pivää ja kuvakarvit niin 16 päivää,
    kappaleet on oltava puhtaat ja kaasunvirtaus noin8l ninuutissa.
     
  10. north

    north Gearhead

    Tota puskusaumaa/limisaumaa ei opi kuin harhoitttelemalla, mut kokeile harhotella esim 0.8mm peltiin et sulasta ja ihan ehjään levyyn ja etsi siittä niitä virtoja.
    Kyl se sieltä löytyy.
    Ei se mitään raketti juttuu oo.
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Minäkin haluaisin nähdä miten hän sen tekee...
    Ettei nyt vaan olisi sekottanut eloksoidun alumiinin hitsaukseen..
     
    Rotten tykkää tästä.
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei pysty tigillä hitsaa sinkittyä. Kuohuu ja rätisee, sinkki kerääntyy elektrodiin.

    Saman tekee hitsaus primer sprayn kanssa. Itse käytän Würthin tuotetta.

    Maatalouskone (mig/mag) hommiks menee.
     
    valpas tykkää tästä.
  13. El 60

    El 60 Gearhead

    Kyllä mä oon tigillä sulatellu sähösinkityt siinä missä muutkii pellit. 0.8 mig lanka lisäaineena.
    Ette kai kuumasinkattuun sekota?
     
    Muokattu: 14.11.2019
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No pystyy tietenkin kun hioo sinkin pois, siihen ei kyl neekerintukka riitä.

    Jos joku sinkin päälle onnistuu kunnolla hitsaa ni minä haluun tulla katsomaan
     
  15. El 60

    El 60 Gearhead

    Rolocilla sipasee terävät pois ja eiku tiggaamaan. Eli kai siitä sit just sen verran sinkki lähtee että ei haittaa sulatteluu.
    Myönnettävä kyllä että elkkua tulee teroteltua aika usein.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitäs tossa ohutpeltien tiggailussa voitetaan? Miggi on vaan nii helppo ja monitaitonen.
     
  17. sitä sillä tig hitsaamisella voitetaan että ei murru eikä rapsahtele saumat, kun niitä joutuu hitsaamisen jälkeen venyttämään tai muokkaamaan. Saa muokata niin paljon kuin haluaa ja on miellyttävän samanlaista kuin ei saumaa olisikaan. Migillä mukava laittaa osia kiinni ja tig.llä hitsata ne lopullisesti.

    Erittäin vanhassa jenkkipellissä jos ja kun on pieniä reikiä, on ne helppo pistää tigllä umpeen. Puhallettu pelti, josta ajan kanssa epäpuhtaudet kadonneet, jättäneet peltiin reiät. Muuten pelti jämäkkää. Tig:llä esim. 30A virtaa ja menee yksi reikä kerrallaan eteenpäin. puolella teholla antaa pienen "palleron" lisäainetta reiän kohdalle ja antaa hetkellisesti tuon 30A, hienosti sulaa ja leviää perusaineeseen sopivalle laajuudelle....ja taas voi näpätä 15ampeeriin virran ja siirtyä vauhdissa seuraavaan reikään......

    On muuten Argon hinnoissa eroja, tosin minulla on AGAn kanssa diili, joten en voi vaihtaa kesken. Kysyin kuitenkin mielenkiinnosta tuosssa alkuvikosta. AGA:lla sisusta (20kg, normikokoinen puteli) maksoin karvan alle 100e, woikoskella 10e vähemmän ja airliguidilla jotain 70e pintaan. Kyse oli yhden harrastajan yhden pullon sisustan hinnasta. En tiedä mitä muilla on vuokrahinta pullolle, kun sitä en kysynyt, vain sisustan hinnan.
     
  18. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Jos sitkeyttä, pienempää lämmöntuontia ja roiskeettomuutta halutaan tigillä tai migillä niin lisäaineeksi CuSi3 tai CuAl 8,sopii sinkitylle ja mustalle pellille.
    CuAl8:n päälle tosin ei voi tinata.
    Ja sauma ei ruostu koskaan.
    On myös helppo ja lähes kipinätön hioa.
     
  19. GBS

    GBS 2nd gear

    Minkäslaiset kaasusuuttimet tai linssit porukoil on? Ja mistä olette hommailleet?
    Itellä on se 9 koon pikkupoltin. Pitäis se linssivarustus hommaa kun moni on kehunu.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Kaasulla on ihan hyvä hitsata jos ei ole palavia massoja haittana. Tulee kestävä ja pehmeä sauma jos haluaa vasaroida.
     
    valpas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!