Huono käynti...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 7.11.2019.

  1. Poke

    Poke Gearhead

    Kyseenalaistan tulpan vaaleuden siltä osin, että nykybensiinillä ainakin tuossa omassa tulpat ovat vaaleat, vaikka hieman rikkaalla kävisi. Siis vaaleammat kuin vanhanliiton kuvagalleriassa kun on optimaalisin seos.
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    No toisinpäin sanottuna tarkoitin, että jos noin musta tulppa kuin kuvissa, niin ei ehkä imuvuotoa. Kävin korjaamassa tekstin.
     
    Poke tykkää tästä.
  3. Poke

    Poke Gearhead

    Onko virranjakajan kondensaattori mainittu? Kannattaa uusia sekin samalla kun kärkiä mulkkaa.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Se oli siis alkuperäinen syy, miksi lähdin tutkimaan, kun ei vaan tuntunut mitenkään käyvän pienillä kierroksilla ajossa kunnolla, tyhjäkäyntiä käy ihan nätisti ja tasaisen oloisesti vaikka tuon ykkösen repii irti. Matka-ajossa vetää hyvin, tosin tiuha perä, 4.375:1, niin kierroksiakin on. Mutta liikkeelle lähdössä nyökkää ja semmoinen nätti ajo esim. parkkipaikalla tai ruuhkajonossa on mahdotonta.

    Mutta kun sytkän säätökään ei juuri vaikuta. Jakajassa on semmoinen säätöruuvi ja siihen kopsasin säädöt toisesta jakajasta, meni huomattavasti aikaisemmalle mutta ihan sama rytkytys.
    Jotain en huomaa tai jotain todella mystistä.

    muiks: Täytyy nyt vielä ottaa tulppaa pois ja katsoa mihin pyörijä näyttää ykkösen ykk:ssa, ollaanko edes sielläpäin.
    Olen tämän olettanut olevan kunnossa, kun auto on kuitenkin edellisellä omistajalla ihan ajossa ollut, mitä nyt tallissa seissyt.
    Tämmöinen kone käy kuitenkin paljon sivistyneemmin, kun kaikki on kohdallaan.
     
    Muokattu: 9.11.2019
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tietenkin vuodon tulisi olla niin raju että seos ei syty enää ollenkaan. Piti olla ilmiselvää. Sitä en tiedä että voiko imuvuoto olla tarpeeksi kamala ilman että jotain muutakin on jo ilmiselvästi poskellaan.
     
    Muokattu: 11.11.2019
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No ykkösen ykk:ssa mielestäni pyörijä oli jo hiukkasen ohi ykkösen johdolta, otin vähän taaksepäin ja kyllähän sillä jotain vaikutusta oli mutta saa sen ykkösen johdon silti tyhjäkäynnillä ottaa pois ilman vaikutusta.
    On vaan niin paljon romua nyt taas kertynyt auton eteen, ettei saa pienellä vaivalla pihalle testiin. Ei kyllä noilla kesärenkailla mihinkään pääsisikään.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ehkä se imuvuoto alkaa olla todennäköinen vaihtoehto, vaikuttaa vähän siltä ettei alipainekellolle tule imua.
     
  8. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Alipainekello kuitenkin ehjä?
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei oikeen natsaa. Ei yhden pytyn imuvuoto koko alipainetta tapa. Voi ehkä just tehä sen, että sinne ei tyhjäkäynnillä saada syttyvää seosta. Onko tilanne kylmänä ryyppy päällä sama? Vaikuttaako sillon sen tulpanjohdon irrotus, tai onko käynti "parempi"?
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei se käy kylmänä ollenkaan ilman, että kaasulla pitää. Automaattiryyppy.

    Ja jakajan kello on ehjä, letkuun ei vaan tule imua.
    Eikä ole tukossa, kun puhaltamalla menee kaasariin päin.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En jaksa uskoa, et tuon ikäsessä olis kello "ported" vacuumissa. Jos siinä lähdössä ei olis mitään imua, niin ei se kävis ollenkaan. Vuodon pitäs olla valtava. Laita korva siihen kellon letkuun ja lisää vähän kaasua. Alkaako pihiseen? Jos ei, niin se lähtö on ihan joku muu ku kellon lähtö.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Siinä ei ole vaihtoehtoja lähdölle. On vain yksi, alkujaan semmoinen metalliputki, vähän kuin jarruputki mutta ohuempi, se oli moneen kertaan väännetty kierteelle ja todennäköisesti vuotikin. Ehjä kumiletku on tilalla, sitäkin testailin.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No joo, starttailin taas, eilisen testin jälkeen sytkä oli liian aikaisella, vaikka se kävikin ihan hyvin mutta startatessa potki kovasti vastaan eikä jaksanut lähteä. Akku tuntui hyytyvän samantien.

    Laitoin akun lataukseen, käänsin sytkää aavistuksen myöhäisemmälle. Sitten purin kaasarin irti alipaineliitin tulee lähelle imusarjan liitosta eli reilusti kaasuläppien alle. No ryyppy on siis automaattinen bimetallijousella ja kylmänä aina kiinni. Jousi toimii lämmetessään mutta ei se kyllä mihinkään vaikuta, totesin sitten myöhemmin. Ehkä joku kanava on tukossa tai jotain mutta enemmän se haittaa kuin auttaa kylmäkäynnistystä.

    Pyörittelin kaasaria, aisan dw35, aika simppeli, kiihdytyspumppu lykkää tavaraa aika reippaasti.
    Imu-/pakosarjan pultit oli tiukassa. Löin kaasarin paikalleen, ryyppy irrallaan eli läppä auki. Kone käyntiin kerrasta, kylmänä piti pitää kaasulla käynnissä, testasin jakajan ap-letkun, imua oli. Lämmettyään kävi tyhjää nätisti, otti herkästi kierroksia vaikka kerralla kaasun painoi pohjaan. Ja tulpanjohtojen irrotustestillä joka tulppa heikensi käyntiä.
    Eli nyt niinkuin toimii paremmin vaikka en oikein mitään tehnyt, paitsi ryypyn otin, sekin siis toimii, jousi avaa läpän lämpöisenä.

    Ei ymmärrä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    Kuvat voisi olla kivoja, jos vaan näkyisivät...

    Edit: epäoleelliset kuvat koneesta ja kaasarista, jos tuolta näkyisi: https://1drv.ms/f/s!AsHzGXluKfFDgblCnOtzFpCp-UxLgA
     
    Muokattu: 21.11.2019
    Poke tykkää tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos sattuu näkymään. nyt taas ei.
     
  15. esmi

    esmi Gearhead

    Juu, ei näy!
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No eipä niissä oleellista ole. Aika pimeä tuo googlen kuvajuttu, kun välillä näkyy välillä ei.
     
  17. Poke

    Poke Gearhead

    Ymmärsit kuitenkin korjata vian. Kuristin siinä oli mitä ilmeisimmin päällänsä koko ajan noeten tulpat ja ahistaen.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No joo, joskus käy nätisti, joskus ei.
    On tämä aika mysteeri.
    Se siis tuntui käyvän hyvin syksyllä mutta ei se kyllä pienillä kierroksilla pelaa oikein.

    Tämä on jännä laite, kun virranjakajan kääntelylläkään ei ole juuri suurta merkitystä koneen käyntiin. Saa aika laajalla alueella pyörittää, ei nyt ihan 1/4 kierrosta mutta 1/6 kierrosta kuitenkin eikä sillä ole vielä mitään vaikutusta. SItten suuntaan tai toiseen alkaa käynti heikkenemään. Sama tyhjäkäynnin seosruuvin kanssa, ei mitään vaikutusta.

    Pojan autossa on vastaava kone ja siinä esim. jakajan asento on todella tarkka, ei kestä juurikaan mitään kääntää, kun käynti häviää.

    No se kuitenkin käy ja kulkee, kaupungissa ei niin mukava mutta maantiellä pärjää.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No ei tämä varmaan ketään kiinnosta mutta kuitenkin tuossa sisuunnuin, paikaksin pakoputken kunnolla ja putsasin sen kaasarin ihan itse, vaikka poika sen kerran jo putsasi. Ei ollut kuitenkaan ottanut ihan kaikkia auki, sivusta tulpat avaamaalla tuli mustaa töhnää aika lailla. Vähän paineilmaa ja rassausta. Niin ja tyhjäkäynnin seoksia hiukan käänsi rikkaammalle.
    Nyt pelaa.

    Kiitos kaikille osaa ottaneille.
     
    Tetanus, jariha, -Skeletor- ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Tetanus

    Tetanus 1st gear

    Kyllä kiinnostaa, ja kerta tämä selvisi niin heitän oman soppani hämmennettäväksi :D vakio toyota 18rg, kaks nokkanen kasitappinen, tuplakaasari pannu kärjellisellä jakajalla.

    Alle 2000 rpm auto ei toimi ajossa, nykii/äyskii/pätkii, paitsi jos läpät auki väännättää esim ylämäessä. Heti kun kaasua painaa enemmän, eli kiihdytyspumput puskee mukaan niin alkaa vetämään, mutta nuo kaupunkiajo kierrokset puuttuu. Maantie nopeuksissa ei mitään ongelmaa ja kulkee ku unelma. Autolla ajettu syksyn aikaa n. 500 kilsaa ja ehjätty pikkujuttuja sitä mukaa ku tullu vastaan. Alussa ei ollut muuta ongelmaa kuin tuo nykiminen mutta pikkuhiljaa kehittyi myös että alkoi jättämään/huudattamaan kierroksia ajossa.

    Tulpanjohdot uudet kaikissa sama vastus, on ollut aiemin myös hiilijohdoilla ja sama vika silloinkin. Uudet tulpat, kondensaattori, pyörijä kärjet ja sytty säädetty, kaikki vaikuttaa kuten kuuluu. Sytkäennakkoa kokeiltu 5-15 astetta. Ei vuotoa alipainekellossa. Kansi ehjä. Tulpat oli viimeksi hiukan hoikan näköiset mutta sellaiset ne olivat vaikka jossain välissä kävi niin rikkaalla että bensa haisi.

    Mosassa puristukset kunnossa, ei ohivuotoa kylmänä tai kuumana, venttiilivälykset tehtaan arvoissa. Jako kohdillaan. Ei tee painetta syyläriin ja lämmöt pysyy kohdillaan. Mekaaninen bensapumppu avattu/tarkastettu ja vaihdettu tasauskalvo, takaiskut ovat kunnossa.

    Ja sitten ne kaasuttimet. Ennen ajoonottoa ultraäänipesty, putsattu joka sopukka, paineilmalla ihmetelty että kaikki kanavat pitäisi olla auki, kasattu uusilla tiivisteillä ja kiiharinkalvoilla. Suuttimet on tehtaan manuaalin mukaiset ja kasatessakin kaikki osat löysivät paikalleen. Bensantaso mitattu ja muutettu, ei ollut vaikutusta. Imusarjan tiiviste vaihdettu muussa yhteydessä. Ei alipaine vuotoa jakajankellolta eikä jarrutehostimelta. Kaasarin ja imarin välissä uusi tiiviste ja kevyt kerros silikonia/tosin on kasattu myös välillä ilman silikonia ja ihan yhtä huonosti toimii. Kokeiltu myös jarrukliinerin ruiskuttelut sun muut eikä näillä ole vaikutusta käyntiin.

    Kaasarit säädetty ja synkatty korvakuulolla ja mopofiiliksella joka ikiseen suuntaan päi persettä ja vaikutus on kaikkialle muualle paitsi tuohon nykimiseen. Sitten säädetty alipainemittareiden kanssa tehtaan mukaan, mittareita tosin saa kytkettyä vain ykkös ja neloskurkkuun. Sitten vielä isojen poikien tyyliin korva kaasuttimien kurkussa kuunnellen. Lopputulos että alipaine sama kummassakin mittarissa, palotapahtuman ja imun ääni lähes identtinen joka pytyssä tyhjäkäynnillä ja 2000 kierroksella. Jokainen pytty reagoi omaan seosruuviinsa ja näissä kierrokset n. +1-1,5. Pakosarjasta pistoolilla mittaamalla joka pytty 30 asteen sisällä. Imu joka kurkulla sormilla peittämällä samanlainen ja lähtee nostamaan kierroksia samankaltaisesti. Reilu kerros vaseliinia läppäakseleissa ettei vedä sieltäkään ilmaa. Jää paikallaankin huutamaan noita kierroksia n 2-3 sekunniksi eikä auta vaikka vivustosta vetää läpät umpeen. Kylmänä tosin ei huuda, eli pahenee kun lämpenee. Ryyppy noissa kaasareissa on vaijerilla. Kurkkuihin kurkattu kameralla monesti, tyhjäkäynnillä ei näy mitään, tuossa 2t kierroksilla kun koittaa pitää, niin aivan onnettomasti yrittää tehdä tippaa kiihdytyspumpunkanaville. Nykiminen ei vähene vaikka seosruuvia avaisi enemmän (lienee tosin pääsääntöisesti vaikuttaa tyhkäkäyntiin).

    Imuvuoto ois hemmetin kiva ajatus, mutta tuossa härvelissä ei montaa osaa ole ja kaikki ne on jo käyneet irrallaan. Ja lisäksi omassa maailman kuvassani tuollanen vanha tojotan moottori ei ole niin nöpönuuka mistään, niin mikä piru tuon alakierrosalueen halvaannuttaa :confused: estradi on vapaa hyville että myös huonoille ideoille mistä lähden ampumaan vikoja alas:D
     

Kerro tästä muillekin!