North No Prep?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja superbird, 23.11.2019.

  1. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Sitä vaan että eikös tämä No Prep ole ns. brändi? Joka kertoo mistä on kysymys, millainen on organisaatio ja toimintapa. Ruotsissa on varmaankin jo 70 luvun alusta asti ajettu kisaa kadulla, mutta tapahtuuko se Amerikan No Prep protokollan mukaisesti? Missä on vedonlyönnit ja isot rahat jne..

    Edit.

    Eli onko National No Prep Racing Association Sweden olemassa?
     
  2. raceman

    raceman Gearhead

    Jimmy, Käviskö tuo mun auto leimalla ja DOT katuslikseillä tuohon true streettiin, jos yllä olevilla säännöillä mentäis?
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Todella hullu ja aivan tarpeeton mutta tehokas ennakkokarsinta kisaan.
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, No Prep on ennen kaikkea ihan oma ”brändinsä” ja ihan oma tapa toimia sekä hallinnoida radalla ajettavia Street kisoja.
    Kääntäen, No Prep EI ole vain pelkkä kilpailu, eikä pelkkä preppaamaton kisa ole No Prepiä.
    No Prep EI ole kisaamista huonolla pidolla, vaan paljon muuta.

    No Prep EI ole kadulla ajettavia kisoja, vaan aina suljetulla alueella ajettava ratakilpailu jossa olosuhteet pyritään pitämään kadunomaisina.
    Eli jenkeissä kaduilla ajettavat "laittomat” Street Outlaw kisat EI ole No Prep:iä vaikkakin monet samat tiimit kilpailevat niin kadulla kuin No Prep:iä radalla.

    Vedonlyönti ei sekään ole No Prep:iä itsessään, mutta lajissa sitä toki paljon harrastetaan. Organisaatio itsessään ei kuitenkaan hallinnoi vedonlyöntejä, vaan ne tapahtuu aina yksityishenkilöiden välillä.

    No Prep on ennen kaikkea markkinointikoneisto joka hallinnoin oman lipun alla tapahtuvaa kilpailutoimintaa ja toimii kiinteässä yhteistyössä kilpailujen järjestäjien kanssa.
    No Prep organisaatio omistaa sarjan oikeudet ja ylläpitää voimakasta lajin markkinointikoneistoa.
    Tästä hyötyy taas kilpailunjärjestäjät ” ilmaisena” lajin ja kilpailujen markkinointina.
    Eli No Prep organisaation ulkoistettu kilpailujärjestäjä saa lipputulot ja oman mainosmyyntinsä tulot, sekä saa organisaation ilmaisen markkinoinnin kisasta, mutta organisaatio omistaa oikeudet, kuvamateriaalin ja niiden myynnistä saatavat tulot, jne.

    No Prep organisaatio ei siis itse suoraan järjestä kisoja, vaan kilpailun järjestäjä on ulkoistettu oma itsenäinen toimija.
     
  5. superbird

    superbird Gearhead

    Varmaan
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kukaanhan ei multa kysyny mutta esmes jenkkilässä noissa pro-touring slalom ym. Kisoissa treadwear raja on monesti just se 200 koska sitä pehmeemmät on jo käytännössä semisliksejä ym. Mutta nykysellään melkein järjestään nuo ns. "Premium" luokan kesärenkaat on jo alle tw300 joten sinällään itsekin mieltäisin tuon tw200 järkevämmäksi rajaksi :)
     
    xarper tykkää tästä.
  7. XVD

    XVD Gearhead

    En tiiä
    . Mutta.. Sivusta seuranneena varmaankin tällä palstalla oleville pitäs olla oma luokka jokaiselle erikseen. En tiiä että miksi ei voi ajaa kisaa toista vastaan radalla ku näihän sitä tehtiin yön pimeydessä 80 ja 90 luvulla tuolla kylillä.
    Ei käy siinä ollu mitää sääntöjä.. Voittaja on ekana siellä missä piti. Tälleen mentiin enenne vanahaan ennen ku näitähän kisoja oli etes keksitty. Menkää ny hyvät ihimeset ihteenne ja kahtokaa ettei miksi tämähän homma toimis... Ne jotka ei uskalla ajaa ns. Huonolla ratalla. Ni menköön sitte Kauhavalle suttaaileen... Minä voin ajaa ihan ketä vastaan ja missä ja milloin vain passaa... Minua ei rehellinen häviö tai voitto haittaa.. Ihan Sama kummin päin.. Ku on suurinpiirtein reilumeinki... Mutt kisoja jos on ni ajan varojen puitteissa..
     
    GS, chevy 2, xarper ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Nyt on oikea asenne!
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Juurikin näin! Pari pikku lähtöö tuli kans tuolls kotikulmilla otettua yön pimeinä tunteina tos kesän lopulla ku löyty passeli pitkä suora ja kyltinvälit aikalailla 400m tai lähelle ainaskin.
    Ei mitään muuta, joku lähetti takaa töötillä tousesta autosta ja menoks.

    Oli aivan vitun hienoo vaikka meillä mittää drägstereitä oookkaa, koitettava vähä jatkojalostaa asiaa paremmalla ajalla enskesänä, nyt tuli tää ajatus vähä myöhään...
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tästä vielä sen verran kyselen, että miksei nelivedot ole sallittu tässä ryhmässä?
     
  11. josu

    josu Gearhead

    joku pelkää niiden olevan nopeampia kuin takavedot,jos olis näin niin kaikkihan niillä ajais
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Noilla TW300 jääkiekoilla etu on kyllä rajusti nelivedolla, varsinkin 200m matkalla. Sitte ku aletaan keulia slikseillä, niin nelivedosta oo ku haittaa!
     
    xarper tykkää tästä.
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Niin ne sanoi kuplastakin ja eipä vaan voittanu.ElCamino tais viedä True Streetin?

    On tää kyllä aika proosaa lukea...
    Pahoittelut lievä OT mutta pikku oikaisu lienee tarpeen,
    On kritisoitu sitä ettei haluta taantua takaisin "aikakoneella hommattaviin general grappereihin" ja jännittää saako pitoa...NewsFlash DamFaks:TE OOTTE ITSEKKIN ALOITTANUT sieltä!
    Nyt sitten 20-30v myöhemmin ootte sitä mieltä että sieltä aloittaminen onkin Maailman paskin juttu ja ihan nössöjen hommaa??Voi Jumalaita mitä hurskastelua!!

    Ne teidän Hanko sitä ja Autosetin kataloogit tätä plääplää oli kuulkaa justiin sitä.Aloititte normi fillarilla ja jatkoitte siitä pitokummiin,enempi tehoa,alusta parannusta,,,,alkaako hahmottua?

    Nyt ootte sitä mieltä kun on elämää 40v tullut lisää ja vuositulot 70 000e(tuli oikeen yksityis viestillä mulle ilmoitus tästä tulotasosta),että KAIKKIEN uusien pitää vaan tulla mukaan ja määrätä niille ihan eri lähtökohdat kuin mitä teillä oli silloin kun Motoparkissa oli Dinosauruksia metsässä?
    Se olis ollut silloin sama kuin teille olisi sanottu että se on kuule Comp Eliminator aloitusluokka.Ai et voi pärjätä,no kuule voi voi,jos et tuu mukaan niin oot aika lässy ja ehkä sulle sopisi paremmin Hiekkarannan rakentaminen ihan yksin.Tää onkin katsos MIESTEN laji ja sä oot vaan piipertäjä jos et halua mukaan!

    Ihan sama kuin nyt sanottais että olitte tyhmiä silloin kun ette ostaneet jenkkejä kun niitä sai joka talon kulmalta 5tonnilla?Ai että rahan arvo ihan eri kuin nyt?Kuule silloinkin käytiin töissä niinkuin nytkin,mutta nyt ne maksaa 25-35tonnia.Ootta te ollu tyhymiä!

    Otetaas teille Nostalgian Homostelussa pyöriville ja parille muullekkin ihan pikku kertaus:

    True Street on aloitettu niille joilla kynnys lähteä kisaamisen Maailmaan on nykymaailmassa korkea.Liian korkea.Ihan samalla lailla kuin teillekkin oli lähteä mukaan heti nopeimpien matkaan.Joo katukisaaminen kehittyi siitä ja alkoi noususuhdanne lajissa,se oli muotia ja uutta hienoa.Nyt vaan on aika paljon muutakin uutta ja hienoa ja jos niitä ei saada houkuteltua lajiin,tää hiipuu.

    Siihen osallistumisen kynnykseen vaikuttaa tulotasot,rahan käytön priorisointi,onko viikonloppu vanhempi yms.

    Mukaan tulo pitää olla nykyään helppoa,pidoilla annetaan kisaamiselle tasaisemmat lähtökohdat eri voima-asteiden edessä=helpompaa lähteä mukaan Heads Up kisaamiseen.Eikö siihen suuntaan ole ollut ajatuksia ja puhumista niilläkin jotka haluaa joka väliin muistuttaa että missä oli ajamassa 20-30v sitten ?

    TW luku on kattojärjestö lisännyt alkuperäiseen ehdoltelmaan omissa kokouksissaan,estämään asiaa ettei tulisi 1-tyyppirengasluokkaa väkisin.Tai että ei tuijotettaisi sitä millä renkaalla muut ajaa ja luulla että siinä on jokin taikajuttu.
    Se ei ole.Uskokaa pois.

    Kun sitten ollaan niin lähellä sitä että alkaa valumaan DragRadiaalit ja muut DOT liimatennarit,ja ollaan tilanteessa jolloin vaaditaan 600e takafillarit että voit mennä kokeilemaan sitä harrastekikotinta.Ja arvaappa mitä?Ne kymmenet potentiaaliset jättää tulematta kun se aloituspanos on iso.Niillä on nykyään mahdollista tehdä muutakin.

    Kun saat ne ensin ajamaan,ne hommaa pian kovempaa palikkaa,pitävempää kummia ja Hops vaan Outlaw Street,sitten kun se sydän roihuaa niin lujaa niin kohta mennään "isoille" radoille kisaamaan.Tämä on se tikapuu.Kannattaa sisäistää sieltä Norsunluu tornista.

    Jossain vuosien saatossa onkin aika kullannut muistot ja ei mukamis ollutkaan niitä samoja pienempiä rappusia millä saa lähteä kiipeemään,vaan nyt pitääkin ostaa trampoliini että saa tulla mukaan ala tasolle?

    Koettakaa nyt ymmärtää että se porukka mikä voisi potentiaalisesti tulla ajamaan,niillä on nykyään monta muutakin asiaa mitä voi tehdä,ilman että vanhat parrat nostalgia huuruissaan alkaa niille nillittämään.
    Saatana menkää kiittämään niitä uusia kasvoja että ovat mukaan tulleet!!Ilman niitä tää homma vaan kuihtuu Suomessa!!

    Sitä TW lukua tuijotetaan nyt kuin jotain pelkomörköä...voi itku....sille on selkeä syy ja se on ohjenuora ja osoitus siitä että ylipehmet renkaat on poissa,niillä ei saa etulyöntiasemaa.Se tulee ihan muilla jutuilla.
    Jos sitä TW lukua ei ole,niin 90% alkaa keskittämään tarmonsa siihen että mikä rengas pehmein,sillä voittaa yms muutakin paskaa.
    Idea on keskittää tarmoa kehitykseen myös alustaan,sitä on todella vähän nykyään.Kaikki tuijottaa voimaa ja sanoo että ei ole pitoa radassa.Sun autos ei sitä pitoa etsi.
    Ja onhan siinä paukuteltavaa kun voi sanoa että 350hv autolla antoi luukkuun 500hv autolle,kun se vaan suti eikä osannut ajaa kuin heti lämä pohjaan?

    Isoissakin luokissa taistellaan sen pidon kanssa,miksi sitä ei voisi oppia jo alemmilla luokilla?Kaikilla on voimaa,homman juju on saada MAX määrä voimaa rataan,ei kampuran päästä.Suurimmalla osalla luokista näin on.

    No kerrotaas teille pikku salaisuus:Tää True streetti ei olekkaan TEITÄ ajatellen luotu,vaan niille jotka ovat ALOITTAMASSA tätä lajia.
    Te ootte jo mukana,olleet todella kauan.Miksi siis torppaatte keinoja joilla yritetään saada uusia kuskeja?
    Ei,säännöt pelkästään ei niitä tuo,mutta helppo mukaan tuleminen voi olla yksi ja sitä koettaa nyt WCSC luoda.Ne ajattelee laatikon ulkopuolelta ja uskaltaa kokeilla uutta.

    Se mukaantulo vaatii asennetta,mutta pitää olla myös matala kynnys saapua mukaan koska halpa harrastus/elämän tapa tämä ei ole.

    Tässä topiikissa on jo muutamat kertoneet ajavansa pienellä budjetilla ja toivoneet pientä toivoa siitä että se heads up pärjääminen olis mahdollista.No se on True Street,jos ette lähde siihen kelkkaan,se kelkka katoaa ja sitten sitä mahista ei ehkä enää olekkaan ilman suurpanostusta rahallisesti.Sitten pitää olla taalaa ja paljon että edes haaveilette top 20 paikasta.Oli sitten Kiikala,Hyvinkää,Kauhava tai Kalajoki,Pudikset yms..

    Tää topiikki oli North NoPrep idealle aloitettu ja edelleen pahoittelen pitkää OT kirjoitustani.
    Kaikki Drag Racing mikä saa uusia kuskeja viivalle,on hyvää DragRacinkiä.

    En laita mitään ansioluetteloa tähän nykymuodin mukaan.
     
    SasaK, cutlass cruiser, TimeMachine69 ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. GS

    GS Gearhead

    Komppaan ja kristallisoin omasta näkökulmastani edellistä.
    Eli meillä pitää olla koko maassa mahdollisimman yhtenäinen sisäänvetoluokka lajiin, jotta lajikasvu ylöspäin on edes teoriassa mahdollista. Kynnys osallistua kisaan pitää olla mahdollisimman matala ja mahdollisimman vähän rajoittava.

    Tällä pitää olla jokin vastaavuus lajin emämaahan, jotta laji voi näyttäytyä myös täällä osana isompaa lajia/perhettä. Eli jenkit hoitaa silloin ison osan lajin tunnettavuuden markkinoinnista, eikä täällä tarvitse panostaa lajimarkkinointia vain sen tunnettavaksi tekemiseen. Ei ole mitään syytä miksemme käyttäisi luokan nimenä True Street.

    Vaikka kyse on ”sisäänvetoluokasta” ja osin monelle ihan ”kivanpitoluokasta”, tämän pitää ehdottomasti tarjota myös aitoa kilpailua ja listakisaa. Kilpailu takaa aina lajikasvua ja nousua ylöspäin, joten tässäkin pitää olla kauden päätteeksi sijoituksia ja voittaja.

    Kilpailut pitää olla lähellä. Eli tarvitaan alueelliset toimijat jotka ajattavat oman alueensa kilpailijoita. Nämä eri alueet lopulta katsovat kerrasta poikki kauden lopuksi parhaiden nipusta suomen parhaan. Se että toimitaan alueellisesti ja alueilla, tarkoittaa myös osallistumiskynnyksen madaltumista kilpailulle.

    Lajinousun edelletyksenä on nimenomaan hakea se Street Racingin kovin ydin, eli laji kasvaa kun sääntöjä pelkistetään. Kaikki sääntökorruptio rajaa potentiaalisia kilpailijoita ulos ja siihen tilanteeseen missä esim.fyyran street lajit nyt ovat, kukaan ei halua päätyä.
    Jokaisen sääntökohdan lisääminen oikeasti lyö ovia kiinni, ei avaa niitä vaikka aina niitäkin nillittäjiä löytyy että ..."jos ei sitä, ei tätä...niin en ole mukana”...jne.
    Tähän leikkiin lähteminen tarkoittaa juuri sitä lajin sääntökorruptoitumista joka kumartaa yhdelle ja samalla pyllistää viidelle.
    Pelkistäminen on se mikä on vaikeaa, ei sääntöjen ja niiden tulkintojen lisääminen.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Amen!
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  16. Sale

    Sale 1st gear

    Voishan tätä rueta ajamaan, jos north blaclist ei jatku. Kunhan saatte säännöt väiteltyä nii tehdään autoon ja rengastukseen muutokset että pääsee ajamaan, pääasia että pääsee kilvan ajoon.
     
    Camino'79 ja XVD tykkäävät tästä.
  17. ilei

    ilei 3rd gear

    Mukana jos Black list ei jatku
     
    XVD tykkää tästä.
  18. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo mukana ollaa jos ei oo blacklistia tai miks ei vaikka oliskin.
     
  19. raceman

    raceman Gearhead

    Jos luokkia tulis 2. Street ja Racestreet. oisko kaasut sallittu molemmissa luokissa?
     
  20. raceman

    raceman Gearhead

    Sitten toinen asia. Oon samaa mieltä että pitäis saada just joku luokka niin sanotuille katuautoille, että saatais uusia harrastajia tähän dragracen joukkoon. Itekki oon vaan harraste mielessä välillä ajamassa, ei liian tosimielellä. Vähän autoa kehittelee ja käy kokeileen. Meillähän on luokka West coast street cupissa ,True street mikä on tarkoitettu normi katuautoille ja normi renkaille, eipä sielläkään ole tunkua ollu uusista harrastajista. Mistä se johtuu?
     

Kerro tästä muillekin!