Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Mulla oli Ramin ostaessa valmiiksi paikallaan Anzo 111205 umpiot ja onko noikin nyt sitten HB1 polttimolla, en tiiä kun en muista miten päin se lanka polttimossa olikaan. Joka tapauksessa noi on valoteholtaan hyvät, mutta rockautossa aika kalliin tuntuiset suhteessa siihen, että ne on kuitenkin tosi muoviset ja mulla on noista säädöt aika lailla rikki. Jotain vastaavia umpioita saa ainakin saksan Amazonista jolloin välttyy ainakin ylimääräisiltä veroilta ja tullimaksuilta. Sportti mallin umpioissahan on kaiketi aika kirkkaat linssit ja erilliset polttimot lyhkäsille ja pitkille joten ne voisi olla aika paljon orkkista paremmat ja niitä saanee aika halvalla? Orkkis telttalyhdythän on jotain paria kymppiä kappale, vaiko peräti pari?

    Itse vielä releytin noi valot ja tuli kyllä oikeasti ihan huomattavasti kirkkaammat vielä, kun tehtaan piuha on ihan maksimissaan sen 1mm2 paksuista. Ainoana miinuksena, että mulla jos laittaa etusumarit päälle ja sen jälkeen pitkät päälle niin pitkät jää palamaan vaikka sumarit sammuu ja syttyy niinkuin pitää ja lyhyet valot tulee päälle.

    Ja polttimoille menevät liittimet on myös vaihdettu semmoisiin, missä on paksummat piuhat.
     
  2. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Sportti mallin valot on aika kohtuulliset. Ne ei käy suoraan alkupään II gen lamppujen tilalle, vaan tarttee leikellä umpioiden takaa peltejä notta sopii paikalleen, saati saa polttimot mahtumaan. Loppupään rameihin ne menee . Rockauton sivuilta selviää mistä vuodesta eteenpäin. Kandee myös huomioida, että vaikka 9004 polttimon ja 9007 polttimon kanta on sama, ni ne kytketään erilailla. Sporttiumpioissahan on siis kahta eri polttimoa. Kirotun typerät ameriikkalaiset.

    Itse olen tyytyväinen noihin sportteihin, kohtuu hinnalla ok valot.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuli sitten tutkittua englannin kielisiä kirjoituksia aiheesta ja päädyin hankkimaan lisää valoa kansalle pienimmän riesan kautta eli vähiten kukkaroa rasittavan kautta. Kohtalotoverien kokemukset ja ratkaisut tähän samaan ongelmaan rapakon takana vakuuttivat minut. Katotaan kuinka äijän käy kun kilkkeet saapuu.
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ite oon nyt ajanu vuoden verran -00 jeepillä jossa uudet umpiot, näissä ei siis typerää rihlausta lasissa ja lyhyet on projektorit. Tässähän lyhyet on päällä aina pitkien kanssa minkä oon kokenut parhaimmaksi keksinnöksi sitten lampun. Valoa on ja jotenkin silmä tottuu helpommin kun aivan auton edessä on valoalue. Toki tää on vaan mun mielipide.. polttimoiden ikä tietty lyhenee nopeempaa.

    Valoa pitkille saakin sitten lisättyä helposti, nuo lyhkäset vaan on aina se isoin ongelma. Näkyy muuten noissa ihan uusissa autoissa olevan trendinä tuplalyhyet, kas kun ei oo käsketty täällä suomessa muuttaa yhdeksi :D niiden referenssi vastaa ilmeisesti yhtä, vai miten nuo nyt läpi on menneet? Täällä suomessahan lyhkäsiä ei saa kahdentaa.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Olikos Luoppiksen ram +2000 mallinen? Tuli ihmeteltyä omaa valoasiaa ja samalla sattui silmiin että kun umpiosi on näköjään anzo 111205 umpiot niin on led ainakin summitin mukaan ja semmoset jos niissä on ja tämän vuosituhannen puolelta niin pitäs olla so called interface harness eli adapteri kantojen välissä. Joku oli samasta viasta kirjoittanu netissä ameriikois. Muuten ei pelaa siis kunnolla häiriöittä. Vanhemmissa pitäs pelata.
     
  6. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Mulla paloi ennen releistämistä toisella puolella pitkä ja toisella lyhyt valo ja "pitkät" päällä toisinpäin. Releistäessä kytkin 2 tai 3 kertaa väärin, ensin tuli virtaa polttimon - napaan ja toisella yrityksellä paloi pitkät lyhyillä jne. Liian vaikeata tällä aivokapasiteetilla 3 napainen kytkentä :poff:

    Joo vm2001 on kyseessä jossa jo semmonen yhdistelmä valokatkaisija eli valot pyörittelemällä päälle ja sumarit vetämällä. Etunurkan parkeissa on ledit mistä otin herätteen huomiovalo releelle minkä perässä on tällä hetkellä 4kpl kylkivaloja. Ajovalot, pitkät ja lisäpitkät omilla releillään. Ajovalojen ja pitkien releiden maadoitusta ohjataan alkuperäiseen tyyliin orkkis valokatkaisijalla ja herätevirta tulee sitä yksittäistä plussaa pitkin mikä tulee power distribution centteriltä. En ole oikein vaivautunut mittailemaan, että johtuuko toi pitkien häröily etusumareiden kanssa enemmänkin siitä, että sumarit kytkettynä valokatkaisija päästää vähän maadoitusta läpi pitkille, jolloin jää rele vetämään päälle. Kun ei kuitenkaan pitkät syty ennen kuin ne käsketään päälle, vaan ne jää ainoastaan etusumareiden kanssa päälle. Lyhyet toimii kuitenkin niin kuin pitää. Olen ehkä jossain nähnyt vilaukselta ohjeet millä toi sumareiden sammuminen pitkien kytkeytyessä ohitetaan jos se jotenkin liittyisi asiaan, mutta kun niillä ei oikeastaan tee mitään niin ei maksa vaivaa ennen kevättä. Ja pitkien merkkivalokin sammuu kokonaan.

    En tiedä pikaisella vilkaisulla, mitä "erikoista" noissa interface harnesseissa olisi, näyttävät vaan muuttavan noi polttimon kannat tarpeen mukaan tai ovat aavistuksen siistimpiä versioita valojen releistämiseen. Mullahan oli jo valmiiksi valojen päästä johtosarjat leikelty va laiteltu noi 9004/9007 pottimon kannat.
     
    Muokattu: 10.12.2019
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oikeestaan piti resistor kirjoittaa eikä interface. Tässä tojota tundra jutussa vaikuttaa vähän samalta ongelmalta ja liittyy ledin pienempään resistanssiin. Puolessa välissä saagaa ratkaisu ongelmaan. Jos on sama vika niin kokeilemalla halogeenilamppujen kaa selviää ilman ennen kuin rupiaa tilaileen turhaan.

    https://www.tundras.com/threads/led-headlight-bulbs-fog-lights-not-working.9861/
     
  8. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Napsahtipa suutinputki poikki, puuttuu kaikki yhdystuet putkien välistä, joten on kaikki hieroontunu toisinsa. Löytyyköhän suomesta ketään tekijää putkille, tulee jenkeistä hyvän hintanen satsi jos sieltä tilaa, käytettyäki sarjaa saa tarjota vp44:selle, 24 valvehan tuo on.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oon joskus ratkoriin vääntäny suutinputken töissä back in eighties. Siis se oli varaosana myyty suora putki jossa nipat päissä. Käsin ei mene vaan oikealla pokkarilla pitää murjoa. Kysy eri tiisselihuolloista kai niitä joku tekee vielä tai ikh tai vastaava ratkori mesta, sieltä jos löytys riittävän pitkä aihio jossa vaikka olis sopivat päät ja murjoo siitä. Ne ei ole kauhian kalliita siellä.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  10. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    ikhn putkia kattelinki pitää käydä näyttämässä putkia jossain että selviää millä päällä nuo on, avainväli mauserilla näyttää 19,24mm, liekö tuumamitoissa vielä nuo
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jospa bosch saksalaisena kuitenkin olis ihan vaan 19mm. 3/4 inch olis vertailuna 19,05mm. Veikkaan muuten että putken nipoissa on 12x1,5 jenka.
     
  12. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    mulla on tuossa valmetin pumppu ja suutinputket, niissä avainväli 17, nippa kierteen päältä 12mm, jos oiski tuo 14mm päät, no huomenna tehä kierros jos löytys putket.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Cumminsin P-pumpussa(tai yleensäkin P-7000 sarjassa) jengat on M14x1,5mm.

    Omaani teetin reilummat ruiskutusputket Kangasalalaisessa firmassa nimeltä Raimo Hakkarainen Oy, eiköhän sieltä saa yhdenkin kappaleen.

    [​IMG]
     
    ReDDot tykkää tästä.
  14. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    jos ei tuosta lähempää huomenna löydy, ni täytyy soitella tuonne. Samalla vaihtaa kaikki, meleko huonossa kunnossa kun hankaillu imusarjan kanteen ja toisiinsa. Ja saa vielä kaikki putket samanlaiset.
     
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ei oo huono laittaa vaikka alipaineletkua putken päälle kohtiin, missä pääsevät hinkkaamaan jotain. Tai tätä olen itse harrastanu suutin ja jarruputkien kanssa sillon ku viralliset erottelijat/kannattamet on ollu entisiä. Laittaa pätkän letkua halki ja sinne väliin, missä putki nojaa johonki. Hyvin ovat pysyneet ilman mitään liimaa tai muuta kiinnitystä.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  16. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    sehän se oliski jos olis erottelijat paikoillaan, kolme putkee melkeen poikki, hangannu muutaman millin imusarjan kanteenki uraa. Onneks napsahti kotipihassa kotipihasa poikki kun tuo suuttimen pää on tuollainen kuppimallinen mutteri, joutuu käyttämään nuo vanhat uudestaan...
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Marjakankaallakin tais olla valmiita suoria putkia ainakin 600mm saakka. Tukia saa mistä vaan, varmaan laitat tällä kertaa?
     
  18. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Joo, kyllä ne tuet kuuluu olla paikoillaan. 6sen putki on n. 770 mm pitkä, ja suuttimen mutteri on ulkokierteellä,eli valmiita ei saakkaan, ku varmaan jenkeistä. Otin sitte suoria putkia 6 kpl, toiseen päähän prässäsivät pään valmiiksi, toiseen päähän saa laitettua vanhoista mutterin, ja sitte helmiliitoksella toinen pää.

    Putket:
    [​IMG]

    Mutteri:
    [​IMG]
     
    4d sedan tykkää tästä.
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

  20. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Sähkökaaviota tuijottelemalla on noi sumaritkin maaohjauksella ja niille vaihtorele konehuoneen sulakeboksissa. Jos se maatto sattuu kulkemaan jostain syystä etuparkkien läpi niin ongelman juuri voisi olla siinä. Olisi melkein sairaalloisen helppoa kytkeä vaan nuo vilkkuparkit toimintaan vastuksiksi, mutta sehän voinee aiheuttaa katsastuksessa ongelmia. Vai saisko siitä kiintiö korjauskehotuksen kerättyä? Tai sitten tulee ongelmia kun se nurkkavilkunkin maadoitus menisi ton nurkka LED parkin läpi...
     

Kerro tästä muillekin!