Turbon pakopesän hitsaus??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Dani-49, 16.12.2019.

  1. Dani-49

    Dani-49 1st gear

    Elikkä tartteis hitsata turbon pakopesään lähtö hukkaportille... Ja pakopesähän on jotain valua... Ja tigillähän se siistein tulis... Eli onko kokemusta asiasta ja jos jollain on niin lisäaine kiinnostaa millä on saatu onnistumaan ;)
     
  2. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Mistään mitään tietämättömänä veikkasin jotain suht nikkelipitoista lisäainetta.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sen ainoan jonka tiedän että noin on menetelty, hitsattu portin lähtö pesään, se on hitsattu ihan hkt-316 lisäaineella. Onhan se pysynyt mutta koittaisin keksiä silti muita vaihtoehtoa portin putkitukselle?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. Keme

    Keme Gearhead

    Migillä vetää vaa isolla virralla ja hyvällä fiiliksellä. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää ole. Pysyy ja toimii.
     
    Aake-cc tykkää tästä.
  5. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Pillillä pakopesän kuumaksi ja sen jälkeen nikkelipuikolla. Sit vielä käärii koko pesän villaan jäähtymään niin pitäis aika hyvä tulla. Ei oo edes vaikea hitsata noilla nikkelipuikolla.
     
  6. El 60

    El 60 Gearhead

    Sloppy :
    "Rajalanka" 309Lsi vois olla kiva.
     
    Muokattu: 17.12.2019
  7. Wade-

    Wade- Gearhead

    Ite oon useampaankin vetänyt tigillä 308lsi:llä sekä 316lsi:llä noita hukkiksia kiinni. Samaten v-bandeja tullut hitsattua pakopesiin. Hyvin on pysynyt eikä oo jatkoseurauksia tullut edes kovassa käytössä.
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    309 langalla oon tigillä veräny. Pesän kuumentanu ensin johonkin 200-300 asteiseksi ja sitten tigillä paistanut kiinni.
     
  9. Dani-49

    Dani-49 1st gear

    Kiitos vinkeistä! Pitää kokeilla 309 hitsailla.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Putkella vaan porttiin tuosta kollektorilta, mun mielestä mahtuu ihan hyvin?


    Eilen siivoilin yhtä Holsetin pakopesää ylimääräisistä valuklimpeistä, ja pakkohan sitä irtilaikattuja paloja oli kokeilla hitsata. Lankakoneella hitsasin tässä testissä, ja ainakin niin kovaksi meni tuo pala että syytä paremmilla menetelmillä hitsata, tai mun mielestä välttää pesän hitsausta vallan mikäli vaan mitenkään mahdollista.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ennen hitsausta palasta pystyi muokkaamaan vasaralla, yllätävän sitkeätä tavaraa siis valuksi, hitsauksen jälkeen pikkusen vasaralla kopauttamalla meni noin kolmeen palaan... Kovettui siis ihan lasiksi noin menettelemällä.

    Sellanen tarkka tieteellinen testi, ettäs sitten tiedätte:D
     
    Volvo_5.7, Jussi289 ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nimeltä mainitsemattomalla motskarifoorumilla eräs paljon aikaan saanut rakentelija hitsaili rosterisia vanteen rakenneosia valurumpuun... ...lajitoverit epäilivät kovin rakenteen kestävyyttä...
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^ Kyseisellä foormilla ei ole kerrottu paljonko sillä pyörällä on ajettu.
     
  14. vette73

    vette73 Gearhead

    Valuraudan hitsauksessa on tasan kansi oikeaa tapaa, tähän mennessä niistä yhtäkään ei ole mainittu.

    Valuraudan hitsaus kylmänä. Valurautapuikko ja hitsaus muutaman millin pätkinä. Aina lopetuksen jälkeen sauman venyttäminen.
    Lämpötila niin matala, että kappaletta pystyy koko ajan pitämään paljain käsin kiinni.

    Hitsaus kuumana.
    Kappale lämmitetään (mielellään hiiliahjossa, josta se saa lisähiiltä) punaiseksi, sen jälkeen sen voi hitsata ihan millä vaan, kaasulla, puikolla, tigilä miehillä.
    Hitsauksen jälkeen takaisin ahkion ja hidas jäähdytys (tunteja)

    Tämä n. 30 vuoden kokemuksella korjaushitsauksista ja siihen vielä lisänä vanhemmilta ammattimiehiltä.saadut neuvot.
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Turbojen pakopesät on tähän vaan pieni poikkeus, kun niide valut ei ole ihan perinteistä valurautaa. Esimerkiksi garretin pesät on ihan hiton nikkelipitoisia, ei ruostukkaan läheskään normi valuraudan tavoin.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Näin se menee, ihan hyvät ohjeistukset. Valua vaan tosiaan on niin monenlaista että homman onnistuminen riippuu tietty siitäkin.

    Tossa nyt yksi esimerkki, Bilsteeman ruuvipenkki, oli erinomaista hitsattavaa tavaraa ja hitsauksen jälkeen penkki on kestänyt kyllä paremmin kuin ennen hitsausta.
    Puikolla Castolinin tuotteella hitsattu:

    [​IMG]
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, ja tähän kohtaan aika vaikea saada selvyyttä etukäteen. Pitäs olla yks harjotuskappale samasta sarjasta ensin tuhottavaksi.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  18. Dani-49

    Dani-49 1st gear

    Kiitos hyvistä vinkeistä! Tein koe hitsauksen vanhaan pakopesään.... Lämmitin pillillä about 200 asteiseks ja vedin tigillä 309 langalla.... Hyvin näyttäs kestävän... Lämmitin vielä seuraavana päivänä pariin otteeseen punahehkuun ja tiputtelin lattialle ja paukuttelin vasaralla... Ei halennu eikä murtunut :)
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ..määhän sanoin. On noita tehty. Vaikka ei olekkaan oikea tapa valuraudan hitsaukselle. Yleensä portin lähtö viellä ollut rostikkaa, niin tuon todennut toimivaksi.
     

Kerro tästä muillekin!