Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. kale-

    kale- 1st gear

    Terve,

    Oon tässä vähän koittanu katella itelle uutta autoa, ja sain sellasen idean, että pistäis tuommosen vähän vanhempaa tekniikkaa sisällään kantavan pelin, mitä voi ite korjata, ja opetella korjaamaan, sähkövikoja kun tuntuu olevan vähän kaikissa, ja mulla ei ole varaa merkkikorjaamoihin.

    Tavoitteena ois löytää menopeli missä:
    - Kulutus on kohtuullisen alhainen
    - Bensa vekotin
    - Mieluiten etuveto
    - Kaasutin moottori mahollisesti
    - Varaosia löytyy netistä / romuttamoilta kohtuullisen hyvin (!!)

    Mitään varsinaista museoauto prokkista ei ole tarkotus hankkia, vaikka ikä sen sallisi.

    Olisko mitään vinkkiä mitä lähteä kattelemaan?

    Edit: tavoitteisiin lisätty etuveto
     
    Muokattu: 19.12.2019
  2. :D

    [​IMG]
     
    mopperi1970, Jussi289, passerby ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. kale-

    kale- 1st gear

    Heh,

    On nuo Ladatki joskus käyny mielessä. Suurimmaksi osaksi oon tällä erää miettiny tommosia 80-luvulla syntyneiden teiniammareiden aasialaisia unelmia.
     
  4. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Kannattaa kysyä kaaaarnelta
     
    Gary Grand ja Karpov tykkäävät tästä.
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Oikeastaan merkillä ja mallilla tuossa ikäluokassa ei enää ole niin väliä. Osta mahdollisimman hyväkuntoinen ja alkuperäinen mitä sattuu löytymään.

    Jos miettii kokonaistaloudellisinta itse ylläpidettävää käyttöautoa, niin ehkä tuosta n. 5-10 vuotta uudempi ruiskukone? Maks. polttoainetalous, min. paino (=turvallisuus), koherentti tekniikka ja varaosia saa vielä. Tietty joku pieni, missä on vähän leluja.
     
    Gary Grand, isalmela, Sounderi ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. jarona

    jarona Gearhead

    Ensimmäisenä tuli mieleen Subaru SVX.
    Siinä on auto jossa on tunnelmaa ja ajaminen on elämys!
    Nelivetona pääsee sinne minne tie vie, ja nopeasti.
    Yksi näyttää olevan V8 marketissakin myynnissä..
     
    Custom_Rod, Gary Grand, Pertti K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Jos tuon ikäisistä itelle etsisin, niin joku Toyota ilman muuta. Ne on teknisesti varmoja kun vaan katsoo ettei ole hirveesti ruostevaivaa
     
    Sounderi, rb, Diktaattori ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. kerkko

    kerkko 3rd gear

    2d MB?
     
  9. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Mitä Suomesta sitten saa.:D
    [​IMG]
     
    passerby tykkää tästä.
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos haluaa toimintavarman ja helpon huolettavan, niin kannattaa olla polttoaineensuihkutuksella.
    Niinkuin aikaisemmin mainittiin niin esim. Tojotat 90 luvulla oli luotettavia. Mazda, Nissan tekniikat ok, mutta kori voi olla hapan.
    Tuon ajan mitsuissa tyyppivika vaihdelaatikoissa. Isällä oli pitkään neliveto subaru, tekniikka ok, korissa ruostetta muutaman vuoden päästä.
    Tärkeintä on ettiä vähiten ajettu siisti yksilö jossa ei ole ruostetta.
     
    kale- tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ääni tälle!
     
    12345678910 tykkää tästä.
  12. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Volvo 940. Meilä 960, kuluttaa 10-11 aina. "Köyhä malli" söis tod.näk.vähemmän.
     
  13. jarona

    jarona Gearhead

    Enkö mä saa olla edes yhdessä topikissa oikeassa?:(
     
    Poke ja kale- tykkäävät tästä.
  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kuten aiemmin jo todettu, mitä vähemmän ruostetta, sen parempi.
    Ehdottomasti ruiskukoneella, ei ylimaalattua tai teinituunattua soittorasiaa mielellään, samalla omistajalla useamman vuoden, leimassa, hyvät renkaat, lohkolämmitin ja ehjä tuulilasi.
    Yli puoli miljoonaa kilometriä ajettua en ostaisi, ellei sitten ole muuten poikkeuksellisen siisti ja huollettu peli.

    Oleellisin tieto olisi toki käytettävissä oleva budjetti, pelkkä vuosimalli ei tee vielä kesää.
    Pitääkö hinnan jäädä alle tonnin vai saako maksaa 3500 euroa?

    Toisaalta vähän uudempia, nykyaikaisempia ja taloudellisempia autoja saa edullisemmin kuin noita -90 luvun vehkeitä. Keskikulutus 11 l/100km vs. 7l/100km.

    Esim: https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/10985532

    Itse päätyisin varmaan MB 190 tai 124 koriseen mersuun joista paljon kokemusta, ruostehan nuokin on pitkälti jo raiskannut. Saabissa ja Volvoissakaan kilsat ei haittaa kun on parilitraisella bensakoneella. Miksipä ei myös BMW 320 - 325 - 520 - 525 mallit.

    Jos meinaat vaan ajaa niin sitten umpitylsä Toyota, muita saa korjailla senkin edestä.

    IS
     
    isalmela, miguelo ja kale- tykkäävät tästä.
  15. kale-

    kale- 1st gear

    Jep,

    Kaveri kans vinkkas, että Corolla vois olla idioottivarma ratkasu.
     
  16. kale-

    kale- 1st gear

    Budjetin ylärajamaaso on noin 1200€, sinkumalla 1500€ asti. Volvoja on tullu katottua mitkä on jotain vm 2002 maastoa. Niitä välillä on näkyny tuohon 1200€ mutta aika nopsaa ne hyvä kuntoset nettiautosta on häipänny.
     
  17. kale-

    kale- 1st gear

    Kyllä mie lähin ettiin sitä subaruaki, ja kattelin mikä se on autojaan. :)
     
    jarona tykkää tästä.
  18. kale-

    kale- 1st gear

    Kiitos kaikille vastauksista tähän asti!
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Sun pitää sitten tiedostaa myös se, tarvitseeko autoon laittaa vielä mitään muuta hankintahinnan lisäksi. Tonnin hintaluokassa on lähes mahdotonta, että autolla olisi ajettu alle 200tkm tai että siinä olisi hyvät renkaat, tuulilasi, huoltokirja, vetokoukku ja lämmitin.

    Ilmastointihan tuosta puuttuu ja sillä voi tinkiä sen 600 euroa :D:D:D

    Ihan vaan miettittäväksi tuon budjetin suhteen, pieni venytys budjetissa voi olla joskus hyvä. Siisti, leimattu ja ehjä auto säilyttää arvonsa paremmin kuin leimakylmä mersu, josta tulikin kiintotähti pian hankinnan jälkeen...

    IS
     
    kale- tykkää tästä.
  20. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    900-sarjan Volvo. Viimeisiä takavetoisia isoja Volvoja. Mulla on manuaalivaihteinen 960 2.5L kutosella, tai lähinnä se on vaimollani talviautona. Mahtava vetää sladissa talvella ja lämpöä piisaa. Kesälläkin aivan hyvä kyyti, huomaa että ollaan selvästi Corolla-luokan yläpuolella. 960:ssä on jo tuo 6-sylinterinen tinakone, 940:ssä vanhempaa neloskonetta joka voi olla lujempi ja halvempi huoltaa/korjata. Kokonsa puolesta sama, mutta 960 on varustelultaan kauttaaltaan ylempää kastia ja tosiaan kutoskoneella.

    Aiemmin oli saman ikäinen E39 BMW 528i. Toki vanhat autot aina yksilöitä, mutta bemaria sai korjata koko ajan, Volvossa harvoin mitään. Autona Volvo noista tietysti tyyliltään paljon konservatiivisempi.
     

Kerro tästä muillekin!