Kemppi MinarcMig Evo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 1purehell, 15.12.2019.

  1. MTL1

    MTL1 1st gear

    ei kun tig + argon
     
  2. El 60

    El 60 Gearhead

    No mutta jos on hirvee hinku lankakoneella hitsata kirkasta niin mikä kaasu, sitä lähinnä meinasin kun Co2 meinaa räkiä ihan mustallakin enemmän ku mison Ar+Co2
     
  3. MTL1

    MTL1 1st gear

    Joo seoskaasua vaik mison 18 ni menee molemmat varmast.
    Tosin kotioloissa suosin ite puikkoo tai tiggii kirkkaissa.
    nii paljo ei oo hitsattavaa et kehtais umpilangalla leikkiä.
     
  4. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    [QUOTE="El 60, post: Joku Evo200 omistaja vois laittaa mulle arvoja mitä kone tarjoo 0.7 ja 1.0 pellille 0.6 ja 0.8 langoilla. Voisin mielenkiinnosta vertailla.[/QUOTE]

    Vapaalangan pituus vaikuttaa arvoihin joten se pitäisi myös tietää kun vertailee. Hitsaustyyliä on monenlaista, ite hitsaan tosi lyhyellä langalla.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sen nimistä ainetta kun arcal chrome köytettiin kaasuna kun hitsatiin kirkasta lankakoneella, en tiiä mitä sisältää mutta löytynee googlella.
     
  6. El 60

    El 60 Gearhead

    Molemmissa EVOissa taitaa olla tuo sama U nappi mikä vaikuttaa valokaarem pituuteen.. 2satasessa ilmeisesti -9---0--+9 välillä kun taas 170 mallissa 10-24 V.
    Pitäs saada molemmat vierekkäin..
     
  7. Rotten

    Rotten Gearhead

    Arcal pullot airliquidelta.
    Samaa kaasua kuin misonilta.
    Mitä enemmän argonia, paremmin toimii kirkkaissa, 18 menee toimii, oli se sit misoni tai arcal force, yleis pullo, mustaan sekä kirkkaaseen, jos ei halua sen "seittemää" pulloo hommata?!
    Mustaankin toiminee seos kaasut paremmin, vaikka itse en hiilarilla ole koskaan kokeillutkaan?!

    Tuo arcal chrome tietenkin parempaa?? 2pros co2 loput argon
    Prime "puhdasta" argonia, tiggi hommiin!

    E typo
     
    Muokattu: 19.12.2019
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Mitä enemmän argonia, sen vähemmän kaasu vaikuttaa valokaareen, koska kaasu on inertti.
    Mitä enemmän hiilidioksiidia, sen kuumempi valokaari koska kaasu ei ole inertti, vaan vaikuttaa kaaren palotapahtumaan.

    Kuumakaarelle ei päästä puhtaalla hiilellä, koska kaasun on pakko olla sähköä johtavaa (tarpeeksi argon) että valokaari voi alkaa palamaan ilmassa ilman lisäainekontaktia (samankaltainen ilmiö, kuin tigillä)

    yleiskaasuna 18%-25% seoskaasu on ok (argon/co2)
    Kirkkaita jos haluaa hitsata, niin kaasut on usein kolmen eri kaasun yhdistelmiä.
    Eli pienitehonen kone, niin co2 lisää käytännössä valokaaren voimallisuutta, samalla tulee myös "karkeampi" tapahtumasta, koska kaasu ei ole inertti, vaan reagoi sulan kanssa. Ääni muuttuu karkeammaksi. Samaa ilmiötä voidaan hienosäätää myös induktanssin säädöllä, eli nousuvirran nopeudella (kuinka nopeasti lisäaineen oikosulun tapahtumassa annetaan virran nousta ylös.)
    Tämä säätö löytyy monesta vanhasta koneesta kahtena eri maadoituslähtönä. Maadoituslähdön takana on erilainen kuristin, millä muutetaan virran nousuaikaa.
     
    Slant Sickness ja El 60 tykkäävät tästä.
  9. DX

    DX Double Gearhead

    ookoo, viittaisko toi siihen, että 17o pyrkii vakiojännitteeseen ja 200 manuaaliasetuksillakin vakiovirtaan, eli nostaa väkisin jännitettä jos kolvia vetää kauemmas, riippumatta siitä mihin sen on asettanut.

    siinä tapauksessa saatankin hankkia ton "köyhemmän", kattoo ny jos huomenna pääsis myymälään asti tutkimaan.

    tänään nukuin pari tuntia pommiin ja herätessäni morkkiksen ohessa lähes ilakoin,
    että tais tää päivä mennä ohitte ja voi keskittyä tehokkuuden kasvattamiseen,
    ei auttanu,
    olis saanut jäädä hommiin vaikka koko yöksi, katkasin siihe ku sain rasvarilinjan lämmitysosuuden eristettyä.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Siinä on näköjään kehityksessä otettu taka-askeleita perinteiseen suuntaan.
    Edellisessä versiossa (joka mulla on) minarcmig 180 tarvitsee säätää vain materiaalipaksuus ja hitsipalkon muoto. Todellä näppärä satunnaishitsarille, kun ei tartte muistella tai kokeilla sopivia langansyöttöjä ja jännitteitä.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    kaksatku mainostaa tota ominaisuutta, uudessa versiossa visuaalinen virtuaalisaumavalikko tota varten.

    en pidä ominaisuutta itsessään lainkaan huonona juttuna,
    päinvastoin,
    mutta jos tämäkin uutuus vie taas jotain lisää pois manuaalisäädöistä ja enempikin, niinku valitettavan usein tapahtuu, eli markkinoidaan lisäominaisuuksina lisäyksiä automatiikkaan jokka todellisuudessa supistavat käyttäjän omia sovellusmahdollisuuksia,
    niin sitä pidän aika pahana juttuna.
     
    Muokattu: 19.12.2019
    1purehell, Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Ai, olin katsovinaan kuvista, että on säätönapit langansyötölle ja U:lle.
    Mutta joo, tekstissä mainitaan, että voi myös säätää materiaalipaksuuden mukaan.
    Ja kun esittelyvideon katsoo, niin siinähän näkee näytöltä materiaalipaksuuden samoin kuin 180:ssäkin.
     
    Muokattu: 19.12.2019
  13. DX

    DX Double Gearhead

    se oli sit varmaan se 170 versio, joka sekään ei ole täysin manuaali.

    omasta mielestäni paras kone autopeltihommiin on pienehkö dummy-kone ja niin lyhyt kaapeli, että pömpeli kärsii olla perseen takana ja kulkee mukana,
    jolla siten voi heppailla peltiä toinen käsi säätimissä, tai kolvin asennolla säätäen,
    millään automatiikalla ei voi olla vastaavaa loogista tilannetajua,
    sumea logiikka parhaimmillaan osuu pirun lähelle, mutta silti se on vain tuuria.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ite amisaikaan pääsin ekan kerran säätyvällä evolla hitsaamaan kun kaveri ei ite arvannu hitsata turvakaarien lappuja fiuden "konttiin" ni pyyti mua hitsaamaan. Toisella puolella oli pakko hitsata vielä vasemmalla kädellä ja saumat tuli ylöspäin kun ite makadin twincamin päällä ni helvetin hyvin se kone hoiti säädön vaikka ei taatusti vapaa lanka pysyny samassa mitassa jne. Että itse olin ainakin positiivisesti yllättynyt :)
     
    DX tykkää tästä.
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    About 18v sit ostin 150 Minarc mig, oli hienoa hitsata autopeltiä ku oli vain 2 säätöä, materiaalin paksuus fe piena ja sauman korkeus/ lämpötila.

    Sillä mentiin kunnes viime vuonna ostin 200 evon ja siihen myös Kempin tefloni linerin (35€) alumiini ja rosteri kelat myös.

    Teflonlinerhan on alumiiniä ja rst varten, ei pidä sekottaa mustaa lankaa samalle linerille. Ei onnistu sit mikään materiaalin hitsaus kun vääriä lisäainehiutaleita seassa.

    Nopea on vaihtaa liner, muistaa vaan vaihtaa suuttimen ja kaasuholkin samalla. Säilytän aina lankassa kelalla. Löytyy aina kun vaihtaa.

    Manuaalisäätöpuolelta löytyy 2 aluetta, (I) pienempi ja (II) isompi puoli, selvä ero. Hyvin saa säädeltyä Voltit ja langan m/s.

    Automatiikka toimii hyvin, yleensä tulee hitsailtua matallalla saumalla (-9).

    Alumiini menee hyvin, automaattisäädöt toimii hyvin. Oikeastaan ainut miinus et pitäs olla pulssi koska lämmöntuonti on hurjaa suoralla virralla. Varsinkin ohut (alle 3mm) sulaa lävi nopeasti. No liipasimella pulssittaen. Menee 0.5mm - 8mm. Paksu manusäädöin. Automatiikka loppuu vajaaseen 3mm.

    Roiskeet häiritsee ku tiggiin tottunu.

    Mut kesällä parsin alumiinivene projektin kasaan ja veteen. Helppo on kasaus heppailuun, tifillä sit tarvittavat siistit sajmat.

    Rosteria kans hitsannu, täytyy sanoa et en myy tiggiä vieläkää pois. Vaikka kuin säädellyt ni en saa mielestäni siistiä saumaa. Siinäkin lämmöntuontia on liikaa. H

    Kaasuna mustalle CO2 ja alsa/rst agron.
     
    Muokattu: 21.12.2019
    f34 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei pitäisi ehkä kehua mutta kokeilin kaverin timco 250 mig ja siinä ydintäyte lanka. Kokeilin hitsata vastakkain 2 ohutta korilevyä 2mm paksua ja yllättävän helppo ja suht roiskeeton oli hitsata. Harmi kun ei ollut peltiä johon kokeilla, luulen että satunnaiseen paikan hitsaukseen välttävä peli.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    meil on noista jompikumpi tai ainakin jokum ihan saman näköne kemppi mig, saa sitäkin koeajaa jos haluat ja voin ottaa mukaan joskus kun liikun siellä teilläpäin (miellyttävän kokonen laite on kyllä). Siinä on 0.6 lanka.

    mun muistaakseni siinä sai manuaalisäädön eli langansyöttö, jännite ja "dynamics".

    ja automaattisäädön mihin laitettiin materiaali, sauman muoto ja ainevahvuus .toimi jossain hienosti jossain huonosti. "Paskanen pelti" "väyrysmersun pelti" yms. ei ole valitettavasti vaihtoehtoina.

    on varmaan pari vuotta siitä kun olen tota konetta käyttäny joten ei ole kovin selviä muistikuvia.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enpäs tiedä, onko sekin ton vanhan Migatronikin ominaisuus, mutta mitään ongelmaa ei ole ollu vedellä happista ja rosteria hiilarilla. Pinta jää mustalle, mutta se lähtee lähes kolauttamalla. Vesiputkia, vesipyttyjä ja piippuja olen sillä vedelly, kestävä ja tiivis sauma on tullu.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Sama täällä, kotopuolessa aina hitsannu pelkällä hiilarilla mustasta happikseen ja rosteriin ja ihan on yhtälailla pysyny o_O
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Uteliaisuudesta kysyn, onko se rosteri kuinkakin hyvää ruostumattomuuden suhteen kun on hiididioksidin suojassa sulanut?
     

Kerro tästä muillekin!