E85 vanhan liiton kaasutinmoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elky, 19.4.2012.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei kait siinä mitään ongelmaa kun vaihdat kaikki kumiosat sopivisi ja suuttimia kasvatat sen 30% bensasta? (Kannattaa lambdalla mitata seosta...)

    Juu hinta on aina suhteellista, en tiedä mitä kaikkea noissa muutettu, itsellä pelkät suuttimet maksoi saman verran kuin osa noista sarjoista...
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ohjeena tuo ei oikein toimi, mutta kysymyksenä oikein hyvä.
    Pelkillä suuttimien vaihdoilla voi saada tasakaasu- ja/tai täyskaasuseokset kohdalleen, mutta ei edes välttämättä molempia yhtäaikaa.


    Tässä vähän omia Holley-turaamisia:

    Tyhjäkäynnin voi saada toimimaan seosruuveillakin, mutta jos ei, tai niitä joutuu avaamaan kovin paljon, voi ilmasuuttimia (reikiä) supistaa jollakin konstilla.
    Sytytyksen tyhjäkäyntiennakolla on aika paljon merkitystä, tapauksesta riippuen.

    Kiihdytyspumpun suutin isommaksi ja käyttönokkaan "nostoa", tai jopa 50cc pumppu.

    Powervalven kanavia hieman suuremmaksi ja itse pw:n aukeamisalipaine aikaisemmaksi.

    Kun powervalve ruokkii enemmän, voi ensiöpuolen pääsuuttimet jättää niin pieneksi millä vaan toimii, ja suurentaa toisiopuolta vähän enemmän.

    Ennakkokäyrällä on aika paljon merkitystä, ja esimerkiksi alipaine-ennakon rajoittaminen auttoi tasakaasulla toimivuuteen ilman että sitä tarvitsi kovin paljoa rikastaa suuttimilla.


    Nää ei sit ole mitään absoluuttisen oikeita toimenpiteitä joka koneeseen, vaan omia kokeiluja tavallisen Holley 600:sen kanssa.
    Ja mulla on kuitenkin vähän myös bensaa E85:n seassa, joka helpottaa hommaa.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    hmmm E85 sytyksestä, mulla piti laskea 15,5 asteen sytys ennakosta 15 asteeseen että tyhjäkäynti oli E85:lla omaan mieleen 15,5 astetta => 1150rpm => 15 astetta => ~1000rpm.
    Jos ei ole niin just noi sytytykset niin varmaan toi 1150rpmkin ois menny kuumana...
    Puol astetta vaikutti siis 100-150rpm tyhjäkäyntin kierroksiin.
     
  4. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Oletko kokeillut Shell V-Power Nitro+ bensiiniä...? :cool:
    -Nakuttako silläkin? o_O
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Siis suomeks 98E5? Samaa kuraahan ne on?
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Juu about samaa se on ehkä 1% parempaa.... "tasalaatoisempaa aikaisemminhan se V-power oli nimekkeellä 99+
     
  7. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Teboililtahan on tullut kans 99E5 myyntiin joillekin asemille. Tyypillinen RON luku ei hirveesti heitä 98:n vastaavan kanssa, mutta MON luvussa toi 99 tuntus olevan tasalaatuisempaa tavaraa...

    -JJ-
     
  8. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Ajattelin sitä nakutusta, jos ei tekisi korkeaoktaanisella enää...? :poff:
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    V-Power oli "hyvää" tavaraa joskus 2010 kieppeillä. Tuli sillä ajeltua, tuoksui mukavan imelälle. Vr6 koneella kulki pers dynon mukaan vähän paremmin. Sit muuttivat sen ihan perus 98 litkuksi, ei tuoksu enää eikä huomaa eroa muihin 98 bensoihin.
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En vielä kun on tankki täynnä 95:ta. Pitäisi tyhjentää tankki ja käydä tankkaa 98, tarkistaa sytkä ja seokset.
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Muokattu: 3.6.2017
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Loppui nakutukset kun tarkasti sytkän kunnolla ja sääti sen. Oli 12*, kok. 33* ja vakuumilla 55*
    Nyt 16-17*, kok. 38* ja vakuumilla 48*. Laitoin pari putelia buusteri sen 95 sekaan. Nyt pitäisi olla jo 98 pelkästään tankissa.
     
  14. topparius

    topparius 2nd gear

    Vähän säätö ongelmia iskenyt slantin kanssa. 225 + 3 man.

    Kaasarina holley 1920 josta idle air bleediä kuristettu miggilangalla ja 72 pääsuuttimella ja kiihdytyspumppua vähän säädelty.

    Auto toimii muuten todella hienosti, mutta kolmosella nypyttää pintakaasulla koko ajan vähän. Kuitenkin niin vähän ettei kyydissä oleva edes huomaa. Alipaine ennakon kun ottaa pois käytöstä nypyttäminen häviää kolmolmosella, mutta oireet siirtyy taas vaihteiden vaihtoon ja paikaltaan lähdössä ei kestä pintakaasua vaan meinaa hyytyä täysin.

    Muuten kestää täyskaasukiihdytykset ym. Hyvin eikä mieti yhtään että lähtee vetämään. Nypyttäminenkin loppuu kolmosella kun ajaa tasakaasulla loivaan ylämäkeen.

    Oon kuitenkin ymmärtänyt et e85 pitäisi kestää ennakkoa enemmän ku bensa ja 95:lla toimi aivan normaalisti, et mitä tässä nyt tekis.

    Jakaja on kuukauden vanha noin 1000km ajettu kärjetön rockautolta ja moparin oranssi sytkäboksi. Tulpat championin rn14yc.
     
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Alipainekellon antamaa ennakkoa voi kokeilla vähentää. Itse sahasin prikan halki yhdelta laidalta ja pujotin sen alipainekellon varren päällle. Rajoittaa varren liikettä. Sillä sain vähennettyä alipaine ennakkoa n.7 astetta.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alipaine-ennakon vähentäminen vienee oikeaan suuntaan mutta rinnalla ja erikseen voi kokeilla myös hidastaa alipaine-ennakkoa. Jakajalle menevään letkuun sisälle jotakin, jossa on noin 0,8...1,0 mm reikä. Hidastaa ja moottori löytää mieleisensä alipaineen. Toimi mun omatekemässä analogisella ohjauksella olevassa etanoliruiskussa hidastuksen jälkeen oikein hyvin. Mun ennakot taisivat olla 18 joutokäynnillä, 30 kierroksilla ja joku viisi astetta alipainekellosta max ja se hidastin lisäksi. Kone on nyt uudelleensynnytyksessä.
     
  17. topparius

    topparius 2nd gear

    Dartti tais sit muutaman E85 tankillisen jälkeen lopettaa öljyn polttamisen.. tikussa säilyy öljyt, ei pöläyttele enää eikä tallin seinäkään oo enää mustana. :oops:
     
    xarper tykkää tästä.
  18. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Kunhan varmistat ettei öljyn joukkoon kerry etanolia, lohkarin käyttöä, termari kuntoon, pahvia syylarin eteen, imuilman esilämmitystä ym ym.
     
  19. valtsu67

    valtsu67 Gearhead



    Enskesänä aikomus ruokkia vacuumi holley 600:sta puolet 95e10, puolet e85 polttoaineella.
    Tässä olikin paljon ohjeita artsilta.

    Kun etanolipitoisuus jää ~45%, polttoainejärjestelmälle ei mielestäni tarvi tehdä mitään. Pelkkä kaasarin modaus riittää.
    Polttoaineletkut on jo etanolin kestäviä kyllä.

    Moottori 300hp mopar 360.

    -Minkä squirtterin valitsen alkuun?
    -paljonko powervalven kanavia isonnan?

    Laitan 10,5 powervalven, 70 ensiö/ 75 toisio suuttimet.
    Haen kaupasta kiihdytyspumpun nokkasarjan.
    Eiköhän noilla pääse alkuun.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos noin miedoilla prosenteilla etanolia käytät, niin ei kovin radikaaleja muutoksia sille kaasarillekaan varmaan tarvi.

    Kiihdytyspumpun suuttimet vaihtasin vakiosta 25:sta kokoon 31, ja nokka sellanen että koko 30cc kapasiteetti tulee hyödynnettyä.

    Power valven kanavat tais vakio 600:ssa olla vain millin luokkaa, niihin parin kympin avarrus.
    750 Holleyssä ne kanavat on kylläkin peräti n. 1.5mm.
     

Kerro tästä muillekin!