E85 vanhan liiton kaasutinmoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elky, 19.4.2012.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Periaatteessa vois kokeilla suoraan 750cfm meter blockia..

    Mitenkä siirtymäpiiri? Jos tulee ongelmaa, eli menee laihalle, laitetaanko viulun kielet niinhin turkasen pieniin ilmasuuttimiin?

    Tää perus holley on vähän huono tämmöseen leikkiin, kun vaihdettavat ilmasuuttimet puuttuu.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Juuh air bleedeihin rautalankaa ni saa aika hyvin säädeltyä sillä, ite ostin joskus biltema/motonet tyyliin 0.7mm - 1.2mm 0.1mm välein ni sai ihan reilusti pelivaraaki niihin.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tein yhteen seiskapuolikkaaseen tuon ilmasuutimien supistuksen nyppäämällä ne peltiruuvin avulla ylös, tinaamalla umpeen ja poraamalla uudestaan.
    Vinkki löytyi täältä od:lta. :)
     
    Herje ja xarper tykkäävät tästä.
  4. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Vielä varmistan.
    Kummat ilmasuuttimet vaikuttaa siirtymäpiiriin?

    Kiitti vinkeistä.
     
  5. El 60

    El 60 Gearhead

    Ulommat (idle air)
    Ite oon tehny M5 kierteet, nousu on niin liki. Sit käy sekä kaupan 6/32 suutin tai voi ite porailla M5 pidätinruuvista suutinta. Joku 0.5mm on toki jo haastava. Messinki M5 ruuvi paras aihio.. aika nysväystä jo.
     
    Muokattu: 21.12.2019
    valtsu67, Herje ja xarper tykkäävät tästä.
  6. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

  7. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Nyt kun on kokemusta kertynyt niin mitenkähän toimisi E85 moottori jossa on staattista ruttua n. 13.5:1 ja dynaamista noin 9.3:1?
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Todennäkösesti toimii ihan hyvin.
     
  9. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Hyvä tietää. Kun nyt joutuu olosuhteiden pakosta rakentamaan uuden moottorin niin siihen sais mäntiä valmiina joilla ruttu asettuu noille lukemille.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kun katsoo mitä turbomiehet tekee, perusruttut pyörii 9.5-10 ja siihen kilo tai puoltoista ahtoja päälle ja hyvin toimii E85. Niin en näe rajussa vaparissakaan varsinkin kaasarilla ongelmia.
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    12,4 staattisella pelasi aivan hyvin, dynaamista ei muista mutta samaa luokkaa kuin sulla tuossa

    kulutuksella ei sitten ole minkäänlaisia rajoja :D
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jotenkin tuntuu RE85 huonosti soveltuvan ränttätänttävapariin jos taloudellisuus on joku "issue" hommassa. Kierroksilla pintakaasulla voi kyllä laihentaa ja saada aikaiseksi jonkinmoista taloudellisuutta, mutta kun ei käy tyhjäkäynnin tienoilla millään ihan lyhyillä suutinajoilla. Paikallaankin käyden tarvitsee semmoset neljä, viisi litraa tunnissa. Slant sixillä. Pykälän kun laittaa päälle ja meinaa tukehtua, niin kierrokset laskee, mutta suutinajat pitenee ja kulutus kasvaa entisestään.

    Ei haise haittaavasti omassa nenässä, kun maalishuhtikuussa sairastettu "flunssa" vei hajuaistin kokonaan.
     
  13. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo mulla on tai siis oli nykyisessä 12.4 ja dynaaminen jonkin vähän alle ysin. Mutta joo taidan tehdä tuosta uudesta 13.5 ruttusen.

    Niin ja kulutukseen saa onneks vastata käymällä useammin tankilla. :D
     
    xarper tykkää tästä.
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Nostellaanpas taas vanhaa aihetta.
    Nyt kun selkeästi vuosikausia on ajettu kaasareilla E85:lla, niin onkos ne kaasarit jo sulaneet vai pelaa kuten ennenkin?

    Tuossa nyt voisi olla ajankohtaista käyttää vanhaa edeli 750cfm kaasaria e85:n kanssa, niin sillä nyt kysymys, että kestääkö ne?
    Joskus oli epäilystä, ettei materiaalit välttämättä tykkää ja tulee vaan kaasarista romua.
     
  15. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Jostain lukeneena Edelbrock hyväksyy max 10% seoksen .
     
    toyopet tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ainakaan Carter BBD mikskään mennyt. Toisaalta en sitä koskaan saanut viinalla säätöihin. Ei se onnistu pelkästään suuttimia vaihdellen tommosessa kaasarissa, missä osa on "suuttimia" eli porauksia kaasuttimen osissa.
     
    toyopet tykkää tästä.
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kymmenisen vuotta on edel/carterilla ajellu noin 70% etanolilla, ei se sulanu ole, ja ainut huomio ollu että jos välillä pitempiä aikoja käyttämättä niin muodostuu sellasta geelimäistä töhnää sinne tänne.
    Lisäaineen käyttö auttanu siihenkin, redline si alcohol.
     
    toyopet tykkää tästä.
  18. Kuinka olet päätynyt tuommoiseen seokseen? Miksei samalla täyttä E85?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Anskumä arvaan. Sikavaikeaa saada kylmänä käyntiin, jos on pelkkää viinabensaa. Mä ajelin kaasuttimessa ehkä 60/40 seoksella. Kapeakaistalambdalla katselin seoksia. Sehän toimii, kapeakaistakin, tuossa hommassa. Siinä oli jotakin 80 mV yleismittarin mukaan silloin kun se vielä oli käyntikelpoista seosta ja kun laski 60 mV tienoille, niin jo nypytti tasamaalla.

    Mut sittenkun laittaa sanonko minkä kaasuttimen tilalle, niin lähtee jäykällä E85 käyntiin pakkasestakin kuin palmun alta.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vaikka tuolle kaasarille oli vähän muutakin tehty kun suuttimien vaihto, niin ei sitä ihan helposti saa pelkällä etanolilla ihanteellisesti toimimaan.
    Autolla ajelen ympäri vuoden, ja bensan määrällä on helppo säätää seosta kun lämpötilaerot on jopa reilun 50 asteen luokkaa kesähelteestä paukkupakkasiin.

    Kyllä se bensan määrä tietysti käynnistyvyyteenkin vaikuttaa, mutta ratkaisevinta on että ymmärtää tarpeeksi kiihdytyspumpulla liputtaa, ennenkuin edes yrittää startata.
     

Kerro tästä muillekin!