Puhalluskaappi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja sleepercooler, 17.11.2019.

  1. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Tarvetta oli puhalluskaapille joku tälläinen tai vastaavahttps://www.torafors.com/product-page/hiekkapuhalluskaappi-imurilla.

    Omistaako kukaan harrastaja tälläistä kaappia?? Kiinnostaa lähinnä tuo toimivuus ja kannattaako ylipäätänsä satsata rahoja tuollaiseen kaappiin??

    Käyttökokemuksia...
     
  2. -tl-

    -tl- Gearhead

  3. nurkkajussi

    nurkkajussi 1st gear

    Tossa on imurissa iso suodatin patruuna ,tukkeutuu aika nopeasti ja valo meni aika äkkiä sumeeks ,laitoin lasin ulkopuolelle led valaisimen muute iha soiva peli
     
    valpas tykkää tästä.
  4. -tl-

    -tl- Gearhead

  5. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kyllä siitä käyttökelpoisen saa kun laittaa kunnon imurin ja valon. Yksi vaikeammin korjattava ärsyttävä piirre on sivujen ja pohjasuppilon liitoksessa oleva ainakin 5 cm leveä vaakasuora tasanne, johon kerääntyy puoli ämpärillistä puhallusmateriaalia. Muuten sillä määrällä puhaltelisi jo sujuvasti. Pohja saisi myös olla jyrkemmässä kulmassa jotta tavara valuisi imuputkeen.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    sleepercooler tykkää tästä.
  8. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Jotain täläista kaavailin, lähinnä ton tiiviyden suhteen! Ja tietysti tuo valo teho on kans.
    Onko ollut ongelmia hiekan "valumisen" kanssa?
     
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Noi blogipostauksessa asentamani spotit lakkas toimimasta, ja laitoin kaappiin sisälle pienen led-työmaavalaisimen.
    Kyllä näkee!
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vastaava kuin jakulepillä, ihan ok harrastajan puuhasteluihin. Valona mulla on ihan semmoinen ladattava pieni työvalo, jonka laitan siihen lasin päälle. Pölynpoistossa imuri, mutta nopeasti menee suodatin tunkoon. Sooda holvaantuu herkästi ja vaikka mulla on toista säkillistä sitä kaapissa, niin silti tahtoo olla syöttöongelmia. Raemaisempi tavara valuu ihan toisella lailla.

    Hanskojen varret rispaantuu herkästi, piti ne jo tuoreeltaan ilmastointiteipillä vahvistaa.
     
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Pölisevää hiekkaa ei kaappiin kannata laittaa. Mä oon käyttänyt lasimurskaa tai lasikuulaa tarpeen mukaan. Tuoreeltaan ne juoksevat kohtalaisesti, mutta kun puhallusmateriaali jauhaantuu hienommaksi ynnä muuta pölyä tulee sekaan, niin aika huonosti valuu. Kaappia heiluttelemalla valahtaa. Pölynpoisto kannattaa tehdä niin että poistoputki lähtee kannesta suoraan ylöspäin reilun kokoisella putkella/letkulla ja imuri sinne vähän ylemmäs, niin ei puhallusmateriaali imeydy putkeen. Mulla on 100 mm:n kanavapuhallin (Bilteman isompi) ja puhallus ulos, kohtuullisen riittävä. Valona mulla on 2x18W loistevalaisin, joka ei taida verkkovirtatoimisena olla ihan direktiivin mukainen. Lasin kehyksen ruuveihin kun nojailee olkapäällä puhaltaessa, niin tulee välillä pientä sähköiskua, luulen että staattista sähköä kehittyy puhallusletkuun.
     
    Muokattu: 25.12.2019
  12. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Oli ideana tehdä pölyn poisto kaapista haarana 125mm olevaan poisto putkeen, minkä päässä on poistopuhallin mikä puhaltais pölyt ulos suoraan, sekä vois laittaa vaikka erillisen sulkupellin kanavaan kun puhaltelee.. Ja valoksi pari Led valoa.
     
  13. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Mähän ostin tollasen ns.pakokaasu poistopuhaltimen ja laitan sen nykyisen tilalle jahka saan kaapin haettua, niin luulis pölyt lähtevän kaapista.. .
     
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    onko kellään kokemuksia ejektori-tyyppisestä imurilaitteesta tämän
    hiekka-/ ym.puhalluspölyn poistossa.
    ei tarviis sitä kaiken tuhoavaa pölyä kierrättää imurin kautta.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kokemusta ei ole, mutta jos ilmaa on reilusti käytössä puhalluksen ohella, niin varmasti toimii. Eikä tartte kovin hienostunuttakaan ejektoria ilmalla.
     
  16. GBS

    GBS 2nd gear

    Hmm. Pitäisköhän itekkin rakennella tommottinen. Onks sul ulkona puhallin?
     
  17. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Mulla on kanssa Puuilosta ostettu kaappi, ihan samanlainen, kuin sulla, mutta punainen. Sillä mukana tulleella loisteputkella ei tosiaan tee yhtään mitään. Valo tulee aivan väärästä suunnasta ja on vielä kaiken lisäksi todella heikko. Itse ratkaisin valo-ongelman laittamalla kaapin sisäpuolelle, lasin ympärille led-tankoa.

    Kaapin korkeus nousi sopivaksi laittamalla kakkosneloset pätkät jalkojen alle. Nyt selkäkään ei tykkää huonoa.

    Pölynpoistoon olisi se kanavapuhallin varmaan paras vaihtoehto, varsinkin jos naapurin pyykkinaru on tuulen alapuolella... Oma ratkaisu on kuitenkin toistaiseksi talli-imuri, joka imee tuon kiinalaisen syklonin läpi:
    https://www.ebay.de/itm/Zyklon-Stau...bsaugung-Absauggerate-Separator/183935842046?

    Itse olen puhallellut tähän asti pääasiassa lasikuulilla, ja aika puuhasteluahan tuo on, kun kompressori on sitten kuitenkin vähän liian pieni.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Kiitti vinkistä, tilasin tuollaisen syklonin.
     
  19. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ei sitä tarvii kummoinen pelliseppä olla ku tuommoisen syklonin pellistäki tekaisee ja sit ne putkituksetkin mielellään pelti tai kierresaumaputkella, niin ei tarvi ihmetellä niitä staattisuudesta aiheutuvia pieniä iskuja puhallettaessa.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    No tuo oli niin halpa että käytän mieluummin senkin ajan autoprojektiin.
     

Kerro tästä muillekin!