Moparin etuvastussytyksestä modernimpaan - virtalukko-ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Slant Sickness, 31.12.2019.

  1. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Itsellä oli holleyn ruisku jonkin aikaa kiinni niin siinä ei kans ollu mitään ongelmaa orggis virtalukon kanssa. Ilmeisesti on jenkit huomioineet omissa ruiskuissaan omat virtalukkonsa.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos IGN1 ja IGN2 on naitettu galvaanisesti yhteen ja on etuvastuspuola, niin puolalla on kaikenaikaa 12 volttia ja puola voi käydä kuumana ennen kuin hajoaa. Mut jos nuo naittaa jonnekin muulle ohjaukselle diodein, niin puolan kytkentä säilyy ennallaan.
     
  3. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Nyt menee mutuiluna ja huonosti muistaen mutta mun mielestä gas monkey dartin ongelma ei ollut tälläinen perinteinen virtalukko vaan ongelma oli se että ne koitti chrysyn omilla puolilla käyttää aftermarket ecua ja ne sitten taisteli jonkun "ajonesto" koodien kanssa johon myös modernin hemin ajonestollinen virtalukko liittyi vahvasti,,, ja jollen väärin muista ni sedät sit jotain bittejä laitto poikittain ja koodaili lisää ni saivat omat puolat toiminaan aftermarket ecun kanssa.
     
  4. skide

    skide Gearhead

    Muistat aivan oikein, mutta myös tämä Moparin "perinteisen" virtalukon katkosongelma tuotti ensin harmaita hiuksia samaisessa moottoriswapissa.
     
  5. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    jep,liian pikanen älynväläys.en aatellu sammutusta.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sillä lailla ajattelin ratkaista, että teen pitkähkön viiveen virrankatkaisuun ja sille vastavoimaksi akkujännitettä seuraavan piirin, jonka vaikutuksesta viive eliminoituu.

    Olkoon viive vaikka 2-3 sekuntia. Kerran kun kääntää avaimesta virrat päälle, niin virta pysyy ECU:lla ja muilla systeemeillä nuo sekunnit vaikka avaimen ottaa lukosta pois.

    Tämä ratkaisee vanhan moparin virtalukon ongelman.

    Jäännösongelmaksi tulee se, että auto ei sammu avaimesta kuin noiden viivesekuntien jälkeen. Sen selätän sillä, että teen viivepiirin sellaiseksi, että kun akkujännite nousee (esim 13,5V) niin viivepiiri poistuu. Käyntiinlähtenyt auto lataa akkuunsa nuo voltit samantein, joten auton sammutus toimii heti käyntiin lähdön jälkeen ihan normaalisti.

    Toiminee. Selviää kun saan rakennetuksi ja kokeilluksi. Ei ole telamiinaa enää tässä, eli oikeasti lataa myös joutokäynnillä.

    Extrana tulee "laturin toiminnan valvonta". Nääs jos autoa sammuttaessa havaitsee viiveen, saa samantein tiedon, että akkujännite on alhaalla ja ehkä ei kannattaisi sammuttaa nyt ja ehtii kääntää virrat takaisin päälle...

    Joskus vuonna keppi ja kilpi Dodgen vilkku ei alkanut tikittää risteyksessä. Oho, tiensivuun sammuttamatta moottoria ja kas, laturin herätepiuha oli irti. Lataus tietty samantein kateissa. Piuha kiinni, jonkin verran ajoa ja vasta sitten parkkiin. Ja tilanne tuli näin "pelastetuksi" - ilman käynnistyskaapeleita.

    Na?ytto?kuva 2020-1-1 kello 11.13.24
     
    skide tykkää tästä.
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jotenkin tuntuu mun mielestä nyt jotenkin ylisuunnittelulta.

    Viivettähän ei tarvita normaalisti kuin luokkaa 0.01sekunttia ja normaali kytkentärele ei taida juuri sen nopeammin kärkiään avata veikkei erillistä viivettä rakentaisikaan. Ja vaikka aukeiasikin niin ei se moottori siinä ajassa kerkiä pysähtymään ja käynistyy uudestaan kun virrat palautuu.

    Eli ihan perinteisesti pääreleelle ohajsu kahdella diodilla toinen ign navasta ja toinen start navasta, eikä yrittämällä yritä etsiä avaimesta väliasentoa missä ei kumpaankaan tule sähköä vaan kääntää kerralla perille asti ja päästää irti kun kone käynistyy.
     
    Mika.T ja kapa73 tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Maxxecun teknisen tuen mukaan ECU:lle ei ole määritelty pitoaikaa. Se siis buuttaa, jos tulee sähkökatkos. Buuttaaminen tuskin on pitkä suoritus, mutta uusi käynnistystilanne ohjaimelle on hankala, jos moottori ei olekaan starttausvaiheessa, vaan pyörii starttipyrähdyksen jälkeen inertialla hidastumaan päin. Siihen hetkeen eivät sovellu käynnistyksen parametrit.

    Toisekseen anturit moottorin akseleilla ovat aktiivisia ja sähköjen käydessä alhaalla tuottavat ylimääräisiä pulssin reunoja. Vaikkei ohjain buuttaisikaan, niin asentotieto on anturihäiriöiden vuoksi kadotettu. Toki se sen saattaa löytää uudelleen.

    Releiden veto ja pitoajat ovat millisekunteja, joskus jopa kymmeniä millisekunteja. Riippuu osin siitä, mistä jännitteestä operoidaan ja onko rele ollut päällä, eli käämi lämmin. Avaimen kääntö (ranneliike edestakaisin) on vajaa sekunti. Yhteen suuntaan ehkä 150-300 ms jos ei erityisesti yritä nopeutta. Katkoskohta on noin 1/3 avaimen liikealueesta, eli katkosta on tarpeeksi, jotta rele päästää ja vetää.

    Releen perässä on paitsi ECU, myös anturit, puola, pumppu. Kuorma yhdessä huolehtii siitä, että 12V laskee nollaan joutuisasti.

    Tämä nyt oli vaan tälläinen esimerkki yhden merkin erikoisesta virtalukosta, joka oli topikissa aiemmin kerrotun mukaan tehnyt tempun Gasmonkeyn Hellcat projektissa.

    Mutta kun sen löytää ja tietää, sen voi välttää. Ja kun löytää etukäteen, ei tarvitse edes hämmästellä.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mistään mitään ymmärrä, mutta entä jos sinne startti puolelle laittaa kondensaattorin yms, mikä varaa vähäksi aikaa tarvittavan virran, kunnes virtalukko on käyntiasennossa.
     
  10. Vide

    Vide 1st gear

    Itse olen tällaisen virtalukko-ongelman (tosin gm:ssä) poistanut kondensaattorilla, joka pitää virtoja päällä vajaan sekunnin. Eipä tuollainen viive ole itseä häirinnyt autoa sammuttaessa...
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tavallisin autorele on 2W kelalla. 12 voltin nimellisjännitteinen rele (Motonetin perusrele, 40A) vetää 7-8 voltin jännitteellä ja päästää noin 4 voltin jännitteellä. Kylmänä. RC aikavakio käy riittävän hyvin pitoaikalaskelmaan. 37% 12 voltista on 4,4 volttia.

    Kaksiwattisen releen käämiresistanssi on 70 ohmin paikkeilla kylmänä. Yhden sekunnin pidot sille saa suunnilleen 1/70 Faradin kondensaattorilla. Lähin vakioarvo olisi 15 millifaradia. Sille sitten latausvastus kaveriksi, jottei virtalukon pohja hitsaa.

    Voi sen tehdä noinkin. Mut mä teen erilailla!
     
  12. skide

    skide Gearhead

    Teknopornoo... thumps up!:D
     
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    Onkohan tämä sama ongelma odotettavissa Mega 3 kanssa?
     

Kerro tästä muillekin!