Auton ajettavuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Leppälän Manu, 12.1.2020.

  1. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Tuossa pisti silmään, että caster oli merkitty negatiiviseksi. Yleensä autoissa pitää olla positiivista casteria, eli takakallistumaa siten, että yläpallonivel on taaempana auton kulkusuunnassa, kuin alapallonivel. Jos yläniven on edempänä, niin caster menee negatiiviseksi ja auton ajettavuus ja suuntavakavuus varmasti kärsii hurjasti. Voihan kyse olla erikoisesta suuntauslaitteen caster-kulman ilmoittamistavastakin, mutta kannattaa varmistaa, että ollaan oikealla suunnalla.

    Samaa mieltä edellisten kanssa, vaikka caster olisikin etumerkistä huolimatta oikeaan suuntaan, niin sitä on aika vähän. Jos mahdollista, niin kannattaa lisätä sitä muutama aste. Itsellä oli muistaakseni G-korisessa lähes 10 astetta tehtaan jäljiltä (SS-Camino) ja oli kyllä vakaa ajettava.
     
    Hai ja RaiRai tykkäävät tästä.
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Tämä. Kannattaa käyttää oikeasti ammattilaisella säädettävänä mikä ei tuijota mitään ohjearvoja vaan tietää tasan mitä tekee.
    Kohta onnistuu savossakin nää vanhojen vehkeiden säädöt kuhan saan noi omat vehkeet käyttökuosiin jossain välissä vaan.
    Tähän asti käynyt paikallisella Vianorilla ja aina saanut olla neuvomassa vieressä ite..
     
  3. rodhot

    rodhot Gearhead

    Mittasin tuollaisen 70 luvun pumpun paineen ,kun oli reilusti ylitehostettu MustangII:sen hammastanko. Painetta oli n.120bar pumpussa ja valmistajan suositus 55-60bar. Lisäksi viellä pitäisi vaihtaa virtausventtiili pienempään kolmesta kahteen gallonaan
     
  4. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Itselläni on -72 Chevelle. Vaihdoin siihen joskus 10 vuotta sitten matalaprofiiliset 18" pyörät, jonka jälkeen omalla ajokaistalla pysyminen alkoi tuottaa vaikeuksia. Tuohon syynä oli väljä simpukka ja apusimpukka. Sittemmin on tullut vaihdettua kaikki puslat, nivelet, jouset ja iskarit, jäykempää vakaajaa eteen ja taakse sekä haettua etupäähän perstuntumalla/mittaamalla pyöräkulmat kohdilleen. Nyt auto on vähintäänkin hyvä ajaa. Positiivista camperia noihin on vakiosäätösysteemeillä (shimmit ylätukivarren kiinnityksissä runkoon) aika vaikea saada tarpeeksi.

    https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki/pyoran-asentokulmien-perusteet.html
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Positiivista, siis renkaan yläreunaa ulospäin? Mä en haluas sitä yhtään, ennemmin negatiivistä -0.5-1 aste.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla on toisella puolella positiivista ja toisella negatiivista cambberia, ei tosin kyllä vaikuta mihinkään, casteri on se karvan alta 3 astetta.
    Todella hyvä ajaa maantiellä kun kaikki nivelit ehjiä ja uretaanipuslilla ylätukivarret.

    18" oli alla joskus kans mutta aivan järkyttävää paskaa tommoset renkaat suomen teillä, paljon paremmat ajaa nuo 15".
     
    sleepercooler ja tooke tykkäävät tästä.
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks näissä ole se probleema, että jos hakee casteria shimmamalla ylätukivarren etummaista pulttia ulommas, myös Camberkulma muuttuu ja tahtoo mennä tosi helposti positiivikseksi. Lisäkis geometria on sellainen, että auton kallistuminen tuottaa helposti positiivista Camberia. Tästä syystä on saatavissa mm epäkeskopuslat ylätukivarsiin.

    Edellisessä Lincolnissa oli tosi tehokas tehostin ja aluksi 11" ruori. Paineen pudotus ja 15" ruori tilalle auttoi huomattavasti.
     
  8. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kirjoitin aiemmin virheellisesti positiivisesta camperista, vaikka tarkoitin tietysti positiivista casteria. Camper on itselläni -0,5 astetta.
     
  9. kasimo

    kasimo 3rd gear

    Molemmilla puolilla olisi hyvä olla suht samat säädöt..
     
  10. 3964

    3964 3rd gear

    Camberista vielä,jos on perus 15 korkea kumi camberi saa olla miinuksella 0,5-1°,mutta jos on iso vanne ja matala leveä kumi ni camber lähelle 0 ni ei vetele niin paljoa muutenkin tuo lättänä kumi vaatii tarkemmat kulmat ja mieluummin uretaani puslat.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Ei toi pos ja neg camber eripuolilla vaikuta ainaskaa millään tavalla ajoon
     
  12. tooke

    tooke Gearhead

    Noin karkeasti ottaen kuskinpuolelle camber pikkasen positiiviseksi ja ojanpuolelle vähän negatiiviselle tien kallistuksen kompensoimiseksi...
     
  13. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Oletko kokeillut miltä se tuntuisi jos olisivatkin tasan? Paranisiko vielä?

    Tarpeeksi korkeaprofiiliset renkaat antavat tuosta kyllä anteeksi paljon kun taas matalat kumit tekevät autosta venkulan jos camber on väärin tai jostain löyty ylimääräistä väljää.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Jos laitan tasan ni casteriin tulee hirvee ero taas ja siitä en kyllä halua tinkiä.

    Mulla on jotain 205/65/15 tai 215/65/15 edessä tossa.
     
  15. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    säätäjät on vähissä näille harrastelaitteille niin minä hommasin tämän:
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/804093/MTX-Special-Pyorankulmien-saatosarja
    ihan toimiva kapine näille harrastevehkeille, toki täytyy tietää mitä tekee.
    Ohjeet mitkä tulee mukana niin niillä ei säädetä mitään, ne on vajaat ja virheelliset. Ihan vinkkinä jos joku on investoimassa.
    edit: minulla on myös ne lätkät etupyörien alle niin kääntyy kevyesti, eikä jää jännityksiä käännellessä.
     
    Muokattu: 13.1.2020
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Mistä hommasit ne lätkät? Ite pitäs kanssa, en oo vaan "edullisia" löytänä mistää vielä.
    Ostin jotkut optiset suuntausvehkeet itelle ku halvalla löyty (100€), yks akku on huono muuten täysin toimivat kaikki, pitäs keretä vaa tehä joku matala alunen ja noi kääntöalustat et pääsis säätelee.
     
  17. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Ne lätkät on kalliit, minulle kulkeutui yhden korjaamon jäämistöstä. Kävi tuuri, vaikka vähän vialliset ne oli. Pari uutta jousta ja herkistelyä niin välttää harrastekäytössä.
     
  18. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Jos caster on nolla tai jopa negatiivinen niin eihän se voi olla muuta kuin kamala ajettava. Voi kuvitella esim. prätkän jossa etuhaarukka pystysuorassa. 4 gen Camaro esim. caster baut 4 astetta.
     
  19. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Joo ei se oikein käy että muut säädöt menevät ketuilleen. Ei parane sillä.

    Johan tuon kokoinen rengas jo suosiolla pienen heiton camberissa antaakin anteeksi.
     
    xarper tykkää tästä.
  20. Leppälän Manu

    Leppälän Manu 1st gear

    Perjantaina kokeillaan säätää casterit reilusti plussalle
     

Kerro tästä muillekin!