Pakoputki ihmettelyjä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Substitute, 4.3.2018.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vastaavan halpiksen hain paikallisesta varaosa putkasta parilla kympillä

    Kattelin et varmasti ois erittäin hyvä jos viittii ettiä sopivan tiivisteen siihen, muuten riittää oikein asentaminen
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mitäs mieltä väki onko hyöty iso jos kasvatan välipakoputken kokoa? Saanko lisää tehoa sillä?
    Nyt on 38mm ja jos muutan 45mm (sisähalkaisija) vaikutus isokin? Vai onko se taakse menevällä putkella se isoin vaikutus?

    Minkä seinämävahvuista putkea olette käyttäneet, itsellä nyt tuota 2mm paksua putkea ei heti sula puhki tai halkea.
     
  4. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Paljonko sulla oikein on pakolämmöt? Rauta sulaa noin 1500 asteessa. Joku ahdettu nitrodragsteri?
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    En tiedä mutta dynossa kun vingutti niin kyllä ne hehku..... joskus ennen etanoliin siirtymistä niin oisko ollu jotain 800-900 astetta, ei oo enään pakokaasun lämpötilamittaria kun se on niin hidas että ei paljon kerro mitään.

    Kaksi kertaa ollut halkeama pakoputkessa joten ei se mikään mahdottomuus ole että halkeis uudestaan. Ei ne oo sulannu, mutta ohut seinämäinen putkin tuppaa laajenemaan ja liitoksista halkeaa huomattavasti helpommin.

    Meinasin laittaa yhden V-pannan vaan mietin että näkiskö ison vaivan ja suurentais yhtä putkea, vai jättääkö tohon pienempään kokoon.... kun on tila ongelmia nyt jo....

    Tämä 38mm putki palvelee siis V-moottorin toistapuoliskoa vain ja on noin 1.5m pitkä.
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kuulostaa vähän pieneltä viriturboon. Jos pakoputketkin ratkeilee niin hengittääkö ne nyt tarpeeksi? Onko kovat pakopaineet?
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    en tiedä pakopaineita huono mitata.... mutta ahdin/hukkaportti alkaa ahdistaa.... tosin ahdin pitäis pystyä 600hv mutta ei olla siellä. 59mm imusiipi ja pako 57mm ar-064
    Ilmoitetusta maksimi paineesta vielä alapuolella...., vaihdoin juuri sisäisen hukkaportin tilalle (sisäinen noin 26-28mm halkaisijaltaa) tialin MVR-44 sen jonka halkaisija on 40mm. Pitäisi vähän paremmin mennä, antaa tehon nyt liian pienillä kierroksilla. (siis ennen tialin asennusta). Itse ahtimelta pois lähtevä putki kuitenkin 3".

    • 56 trim GT40 compressor wheel
    • 0.70 A/R compressor housing featuring 4 inch inlet and ported shroud for maximum airflow capability and compressor efficiency
    • 84 trim GT35 series ‘low inertia’ Inconel turbine wheel
    • Garrett Ballistic Concepts dual ball bearing cartridge fitted with uprated bronze bearing carrier
    • Staggered gap piston ring fitted
    • Modified RS500 0.63 A/R turbine housing
    • Uprated Turbo Dynamics cast elbow featuring Nimonic arm & valve
    • Uprated -34 actuator fitted
    • Recommended maximum boost: 26-28 PSI
    • Estimated Power Output: 600 bhp


    Tuollaiset about tosin mulla on ceramic ball bearin vaihdettu ristovirtalalla, joka sillon totes että tää on just samanlainen ahdin kuin rallycrossissa autoissa joista saa 600 heppaa....

    Voihan se olla että tarvii välijäähdytintä suurentaa jos se ahdistaa... kiitos jos joku jaksaa antaa ideoita.

    https://gyazo.com/849f739cf7ac1cc25765d3d930a7bb9d
     
    Muokattu: 30.1.2020
  8. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Pieneltä kuullostaa putken koko. Autotehtailla on lyöty (turbo)autoihin joissa on alle puolet tuosta tehosta 2 x 2.25 tuumaisia putkistoja, eikä siellä autotehtaalla kustannussyistä liiotella koossa. Tällä perusteella minusta 2 x 3 tuumaakin on liian vähän. Taaksepäin mentäessä putki saa vähän pienentyäkkin kun pakokaasu jäähtyy, lähempänä konetta putken koko on tärkeämpi.
     
  9. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mää ennemminkin tekisin tuon turbolta lähtevän putken isommaksi, 3,5" vähintään, mielummin 4" ensimmäiset metrin puoltoista. Sitten auton alla tiputtaa sen 3" putkeksi. Helepottais turbon heräämistä ja kaikkee pakokaasun virtausta
     
  10. Keme

    Keme Gearhead

    Ja tämä on siis 32mm sisäreiällä? :D
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    38mm sisältä 42mm ulkoa.... 2mm seinällä. Palvelee 1.4l osaa moottorista.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    3" muuttuu auton alla 2x 2.25", jos muuttaa isommaksi kuin 3" niin ottaa kiinni jo maahan. On nyt pohjapanssarin kanssa samalla tasolla. Loppupää oli pakko tehdä kahdella 2,25" tuuman putkella koska sekään ei mahdu sinne. (Toinen putki länässä kun ottanut maahan kiinni kehä III heitoissa....) Siihen 3" putkeen ei voi koskea jos ei vedä suoraan kupeesta ulos ilman äänenvaimenninta... ja se ei ole vaihtoehto... Tai noh eka 50cm ois mahdollista vetää jollain 3,5" ovaali putkella ennen kuin se tulee auton alle, mutta sitten sitä putkea ei saa irti autosta juuri mitenkään....
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Passako kysyä mikä auto? tai passahan se, pakko ei oo vastaa!

    eli 2.8l V kone ja toinen puolisko hönkäsee 38mm sisäreijällä olevan putken läpi? Varmasti auttaa jos saat sen kasvatettua spekuloimaasi 45mm sisämitan putkeen. Saisko sinne isompaakin jos litistää sitä kriittisistä kohdin tai hommaa / tekee ovaaliputkea?
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    https://gyazo.com/bfb4a87042dc14e6a84217cd967377cf
    https://gyazo.com/888e3d9e28d34eab57dee7268cc87286
    https://gyazo.com/93f41885b6361088d7c141e814336235
    https://gyazo.com/afcb98460c9e590b38b99d66674f6902
    https://gyazo.com/243c5287b24203f2b8e3835e800efcdd
    https://gyazo.com/7768f9045256c32440b6b315546dba3a
    https://gyazo.com/2a0f1c3cbe3526946e0135575283a1ed
    https://gyazo.com/cb38ce5179fe8a820553f6ef61e29dd5
    https://gyazo.com/fe46e90ffbe212b092e45bfcefab1cd4
    https://gyazo.com/abd920079bc09b4c715ad52a33747242
    https://gyazo.com/835322c089c29542b9fccb14ebe45185
    https://gyazo.com/c3fd04787ccc95dac8fd3e852605ad22
    Tuossa.
     
    Muokattu: 31.1.2020

Kerro tästä muillekin!