Renkaiden elinikä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja WBBC, 16.11.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noilla kilsoilla menis ihan hyvin ne 80-90luvun jenkkirenkaat mitä noissa mönesri on
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  2. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Nii menis, vaikka olisi pintaa vaikka ja kuin alkaa tulemaan halkeamia niin minä
    vaihdatan ne, vaikka se on monesti harmittanut laittaa roskikseen renkaat joissa
    on ollut pintaa noin 7 milliä...

    Niin, vaikka vanhoinkin, mutta en halkeillesiin.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Olin jostain lukevinani että EU:ssa ei saisi myydä uutena yli 5 vuotta vanhoja renkaita. Jos on kuulemma vanhemmat pitäis puhua vanhoista renkaista....

    Itsellä kesä harrastuslaitteessa 2013 alle laitetut renkaat ja paistopäivä on mallia 2008. :/ liian vähän vissiin tullu vingutettua rengasta kun noi vaan kestää ja kestää. Pariin renkaaseen ilmestyi syksyn viimisestä burnoutista outoja halkeamia. Visisin liian karkaa ollu asfaltti tms. Josko ensi kesänä kuukauden ajon jälkeen uudet renkaat? Noissa on kyllä se 3-3,5mm pintaa....
     
  4. 1320

    1320 Gearhead

    Mä olen kesärenkaiksi ostellut aina jotain vanhoja kovettuneita ja usein myös hieman halkeilleita kumeja. Toi 235/75/15 koko on hyvä, kun niitä on paljon tarjolla ja täyttää pyöränkaaret sopivasti. Hankintahinnat on maksimissaan muutamia kymppejä koko sarjasta ja senkään takia noita ei tarvitse sääliä sen kummemmin...Eli voi huoletta sulattaa rengasta kun mieli tekee (eli aika usein).:odwink:

    Renkaiden elinikä riippuu sen sijaan vähän renkaasta, ajorenkaat kestää yleensä hieman reilun yhden kesän, burnisrenkaat noin pari minuuttia...
    [​IMG]
     
    miguelo, xarper, Nikuzai ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    En ole ikinä ostanut uusia renkaita mihinkään autoon. Mopoon teininä useitakin.

    Joko autoissa on ollut ihan hyvät renkaat mulle tullessaan, tai sitten olen ostanut käytetyt.

    Ja nuorempana laitoin aina alle asiakkaiden "hylkäämät" ihan hyvät renkaat.

    Tämä oli mulle hyvä, koska jotkut halusi aina ajaa uusilla renkailla, vaikka vanhat oli vielä ihan hyvät.
    Useammassakin autoalan duunissa käytin tätä mahdollisuutta hyväkseni.

    Ajoin aina ilmaisilla renkailla. Maksoi ainoastaan vaivan vääntää alle.

    Noh, kaukana ovat nämä "kulta-ajat" mulla, mutta en edelleenkään uusia osta.
     
    Muokattu: 31.12.2019
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Se on vaan niin, että jotkut ei pärjää talvesta niillä uusilla huippurenkailla, ja kaikilla nykyajan auton avustimillakaan:rolleyes:, ja toiset pärjää vanhoilla renkailla ilman mitään avustimia.

    Ei ole vaan tuntumaa tiehen ollenkaan, kun auto hoitaa kaiken.
     
    xarper, kerkko ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Näitähän on paljon kaikennäköisiä "rallicross"-tyylisiä paikkoja, joissa saa vuokrattua autot pieneen kisaan vaikka duuniporukalle, polttareihin, kaveriporukalle muuten vaan.

    Ite en ole tollaisessa käynyt, vaikka aikoinaan pomolle ehdotin. Aina vaan sitä mikroautoilua, ja vielä sisätiloissa.:mad: (Paras mikroautokokemus on ulkoradalla, jossa ne kulkikin paremmin)

    Edit. Oho, meni taas vähän ohi aiheen...:D
     
    Muokattu: 31.12.2019
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuntuma tiehen puuttuu monesta vanhasta jenkkiautostakin :D
     
  9. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Enemmän kuitenkin tuntumaa tiehen, kun uusilla autoilla. Ja kai se riippuu paljon kuljettajastakin, miten sen tuntuman havaitsee.

    Mua "lapsettaa" talvella jatkuvasti, ja tiedän, miten vanha autoni käyttäytyy näissä tilanteissa.
     
    xarper ja passerby tykkäävät tästä.
  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Renkaat kestää mainiosti. Nyt autolla ajettu 305 000 km, menossa ensimmäiset talvirenkaat ja kolmannet kesärenkaat.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos ajat sellaisia pääteitä jotka on suolattua ja sulia, ei nastarenkaalla aja kuin max 50tkm. Nastojen määrä liian vähäinen, että menis katsastuksesta läpi vaikka pintaa oiskin... Jos ostaa oikei hyvät uudet kesärenkaat ja ajaa mutkikasta tietä kuten pikkusisko pikku toyotatalla niin kesärenkaat kestää 1 kesä/15 tkm. (renkaat on nankangit). Jos et usko mene ajaman Virojoki-Hamina museotietä.
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Se tie syö kyllä renkaita ihan huolella.
     
  13. kuutio

    kuutio Gearhead

    Nyt täytyy munkin pakosta parantaa rengastusta kun 2004 mallisista on jo kolmesta alkanu rungot hajoon.. tää kilpuri nyt tosin kesäkäytössä, talvikumit saa olla vähän tuoreemmat..
     
  14. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mäkin joskus oikein etin pihakoneeseen eli SJ 410iin mahd halvat kumit niin erään rengasliikkeen vintiltä löyty vielä NR09 hakkikset, huippukumit hintaansa nähden. Rengastöiden hinnalla, siis ajamattomat.
     
  15. Iltalehdessä on mielenkiintoinen juttu Virosta, jossa Kuusankosken virolainen tytäryhtiö dumppasi muutaman käytetyn renkaan Tarton lähelle entiselle sotilaslentokentälle.

    [​IMG]
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Noi renkaat voi olla odottamassa tuolla jatkokäsittelyä, mutta sitten vahingossa ne syttyykin palamaan ja rengasongelmaa ei enää olekkaan.
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Toisaalta vähän ymmärtääkin näitä viherpiiperöitä, kun suomalaiset firmat ei kauheasti tuolla Suomen rajojen ulkopuolella välitä noista ympäristönsuojelujutuista... o_O
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eiks noita renkaita pitänyt jyrsiä tienpohjien materiaaleiksi jossain vaiheessa? vai oliko kannattamatonta syystä tai toisesta?

    Mitä kierrätystä tai hyötykäyttöä noille renkaille ylipäätäänsä voi olla? Muuta kuin törmäysvalleiksi kilparadoille ja pehmikkeeksi laitureihin?
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Afrikassa ne tekee niistä sandaaleja. Saattaapi kestää muuten paremmin ku sievin työjalkineet joista katkeaa pohjat. Tosin siellä ne taitaa olla sevverran vähätöisiä että saattaa ne kestää isältä pojalle jota elinikä ennustekin tukee.
     
    miguelo tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!