Seosmittari 52mm analoginen, mistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Slant Sickness, 2.2.2020.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Motskariin tuli käyntihäiriö. Seosmittari meni startissa rikkaan puolelle tappiin. Pikaisen tutkimuksen perusteella itse mittari näyttää olevan rikki. Se on kapeakaista-anturin piuhassa kiinni ja näyttää tunkevan virtaa anturin suuntaan - ECU näkee anturilla liikaa jännitettä ja vetää laihalle samalla kun mittari on ja pysyy rikkaan puolella.

    Mittari on Bilteman 32-280 ja sopi hyvin ulkoisen olemuksensa puolesta kojelautaan. Noita ei enää ole myynnissä ja tarvitsisin samanoloisen tilalle. Kapeakaistamittarit ovat käyneet harvinaisiksi. Mistähän löytäisin vastaavan?

    [​IMG]

    ...ajokausi täydessä käynnissä nääs.
     
    Muokattu: 2.2.2020
  2. fenix

    fenix 3rd gear

  3. Kiinan ihmemaasta niitä vielä löytyy ja Alixpressistä. Esim.

    [​IMG]
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tonhan vois joku elektroniikka taitoinen vielä korjata jos ei ole mekaanisesti rikki, tuskin on kummonen kytkentä, itellä kanssa bilteman mittari tossa omassa rottelossa.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Numeronäyttöisestä ei kapeakaistan kanssa ole pariksi. Viisarijuoru on parempi. Indikaattori on siksi, että näen, että rikastus toimii ahdoilla. Bensapula tms paljastuu ennen kuin männästä näkee kampikammion puolelle.

    Aliexpressin tavara saattaa olla passeli, mut mikä lie tuo painike lasin läpi? Jos sen voi liimalla tukkia - tämä kun tulee taivasalle motskarin paneeliin. Oliskohan merkkituotteilla vielä tämmöisiä mittareita missään valikoimassa?

    Metka vika siihen entiseen tuli. Se jollakin tavoin testaa linjat silloin kun se ajaa käynnistyessään viisarin asteikon yli ja takaisin. Mutta nyt tässä muuttuneessa tilanteessa ajaa sen linjan yli yhden voltin ja jää sinne rikastuksen päähän. Silloin ECU näkee jo käynnistyksessä lambdan olevan rikkaassa päässä ja alkaa toimenpiteisiin. ...hirveä munkki taas. Ajoin kotiin. Sammutin tallin eteen. Maalikalja. Ja sitten se olikin rikki, kun olisin ajanut 3 metriä talliin sisälle. Lykkäsin.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saattaa siellä olla mikroprosessorilla tehty toiminta. Mittari näyttäisi menevän sillai kuin olisi askelmoottorilla ja sitten sillä on semmonen selftest. Ja koko paketti tietysti kiinni, niin että sahata täytyy, jotta näkee konehuoneen.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ai tossa mustapohjasessa on oikeen "selftest", mulla se valkopohjainen missä voi valita eri taustavärejä, noi oli kyllä halpoja silloin biltemassa olis pitäny ostaa pari jemmaan.
     
  8. Ilmoituksesta:

    Feature :

    1.High speed Stepper motor with a quick response !!
    2.Comes with installation manual.
    3.Clear and bright LED Display with 7 colors
    4.The button on the lens can switch the color of light you want.

    Eli värinvaihtonappi. Eli eiköhän se voi liimata kiinni, kun on saanut haluamansa värin valittua.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On siinä se. Ja muutakin löytyi.

    Loppujen lopuksi vika oli johtosarjassa. Helmikuinen ajelu sai palkkansa. Kuravesi oli mennyt kapillaarisesti liitoksiin. Kun nipussa on +12V, niin se vuotaa lambdaan, joka on suurohminen, helpolla.

    Ei löytynyt vika kympin yleismittarilla, joka kuormitti vuotovirran jännitealueellaan nollaan. Mutta Flukella löytyi.

    Ja sitten siihen mittariin. Näyttikö se nyt oikein?

    Ei näyttänyt. Se oli opetellut kuravedellä uudet tasot ja yritti tehdä niistä lean-optimal-rich asteikon. Bilteman parin kympin lambdamittari on itseskaalautuva!

    Puoli tusinaa boottia ilman kuravettä kaapelissa nollasi mittarin oppiman väärän alueen. Ja nyt on taas laite ajokunnossa. Ja mittari tolkuissaan.

    Menisi nyt nämä pakkaset lumisateetta ohi.
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Hieno homma kun vika löyty, mut uskomatonta et bilteman mittari itse oppiva, aattelin et se selftest olis vaan feikkiä kun biiltemasta kyse, outoa kyllä toi skaalaus kun kyseessä vain jännitteen mittaus 0-1v välillä.
     

Kerro tästä muillekin!