mopar b:korin jäykistäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dodmike, 20.12.2011.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    vaikka tosta!
    [​IMG]
     
    Dataviilaaja ja Bukero tykkäävät tästä.
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mä tein / teetin aikoinaan waldoon connectorit 1,5mm pellistä. Paikallinnen paja teki U-palkin jonka leveys oli sellainen,että meni takana palkin ympärille. korkeutta oli reilusti. Olisiko ollut sama kuin etujousten poikkipalkin korkeus . Tunkkasin palkin pohjaan kiinni ja piirsin tussi vaakatasossa pohjaaa seuraten muodon palkkiin. Sitten vaan rälläkällä viivaa myöden pois. Hitsaamalla kiinni pohjaan ja jäykkä tuli sekä ovet aukeni vaikka tunkkasi kyljestä. Tuossa B-kopassa on kuitenkin vastaava rakenne kuin A-kopassa.
     
  4. Tässä Amerikan foorumilta kuva, jossa joku on vetänyt subframe connectorit lattian läpi:

    [​IMG]
     
  5. niclas

    niclas Gearhead

    Onkos kukaan täällä ikinä jäykistellyt 74 ja uudempia isolated b rankoja? Oma Satellite kaipaisi pientä jäykistelyä.
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mulla on kans Valiantissa kaupan kanttiputkesta tehdyt. Takarunkopalkeista etupäät auki, putki sisään palkin alareunan tasalle, menee tuon ameriikanfoorumin kuvan mukaisesti takajalkatilasta läpi että saa tarpeeksi ylos.
     
  7. GBS

    GBS 2nd gear

    60x40x4 putkesta tein ite. Noin 120mm leveet laput etupäihin. Lisäks eteen torque boxit ja konehuoneeseen putket taka ylänurkista tukilapun kanssa ja k palkin etukiinnityksen kohille runkoaisaan. Toki on docolihäkki sisäl viel.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kysehän on hitsaa suoraan vai teeseitse versioista.
     
  9. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Toki, tosin toisen foorumin mukaan myös tuo US Car Stoolin -palikka on TeeSeItse -versio. Mutta ei oo noista omaa kokemusta niin paha mennä allekirjoittamaan.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Toi lattian läpi malli tukevalla nelilöprofiililla on varmasti tukevin, jos ei oo museointipelistä kyse. Ja saahan ne pois suunnilleen yhtä nopeesti kuin rokkilevikset vaihtuu pussihousuihin, jos nyt tulee tarve entisöidä.
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jos jostain on sekalaisia mielipiteitä ja toteutustapoja, niin jäykistyksestä :) En siis tarkoita tätä palstaa, vaan netistä löytyvää artikkelimäärää ja mielipiteitä.

    Sillä, että hitsaa pelteihin kiinni jonkun määrän vitun paksua terästä, ei välttämättä saavuteta muuta kuin lisää painoa. Auton korin pitäisi olla semmoinen tukipisteiden verkko ja lisättävien osien pitäisi tukea tätä ajatusta oleellisissa kohdisssa, esim juurikin tuo kick panelin muodostaman palkin yhdistäminen eturunkoon ja takarunkoon parantaa korin jäykkyyttä huomattavasti.

    Minun ymmärtääkseni oleelliset pointit pohjan läpi tulevissa subframeissa ovat:
    - Parempi maavara
    - Helpompi leikata peltiin lovi, kuin muotoilla palkin reuna pohjan mukaan
    - "osuu" paremmin tuettavalle linjalle, esim takatukivarsien kiinnityspisteestä suoraan etuapurunkoon
    - Parempi hitsauspinta
    - Materiaalin lisäys suurempi, kun myös palkin yläpinta tulee lisää, jolloin saavutettu jäykkyys voi olla suurempi
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Umpikanki pakoputket lisää jäykkyyttä myös huomattavasti, varsin suhteessa ajoneuvon uudelleen syntyneisiin vauhtivaroihin.
     
  13. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Itse tein pultattavat connectorit,etupäässä kulmarauta joka menee poikittaispalkin alle ja takapäässä viiste sama kuin palkin päässä ja pää ummessa.Palkkien sisään hitsattu putket joten ei mene lyttyyn ja saa piukkaan.Vaikutti todella paljon,mitoitus vaativampi mutta oli tehtävissä apuvälineiden kanssa.Ei kilpa/nykyauton verrattava mutta vakioon parannusta
     
  14. BBLate

    BBLate 1st gear

    [​IMG]
    [​IMG]
    Tommoset tulee itelle.
     
  15. 68SS

    68SS 1st gear

    Jaa kuvien laitto onkin vaivalloista tänne.. ite tein muistaakseen 60x40x3mm putkesta. Nostin auton pukeille tasoon ensin niin että ovet ja muut toimi, laserilla katoin kun sattu olee käytettävissä. En tiedä pitäskö sitten olla moottorit vielä paikoillaan tms juuri oikeilla kohilla pukit.. Tasoon kuitenkin tärkeä saada ettei tule vinoa runkoa.

    Muotoilin toisen pään käymään takapalkkien muotoon jotta saa samaan alatasoon palkin kanssa ja sitten etupää lapulla kiinni kohtaan josta eturunkopalkit lähtee. Siellä poikittaispalkissa/crossmemberissä on vahvikkeet sillä kohalla justiinsa sen sisällä, eli pitäs hieman vahvempi olla kun hitsaa kii sille kohin. Jotkut kai vetelee suoraa linjaa takapalkeista crossmemberin läpi ja hitsaa sen myös sitten etupalkkeihin kiinni kans. Hitsasin vielä sitten matkalta lattiapellin lyhyviin tukiin jotka sivuhelmasta lähtee, tämä ei välttämättä onnistu jos ei vaiha lattiapeltiä kylläkään..

    Aika likeelle lattiapeltiä sen saa tehtyä suorasta putkestakin ilman että joutuu lattiapeltiä leikkaamaan, noin periaatteessa oikeankorkuisella putkella pitäs onnistua ja alataso jää runkopalkkien tasoon. Halvalla saa kun tekee ite kans.
     
  16. BBLate

    BBLate 1st gear

    Ite meinasin tehä noin 50x50x3 putkestä mutta tulis just takajalkatilasta läpi. 30 putki vois toimiakin.
     
  17. 68SS

    68SS 1st gear

    50x30 toiminee varmasti kanssa. Tarkistin asian niin itellä oli tuo 60x40. Se käy jo lähelle/kiinni takimmaista sivuhelman tukea kylläkin että se on aika maksimi koko mikä menee noin 68vm b koppaan ilman että joutuu mitään leikkelee.
     
    BBLate tykkää tästä.
  18. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Mulla kans 60×40,käsijarruvaijerille laitoin putken läpiviennille kun yli tai ali mennessään oli väärässä kulmassa taka vaijereihin liittyessä
     

Kerro tästä muillekin!