Koneen sisäänajo ÖLJY

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sibe70, 28.3.2008.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Itse miettiny samaa.
    Volkkarin pumppusuutin dieselit on rullanokkakoneita.

    Kävisikö öljy laahurinokalle?
     
  2. kuutio

    kuutio Gearhead

    Ohan noissa volkkarin pumppareissa ollu jotku Katit/loukut jo pitkään..ja eikös just tää oo se juttu miks sinkki on korvattu muunlaisilla kulumisenesto aineilla. Eli jos näihin vanhan suunnittelun aikaisiin mootoreitten öljyihin haluaa mahd. paljon nimenomaan sinkkiä niin ite en ainakaan laita "liian uudenaikasta" ööliä.
    Soitin mäkin joku aika sitte tonne tebbarin "auttavaan neuvontaan" mut kyllähän vastaus oli arvattava: nykyaikaset=kalliimmat öölit on niin paljon parempia että niitä suosittelevat..
     
  3. Neon 2K

    Neon 2K 3rd gear

    Motonetin SAE30 pienkoneöljyä? API luokka on SE, eikä olisi liian paksua kun on SAE30.
    5 litran kannu, hinta parikymppiä muistaakseni.
     
  4. Biltema nokittaa luokalle SF..:D

    [​IMG]
     
    Inlinee tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä kun slantin pistin tulille, niin siinä oli kaikenlaista alkaen halki olevasta öljypumpusta plus että jakopää koputti koppaan kuin ulos lähteäkseen. Vuoron perään paikat auki ja öljypumppukin kävi ulkona konetta poistamatta. Sisäänajo meni häiriöiden takia pätkissä ja lopputuloksena tallin liki kaikki jämäöljyt oli sekaisin kymmenen litran kanisterissa plus yhdessä vajaassa gallonassa. Riittävän monta huuhtelua? Lattiallekin meni jokunen litra. Saattoi niissä olla sinkkiäkin. No tuskin oli.

    Sitten kun kuun asento oli oikea, ECU ohjelmissaan ja vehje ajossa, niin muistinko laittaa öljyä? Ajoin tankillisen RE85 ainetta, ei muuten ollut kovin pitkä matka tällä koneella ja katsoin öljyt. Eihän siellä ollut edes tikun päähän asti.

    Nyt on. Mut slanttien maine kaiken kestävinä ei ole ihan legendaa.

    Eikä tuosta kuule, onko jotakin vialla. Kun on 0,02” välykset joka venttiilissä ja niitä käyttää setti käytettyjä vippoja, niin se käy kuin Singer. Sananmukaisesti.
     
  6. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    maxvo2 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tuolla ja Compin aineella on ajettu nokkia sisään.
    Kaikki 20-30 min mitkä ne koneessa pyörii.
    Sitten jotain muuta tilalle.
     
  8. No, mä ajattelin toisinpäin, mutta antiikkikisan voitit sata nolla. Tässä vielä API-luokitukset Wikipediasta:

    Bensiinimoottoriöljyt
    SA (Vanhentunut): Ei lainkaan lisäaineita, ei sovellu vuoden 1930 jälkeen valmistettuihin bensiinimoottoreihin
    SB (Vanhentunut): Ei sovellu vuoden 1951 jälkeen valmistettuihin bensiinimoottoreihin
    SC (Vanhentunut): Ei sovellu vuoden 1967 jälkeen valmistettuihin bensiinimoottoreihin
    SD (Vanhentunut): Ei sovellu vuoden 1971 jälkeen valmistettuihin bensiinimoottoreihin
    SE (Vanhentunut): Vuosimallia 1972-1979 olevien bensiinimoottoreiden tyypillinen käyttöluokka
    SF (Vanhentunut): Puhtaanapito- ja kulumisenesto-ominaisuudet paremmat kuin SE-luokassa. Vuosimallia 1980-1988 olevien bensiinimoottoreiden laatuvaatimus
    SG (Vanhentunut): Aiempaa parempia puhtaanapito-, lietteenesto-, käyttöikä- ja kulumisenesto-ominaisuuksia vaativa luokka. Useimpien moottorinvalmistajien laatuvaatimuksena vuodesta 1989 alkaen
    SH (Vanhentunut): Otettiin käyttöön 1993. Testeiltään ja rajoiltaan sama kuin SG, mutta testien suoritustapa on vaativampi
    SJ (Käytössä): 1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi
    SL (Käytössä): 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa
    SM (Käytössä): Vuonna 2004 esitelty luokitus, joka parantaa hapettumisenkestoa, liansitomiskykyä, kulumissuojaa ja alhaisten lämpötilojen suorituskykyä koko moottoriöljyn elinkaaren aikana.
    SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta, mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen kesto-ominaisuuksia. Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus, parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!