Kimppatallin säännöt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja samppa78, 18.6.2009.

  1. MasterP

    MasterP 1st gear

    Onneksi on oma, ei enää ikinä mihinkään kimppatalliin. Se on helppoa kun maksaa kaiken itse. :)
     
  2. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No nyt alkoi jo mustakin tuntua että kimppatallit on perseestä.

    Muutamia varjo puolia:
    On niin vitustu talkoo hommaa että vaikka oon kohta pari kuukautta lähes joka arki päivä ollu tallilla härväämässä, niin siltikin Dartti seisoo tallin nurkalla.. "No jos nyt tekisit ensin ton jutun... No jos tuo vielä..."
    Ja nyt meni suunnitelmat täysin uusiks kun yks kaveri tahtookin sen isomman autonsa talliin. Viikon järjestelin tavaroita, joten joku muu saa järjestää ne uudelleen.
    Tuli isäntäväeltä valitusta kun vaihdoin kaverin fiiattiin jarrupalat(30min). Siivosin myös jälkeni. Siivosin myös toisen tallikaverin jäljet.
    Tuli valitusta kun laitoin mukamas väärinpäin teräsharjalaikan rälläkkään ja nyt sitä ei mukamas saa enää irti.
    Vittuako hajottavat sen lukituksen jokaisesta rälläkästä! Ite oon ostanu jo kaks rälläkkää tuonne. Saas nähä montako vuotta menee että joku ostaa uuden... Itse en vie mihinkään yhteiseen käyttöön enää yhtään mitään. Ja jos joku tarvii apua ni se on 20€/tunti. :mad:

    Nyt oon suosiolla ollu isän kylmässä tallissa rassaamassa. Tää menee ihan hermolomasta vaikka paleleekin ihan v*tusti. :rotfl:
     
  3. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    näinkin se voi joskus mennä :rotfl: ^^
     
  4. No H2O

    No H2O Gearhead

    Ennemmin pohjolan halli kuin kimppatalli 8)
     
  5. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Mä oon taas just päinvastaista mieltä.
    Ensimmäiset 5 vuotta aikoinaan harrastelin millon missäkin puolikylmässä ja täyskylmässä tallissa. Aina kun oli halu ihan oikeesti tehdä jotakin, niin homma tyssäs siihen, että:
    • ei ollu just sitä yhtä tarvittavaa työkalua -> ota hilut kouraan ja mee kyseleen pitkin kyliä että kellä olis lainata
    • ei ollu ihan varma miten kys. juttu tehdään, eikä ollu ketään keltä kysyä -> soittele pitkin kyliä ja ruinaa kavereita tuleen neuvomaan kahvipalkalla
    • ei ollu voimavirtapistoketta koko tallissa -> taas puhelin kouraan ja lupaa kavereille maat ja taivaat jos saa tulla heidän tiloihin käyttämään kyseistä aparaattia joka tarvii voimavirran
    • ei ollu vettä saatavilla koko talliin ->hilaa romut himaan ja toivo, että homman voi hoitaa kylppärissä
    • ei ollu kaveria avustamassa kun tarvittiin enemmän käsiä kuin omat 2kpl -> soittele taas pitkin kyliä ja ruinaa kavereita jeesaamaan, taas kerran.

    Mulle oli lottovoitto, että viimein eksyin kimppatalliin ja koko harrastus pomppasi ihan toisiin ulottuvuuksiin. Tallikavereina on ammattisähkömiehiä, automaalari, autopeltiseppä, autoasentaja..

    Kaikki todellakin kulminoituu siihen, että ketä siinä kimppatallissa on. Yksikin sirkustelija saa koko pakan sekaisin. Ja sellaisia sirkustelijoita on muutama näiden menneiden 20 vuoden aikana meidänkin tallissa kävässy, mutta onneks niistä on päästy ihan yhtä helposti eroonkin.

    Itse olen käytännössä ollut porukan vetäjänä jo toistakymmentä vuotta ja sen voin sanoo, että ei tallipäällikönkään paikka ole ihan helppo. Meitä on todellakin moneen junaan ja paraskaan kaveri ei ole paras kaveri kun tulee rahasta ja tallivuokrista tai siivoustalkoista kyse.

    Yhteenlaskettuna = olis paluu kivikaudelle lähtee jonnekkin kylmään latoon tai ahtaaseen ”omakotitalliin” harrastelemaan. Mulle se olis harrastuksen loppu, eli alkoholiongelma todennäköisesti.
     
    lemmy tykkää tästä.
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Me oltu kimppatallissa kolmisen vuotta. Ei mitään virallisia sääntöjä, kaikki tuntee toisensa jo entuudestaan. Mun mielestä se on toiminut ihan jees. Vuokrat ja oheistarvikkeet me maksetaan pullonpalautuksesta saaduin varoin.
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi on oikeesteen kimppatallissa vähän huono puoli, pitää ryypätä ihan v*tusteen että saa kaikki laskut maksettua :poff:
    Täytyy toivoa ettei sähkön hintaan tuu taas isoja korotuksia, ei kunto enää kestä :rotfl:
     
    Maatila tykkää tästä.
  8. Swinger

    Swinger Gearhead

    Meillä oli ( on vieläkin, itse en enää mukana ) 6 auton harraste talli missä lisäksi oli noin. 1/2 vuokraa maksavia ns. Heittopaikkalaisia ja sitten muutamia prätkävuokralaisia. Reilun 20vuotta olin mukana ja ei oikeastaan koko aikana ollut isompia ongelmia. Muistaakseni ihan alkuaikoina yksi jäsen jouduttiin erottamaan kun jäi vuokrat kokoajan maksamatta / myöhästyi.
    Harmi homma kyllä toi mitä artsi kertoi, joukkoon kyllä kaivataan nuorta porukkaa, mutta ei täydellisiä idiootteja kuten siellä on nähtävästi joukkoon osunut.
    Toivottavasti tää kaveri joutuu vastuuseen tekemisistään ja hölmöilyistään!
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    Tallitilaa olis duunissa käytössä miljoona kuutiota.
    Ongelma on siivottomuus huoltoautoissa sekä itse hallissa.
    Mitä isompi porukka jakaa tilan,sen vaikeammaksi menee tilanne.
    Puhelimen räpläämiseen kaikilla on nykyään aikaa,mutta ei näköjään yleisin järjestyksen ja ammattimaisuuden ylläpitoon.
    Eilen viimeksi tuli palautetta asiasta.Ihminen ei tee pääsääntöisesti mitään jos ei ole pakko.
     
    musta pässi tykkää tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aikoinaan kimppahallissa pala, lattiaan maalattu ruutu oli minun vuokraamani. Siihen ilmestyi rautaromua jonka siirsin sinne missä olin sen nähnyt aiemmin. Sitten taas talliin tultua ne romut oli ilmestynyt ”tontilleni”. Siirtelin taas takas kunnes yks kerta jäi syyllinen rysän päältä kiinni. Hermostun harvakseltaan ihan helvetisti mutta silloin kilahti. Kysyin syytä ja sitä kun ei ollut vaan kiusantekomielessä niin otin poikaa kauluksesta kiinni ja vähän isällisesti puistelin. Että oppis saatana olemaan. Sen kaveri tuli siihen länkyttämään paskaa niin sanoin että oottele vuoroasi että saan heitettyä tämän ensin niskaperseotteella portaista alas. Paskahousut säikähti ja tilanne raukesi. En ole sen koommin ollu kimppatalleissa enkä ole ellei se ole tuttujen kanssa. Vieraitten kanssa en ala. Ne nussii työkalut ja käyttää kemikaalit, pesuaineet, tinnerit ja syö eväät.
     
    belair54, 63S88, malvasto ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Meidän ns talli kommuunissa on 8n tallia ja jokaisella on oma talli, mutta piha alue yhteistä aluetta ja jokaisella on x-määrä autopaikkoja.
    7-vuotta ollaan oltu ja sovittiin silloin pelisäännöt miten menetellään autopaikkojen kanssa, eli toisten paikalle ei jätetä omia/kavereiden autoja, mutta ei näytä edelleenkään toimivan yhden tallin osalta,joka on valitettavasti mun "naapuri".

    Olen jannulle muutaman kerran maininnut asiasta, mutta ei ole mennyt jakeluun, ja viikko takaperin kun olin ajamassa pihaan, niin mun autopaikat oli täynnä autoja, eli olisin joutunut jättämään autoni toisen henkilön tyhjälle paikalle! :mad:.
    NO, päätin jättää kuitenkin mun paikalla olleiden autojen eteen poikittain parkkiin ja ovet lukkoon;), ja painui talliin ropaamaan... Meni vartti ja joku lökäpöksy tuli mylvimään ovesta että, siirrä vittuun toi Vito et mä pääsen lähtee pois, joo Siirrän mut 3h päästä kun lähden himaan, tai sit perutat romus takana olevalle pellolle ja meet sen kautta:)!
    Lökäpöksy lähti ovet paukkuen ja löi romunsa tulille ja pakilla pellolle:D:D:D ja akselia myöden pellossa, ja voi vittu sitä itkua kun ei päässyt pois sieltä.
    Täytyy ottaa kovat keinot käyttöön, kun puhe ei tepsi!!!
     
    Muokattu: 21.2.2020
    chevytb02, passerby, belair54 ja 18 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuon tason ympäristörikoksesta ei taida selvitäkkään selittelemällä tai pakoilemalla, niinkuin tää on yleensä luikerrellu.
    Eri asia taas saako mikään taho koskaan korvausta, kun kaverilla on lompakko yhtä tyhjä kuin pääkin, ja ne autotkin on aina jonkun muun nimissä.
     
    Swinger tykkää tästä.
  13. Swinger

    Swinger Gearhead

    Toivottavasti joutuu vastuuseen tollaisesta hommasta.. ei kyllä itseltä ainakaan löydy ymmärrystä tollaisiin tekoihin varsinkaan jos tahallista. No katsos artsi jos kaverin aivot ei oo vielä täysin kehitynyt ( kehittyy kuullemma 25 ikä vuoteen saakka ) ni ei voi asialle mitään, mutta sinnehän listan jatkoksihan ne kaikki kertyy ni kiva siitä sitten joskus ruveta elämää kasailemaan ku makselee vanhat rästit pois..
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    ihan oikein! Meillä kimppatallin piha ja pysäköinti on välillä melkoinen haaste ja olis hienoa päästä ajattaa pellolle jumiin niitä pahimpia urpoja!
     
  15. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ongelmana on ihmiset. ei niiden kanssa tu toimeen.

    harrastajalle se auto, siihen tulevat osat tai elintapa on tärkeämpi kuin joku pikkuseikka kuin vuokra. jos luulee saavansa siirrettyä maksamista ensi kuuhun tallikaverien hyväksynnällä tai kustannuksella, ja sillä rahalla jotain tarpeellista kiiltävää osaa autoonsa. auto usein voittaa.

    siksi tallille tulevien pitäisi aina maksaa se takuuvuokra tullessaan. vähintään 3kk sisäänpääsy maksu. että jos tulee ns köyhä kuukausi ei muiden tarvi maksaa omistaan sen lusmun kuluja. jos tulee toinenkin. sitten pitää antaa jo varotus että tallipaikka lähtee kun se 3kk puskurirahaston rahat on käytetty. minimi olisi siis 2kk sisällä maksettuna etukäteen.

    ja 12kk maksuilla pitäisi laskea niin että niillä maksaa ainakin 13-14kk todelliset vuokrakulut. kerryttää itsekseen sitä puskurirahastoa siis.

    käytetäänkö sitä rahastoa sitten tallin sisustukseen, työkaluihin tai koneisiin (riitoja näistä tulee kun joku ahne pihi köyhä erooja haluaa osuutensa rahoista) vähän kivempi ratkasu on käyttää se juomiin ja ruokiin juhlissa. mutta siinäkin ne "sienet" vie yleensä voiton omaan napaansa. :)

    ja jos on kaikki maksaneet extraa sisään tullessaan niin vaikka joku vuokralainen lähtee pois/potkitaan pois niin ei kenenkään muunkaan kuukausibudjetti heti hajoa liitoksistaan, jos ei heti löydykkään uutta vuokralaista tilalle. kun se puuttuva tallivuokra otetaankin kaikilta jäljelle jäävien puskurirahastosta tasan jaettuna. jos ei tule uusia tai ei haluta uusia, voidaan sitten vuokrasummaa uudelleen laskea sopivaksi jossain puolivuosi kokouksessa.

    vieraat, kaverien kaverit on kans monien riitojen syy ja kohde. osa on oikeasti varkaita tilaisuuden tullen ("lainaavat" toisten tavaroita)
    ne tila rosvot jokka eivät halua maksaa siitä ekstra tilasta jota he lainaavat toiselta "ihan vaan vähäksi aikaa se kun ei sitä just nyt tarvitse."
    ja sitten ne työkalujen, koneiden ja muun omaisuuden väärinkäyttäjät/rikkojat. "ei se mää ollu se o joku muu ollut" kun tietävät että sopimus oli että rikkoja korvaa tai korjauttaa sen.

    -eräässä tallissa oli näitä mystisesti hajonneita tai kadonneita osasia tai laitteita usein.. hallin omistajalla ja muutamilla "tallilaisilla" oli epäilys oli että joku tietty tyyppi parista kymmenestä on syyllinen, kun rikkoo ja heittelee omiaankin työkaluja surutta. ei vaan koskaan jäänyt kiinni. mutta kun jossain vaiheessa joukkoon tulikin uusi vuokralainen.. se keksikin laittaa ne kalliit koneet varastokoppiin, edelleen lukkojen taakse mutta niin että jokaselle vuokralaiselle oli oma henk koht. avauskoodi elektroniseen lukkoon. kopin sisällä myös valvonta kamera. (uusi kaveri oli hälytysfirmassa töissä.. toi sinne tallille pois purettuja laitteita valvontaa jne varten) seuraavan vuoden aikana todettiinkin että yhtään itsekseen hajonnutta tai kadonnutta laitetta ja konetta ei enää ollutkaan tullut koko tallissa. rikkoutuneita oli mutta ne kaikki oli ihan ilmotettu ja korjattu/korvattu niinkuin pitääkin. pelkkä pelote riitti että kaikkien koppiin sisään kirjautumiset ja välineiden haut kun pystyttiin katsomaan jälkikäteenkin.
     
    passerby, 63S88, Herje ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Itse olen kimppatallin vuokraisäntänä ja samalla seuraillut sitä toimintaa siinä. Omat romut on erillisessä tilassa, lukkojen takana.

    -Porukasta se yksi, joka käyttää tiloja eniten, unohtaa yleensä aina vuokratkin.
    -Siivoaminen on haasteellista. Muut aina sotkee, en minä.
    -Joillekin talli = oma ja kavereiden juopottelupaikka.
    -Kahvia ei juo kukaan (mukamas) mutta silti joku ostaa jääkaappiin aina pari litran purkkia maitoa mätänemään.
    -Siinä vaiheessa kun poliisit käy kerran viikossa tontilla kyselemässä, kannattaa pitää pieni puhuttelu.
     
  17. GBS

    GBS 2nd gear

    Itse koitan olla siinä uskossa että amerikanautoilijat ikää plus 35 olis aika rehtiä porukkoo? Voi olla et oon vääräski.
    Lähinnä sillä et uskoisin näiden sioralippa, lökäpöksy yms. Osaston olevan se ongelmaosasto?
     
    Herje tykkää tästä.
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kävipä tuossa joskus sellainenkin, että vuokrat kyllä kerättiin osakkailta, mutta niitä ei muistettu tilittää vuokraisännälle. Meni nekin rahat oman harrastuksen tukemiseen kassanhoitajalla.
     
    passerby tykkää tästä.
  19. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Sama kävi muinoin itsellekin , hirveellä kiirellä sain haettua omani , 2 autoa ja hirveen kasan romua pois , ennenkuin vuokraisäntä löi ovet lukkoon.Hauskinta oli se että vuokrarahat kerättiin lähes kellon tarkkuudella.
     
  20. fenix

    fenix 3rd gear

    Asiahan ei meille muille kuulu!
    Mutta jäi mietityttämään... onko virkamiehet tietoisia asiasta ja seuraumuksia tulossa myös muille sivullisille?
     

Kerro tästä muillekin!