No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Niin, nimenomaan.
    Pointti vain on se että maksaako edes vaivaa näissä Street säännöissä laittaa sääntöihin ja mitä sillä oikeasti tarkoitetaan...: Luistonesto kielletty?
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin, ei se kyllä ihan niin mene.

    Luistonesto eli maailman kielellä träktiön kontrolli ei tarkoita tietenkään sitä, etteikö saisi vähän luistaakin.

    Jo reilu vuosikymmen sitten luistonesto oli normitekniikkaa esimerkiksi World Challenge Corveteissa, samoin kuin jossain Audin silloisessa LMP1 ratapelissä tai Grand Am -kilpureissa.

    Sateella testiradalla tollanen rataVette meni saderenkailla 60 jalan aikoja 1.8 sekunnissa. Onko se nyt sitten hyvä tai huono aika paikaltaan kiihdytettäessä, en osaa sanoa.

    No, kertoo vaan siitä, että märälläkin radalla matala takavetoinen voi kiihtyä edes kohtuullisesti. Ja jos näin, niin voisiko sitten ajaa jopa märällä radalla sillä aikaa kun muut ovat syömässä hot dogeja... :)

    Luistonestojärjestelmiä on tietenkin kovin erilaisia ja eri tasoisia. Jopa driftingiä voi harrastaa luistonesto aktiivisena:



    Ferrarin 458 kilpurissa sellainen oli vakiona:

    https://www.racecar-engineering.com/cars/ferrari-f458-gt/

    Kuten tietenkin myös kilpuri-Vetessä:

    https://www.racecar-engineering.com/articles/corvette-c6-r-gt2-revealed/

    Tai vaikkapa 3-sarjan kilpuri-Bemarissa:

    https://www.racecar-engineering.com/cars/bmw-m3-gt2/

    Muokkaisin hieman. Eli sekä alustan muokkauksella että luistoneston muokkauksella saadaan paras tulos.

    Ja näin ne parhaat tulokset tietenkin ämerican maalla tehdäänkin.

    Vaan halutaanko me samaa Suomessa?

    Tuskin.

    Mutta milläs tällaisia valvotaan? Ja entäpä jos tekniikka tulee jo ihan vakiona auton mukana?

    Moottorin säädöt ovat tietenkin nykyään myös dynaamisia, eli tilanteesta riippuen toimitaan eri lailla. Joskus tarvitaan enemmän tehoa, joskus vähemmän. Joko torque management tai integroitu ajonhallinta.

    Dirt track ovaaliradalle Davis Technologies tarjoaa nykyään luistonestoa. Pienentää moottorin vääntöä ja tehoa suhteessa latuun, mutta ei kuskin toimesta:

    https://www.onedirt.com/videos/dirt...es-new-traction-control-unit-product-line-up/

    Hauska video.

    https://www.onedirt.com/videos/dirt...s-traction-control-test-on-a-dirt-late-model/
     
    Muokattu: 9.12.2019
  3. GS

    GS Gearhead

    Niin no, isot pojat jenkkilän No Prepissä kuitenkin kytkevät luistonestot pois kokonaan päältä kun on saatu kierros/pari dataa pankkiin ja aletaan lähestymään finaalikierroksia tai vastassa on arvottuna tasaveroinen auto.
    Eli ne ovat käytössä ammattimiehillä vain muutamalla ekalla rundilla maksimissaan ja sen jälkeen olet jo hävinnyt jos luistonesto puuttuu peliin.
    Silloin kun ekoilla pudotuskierroksilla lähdetään liukkaalta neitseelliseltä preppaamattomalta radalta liikkeelle ja vastassa on selvästi heikompi auto kuin itsellä, luistoneston kanssa mennään .
    Mikäli vastassa on muutoin tasaveroinen auto, siihen vain ei ole varaa että luistonesto puuttuu peliin...koska jos kaverilla ei puutu, sinä häviät.
     
  4. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Eli taas uusi "Jarruluokka",Miten se selitetään katsojille.
     
  5. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Näyttää jo säännöt rajaavan ulos mun 3400kg käyttöauton millä vedetään välillä yli 7tn yhdistelmäpainolla kaivinkonetta 265 katurenkaalla talvella ja samalla kumilla stripillä. Ihmettelen kyllä suuresti miksi katuautot rajataan vetojärjestelmän takia ulos. Ei vetojärjestelmä tai käyttövoima voi olla katuluokassa rajoittava tekijä.
     
    Catiska tykkää tästä.
  6. GS

    GS Gearhead

    Edelleen, ne luistonestot saadaan pois silmistä ja katsojien mielikuvista, kun sääntöihin laitetaan yksi kohta lisää: ...Luistonesto kielletty!
    Poistaa toki isoimman osan uudemmasta True Street kalustosta ja muista sitä ei voida valvoa, mutta mitä sitten?
     
  7. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Lainaus FHRA yleisistä säännöistä>
    20.9 11
    LUISTONESTO Kaikenlaiset sähköiset tai mekaaniset luistonestojärjestelmät kielletty. Luistonestojärjestelmäksi luetaan kaikki järjestelmät tai toiminnot, jotka mittaavat reaaliaikaisesti pyörän luistoa, moottorin kierrosluvun muutoksia jne ja saadun tiedon mukaisesti vaikuttavat auton käytökseen.

    Saisko niitä sit kuitenkin tässäluokassa käyttää vaikka on kielletty?

    Ei ne Fyyran kisoissa ole edes sallittuja,siinä olet oikeessa ei niitä katsastuksessa pysty valvomaan kenellä käytössä noissa Monitoimibokseissa missä on lähes kaikki ominaisuudet mitä kuvitella voi ja enemmänkin sekä myös"Jarrutteluun".
     
  8. GS

    GS Gearhead

    FHRA:ssa ei ajeta True Streettiä, eikä muutenkaan näitä No Prep/Outlaw juttuja joista tässä nyt oli kyse, mutta kuten sanottua, luistonestot voidaan myös niissä yhden sääntökohdan lisäyksellä kieltää. Hyödyllisyydestä ja tarpeesta voidaan olla montaa mieltä, varsinkaan koska tämän sääntökohdan todentaminen on käytännössä v.-2020 mahdotonta ja rajaa uudemmat katuautot kaikki kilpailun ulkopuolelle.

    Tämä sääntökohta on tätä kirjoittaessa oikeastaan jopa hellyyttävän naivia/absurdia romantiikkaaa:

    ..."jotka mittaavat.... moottorin kierrosluvun muutoksia jne ja saadun tiedon mukaisesti vaikuttavat auton käytökseen”...

    Jotta oikeasti ”luistonesto" voitaisiin kieltää, meidän pitäisi kieltää kokonaan sähköisesti älyllä ohjattavat ruiskutusjärjestelmät ja siirtyä käyttämään vain kaasaritekniikkaa.
     
    Muokattu: 10.12.2019
  9. GS

    GS Gearhead

  10. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Mun mielestä tää nou prep homma kuitenkaan ei ole sitä mitä pitäis. Miksi luistonestot on sallittu jos haetaan kurjuuden maksimointia kuitenkin nimen perusteella?
     
  11. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Olikos näitä kisoja jo 2020 kalenteriin tulossa?
     
  12. josu

    josu Gearhead

    Kardaanin pyörintänopuden rajoittaminen/säätäminen on sallittua. Tätähän ne tekee eikä säädä luistoa renkaasta. Tää on sallittu myös Fhra,n kisoissa
     
  13. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Vähän väärä ketju kun ei nämä ole NoPrep kisoja... Kuitenkin, aika kovaa vetävät "US Street Nats testing".

    2:07 kohdasta eteenpäin Camaro vetää 3,715 / 205,19 ! Meneekö Top Fuel autot enää edes kovempia aikoja? Loppunopeutta on varmasti enemmän.

    Seuraavassa parissa ajavan Corvette koppaisen auton ikkunassa näyttäisi olevan Ruotsin lippu?

     
  14. 383

    383 Gearhead

    Joo on ruotsalainen adam flamholc racing . Taitaa vetää 1/8 mile top fuel vetää 300m
     
  15. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Tossa on juttu mikä mun mielestä hämmentää tavallista katsojaa. Kun "koppiautot" ajaa lähes yhtä kovia aikoja kuin Topikat. Ne kun ovat lajin kuninkuusluokka. Pitää paikkaansa monellakin tapaa. Tehoa niissä ylivertaisesti eniten joka näkyy sitten aivan eri luokkaa olevissa loppunopeuksissa. Näyttävyyttä myös, ääni ja muut efektit.

    Vanhaan ei ole paluuta, tehot ja nopeudet menevät sitä vauhti eteenpäin että on ollut jo kauan sitten pakko siirtyä 1/4 > 1/8. Se on kuitenkin aiheuttanut se, että marginaalit eri luokkien välillä ajoissa marginaalisen pieniä. Vaikea käsittää miten tuollainen TD / PM tyyppinen laite on yhtä nopea kuin TF, siis tällaisen old school-harrastajan.
     
  16. superbird

    superbird Gearhead

    On ajoissa kovasti eroa 1/8 maililla radial renkainen katuauto vs top fuel dragster.

    Nopeimman radial ajan on ajanut Steve Jackson 3.546/213.33 mph. Nopein top fuel nhra kauden avauksessa 2.938/296.96 mph.
     
    valtope ja JuhaKuu tykkäävät tästä.
  17. GS

    GS Gearhead

    Tällä hetkellä pellikoppaiset nopeimmat jenkkilän No Prep monsterit painelevat 1/4-mile vitosen puolelle ja 1/8-mile kolmosella alkavia. Yli 3000hp alkaa olemaan vakiokauraa ja +4000hp näissä nopeimmissa. Näillä laitteilla käväistään kauden aikana myös yleensä puhtaasti kadulla ajettavissa ”Street Outlaw” katukisoissa.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Street Outlaw No Prep Kings 2019, eli kausi-3 suomen Discoveryltä TV:stä tänään parin tunnin kauden aloitusjaksolla klo 21.00-23.00 ja uusintana 01.00-03.00. Alkaa laitteet olemaan suhteellisen rajuja.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.2.2020
  19. GS

    GS Gearhead

    Vähän erilaista No Prepiä tänään Suomen Discoveryltä klo21.00-23.00 ja uudestaan klo 01.00-02.00, eli Street Outlaws: American Fastest in America.
    JJ Bossin 100000-taalan kutsukisa aidosti kadulla jenkkien nopeimmille No Prep Street tiimeille:

    [​IMG]
     
  20. GordonnotRamsay

    GordonnotRamsay 1st gear Bannattu

    Commenting here for future drag race References : cool:
     

Kerro tästä muillekin!