1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Uteliaisuuteni kuitenkin vielä heräsi moottoria kohtaan jo tänään, joten kävin vielä nyppäämässä kannen irti.

    Oli melkoisen iloinen yllätys että paljastui kyllä tosi vähän ajetuksi tämä yksilö.
    Kannesta ei ole koskaan sheivattu, ei myöskään lohkosta. Männät kokoa STD ja rappua ei juurikaan tuntenut sormin. Männissä merkintä TRW L3012F, liekö ihan orkkikset sitten.

    Ykköspytty on kuitenkin kulunein, ja myös kannen palotila likaisin ykkösessä.
    Digitönärillä mitattuna antoi lukeman 3.418 ykköselle, muut luokkaa 3.402 - 3.407.
    Äkkiseltään vois kuvitella että .020 ylikokoon riittäisi, mutta saapi mitata sitten koneistamolla tarkemmin.

    Pytyissä vaikuttaisi olevan kotihoonaajan jäljet ehkä rengastuksen jälijltä, mutta oikeaoppinen ristikuvio siitä puuttuu. Ikään kun olis pyöritetty paikoillaan kiviä.

    [​IMG]
    Ykkösessä eniten nokea ja myös tulppa musta.

    [​IMG]
    Näyttää että jotain hoonintapaista olis pyöritelty, paikollaan.

    [​IMG]
    Dekkitasosta löytyy vielä tehtaan merkinnät, joten ei ole ehditty räpeltämään tätä vielä.

    Että semmosta. Tutkitaan alakertaa vielä sitten ehkä ensi viikonloppuna.



     
  2. Jotenkin voisi kuvitella, ettei Mopar ole halunnut jättää mäntiin TRW:n merkintöjä. Siitä ja tuosta hoonaamisesta tulee mieleen, että joku olis vaihtanut männät uusiin STD kokoisiin.

    Joku oli Slantti foorumilla etsinyt TRW:n mäntien merkintöjen logiikan:

    I found my old TRW catalog

    Pistons:

    L prefix Alloy piston

    100-400 series powergroove
    500-1900 cast aluminum
    2000 series with F suffix power forged
    2000 series with CF suffix cast aluminum
    3000 series with F suffix cast aluminum decompressed

    F suffix pin fitted
    CF suffix cast aluminum pin fitted
    KF suffix piston and rings pin fitted
    HF suffix hyperteutectic alloy pin fitted
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead


    OE-männissä pitäisi olla Pentastar-logo ja 7-numeroinen sarja, tuskin männän valmistajan merkintöjä kuten MP tuossa jo mainitsikin.
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Ihan mahdotonta kiirettä ei ole pidetty nyt tämän kanssa, kun tulee oltua sen verran reppuhommissa taas.
    Mutta jotain pientä kummiski.
    Moottorin purin loppuun ja lohko kampuran kera on piakkoin lähdössä koneistamoon mittauksiin.

    [​IMG]
    Vitospytystä löytyi sittenkin se kunnon skraidu. Syvyydestä on paha sanoa mitään, mutta
    katsotaan mitä koneistamossa sanovat. Myös ko. sylinterin mäntä on vaihdettu erilaiseen
    jossain vaiheessa. Mahtoiko olla täysin eripainoinenkino_O

    [​IMG]
    Runkolaakerit alko veteleen viimesiään.

    [​IMG]
    Pientä jälkee on kauloillakin. Koneistaja saa antaa tuomion sitten.. Hiotaanko vai riittääkö
    kiillotus.

    [​IMG]
    Nokka-anselmi näytti niinku olis tervalla ajettu öljyn sijaan. Nostajat oli kulunu jo kupille, pari
    melko reippaastikin.


    [​IMG]
    Eturunko putsittuna ja käsitelty Metal Readyllä.

    [​IMG]
    Ja POR-15 pinnassa.


    Moottori oli siis hieman huonommassa hapessa jo, mitä alkuun vaikutti. Mutta ei kuitenkaan toivoton.
    Koneistamolta kun saan tuomion niin selviää tehdäänkö tästä lohkosta vai vienkö toisen.
    Ja uusia mäntiä ym. laitan tilaukseen kun saan selville mihin ylikokoon kairataan.
    Tein lohkolle Doug Dutran kirjan suosittelemat pienet parannukset vinkulla öljykanaviin yms.
    Nokka-akseliksi taitaa valikoita se stock, koska ahdin kuitenkin mielestäni tuo perusnokastakin hyvät puolet esiin. Ja autosta tarkoitus tehdä ihan kruisailupeli ilman tarkoitusta ajaa bensaa raakana pakoputkeen.
     
    rekkamies, Seevu, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Huikee laitos tulossa..Näyttää muuten olevan noita mäntiä vakiona perusmallia ja extramatalapuristeista..Olisko jälkimmäinen joku trukkiversio.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuoppapäämännät slanttiin? Kakskaksvitosessa mäntä jää noin 4,5 mm alle kansitason ja palotilojen blueprinttaus 54cc kokoon edellyttää millin, parin siivua tehdaskuntoisesta kannesta pois. Höyläämättömillä osilla toteututunut puristus ilman kuoppaa on jossakin 7,5 paikkeilla. Voi olla liioittelua alentaa puristusta vakiosta, mutta pilalle höylätyn voi halutessaan ennallistaa petroolikäyttöön noilla low compression versioilla.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Varmasti on liioittelua..Ei ahdetussakaan kannata noin alas puristuksia tiputtaa.

    Jäin tuota asiaa ihmettelee eilen, että tuollaisiakin matalapuristeisia myydään. Ainakin kannattaa olla tarkkana tilatessa.
     
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Justiin viime viikolla mittailin Aspenin valuakselikoneen puristuksia. STD koossa alkuperäisillä männillä. Reipas milli otettiin lohkosta ja kannesta. Palotila oli millin höyläämisen jälkeen tehtaan ilmoittama 54cc ja puristussuhteeksi nousi 8,8:1 :)
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    JOS OLISIN TIENNYT kuoppamännistä, olisin voinut peruuttaa puristuksia siinä vaiheessa kun "kilikili" oli vieraanani kunnon siivujen jälkeen aikaansaatujen 10+ staattisten ja moparin loivan virinokan yhteisvaikutuksesta. Vaan kun en tiennyt, läksin viinahommiin (E85).
     
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, Rockista tilaan Sealed Powerin tasapäät. Purkasta en osaa sanoa mitään vielä, ehkä vaan oiotaan kansi ja dekki jos jotain oikomista on. Eipähän tartte niin paljon miettiä detonaation vaaraa.
    Mulla on yks 170 kone joka on ammoisia aikoja sitten porattu 0.040" ylikokoon mutta jätetty sitten puun alle makaamaan.. Uudet hyvät männät sisässä, mutta kuinka ollakkaan yksi oli otettu pois.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Wisecolla on vielä ohjelmassaaan slantin takomännät. Ne on pitkiin 198 kampiin tarkoitetut ja tuottavat niiden päissä heiluessaan 10-10,5 puristussuhteen. Semmoset jos laittaisi lyhyempiin 225 kampiin ja lohkoa siivuttamalla hakisi sopivan puristuksen? Olisi ahdinmotti tehty mäntiä myöten sopivaksi?
     
  12. Hmmm. Tai jos hiukan hullutellaan, niin mites Kuplan männät, joita saa halvalla:

    http://www.slantsix.org/forum/viewtopic.php?t=5896

    over at slantsix.com, there used to be a guy from finnland, his name is Jyri... his nick is Jyera.
    He had VW pistons fit on 198 rods, with piston pin bushings.
     
  13. Ei taida tämä Jyrin resepti toimia ahdetussa.

    CONNECTING ROD CENTER-TO-CENTER DIMENSIONS AND WEIGHTS
    170: 5.705" 708g
    198: 7.005" 756g
    225: 6.700" 750g

    Cima/Mahle compression height

    piston size, A/B
    85.5mm 1.551"/no B's ever made
    87mm 1.551"/no B's ever made
    88mm 1.558"/no B's listed or made in '97
    90.5mm 1.558"/1.338"
    92mm 1.558"/1.358"
    94mm 1.558"/1.378"

    Jos laskee alkuperäisen yhdistelmän:

    6,7+1,74=> 8,44

    vs. Jyrin yhdistelmä:

    7,005+1,551 => 8,556

    Ero 8,556 - 8,44 = 0,116 in => 2,9464 mm

    Vaparissa voisi toimiakin.
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Paikallinen b-ryhmän turbo-Valiantti oli Kuplan männillä, 225 kangilla ja riittävällä höyläyksellä.
     
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Kait ne valumännät ny vielä puolen kilon paineet kestää.
    Toki takomännät kiinnostaa jne. jne. Mutta hinta onkin melkein nelinkertainen sitten.
    No, ehdin tätä vielä tuumata hetken. Mitään ylimäärästä kikkailua en jaksa alkaa suorittamaan,
    ts. kone kasaan suurinpiirtein samoilla spekseillä millä viime kesänä sitä pysty jo liikuttamaan.

    Se mitä ehdin hetken koeajaa, oli mielestäni riittävän kivaa mulle!o_O
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kestää. Täältä foorumilta löytyy yks turbo vallu jossa oli valumännät.
    Kesti pitkään. Kangenlakru tais lopulta mennä.
    Renkaiden katkosvälys yläkanttiin varalta.
     
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    Alakerta on nyt toimitettu koneistamoon ja alustavalla sormituntumalla tuomio oli että 0.030" ylikokoon mennään. Myös kampiakseli kaipaa hiontaa. Mutta mittailevat vielä tarkemmin ja soittelevat sitten minkä kokoista osaa tilataan.
    Koneistamossa olikin koko maaliskuun kalenteri jo täynnä, joten lupasivat huhtikuun aikana saada sitten tehtyä.

    Olenkin tässä nyt suorittanut jaakobinpainia itseni kanssa mäntiin liittyen ja ehkä vaan edelleen kallistun niihin valumäntiin. Wisecot maksaa ja siinä tulee vastaan pari muutakin muuttujaa, kuten kiertokanget pidemmiksi tai tosiaan lohkon ja kannen höyläys jne. Ei tässä herneillä tarvitse rakentaa, mutta jos ajatellaan että se maksimi ahto olis sen 5-7 psi. ja keskittyisin paremmin vaikka sen sytkän myöhästykseen 1° / psi.
    Ja koittais saada seokset konservatiivisen rikkaalle, eikä haekaan sitä optimaalista hyötysuhdetta.
    Siten ahdettava seoskin olis ehkä vähän viileämpää. Intercooleria tohon systeemiin nyt on enää mahdoton toteuttaa kuitenkaan. Mutta tästä voidaan vielä keskustella:D

    Purin ahtimen tässä välitöiksi ja painelin vanhat neulalaakerit rasvaprässillä ulos.
    Toisin kuin jenkkifoorumit Eatonien osalta antoi ymmärtää, oli tässä kyllä jo suojatut laakerit valmiiksi, mutta laitetaan nyt uudet kun ne on hankittuna. Myös roottoreiden pinnoituksen sulaminen bensan vaikutuksesta tuntui tarulta, itse en saanut sitä irtoamaan millään tavanomaisista liuottimista bensiini mukaan lukien.

    [​IMG]
    Youtubesta löytyi hyvä neuvo vanhojen laakereiden poistoon.

    [​IMG]
    Rasvaprässillä laakerit pullahti helposti ulos

    [​IMG]
    Toisin kuin aluksi luulin, olikin roottoreiden pinnoitus vielä lähes täydellisen ehjä.
    Mutta en ota riskiä että se sulaa käytössä ja katoaa vasta rempatun moottorin sisään.


    Taidanpa lähteä tästä hakemaan jotain maalinpoistoainetta..
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Ja niin teki Nitromors selvää pinnoitteesta:

    [​IMG]
     
    Visa ja Seevu tykkäävät tästä.
  19. Sekoitaas hiukan lisää pakkaa..Alunperin heitin tuon Kuplan mäntäidean, että niiden taotut Mahlen männät on samanhintaisia kuin valumännät.

    Toinen kustannustehokas idea on, mikä on tossa yläpuolella olevassa Slant-foorumin keskustelussa mainitut Toyotan 3S-GTE:n männät. Niiden takomännät maksaa paljon, mutta niiden perusmännät voisi olla ihan jees tähän proggikseen ja ne on taas aika edukkaat.

    [​IMG]
    Toi Rockautosta. Ehkä ne on liian pienet sun poraustarpeeseen?

    P.S. Nyt, kun ahdin on purettu, niin ei kai siellä ala kiilloituslaikka laulaa..;)

    EDIT: Katselin, että toi Toyotan mäntä ja 198:n kiertokanki on jotain 1,4 mm matalampi kuin kuin alkuperäinen. Eli ei tarttis paljon höylätä.
     
    Muokattu: 1.3.2020
  20. Make500

    Make500 Gearhead

    Tuossa kuplan Mahlelinkissä taitaa olla vain renkaat? Sivustolla myydään kyllä Wisecon mäntäsarjaa 400 usd.
    Kuplan männilläkin joutuukin kaiketi sitten poraamaan heti 0.065" ylikokoon.

    Toyotan männät jääkin liaan pieniksi.
     

Kerro tästä muillekin!