Chevyn 350 jupinaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja FASTDOHC, 3.10.2019.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    En minä tuohon osaa vastata, kyllähän näitä kasataan vaikka mimmosilla seteillä ja toimivia vehkeitä- mut jos mahollisuus on tehä niin sillon voi ainakin edes suoda ajatuksen sille.
    Helposti jää meinaan kokonaan tekemättä ku liikaa hifistelee.

    Itellä on staattista yli kympin, niin mieluusti sijotin ihan mielenrauhan takia vissii yli 200€ Cometicin MLS-pahveihin et sain quenchin kohilleen, kun iskin kasaan tiivistesetin mukana tulleilla 10€ rebuilder-massapahveilla mitkä on paksuusluokkaa " ei varmasti osu mäntä kanteen".
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Onhan se perä edellä puuhun, varsinkin jos muuten teknisesti asiat ovat siten, että tuo mitä sanot quenchistä pitää paikkansa, MUTTA:

    Tässä oli lähtökohtana 12cc kuppimännät, joilla quench toimii huonosti anyway, nakutukselle herkemmät vanhan mallisella palotilalla olevat valurautakannet ja nokkakin oli jo vissiin hyllyssä (vielä jännitetään mikä).

    Jääkö muita vaihtoehtoja kuin tiivisteellä pelaaminen, kysyy asian huonosti osaava.

    Quenchistä vielä: Googlesta lunttaamalla löytää että alle 0.032 vaatii hyvää osaamista ja yhteensovitusta ja että 0.06:den yli ei pidä mennä vaikka pitäisi laskea puristusta. Jos unohdetaan kuppipäämännät niin tuohon jää tiivarille aluetta (0.032-0.025 dekkikorkeus) 0.007 min - 0.035 max, staattisina puristuksina vastaavasti 10.48 - 9.79

    Dynaamisen ero on esim 54 ast sulkeutuvalla imuvenalla 9.01 vs 8.43.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Niin- ikuisia spekulaation aiheita.

    Ite menin .039" quenchilla. Sen verta uskallan laskea scatin veivien varaan, männät on SRP:n takoset ( säälittävää- Oldsmobilesta löytyy sekä Chevroletin että Fordin osia nykyään, mut onpaha lohko, kannet ja kampura originellia). Aina on vaihtoehto- joko dekin tai kannen höylääminen.
    Dynaamisen puristussuhteen laskemisessa on yksi ongelma- se olettaa 100% täytöstä ( Volumetric Efficiency). Oiskohan ollu nyt hattuhyllystä heittäen et suht hyvin rakennetun katumosan VE% on jossain 85% kieppehillä. Mun on rakennettu ja välitetty niin että alta 2000rpm ei tartte tapahtua käytännössä mitään, siitä ylöspäin, ja 3000rpm etiepäin oon suunnitellu paketin varsitten toimivan.
    Ja vitustako sitä tietää mimmonen siitä tulee- kiinalaisen aftermarkettikauppiaan sokasemana osa jenkeistä ei edes usko että se edes ikinä tulee toimimaan rautakansilla yli kympin staattisilla purkilla, mutta rohkenen epäillä.

    Speedtalk.com on loistava foorumi. Siellä kirjottelee porukkaa jotka oikeesti osaa asiansa. Kukaan ei ikinä kerro kaikkea, mutta lukemalla siellä on sellasia pieniä tiedonjyväsiä ( ei nyt liity tähän aiheeseen sinänsä, vaan yleisesti) mitä harrasterakentelija ehkä kymmenen moottorin iässään rakentavana ei ikinä sais ite selville, on nokkasepästä nascar-tiimien mekaanikkoihin, land-speed racerseistä matemaatikkoihin, kirjoittelemassa.
    Ja ihan täällä overedrivella kirjottelee jengiä ketkä on rakentanu enempi moottoreita ku myö tullaa ikänämme tekemähän- ja niilläkin on mielenkiintosia tuloksia vrt. "hot-rod magazine dyno-day" tuloksiin..
     
    artsiracing, Weijari ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  4. fenix

    fenix 3rd gear

    Tiukan paikan tullen voi nokan ajoitusta myöhästämällä laskea dynaamista puristusta.
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mun pussihousukoneessa on tollanen 0.032” (n. 0,8mm) paljealue ja oikein hyvin on toiminut kaasupolkimen kaikissa asennoissa.
    Eikä mitään ”hipo-osaa” alakerrassa, vakioveivit ja takomännät. Ruttua jossain 10.5:1 tietämillä. Letukan 63cc rautakannet jne
     
    artsiracing tykkää tästä.
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Joo. Googlella lunttaaminen on taidelaji, ainakin kymmenen keskustelua / artikkelia kannattaa lukea samaa aihetta koskien, jotta saa edes kysymykset kasaan asian ympäriltä. Sen jälkeen vielä yleensä kannattaa mennä kysymykset toisessa ja hattu toisessa kädessä kysymään joltain tutulta "Senseiltä" täsmävastaukset. Arvostan ihan hitokseen ukkoja, jotka jaksaa tällaisenkin keskuteluun omat ajatuksensa tuoda.

    Anyways:
    - Dynaamisen puristuksen kanssa nokan valitut ominaisuudet, lähinnä Imuvenan sulkeutumiskohta on aika oleellinen asia. Ajoitusta voi myös muuttaa jakopäästä (jos sellaiset rattaat tai muun systeemin on ostanut) myöhäsemmälle jos alkaa hirvittää.
    - Kansipahvin kanssa pitää olla ssen verran älykäs, ettei laita turhan paksua ja pilaa quenchiä kokonaan
    - Lopputulos ei välttämättä vastaa paperilla laskettua, kun aika moni asia on yksinkertaistus ja laskukaavat eivät huomioi kaikkea
     
    artsiracing tykkää tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pikkuletukkaan on niin hyvin ja edullisesti saatavana jos jonkin näköstä nokkaa ja kansipahvia, että toimivat ratkasut löytyy vaikka ruttua meinais tulla "liikaa" tai liian vähän. Ja säädöillä voi tehdä loput.

    Imuvenan sulkeutumisesta lasketaan tietenkin dynaamiset puristukset, mutta täytyy sen nokan toiminta-alueenkin olla halutunlainen.
    Raju extreme-nokka ei toimi kunnolla alhaalta, vaikka dynaamiset sillä saiskin kohdallaan.

    Esimerkki yhdestä 350 koneesta jossa oli tasapäämännät ja juuri nuo "416" kannet hieman porttailtuna, puristukset jotain yli 10.5 ja quenchi lähelle 1.5mm.
    Kone oli menossa raskaaseen pitkävälityksiseen autoon ja jokapäiväiseen ajoon, joten jonkunlaisia vaatimuksiakin sen luonteesta oli.
    Laitoin nokaksi Edelbrockin 2102 kepin joka on profiililtaan varsin rauhallinen, ja perusasteita suht reilusti. Dynaaminen tuli jonnekin 8.2 - 8.3 paikkeille.
    Jotain pientä säätöä tein jakajalle, mutta ei ollut mitään nakuongelmia ja väänti juhlavasti heti alhaalta ja viiden tonnin tuolle puolen.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  8. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Mukavaa jutustelua ja poljon uutta tietoa noiviisille, kiitosta.

    Jatkan ihmettelyä, nyt työt alkoivat taas ja haittaa harrastusta...
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Sopii otsikon alle, niin tällainen tunnistustehtävä.
    [​IMG]

    Onko tuo valukuvio kannen päässä tuttu? Koitin hakea googlella, muttei vastaavaa osunut vielä kohdalle.
    En ole venakoppia vielä raottanut, mutta n.-88 350 SBC:n päällä nuo kannet nyt majailee.
    Konetta on joskus ronkittu ja imarina on joku -68-71 valurautainen spreadbore-sarja.
     
  10. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mitä valunumeroita sieltä venakopan alta löytyy..
     
  11. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Katotaan kun keritään..
    Ajatus oli että jos tuo kolmen piikin ryhmä olis ollu jollekin ennestään tuttu. Numerollahan sitten saa aikalailla kaiken tarvittavan selville.

    Eilisten googlailujen tuloksena oli että joku oli vastaavalla merkinnällä olevat kannet löytänyt veneestä..:D
     
  12. [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nuo on nyt varmaan ne harvinaiset superhessu-kannet!

    Ei ole kuvio tuttu, mut laita toki tietoa tänne kun oot kattonu numerot.
    Onko imusarjan keskimmäiset pultit samassa, vai eri kulmassa muiden kanssa?
     
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Imarin ruuvit on perinteisessä 90 asteen kulmassa, pakosarjoille 7-reikää ja niinkuin tuosta kuvasta näkyy, kaikki apulaitereiät löytyy.
    Superpähkinöistä en tiedä, mutta alkoi mieltä vaivata, kun ei mistään löytynytkään tuota valukuviota.:D

    Kolmella pystyviivalla löyty vain Hopan kannet:

    [​IMG]

    :rotfl::rotfl::rotfl:
     
  15. 350cid

    350cid Gearhead

    Tuolla oli jotain valumerkintöjä.
    http://www.v8volvo.se/mekartips/identifiering/chevrolet/toppar/toppidentifiering.html
     

Kerro tästä muillekin!