Usa tuonti auton rekisteröinti katsastus, salvage certificate

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja EeroO, 7.9.2017.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Alla olevassa lainauksessa asia on mielestäni selitetty melko aukottomasti:

    Buying or Receiving a Vehicle with a Non-Repairable Certificate:

    From the eyes of someone with experience in vehicle titles; I come across people who buy vehicles that have non-repairable certificates, without having a true understanding of what the term mean and then some will buy the vehicle knowing full well that this type of vehicle isn't road worthy, but will try to slip through the cracks anyway and sell it to unauthorized buyers anyway. What do I mean? First, let me say that whenever a non-repairable certificate is present, no one can sell such a vehicle, unless the buyer is a demolisher, recycler or scrap processor of some sort. These types of individuals/businesses are only to use the vehicle for parts, scrap, or recycling purposes only. So if anyone other than the types stated above, buy a vehicle that has a non-repairable certificate then they are putting themselves in an unfortunate situation. Second, some people may try to sell or "flip" a non-repairable vehicle to a buyer who isn't savvy about non-repairable vehicles. The recipient, believes that they have a good deal and will try to get a title, only to face rejection. For example, I've advised clients who have bought vehicles (and I'm talking about late model vehicles that appeared to be in excellent condition) with non-repairable certificates, thinking that they were able to get a regular title for the vehicle and drive it without any problem at all. Unfortunately, I've had to relate the bad news to them that the vehicle that they have purchased is good for nothing but parts or scrap. At then end, money was lost and they had a vehicle that didn't do them any good.

    Videolla hieman otantaa tämän vuoden huurrikaaneista, eli jonkin verran saattaa taas tulla epämääräistä kalustoa myyntiin.
     
    Muokattu: 13.12.2017
    Impalas tykkää tästä.
  2. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Tattista Harri. Kyllähän tuo munkin mielestä aika selvää tekstiä on, mutta kun väittäävät isoon ääneen notta näitä saa kilpien väliin täällä härmääs tästä huolimatta, niin aattelinpas kysästä onko joku oikeesti siinä onnistunut?

    Vai tuuliko taas liikuttelee leventelijöiden huulia? :p
     
  3. Impalas

    Impalas 1st gear

    Eiköhän näistä joku päädy Suomeenkin.
     
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Jenkeissä myydään joka päivä miljoonia autoja huutokaupoissa "Salvage" nimellä. Useimmat menee korjattavaksi ja uudelleen käyttöön.
    Salvage titteli on enemmän kustannus asia kuin turvallisuus asia. Eli autoa ei vak yhtiön kannattanut korjauttaa tai eivät halua ottaa vastuuta korjauksesta.
    Salvage tittelli tulee jo pelkästä ilmatyynyn on räjähtämisestä tai jos se on varastettu.

    Ostelin aikoinani joka toinen viikko noita huutokaupoista, korjasin ja rekisteröin ja myin. Rekisteriin sain kun kävi CHP (CA HiWay Patrol) luona tarkistuttamassa runkonumeron (muuta eivät katso) ja Kaliforniassahan ei ole muuta katsastusta kuin häkämittaus.

    Salvagen sai puhdistetua (täysin laillisesti) alle $ 4000 autoista helposti, ja saa yhä, kun tekee "Lien sale" eli antaa olla pihassa keräämässä "varastointikuluja" ja sitten myy huutokaupalla itselleen.
    https://www.dmv.ca.gov/portal/dmv/detail/pubs/brochures/howto/htvr07

    Ongelma Suomessa on että katsastuksia tekevät eivät tiedä USAn sääntöjä. Se on ymmärrettävää koska sielläkin on eri osavaltoissa eri säännöt. Ja useissa Etelä osavaltioissa ei ole sääntöjä ollenkaan!
    Kuten joku jo sanoi; parasta kun ei anna mitään tietoa eikä paperia yli minimin...
     
  5. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Niin... Näyttääs vaan notta title ei oo ylimääräänen paperi jos lakia ruvetaan lukemahan:

     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Aika kultaa muistoja, mutta nyt ehkä kannattaisi unohtaa miten asiat oli ennen ja keskittyä siihen miten ne on nyt koska niiden sääntöjen mukaan nykyään pelataan ettei ohjata kysyjää empiiristen kokeiden kautta suoraan suden suuhun. Toki tuurillahan kaikki on mahdolista - siis jos sitä sillä hetkellä on.

    Ei tuon Salvage Titlen suhteen ole mitään epäselvää, lähinnä jos pysyttäisiin aiheessa eli mitä nuo TL,COD ja Salvage Nonrebuildable merkitsevät, koska ne kaikki tekee autosta kukkamultaa ja identitetti katoaa.
    Suomessakin AVK myy eri astein vaurioituneita autoja kunnostukseen tietyillä erityisvaateilla, mutta nuo edellämainitun tyyppiset paperilla lopullisesti romutetut menee purkuun/prässiin.

    On varsin hyvin tiedossa että noita tulva ym. Total Loss- / COD- / Non Rebuildable- autoja tuotiin Suomeen ennen vuosituhannen vaihdetta ja senkin jälkeen melkoisia määriä, olihan ne hyvää bisnestä jenkkipään myyjälle.
    Ne tullattiin tavan autoina (toki toisinaan vähän rispaantuneina, homeisina, puutteellisina tai/ja ruttuisina) ja Tullia ei erityisemmin kiinnostanut mitä siinä auton mukana tulleessa paperissa oikein luki, runkonumero, merkki ja malli sekä kauppahinta lienee ne oleellisimmat tullin ja alvin määrän määrittämistä varten.

    ~09 kieppeillä asiat kuitenkin muuttuivat ja rekisteröinnissä alettiin vaatimaan parempia papereita, kauppakirjan ja tullauspapereiden lisäksi eli Title (vast.) todistus identiteetistä vaaditaan.
    Mutta jos sitä ei löydy, niin muutama vuosi sitten tuli mahdollisuutena hommata Trafilta lupa rekisteröintiin (80€), koska vanhemmista uustuonneista Tulli oli hukannut omalla toimintatavallaan ne alkuperäiset Titlet jne. ja omistajalla saattoi olla autostaan korkeintaa kopio siitä tai jokin muu vastaava todistus, paperit tullauksesta sekä osoitus omistusoikeudesta ajoneuvoon.
    Trafille luvan myöntämisen perusteeksi riittää esim ote Carfaxista, Vinaudit:sta tai muusta vastaavasta, josta selviää auton tämänhetkinen identiteetti ja onko sitä enää olemassa.

    Myös Tulli tarvitsee autoveron perusteeksi todistuksen mistä laitteesta (Auto/MP/ jne.) on kyse ja minkä ikäisestä (Veron määrän laskuperuste) on kyse ja siihen kelpaa sekä Title, että tuo Trafin rekisteröintilupapaperi. Ei tarra ovipilarissa, em. tiedot kauppakuitissa tai Tullin oma tullauspaperi :)
     
    Muokattu: 13.12.2017
    Impalas tykkää tästä.
  7. EeroO

    EeroO 1st gear

    Sain auton pari kk sitten katsastettua ja rekisteröityä suomeen. Ilmeisesti vaan ihan katsastus sedästä kiinni.
     
    Dataviilaaja ja xarper tykkäävät tästä.
  8. Kyllä. viimevuonna leimasin auton, jonka tittlessä oli leima SALVAGE ja samoin teki yksi tuttu.
     
  9. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Jos autoon on title niin se on ihan sama mita siina lukee, jossain laitetaan salvage, ja jossain muualla rebuilt kolariauton ollessa kyseessa. Ketjun aloittaja ei vielakaan vastannut mulle oliko halla salvage title, vai salvage certificate.

    Edit: Niin ja onnea ketjun aloittajalle kilvista! :D
     
  10. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    On niin paljon tekstiä ,että luetun ymmärtäminen ja kaiken annetun tiedon sulattaminen... joten kysytään, tyhmälle yksinkertaistettuna.
    90-luvulla tuotu auto, FL title löytyy (lukee Salvage title, unrebuildable), tullauspaperit löytyy (lukee 1 kpl autokori purettavaksi).
    Yli 20 vuotta ollut samalla henkilöllä (jos tällä mitään merkitystä).
    Saako kilpiin?
    "Ymmärtävä katsuri" ja siitä edetään vai mitäs ne sanoo tullissa kun nuo paperit sinne joutuu kuitenkin liittämään?

    -e- VehicleHistorystä ei löydy mainintoja kolarista/ruttauksesta/romusta, maksullisia (Carfax ynm.) en oo tsekannu.
     
  11. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Kolariauto on aina kolariauto, mutta onko kokemusta kuinka hyvin nuo Jenkkilässä yleensä laitetaan kuntoon ja mitä sikäläiset lait asiaan sanoo ja kuinka tarkkaan nuo tarkistetaan tuon rebuilt titlen yhteydessä? Olisi tyrkyllä keulakolari auto, jossa airbagit lauenneet. Carfaxin tietojen mukaan:
    TOTAL LOSS VEHICLE -> SALVAGE TITLE/CERTIFICATE ISSUED -> REBUILT TITLE ISSUED.

    Nyt auto on juuri tullut Suomeen, leimattu ja heti myynnissä.
     
  12. T5

    T5 Gearhead

    Googlaa vin-koodilla kolarikuvat jenkeistä. Yleensä löytyy jenkkipään myynti-ilmosta.
     
    J.J. Laakso tykkää tästä.
  13. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Kiitos tämä oli hyvä! Badvin.org sivustolle vei ja sieltä näki kaiken tarpeellisen.
     
    isalmela ja T5 tykkäävät tästä.
  14. T5

    T5 Gearhead

    Tuo konsti on osoittautunut aika hyväksi.

    Vasta oli Tesla huutokaupat.comissa myynnissä saatesanoilla tuotu jenkeistä. No vin googleen ja täys kolaripeli sieltä paljastui. Samoiten nettiautossa oli yks 128i Bemari myynnissä kilometrimittarilla jne. No, senkin vin googleen ja paljastui kolariautoksi jenkeistä, jossa oli mailimittari. Eli vaihdettu mittarista lähtien kaikki ja tietenkään myynti-ilmossa ei mainita mitään... Ja huoltokirja löytyy tietenkin :rotfl:
    https://www.nettiauto.com/bmw/128/10650216
    https://www.copart.com/lot/16940345/

    Aika härskejä kusetuksia välillä näkee noiden kanssa.
     
    isalmela ja J.J. Laakso tykkäävät tästä.
  15. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Oho...! Näköjään ko.auto poistettu myynnistä. Olikohan tällä ketjulla vaikutusta asiaan...
     
  16. T5

    T5 Gearhead

    Oli kerran aiemmin jo myynnissä. Ei mennyt kaupaksi ja nyt oli toista kertaa myynnissä.
    Ja poistui myynnistä jo ennenkuin tänne linkitin.
     

Kerro tästä muillekin!