Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Pitihän se arvata, että ei vaan silmät löytänyt. Pitää kattoa, jos ottas sen takaiskun pois.
     
  2. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Osaakos joku sanoa kummin päin vaihteiston linjat kytketään jäähdyttimeen?

    Vaihteiston peräpään putki jäähdyttimen ”yläpäästä” tulevaan tuubiim ja lämmönvaihtimelta tuleva putki ”alapään” vastaavaan. Ymmärtääköhän kukaan. :D

    Ajattelin, että lämmin alapäähän, josta se nousee ylös kennoon ja sieltä viilentyneenä takaisin askiin?

    En äkkiseltään löydä selkeää kuvaa ja en muistanut dokumentoida purkaessa.
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Varmaan löydät jonkun kaavion 47re:n putkituksesta. Multa meni ainaki ihan ohi toi lämmin alapäähän homma. Mieti ny sillee, että saat sen kylmän nesteen takas askiin. Sitä en muista menikö eka lämmönvaihtajalle vai kennoon orkkiksena.
     
  4. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tarkoitin siis sitä, että linjat tulee muuten oikein jäähdyttimelle, mutta en muistanut merkata siinä päässä kiertosuuntaa.
    En kuitenkaan usko, että sillä on mitään merkitystä, koska eihän se mikään vapaakiertojärjestelmä ole.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No niin, taisin laittaa tässä ketjussa niistä muistiinpanoista että kannattaa merkitä putket.;)Niitä kaavioita tai kuvia ei muuten löydy netistä, ainakaan muutaman illan ettimisellä. Useampaa kuvaa tulkitsemalla ja lukemalla pyhiä kirjoituksia sain itse ne aikoinaan selville.

    luulen ymmärtäväni mitä tarkoitetaan. Kertaus on opintojen äitee. Lootan etummainen lähtö menee lämmönvaihtimen takapäähän johon sen uuden valmiin putkiletkun pitäisi riittääkin ja etupäästä lämmönvaihdinta sitten jäähdyttimelle. Kävin auton alla tänään muutenkin niin katoin. Vasemman puoleinen lähtö eli mikä kiertää kennon yläpäähän on paluu lootan takapäähän ja silloin oikea lähtö kennon alapäästä joka tulee lämmönvaihtimen etupäähän. Niitä kun selällään kattoo alapuolelta jalat auton menosuuntaan ni ne on rinnakkain, Comprendo? Kannattaa muuten laittaa tulevatkin ramistit muistiin.
     
    Cumminski ja tappokinnas tykkäävät tästä.
  6. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kiitos paljon. :D
     
  7. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Noniin testilenkki tuli heitettyä ja tuntuu pelaavan hyvin.

    Vaihdot pehmeni huomattavasti ja risteyksestä kun lähtee niin vetää paljon paremmin. Ei siinä vieläkään mitään uskomatonta voimantuntua ollut, eikä varmaan suht vakiopannulla kuulukkaan.

    Ei tarvi huudattaa niin helvetisti, että vetää ja paljon ripeämmältä se tuntui. Leima lipsahti tammikuussa kylmäksi, niin sen enempää ei uskaltanut testailla, kun täällä maaseudullakin poliiseja kulkee.

    Laatikon lämpömittari pelaa ja tuntu siinä 60 celsiuksen molemmin puolin pyörivän. Pakkasta 6 astetta.
     
    tsipi tykkää tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sitte seuraava projekti mikä parantaa käytettävyyttä ja ajettavuutta rutosti. Eli ne syöttöpumpun jouset. Sitä tehoahan se ei varsinaisesti lisää mutta tunnetta siitä ja mikä parasta ettei pedaalia tartte niin paljon polkea kun asennat ne gsk setin jouset. Ei ne vaikea ole laittaa ja jos säkä on myötä niin ekalla onnistuu. Minulla kyllä vasta tokalla säädöllä mutta jim oli vissiin jo koittanu pumpulle jotain ameriikois tehrä aiemmin ja kaikki on yksilöitä että ohjeetkin on suuntaa antavia. Ne jouset pitäs olla minusta recallin alaisia kun se parantaa niin paljon ajettavuutta.
     
    tappokinnas ja tsipi tykkäävät tästä.
  9. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Veit jalat suustani. Pitää laittaa listaan tuo päivitys ja täältähän sitä apua saa, jos joku askarruttaa.

    Kyllä tuntu hyvältä ajaa ramilla. Pitää varmaan nukkua viikko hytissä, että nousee testosteronitasot takas normaaliksi.
     
    musta pässi tykkää tästä.
  10. smokey

    smokey 3rd gear

    Muutama vuosi sitten tuli hävitettyä Gen 2. 5.9 RAM jonka hommasin jenkeistä 2009. Nyt kiinnostaisi taas uudemman hankinta jenkeistä. Olen ajatellut 2500 6.7L vm. 2010->.

    Käsittääkseni tilanne tarvittavien muutostöiden osalta on muuttunut parempaan suuntaan, eli enää ei tarvitse laseja sekä valoja vaihtaa vaan dot hyväksytyt kelpaavat? Onko jotain mitä tarttee tehdä jotta saa rekisteröintikatsastettua? Onko näissä "uudemmissa" jotain vuosimallia jota pitäisi välttää tms. hankalia/kalliita tyyppivikoja? Millainen kone tuo 6.7 on verrattuna vanhempaan 5.9 24 tappiseen?

    Mitenkä alustan korotukset ja rengaskoot jos rekisteröi maastokuorma-autoksi, jotain rajoituksia? (Sorry, varmaan osaan vastaukset löytyisikin jos jaksaisi käydä näitä viestejä läpi)
     
  11. SRT8

    SRT8 1st gear

    Tuolta opiskelemaan:

    https://www.cumminsforum.com/forum/4th-generation-2010-2018-6-7-liter-cummins/
     
    smokey tykkää tästä.
  12. SRT8

    SRT8 1st gear

    Korotukset samoilla säännöillä, kuin muutkin maasturit. 35" renkaat saa tällä hetkellä otteeseen ja 1.6 jälkeen onnistuu 37".
     
    smokey tykkää tästä.
  13. 66monaco

    66monaco Gearhead

    hhmmm olikos niin että dana seittenkymppisissä (1995) tietää vetareiden poorit siittä miten ne on kiinnitetty, eli:
    32 spline= pulttikiinnitys
    35 spline= pinnapultti/mutterikiinnitys
    ?
     
  14. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mistä ostit jouset? Kelpaako joku halpa setti ebaysta/amazonesta vai tarviiki olla joku kallis 150 dollaraa maksava?
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ostin ebaysta. Joku enterprise engine niminen pulju. Kai ihan tunnettu hi perf myyjä usassa. Oli silloin vaan yks setti myytävänä ja nekin minigrip pussissa joten kenen lie sitte tekemät ja peräisin. Ei niillä niitä ole enää että voi olla varaston tyhjennykset silloin kun ostin.

    kato mihin muut ostajakandidaatit on päätyny ja palautteet huolella. Vaikka keskusteluja usan saiteilta. Pacbraken jousista jotkut on valittanu ja toisiin jousiin niitä vaihtanu. Ei ne nyt niin mukava ole laittaa että huvikseen niitä rumppaa edestakaisin. Osa niistä vietereistä on alle satkun ja jotkut yli 200 taalaa että lie joku ero niissä tai sitten meitä höynäytetään taas.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  16. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minulla ainaki ebayn halvimmat vieterit. Tai sillon oli halvimmat. Tuli vielä kirjepostina, joten kolahti suoraan postiluukusta ilman tulleja..
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  17. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    mikä pykälä uudessa laissa mahdollistaa isommat renkaat?

    hyvä ois kyllä, koska onhan korotettu 4koppainen aikas onnettoman näköinen 35":lla
     
  18. SRT8

    SRT8 1st gear

  19. 66monaco

    66monaco Gearhead

    toi on kyllä jees, pitää itekkin keväällä muutos katastaa! tuolta kopsattua:
    "Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enintään 15 prosenttia. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa, on mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava sekä nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava."

    eli ainakin 1995 2500 orkkis pyörä on 245/75r16, mikä on yhden rengaslaskurin mukaan 77.4cm korkea, siihen 15 pinnaa lisää niin saisi laittaa 89,01cm korkean pyörän. 315/75r16 (noin 35") on 87,9cm korkea. :)
     
  20. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    No ei sit ollut hyötyä itselle kun on jo fillarit otteessa :confused:
     

Kerro tästä muillekin!