Chevy Vanin vilkku ei palauta ja cruise ei pelaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja heikkikeskimaunu, 28.2.2020.

  1. heikkikeskimaunu

    heikkikeskimaunu 1st gear

    Tulipahan tuossa laitettua käyttikseksi G30 vani mihin vaihdettu 6.2 diisseli ja vilkku toimii mutta ei palauta ilman että käsin ottaa pois päältä. Myös cruise ei pelaa ja töötin kaapelikin näkyy olevan irroitettu siis ratin sisällä.

    Ratti tuntuis olevan myös vinossa kun on renkaat suorassa että oliskohan mahdollisesti ratti asennettu joskus väärin ja siinä samassa sitten särkynyt jotain muutakin tuosta pylväästä.
     
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Laita ratti suoraan, niin saattaa vilkutkin ruveta palauttamaan.
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    En oikein usko, että liittyvät mitenkään toisiinsa, nuo vilkun palautusjouset ovat kulutustavaraa, saa jenkkitarvikekaupasta ;)
     
  4. jiitee66

    jiitee66 3rd gear

    Mullakin oli palautusjousi poikki.Uspartsilta löytyy...ja helppo vaihtaa.
     
  5. heikkikeskimaunu

    heikkikeskimaunu 1st gear

    Mites tuo palautusjousen vaihto onnistuu?
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ratti pois ja rattilukon hammmaskehää alaspäin ja sokka pois ja ratas ja torven laahain pois ja vilkkukoneisto löytyy ja jousen jämät pois ja uusi paikoilleen ja hiutaleet takas... Mulla on kaupan sitä rattilukon hammaskehän painotyökalua ja niitä jousia, oikean puolen jousi on tarjouksessa koska niitä ei juuri mene...
     
  7. Rockster86

    Rockster86 1st gear

    Mulla oli samat ongelmat. Vähän kun purki niin kävi ilmi että toisen puolen palautus jousi oli kadonnut kokonaa. Lisäksi ilmeni että se rääkän muovinen/messinkinen kontaktilevy oli hajalla. Ratti oli jotenkin kikkailtu miten sattuu joten laitoin sen oikeeseen asentoon, sepä vaan että sitten se oli entistä pahemmin vinossa renkaisiin nähden :D totesin myös ettei kaikki ollut muutenkaan vielä kunnossa ja purkasin uudestaan. Ne torx pultit oli kaikki löysällä ja molemmat ohjauspylvään laakerit oli myös rikki ja alemmasta oli kuulatkin kadonneet kaikki. Laakerin kanssa on vähän ongelma kun mistäs uudet tilalle?? Koko on 1" x 40mm x n. 8mm. Eipä tuollasia tunnu saavan mistään. Alkuperäisiä löytyy maailmalta muutamasta paikasta mutta eivät lähetä Suomeen. Löytyis näköjään ainakin 25x42x9 kokosta laakeria, jos yrittäs niillä kikkailla ton kasaan ja ratin asento pitää varmaan lopulta saada kuntoon aurauskulmia säätämällä jos ei sitten tee uutta reikää siihen rattilukon hammaskehään tai rattiin rääkän johtoa varten. Auto ollut nyt pari viikkoa telakalla mokoman takia kun meinasin vaa sen jousen vaihtaa ja vähän ratin asentoa hienosäätää 6,5l vani kyseessä.
     
  8. Rockster86

    Rockster86 1st gear

    Löytyis helposti näköjään kans 25x37x7 kokosta laakeria. Vois olla melkeen helpompi tehä ulkokehälle täytettä kun ottaa sieltä pois. Ja tuo paksuus ei varmaan oo ongelma kun vaikuttas jokatapaukses puristuvan sillä jousella ja mutterilla nippuun. Ohjauspylvään laakerit nyt ei oo pahimmalla rasituksella niin uskaltaa ehkä vähän niitä modata :D sillai ihan mielenkiintosta kun ei oo tollasesta mitää kokemusta ja hajua nii samalla vähän tutkia että mites tää toimii ja välillä lentää joku osa nii saa selvittää että mistähän tää tuli :D[​IMG]

    Kuva nykytilanteesta
    https://ibb.co/PzSJF9w
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla on laakeria ihan hyllyssä: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2468677-laakeri-xj-mj-yj-jamj0510055
     
  10. J.J

    J.J Gearhead

  11. Rockster86

    Rockster86 1st gear

    No sitten... Pitääpä harkita o_O Toki yli 150e parista laakerista kertoo kyllä ilmeisesti niukasta saatavuudesta ja spesiaali osasta :odrazz:

    Mutta tosiaan ei tuossa mitään rakettitiedettä tarvita ja varsinkin jos tarvii vaihtaa vaan just esim. suuntavilkun palautusjousi niin on aika kivuton homma. Vähän pidemmälle jos on mentävä niin hankalammaksi tähän asti osottautu ne kaks tappia mitkä pitää sen starttimekanismin paikallaan. Niissä on kyllä kierteet mihin pitäs päästä tarttumaan että sais niistä kiinni mutta ne on 32 jenkaa tuumalla eli n. 0,79 kierre (pitää löytää jostai sellanen pultti valmiiksi ku pitää ens kerran irrottaa) mutta kun ei sellasta ollu käsillä sain ihan 4mm/0,75 pikku pultilla jengoista sen verran kiinni että lisäks parista prikasta ja 14mm mutterista tekemälläni työkalulla ne kyllä lopulta irtos sieltä. Siihenkin löytyy varmaan jostain ihan oikeeki työkalu.
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Löytyy siihen työkalukin, muistaakseni en ole sellaista ottanut valikoimiin, mutta saa sen tilattua....
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja niitä ulosvetoruuveja niihin saranatappeihin, niitä on myös hyllyssä...
     

Kerro tästä muillekin!