Dynamic EFI:n hankinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 29.2.2020.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Voisiko joku neuvoa tuon Dynamic EFI:n ostossa? En ole näihin tietokoneohjattuihin ruiskuihin isommin perehtynyt mutta nyt alan perehtymään. Perusperiaatteet toki on selvillä. Tarkoitus on asentaa tuo laite -91 Chevyn pickupiin 350:llä ja TBI:llä. Olenkohan ymmärtänyt oikein, että sopiva laite on tuo EBL P4? Tarvitaanko tähän jotain muuta? Tämä versio on ilmeisesti valmis paketti autoon kytkettäväksi: "EBL P4 Flash - With '7730 ECM and installation". Valintataulukossa MAF-supportin kohdalla lukee "No" mutta selityksessä kuitenkin, että tämä on jotenkin tehtävissä mutta ei kyllä selviä itselleni mitä tähän tarvitaan. Tämähän olisi kaiketi sitä varten, että esim. kannet ja samalla ruiskutyyppi menisi jossain vaiheessa vaihtoon. Ahtamiseen tuskin lähden mutta hyvä olisi että laitteisto antaisi myöden mahdolliset muut viritykset tulevaisuudessa. Tarvitseeko vaihteistoa varten huomioida mahdollisesti jotain?

    Eli melko nollasta lähdetään tietotasolla ja saa vääntää rautalangasta.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuskimpa sinulla on C/K 1991 350 TBI pick up:ssa uudempaa #1227730 ECM-boxia ellei joku ole vaihtanut sitä...epäilen vahvasti.

    Tuota #1227730 boxia on ollut lähinnä uudemmissa TPI-ruiskuissa 1990 -> Camaro/Firebird jne.

    Uskoisin että siellä on perus #1227747 ECM tai vastaava truck-boxi.

    Tällöin tarvitsemasi boxi on EBL Flash II...

    https://www.dynamicefi.com/EBL_Flash.php

    Käytännössä siis tuo : EBL Flash-II - With ECM and installation - $450 USD

    Lopuksi päätät tarvitsetko jotain modeja siihen...perus TBI:n kanssa et tarvitse mitään.
    Jos aioit vaihtaa 8-pisteruiskuun, niin tarvitset Port Modin, maksaa 25 taalaa lisää, tällöin sillä voi ajaa 8 kpl korkea ohmista Port-suutinta, kuten esim TPI ruiskussa...huomaa että boxi ei toimi enää sen jälkeen normi TBI:n kanssa.

    4 Injector Upgrade maksaa 75 taalaa ja antaa mahdollisuuden ajaa 4 kpl matala ohmista TBI suutinta, vaikka yksi 4-piste TBI tai kaksi 2-piste TBI:a.
    Mainitaan myös mahdollisuus ajaa 8 kpl P&H tyyppistä korkea ohmista Port-suutinta...äkkiä ei tule kyllä mieleen missä moisia on ?

    TBI-suutin = matala ohminen P&H n. 1.2 Ohm suutin

    Port-suutin = korkeaohminen 12 Ohm - 17 Ohm suutin, käytännössä se normaali suutintyyppi ruiskuautoissa

    P&H = Peak and Hold = suutin avataan 4A virralla ja pidetään auki 1A virralla, TBI suutin on tälläinen.
     
  3. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kiitokset, hyvää infoa ja onneksi tuli kysyttyä. Väärin olisi mennyt, hiukka hämäävästi esitetty myyjän sivuilla taulukko. Olisin tosin varmaankin varmistanut myyjältä ennen tilausta. Tilaukseen siis Flash II ja sitten takaisin tänne kyselemään tyhmiä kun paketti saapuu.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Se mainitsemasi taulukko lähinnä vertailee eri versioiden ominaisuuksia keskenään.
    Varminta on ottaa auton ECM esiin ja katsoa mikä malli se on...lukee kannessa olevassa tarrassa. C/K pick up:ssa ECM löytyy hanskalokeron takaa oikealta...4 ruuvia ja hanskalokeron pohja pois, todella helppo tarkistaa.

    Tuossa kerrotaan mitä autoja/ECM-boxeja EBL Flash II tukee, korostettu todennäköisin sinulla, mutta voi olla myös joku muu listalta löytyvä.

    Lainattu Dynamic EFI sivulta.

    What Else is Required:
    • A BIN editor (such as TunerPro)
    • Laptop*** for data logging, minimum requirements: 266 MHz, 32 MB RAM, XP, 800x600 screen resolution, USB port
    • ECM to be converted to an EBL system. The ECM can be any one of the following:
    1227137 '86 Safari, Astro
    1226868 '85 MonteCarlo
    1227429 '86-'88 S10 2.8l
    1227746 Truck
    1227747 Many Trucks & Vans
    1228062 Blazer
    1228063 '88 Camaro, Firebird
    1228746 '89-'92 Camaro, Firebird, Caprice
    1228747 Truck
    1228838 '90 Lumina, 3.1l
    16136965 '91-'94 Caprice, Roadmaster wagon
    16144288 Blazer
    16146299 Truck
    16149405 '93 Trans Sport, Silhouette, Lumina: APV, 3.1l
    16171199 '94-'95 trucks, MT
    16196391 '95-'95 Lumina, Trans Sport, 3.1l
    16196396 '94-'95 trucks, MT

    If your vehicle uses one of these ECMs, the EBL ECM will be plug compatible. Most will also be pin compatible, some will need a terminal moved on the harness connector (easy to do). In other words, unplug your stock ECM and plug in an enhanced EBL ECM with all of the features.
     
  5. puna niska

    puna niska Gearhead

    Kannattaa varmaan ennen tilausta tuijottaa tulevaisuuteen että miten pitkälle on menossa moottorin kanssa.
    Toi tbi on ok tiettyyn pisteeseen asti ja saa sen toimimaan varmaan minkä myllyn päällä vaan mutta varsinkin nykyisin on niin paljon helpompia vaihtoehtoja.
    Eli jos ebl boksia niin se port modi ja ruisku sen mukaan jos siis mottia on tarkoitus jalostaa pidemmälle jatkossa.
     
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tarkoitus oli alkuun harjoitella tuon TBI:n kanssa. Mottia voi hyvinkin olla tarve jalostaa jatkossa pidemmälle mutta jos tuohon ottaa sen port modin niin ymmärsin että sitten se ei enää pelaa TBI:n kanssa. Varmaankin jossain vaiheessa on tulossa ainakin paremmin hengittävät kannet (esim. Vortec) ja virinokka.
     

Kerro tästä muillekin!