Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Neula

    Neula 1st gear

  2. simu_l

    simu_l Gearhead

    Tuossa muuan sivu taakke päin juttua manu askeista...

    Kyllä senkun on purkanu nv4500 ja bemmin ison getragin niin naurattaahan se keijo siinä nv vierellä, pelkästään jo paino eroakin on jotai luokkaa 50-60kg. En usko että kestäs cumminsin perässä juuri mitään.

    nv4500 on rated 650nm/1500rpm ja jenkkijoet työntää pullereissa sen läpi sen parisentuhatta nm, mutta vasta +2krpm eikä ne ole sen kummemin rakennettu ku sisäänmeno akseli vaihettu jonka joutuu vaihtaan useampi levyisen kytkimen kanssa ja ne tuleekin yleensä pakettina. Luonnollisesti pitää huomioida ettei noilla virityksillä tietenkään ajeta ikuisuuksiin aukomatta ja ilman laakerien uusimista.

    Aikonaan selvittelin ku omaa askia joutu aukomaan että kannattaako sille samalla tehä mitään muuta, tärkein oli että sen kasaa oikein ja oikeilla välyksillä.

    Puskisko tuo mulla nyt semmosen 1000nm tuohon 1500rpm ja onhan tuo kohta 100tkm pysyny kasassa, vältän ainoastaan 3:lla älytöntä vedättämistä alle 2krpm, vahingosta viisastuneena, muuten se on saanu sikaa sen mitä cummins antaa.

    Jos haluaa kohtuu järkevästi alkaa päivittään askia ja tuntuu että kaks tai kolmilevynen kytkin ja sisäänmenoakseli ei riitä niin, ehkäpä ainoa hyvä ja järkevä vaihtoehto ois fuller fso8406, mutta se ei sinne ilmaiseksi mene, varsinkaan nelikkoon. Se ois aikalailla samanpainonen ja ois 6 pykälää ja muistelisin että on rated 1100nm/1500rpm. Ja jos oikee rekkapenattaa niin tuota fulleria saa myös ilman synkroja... :D
     
    tsipi ja tappokinnas tykkäävät tästä.
  3. SRT8

    SRT8 1st gear

    37" ainakin 3 ja 4 koriseen.
     
  4. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Muistaakseni siitä peltilätkän sarjanumerolla missä myös välitys löytyy googlettamalla myös nuo poorit. Vaikka aika varmasti 32.
     
    66monaco tykkää tästä.
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Ei välttämättä onnistu 37" muutakuin teoriassa. 37" ei mahdu ilman korotusta pyörimään ja korotus saa olla enintään 150mm renkaiden kanssa. 75mm alusta ja 75mm kori.

    Eli jos sulla on jo korotettu alusta ja kori ennestään niin et saa mitään renkaita muutettua
     
  6. ReDDot

    ReDDot 2nd gear


    pitää myös huomioda, että nuo laatikot on paino-luokille 66t lbs, on liki 30 t kg painosille ajoneuvoille, onhan se kesto ramin max 4t kg kokoluokassa jotain ihan muuta...
     
  7. teme01

    teme01 3rd gear

    Onko tuttu ilmiö
    Sellanen että
    Nelosella kun antaa vauhdin hiipua lähelle 1000 kierrosta niin
    Alkaa täristämään hemmetisti ja loppuu sit kun vaihtuu pienemmälle ??
    Aika rasittava ominaisuus/vika.

    -94 neliveto automaatti.
     
  8. teme01

    teme01 3rd gear

    Saako tuota pienemmälle vaihtoa aikaistettu jotenki?
     
  9. tonska

    tonska Gearhead

  10. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Polttoaineen suodatin on kaiketi hitusen alimitoitettu. Commonrail koneiden suuttimet tykkää muutenkin kyttyrää jos suodatinhuollot laiminlyödään jollain tapaa. Kovasti haukkuvat, että suuttimien käyttöikä 6,7:ssa olisi 140 000 mailin luokkaa? Jotain päivitettyä suodatinratkaisua myydään noihin mihin sopii Caterpillarin iso(t) suodattimet. Siirtopumppu kai melkein yhtä surkea tehtaalta, kuin 98-02? Sitten on EGR ja se huohotuksen suodatin venakopassa, liekö tuollakin kombinaatiolla saavutettavissa jotain öljytilan ankaraa karstaantumista? Töissä eräässä Kalmarin trukissa 6,7 Cummins josta muuttuvageometrinen turbo alkoi laskea öljyä läpi. Uusi turbo noin 5000€ enkä tiedä tuliko vielä verot päälle. Samainen turbon öljyn puskeminen pakoputkeen aiheutti moottorivaurion siinä kohtaa kun kolmasosa öljystä puuttui koneesta. Kansipahvin viat kaiketi myös yleisempiä noissa, varsinkin kun kynnys laittaa lisää tehoa on aika matala ilman että tarvii tehdä muuta, kuin painella jostain kapulasta nappeja. Lohko perustuu pitkälti kai 5,9:iin ja näin ollen isommalla porauksella sylintereiden välissä on aavistuksen ohuemmin tavaraa kansipahvia ajatellen.

    Komea ääninen kone, 6 lovinen manuaali maistuisi samanlaisella pakoputkistolla, kuin nykyinen kakkoskoppainen. Noissahan on vissiin lisävarusteena ihan tehtaan pakokaasujarruakin? :)

    Ja kaikki tämä perustuu mutuiluun, en omista enkä tiijä mitään 6,7:sta.
     
    smokey tykkää tästä.
  11. AJ

    AJ Gearhead

    Tuli vaihdettua vm. 2005 6,0 Powerstroke vm. 2005 5,9 Cumminsiin. Nyt tarvitsisi tietää mistä Suomesta kannattaa hankkia huolto osat, lähinnä alkuperäiset hakusessa. Ajattelin vaihtaa kaikki nesteet ja suodattimet heti näin alkuunsa. Ja mistä löytäisi kytkentäkaavion, muutama sähkö jutut vaatisivat vähän perkaamista... Samalla korjataan noi valomuutosten viritykset.
     
  12. SRT8

    SRT8 1st gear

    Mahtuu vakioalustalla 37" pyörimään, kunhan on oikeanlainen vanne. Vähän joutuu sisälokarin kulmasta trimmaamaan. Profiilini 2010 vuotinen alla 37" eikä korotettu.
     
  13. SRT8

    SRT8 1st gear

    Tuossa hyvää tietoutta: https://www.thurenfabrication.com/tech/tire-and-wheel-fitment.html
     
  14. SRT8

    SRT8 1st gear

    https://machinery.fi/huolto-ja-vara...seka-vaihteistojen-varaosat-ja-lisatarvikkeet
     
  15. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ikh myy fleetguardin suodattimia kanssa
     
  16. smokey

    smokey 3rd gear

    Ok, toi PA-homma on hyvä tietää. EGR tietysti pois käytöstä, useimmin jo valmiiksi otettukin. ;). Turboista ja varsinkin tuosta kansipahvien menosta lueskelinkin cumminsfoorumilta. Joo, kyllä on pakokaasujarru tehtaalta lähtiessä. :)
     
  17. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Niinkuin tuossa ylempänä mainittiin, niin paikalliselta IKH jälleenmyyjältä olen itsekkin öljynsuodattimet hakenut. Mulle tosin myivät Donaldsonin suodattimet, jotka löytyi hyllystä. Donaldson P558615 taitaa maksaa kaikki 12,50e ja noi on pakattu kutistemuoviin niin ei tule varastopölyt kaupan päälle. Liekö sama suodatin tossa uudemmassa 24 venttiilisessä? Noitakin oli tietty tarjolla kahta eri korkuista suodatinta, jos tuntuu että joku sentin erotus ahdistaa. Fleetguard olisi tietysti se Cumminssin orkkis merkki. Varmaan sopivan polttoainesuodattimenkin saavat hommattua, jos löydät jostain sille sopivan osanumeron. P550800 vissiin? Tossa ei tosin vaan vissiin micronit riitä siihen mitä Cummins on jälkikäteen suositellut, enkä tiedä onko tohon vakio suodatinjalkaan sellaista patruunaa saatavissakaan.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Do dii, nyt kun se mörkö seisoi jonkun aikaa kun sen eberin korjasin ja heti kohta sitte takakardaanin tukilaakerin vaihdoin sekä samoilla lämpimillä ne ristikot takakardaaniin ja sattu olemaan laina-auto pitkät tovit käytössä. Eikös se eilen ehtoolla alkanu jännä ääni tulla ajossa. Ku pysähty ni ei alkanu vaan kuulu ihan silloin tällöin millo halusi. No äsken selvis että se vasen etuvetoakselin ristikko lönksää oikein huolella. Toivottavasti ei vielä silmät ole soikeena. Viime kesänä ne etulevyt vaihdoin ja huomasin että varsinkin vasen nivelristi pitäs ehkä vaihtaa. Aattelin kun ei niitä siinä ollu että jos se tai ne kestäs ens kesään. Ei muuten kestäny. Voi perseen suti, 27km töihinkin ens viikolla. Eikä laina-autoa enää. Sitte osu silmiin tämä:

    ”muistaakseni kuskin puolelle vaihdoin joskus 3-4v sitten ristikon... ja napa jumissa ja löyty vain 6-kulmaisia hylsyjä niin sain vaihdettua sen ilman isompia purkamisia. ei ollu muistaakseni edes mitenkään mystinen homma. ja tältä palstalta siihenkin vinkin löysin. joku 1000 sivua sitten. jossan on kyllä kuvakin...”

    Kellä tietoa enemmän?
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joskus aikaa sitten innostuin kaverin kanssa vaihtamaan niitä ristikoita vetareihin, prässillä. Noh, vasemmasta tottakai meni ulomman tumpin puoleinen ristikon kuppi vinoon ja pam! korva poikki. Jonkin matkaa meni siellä pyörien se mutta otin pois ja rälläköin korvat poikki kun sillä muutenkaan enää mitään tehny, tumppi kireelle napaan ettei tavarat irtoo. Vetari pois ja jonkun tulpan tein akseliputkeen että öljyt pysyy ja pöly pois, sikafelxillä tiivistys.

    Pari viikkoa meni että sain uuden tumpin, tälläkerta ihan mekaanisella työkalulla painoin kupit paikalleen :D Meinaan jos on tarves ajella ilman nelikkoa hetken aikaa niin onnistuu. Kunhan et lykkää nelivetoa päälle. Oikea puolihan on irti jo muutenkin kun on se kytkentäholkki, vai onko?
     
  20. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Ei oo takaveto ramissa tommosia ongelmia!
     
    Rautamäki ja tsipi tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!