Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. 69

    69 Gearhead

    Mulla on tallissa -68 kromitankkinen tunturi sport, säätösuutin ainoo viritys.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    15. "Silmänkääntötemppu"

    Palaan takaisin vanhaan aiheeseen. Lähinnä siksi, että tulevanakin kesänä periaatteessa vastaavia tapauksia näkee täällä kotosuomessa. Ja harmittaahan se asiakkaita, kun ei aivan niihin tehoihin päästy, mitä syystä tai toisesta odotettiin.

    No asiaan. Lyhytiskuinen, korkealle kiertävä LS-moottori voisi olla kiva harrastelaitteessa. En ole sellaista koskaan kokeillut, mutta Youtubestahan sellaisia löytyy.

    Tilavuutta videon moottorissa oli 338 kuutiotuumaa. Nokka varsin raju, koska huipputeho tuli 7800 kiekan kohdalla ja vielä kahdeksassa tonnissakin oli mukavasti potkua. Tunnel Ramilla ja kahdella nelikurkkuisella.

    Samassa dynossa oli mitattu myös täysin vakio 430 hv LS3. Ja siitä saa mukavasti korjauskertoimen, joka on 0,869.

    Ööh..siis mikä korjauskerroin?

    No se on tietenkin ilmoitetun tehon suhde mitattuun tehoon. GM:n ilmoittama teho LS3:lle on 430 heppaa ja kun dyno näytti sille noin 495 heppaa, niin siitähän tuo kerroin tulee. 430/495 = 0,869.

    [​IMG]

    Upea lyhytiskuinen LS tuotti korjauskerrointa käyttämällä 527 heppaa 7800 kiekalla.

    Ei paha ollenkaan. Videossa toki mainitaan lukemaksi 607 heppaa.

    https://www.enginelabs.com/videos/t...ts-short-stroke-ls3-combinations-on-the-dyno/

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued..
     
    LPV tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta eikö tuo tehtaan ilmottama 430hp oo apulaitteineen ja täydellisellä ilmanputsarilla jne? Tuohan dynoo nyö sähkösellä pumpulla ilman mitään turhakkeita ja peltisarjoilla yleensä?

    Tuosta varmaan sais sen tarkemman korjauskertoimen kun dynotetty kaikilla noilla LM7?
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No, voihan ilman turhakkeitakin ajaa. Vesipumppukaan niin välttämätön ole täällä viileässä Suomessa... :)

    Vähän vakavammin; ei siinä mitään, että dynossa käytetään sähköistä vesipumppua ja unohdetaan apulaitteet ja laitetaan dynon peltisarjat ja käytössä on STP-korjauskertoimet ilman lämmölle jne, jolloin mitattu lukema on tietenkin eri kuin ilmoitettu lukema.

    Ja voihan tuon sitten kertoa siellä esson baarissa. Että periaatteessa pellin alla on se viis'sataakaakkinen vakiomoottori.

    Tähän loppuun muistui mieleen kiihkeä keskustelu baaritiskillä joskus 80-luvun lopulla. Jokamiesautoilusta innostunut harrastaja vannoi vauhtipyörän keventämisen tuovan selvästi lisätehoa. Ja että on kokeiltu radalla. Eikä kannata väittää vastaan.

    Luovutin, enkä alkanut väittelemään. Olkoot sitten niin.
     
    1purehell, Buick225, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nojoo, oli pakko kattoa tuo video.

    Eivät osaa tai halua käyttää GM:n orggis-PCM:ää vaan aftermarket-moottorinohjainta, joten aivan tarkkaa vertailuahan tuosta ei saa. Silti olivat aika fiksusti pyrkineet hakemaan säätöjä sinne mitkä GM:llä on vakioboksissa, eli turhan rikas seos. Sytkän suhteen olivat ehkä liian varovaisia.

    LM7 tuottaa vakiona GM:n mukaan 285...295 heppaa. Videossa lopullinen tulos oli 354 heppaa samasta vakiomoottorista. Teho "kasvoi" siis 59...69 heppaa.

    Aatteleppa sitä.
     
  6. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Nuo jokkistyypit ovat kyllä mainioita, eräs kertoi hitsanneensa täyttöä nokkaan ja sitten smirgelillä hioneensa sen sellaiseksi että auto keuli vielä kolmosella.
    Juu, urbaanilegendaa kai kertoi mutta so what...
     
    1purehell tykkää tästä.
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Joo, lisäähän se tehoa, mutta vääntö huononee. (Varma tieto, on kokeiltu)
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tätä asiaa puitiin joskus täälläkin, ja vieläpä ilman jokkistaustaa.
    Havainnollistin asiaa siten että jos se vauhtipyörä painais tonnin, niin mahtaiskohan olla kovinkaan äkänen peli.

    Ja se tehohan lasketaan väännöstä ja kierroksista, niin silloinhan...

    Aatteleppa sitä.
     
  9. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Taitaapi olla niin että kiihtyessään vautipyörä varastoi energiaa (vähentää tehoa) ja hidastuessaan luovuttaa energiaa (lisää tehoa).
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jep, ja kaikki backyard-kustomit on aina yli 100hv/litra tehosia
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    N.2005 kun Fart and Furrious oli kuumimmillaan, yhdestä jos toisesta Japanin kikottimesta lähti ainakin se tuhat heppaa. Eräs tällänen foorumisankari sit kävi Motoparkissa kokeilemassa. Tais mennä jotain 14.x.... ja kyse ei ollut mistään pidon puutteesta.
    Tästä kun kyseltiin tyypiltä foorumeilla. Niin selitykset oli Ne jotka on ajanut sillä, tietää että siinä on voimaa yms...
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin ja vielä se jonkin leppäkyljen reilun parin tonnin massa päälle! :)
     
  13. PAPH

    PAPH Gearhead

    Jos tonnin painoinen vauhtipyörä on saman kokoinen kuin normi niin samalla kierrosluvulla tulee sama teho. Toki voi joutua vähän pidempään odotella dynossa.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos ajattelee asiaa niin että moottorin kierroslukua kiihdytetään vaikka 2500-6000r/min tiettyä kuormaa vastaan, ja kevyellä vauhtipyörällä homma hoituu nopeemmin, niin kyllä se niin maalais- kuin kaupunkilaisjärjenkin mukaan on silloin tehokkaampi.

    Raskaaseen vauhtipyörään varastoitunut hitausmomentti, inertia, on sitten eri asia.
     
  15. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Eli tolla logiikalla auton moottorissa on enemmän tehoa pienellä vaihteella kiihdyttäessä , ei mee läpi :)
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    90-luvun alkupuolella kaverin is sierran vauhtipyörästä sorvattiin joku viiskuusseittemän kiloa mahdollisimman läheltä ulkokehää pois,
    alkoi sierra pikkuvaihteilla jauhamaan kaasusta tyhjää,
    olihan se tuohon aikaan melko uusi is lyhennettyine välityksineen ja lukkoperineen ihan vakionakin olevinaan suht rivakka peli

    maantienopeuksissa eroa ei oikeasti havaittu,
    tosin kolmosella 80-120kmh kiihdytys vielä tuntui sujuvan aavistuksen nopeammin,
    pakkohan sen oli silloinkin paremmin kiihtyä kun kadunkulmissa sutiikin niin paljon herkemmin,
    näin onnistuneesta virityksestä innostuneet "amis"pojat aattelivat,

    toki oltiinhan me jo mukana työelämässä, muuten kaveri olisi mitenkään saanut yli 50 tmk autolainaa ensiautonsa ostoon,
    osasyynä vanhempienkin myötämielisyyteen lainan takaamisessa saattoi olla isänsä haave omansa, lähes pakasta vedetyn sierran henkiinjäämisestä.

    ja olihan se hieno laite, aika monta kertaa sitä mummulan tallissa yösydännä pelleistään oiottiin jonkinmoiseen kuosiin, ettei vanhemmat viidennessä kerroksessa sijaitsevasta aamiaispöydästä käsin näkisi parkkipaikalle päin, että taas on pojilla ollut läheltäpiti-tilanteita, ei haluttu aiheuttaa huolta.

    tosiasiassahan me ei haluttu kuulla motkotusta kaahailusta,
    siellä ne kuitenkin tuli ensiaskeleet otettua pellinvääntämisen maailmaan,
    kaverin kallista sierraa mummulan tallissa öisin salaa oikoessa

    hieno pirssi oli vielä silloinkin kun lähes 15 vuotta muualla maailmalla seikkailtuaan ilmestyi takaisin kuvioihimme jääratapirssinä, jossa monet kahinat läpikäynyt sotaratsu sai sitten arvoisensa lopun.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  17. atobee

    atobee Gearhead

    Ei ole tehokkaampi vaan kuorma on pienempi.
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja tiheämmällä perävälityksellä varustettu auto on tehokkaampi, kun saavuttaa nopeammin 0- 100 km/ h?
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Masa ja hantta, te sotkette nyt moottorin ja voimansiirron keskenään, vauhtipyörä katsotaan tässä tapauksessa osaksi moottoria.
    Myös atobee mittaa näköjään tehoa ennen vauhtipyörää, eikä sen jälkeen.
     
    Gary Grand ja hantta tykkäävät tästä.
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos laitan sen kuuluisan tonninpainoisen vauhtipyörän Angliaani, ja liikennevaloissa pidän kaasua pohjassa koko punaisten ajan, ja valon vaihtuessa häivyn horisonttiin kumit savuten, onko autoni tehokas kaikilla 45 hevosvoimallaan?
     

Kerro tästä muillekin!