Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Energiaa. Anglian koneesta saa loppua bensa lähtökennoissa ja silti tonnin painoinen, toivottavasti laajalle ulkokehälle enimmät sijoittava vauhtipyörä antaa Anglialle melkoisen liikkeellelähdön.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Että jos kevyemmillä kamoilla tehdyllä moottorilla se sama auto kiihtyy nopeammin, niin kyse ei olekaan siitä että koneen voimat olis lisääntyny?
    Vai onko "kierrosherkkyys" joku tehon tai väännön uusi määritelmä..

    Tää on kyllä hauska väittely, keneltäkähän meiltä leviää nuppi ensimmäisenä! :p
     
    LehtinenA, hantta, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. max

    max Double Gearhead

    Miksi ei moottorin kevyet pyörivät ja veivaavat osat vaikuttaisi edullisesti tehoon?
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Onko tuossa melkoisessa liikkeellelähdössä mahdollisuus että " siinä Anglia katolleen kääntyi".
     
    LPV, Gary Grand, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Entä kumpi on tehokkaampi:

    - 100 hv Hondan henkilöauton moottori
    - 100 hv Hondan motskarin moottori

    Eri painoiset sisuskalut niissä todennäköisesti on.. :)
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eikös dynossa mitata vääntöä läpi kierrosalueen ja sitä kautta laskien voiman tekemä työ ajassa määrittää tehon. Ja aika on kierrosluku tässä tapauksessa eikä se, kuinka nopeasti moottori nostaa kierrokset.
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Usein dynokeikalla säätöjä tehdessäni alkuvaiheessa vedot ovat ilman (suurempaa) kuormaa. Aika äkäisesti LS-moottorit kiertävät punarajalle. Auton omistajalle nämä hetket ovat mannaa.

    Sitten loppuvaiheessa kuorma on jo selkeästi suurempi ja moottori sekä oheiskomponentit kuten vaikkapa nyt välijäähdyttimet alkavat jo lämpenemään ja se matka kohti punarajaa kestää ja kestää ja kestää...mikä ei sitten omistajan mielestä olekaan enää niin kivaa kuultavaa. :)
     
    Herje tykkää tästä.
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jep, just näin. Kukaanhan ei osaa kaikkea- vaikka saattaa niin luulla - ja ilman keskustelua vääriä käsityksiä tulisi harvemmin huomattua omassa ajattelussa.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    menee ooteeksi,
    tosta vaan tuli mieleen amiksen fysiikan tunnilla kun maikka jutteli pitkät tovit esimerkkilaskelmien kera kitkasta ja sitten kun homma oli olevinaan aivan selvä kaikille ja osattiin kaiken mualiman kitkakertoimet tulkita ja laskea lepokitkat ja liukukitkat erilaisilla materiaaleilla, pinnoilla ja paineilla,

    heitti hän ilmoille, että hän kovasti ihmettelee miksi formuloissa on sellaset läskit alla kun fillarinkin rengas antais samalla kumiseoksella ihan saman kitkan.

    melkeen koko luokka alotti samalla sekunnilla kauheen huutomyrskyn: "no ei varmaan joo" ja väittämään partaansa myhäilevää maikkaa hulluksi.

    ja mää huokailin ja koputtelin hiljakseen ottaani pulpettiin
     
  10. xp

    xp Gearhead

    Kuitenkin tehon kaavaan kuuluu vain vääntömomentti ja kierrosluku (kulmanopeus), jolloin kierrosherkkyys ei varsinaisesti tehoa kasvata.
    Eikös dynamometrejä ole kahta (ainakin?) tyyppiä:

    1. vääntömomenttia mittaava (jarru), jolloin teho lasketaan jokaiselle kierrosluvulle kaavalla
    P = M * kulmanopeus, ja tällöin ei kierrosherkkyys vaikuta lopputulokseen

    2. inertiadyno, jossa kiihdytetään kuormana olevan massan pyörintänopeutta, ja teho lasketaan jonkunlaisilla oletusarvoilla. Tällöin on vauhtipyörän massalla merkitystä, ja se pitäisi pystyä huomioimaan laskennassa käytettävissä lähtöarvoissa. Eli laskennan pitäisi antaa sama tulos eri vauhtipyörän massoilla jos laskennassa käyttävät oletusarvot olisivat kummallakin massalla oikeat. jos lähtöarvoja ei korjata antaa kevyempi vauhtipyörä suuremman tehon tulokseksi.

    Kun pyöriviä massoja kevennetään kiihtyy auto nopeammin koska moottoritehosta käytetään pienempi osuus pyörivien massojen energian lisäykseen, jolloin jää enemmän tarjolle vetäville pyörille auton nopeutta nostamaan.
     
    mcmies, malvasto, Holley ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Joskus tuli kevennettyyn toyota 2-tg moottorin pyöriviä massoja aika paljon. En nyt enää muista paljonko, mut nokkien välit sorvasin ja apunokka-akselin ja vauhtipyörän. Jossei tällä nyt sitten teho noussut, niin ainakin suorituskyky nousi.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  12. DX

    DX Double Gearhead

    nykyset jarrut ei kuulosta siltä että ne varsinaisesti vakiois jenkoja mihinkään kieroslukuun massojen vaikutuksen kompensoidakseen,
    eli korvin kuunnellen kierrokset nousevat tasaisesti,
    tai sitten portaisiin pysähtyminen on niin lyhyt, ettei inertian vaikutusta voida täysin poissulkea, vaan se joudutaan kompensoimaan johonkin hattuvakioon perustuen.

    ehkä se arvio patin sisäisistä inertioista tehdään jo ennen varsinaista mittausta,
    jokka inertiadynossakin pyritään voimansiirron osalta huomioimaan, johon esmes vauhtis/turbiini ei mahdu.

    ittellä sillon aikanas kiihytys kesti aika lyhyen aikaa, jollon mittauksessa turbiinin massan kokonaan piiloon jäävä merkitys oli suhteellisen suuri verrattuna suurempimassaisten rullien pidempään kiihdytysaikaan.

    tiä sitten kuinka suuri merkitys tosiaan,
    mutta havaitsematta ja huomiotta se ite mittauksessa jäi, varmaan sillekin annettu joku korjauskerroin softassa, siis jos on, mutta oli miten oli.
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Amen.

    Juuri näin. Asia käsitelty, hajaantukaa.
     
    onoff road, xarper, malvasto ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Inertiadynossa kevyemmällä vauhtipyörällä varustettu kone "ryntää" nopeammin kierroksille ja antaa näin suuremman tehon kuin sama kone raskaalla vauhtipyörällä
    -Ymmärtääkseni tähän ei ole olemassa pois sulkevia/kaiken kattavia kertoimia?
    Todellisuudessa saman tehoiset moottorit kiihdyttävät saman painoista ajoneuvoa
    Raskaammalla vauhtipyörällä varustetun ajoneuvon moottori joutuu kiihdyttämään ajoneuvon ja raskaan vauhtipyörän massan
    Kevyemmällä vauhtipyörällä varustetun ajoneuvon moottori joutuu kiihdyttämään ajoneuvon ja keveän vauhtipyörän massan
    -Kumpi ajoneuvoista on suorituskykyisempi?
     
    DX tykkää tästä.
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ottomoottorin (Nikolaus Otto) sekä dieselmoottorin (Rudolf Diesel) keksijät olivat saksalaisia kummatkin. Varsin fiksua kansaa, vaikka ovatkin tehneet historiansa aikana kaikenlaista.

    Eräs varsin usein käyttämäni takapyörädyno on Boschin valmistama. Sattumoisin herra Bosch oli hänkin saksalainen ja perusti firmansa vuonna 1886. Noin 80 miljardin liikevaihdolla saa kaikenlaista aikaan, kuten vaikkapa teknisen käsikirjan autotekniikasta kiinnostuneille.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Inertiaan näyttäisi löytyvän monenlaista kaavaa, riippuen kappaleen muodosta.

    Olennaista kuitenkin on se, että takapyörädynossakin voimansiirron häviöt pyritään mittaamaan. Vedon lopussa vaihde vapaalle ja annetaan voimansiirron rullata kunnes nopeus on nollissa. En osaa sanoa miten tarkkaa mallinnus on, mutta ei se pelkkään mututuntumaan perustu. Sen verran fiksuja sakemannit ovat.
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Melkein väittäisin, että jos vastakkain on sataheppainen tonnin painava Corolla ja sataheppainen paritonninen HR-V citymaasturi niin kyllä se Corolla on suorituskykyisempi. :)

    Mutta kumpi on painavampaa:

    - kilo pakkasella satanutta kevyttä lunta
    - kilo märkää ja puoliksi sulanutta lunta
     
    LPV tykkää tästä.
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Eli sama tilanne, kuin kevennetään koko autoa, jolloin sen teho kasvaa hurjasti?? Laitetaan se Anglian moottori dynoon sen tonninpainoisen vauhtipyörän kanssa, kiihdytetään ankka 6000 rpm, ja aletaan jarruttaa dynoa samalla tuijottaen mittarilukemia silmä kovana, ja mikä on tulos?
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei, kun että tehoihin ei vauhtipyörän massalla ole vaikutusta.

    Itse olisin vähän kauempana, kun ankan tonnin painoinen vauhtipyörä kiertää 6000rpm.
     
    Gary Grand ja hantta tykkäävät tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itse olisin myös kauempana, kun kolmella kampiakselilaakerilla varustettu voimapesä kiertää 6 k rpm, mutta tosikoille tiedoksi, että tonninpainoinen vauhtipyörä on teoreettinen esimerkki ;)
     
  20. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Esim. mun jääratatpyörään olen asentanut 1000g vauhtipyörä alkuperäisen 500g vauhtipyörän tilalle. Koneen tuottama teho on pysynyt samana. Pyörä kiihtyy huonommin raskaammalla vauhtipyörällä
     
    japetalk tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!