Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Valottaakseni hiukan mistä "perversioni" on peräisin... mut "kasvatettiin" jo varhain escort uskontoon. Kuvassa vanhempieni auto vasemmalla, josta tuli myöhemmin mun ensimmäinen auto, sekä keskellä vanhempien tuttavaperheen ja myös heidän poikansa auto oikealla.
    Isäukko (85v.) on omistanut eläissään vain yhden anglian ja viisi escorttia. Nyt ei ole 20 vuoteen voinut enää vaihtaa kun escortteja ei enää saa, viimeisin siis nyt vm.2000. Yhtä lukuunottamatta kaikki ostanut uutena.
    [​IMG]
     
    Kimi-oz, isalmela ja miguelo tykkäävät tästä.
  2. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    miguelo ja Pande_K tykkäävät tästä.
  3. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Alkaa mennä ylivuotoon, mutta tulkoon manituksi, että jossain vaiheessa Simcaksi arvailtu punainen urheiluauto on Fiat 1500 Spider 60-luvun puolivälistä. BDX-26 on Oy Wärtsilä Ab:n Plymouth 1966. Liisankadun ruuhkassa nähty lukkulamppusportti oli tosiaan Lotus Elan.
     
    isalmela ja miguelo tykkäävät tästä.
  4. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Tännehän on tykitelty hienoja kuvia niin paljon, että jää ehkä mielenkiintoisia juttua kommentoimattakin... :odsmile: Samaa mieltä aikaisempien kommentoijien kanssa Lotus Elanista sekä Fiat 1500 Spideristä.
    En yhtäkkiä osaa paljonkaan tähän kertoa. Maahantuontilukuja on kyllä jossakin artikkelissa mainittu, mutta ei ole nyt käsillä. Escort RS 2000 esittely oli Tuulilasi-lehden syyskuun 1974 numerossa maininnalla että kyseessä oli silloin Escort-sarjan uusin tulokas. Hinta 26 520 markkaa. Silloin oli kova rassi, tänä päivänä lähes mikä tahansa kehonsiirtoväline pääsee näihin suoritusarvoihin: nollasta sataan 9,5 sekuntia ja huippunopeus 175 km/h.
     
    miguelo tykkää tästä.
  5. Oliko tuo 9,5 sekuntia Tuulilasin mittaustulos vai tehtaan ilmoitus? Vrt. edellisen sivun TM:n 10,2 sekuntia ja tuon brittitestin 10,1 sekuntia.
     
  6. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Joo näyttää olevan hienoista eroa tulosten kesken. Tuo oli vain yhden aukeaman kevyehkö esittely, joten käsitin että luvut olivat tehtaan tai maahantuojan ilmoituksia, tuskin oli tuon tiimoilta mittauksia tehty.
     
  7. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Mustangissa näyttää olevan kromattu tavarateline. Ei kai se Suomessa ole yleinen varuste ollut? Tosin kilpiä ei erota että onko edes suomalainen yksilö.

    Sen tällä puolella on NSU ja etualan Escort näyttää olevan GT, Escorteista kun puhetta on ollut.
     
  8. Googlailin saksankielisen esitteen. Näyttää olevan samat arvot siinäkin, eli taitaa olla tehtaan ilmoitus:

    [​IMG]

    Tässä vielä esitteen edellisetkin sivut:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    miguelo ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  9. Sain kaverilta sen jutunkin:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Ronkeli ja miguelo tykkäävät tästä.
  10. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Kiitos aiempien kuvien tunnistuksista, epäilemääni Simcaa mietinkin alunperin Fiatiksi, mutta Lotus Elan ei kyllä yhtään tullut mieleen. Lancian harvinaisuuden jollain tapaa aavistin, mutta en olisi uskonut asiaa noinkin mielenkiintoiseksi! :)

    Ainakin omasta mielestäni mielenkiintoisia kuvalinkkejä on vielä kymmeniä tallessa, tosin isoksi harmiksi kone tilttasi tänään ja kolmisenkymmentä hyvää linkkiä katosi. :( Eiköhän nekin vielä löydy jos/kun ehtisi muutaman h istua koneen ääressä muutenkin kuin työasioissa...

    Mk1 Escoistakin hienoa juttua! Alla kuva itsestäni noin 2-vuotiaana poikana isän auton vieressä vuonna 1978, vahva ihastus noihin laitteisiin on yhä säilynyt. Tuon auton taru meidän perheessä valitettavasti loppui jo 1979 tai 1980, jäljelle jäi vain valokuvia ja Mexicon suomenkielinen omistajanopas joka ei valitettavasti tähän hätään löytynyt kuvattavaksi. Tallessa se kuitenkin on, ja oli viimeksi noin vuosi sitten kopioitavana jollekin Mexico-omistajalle. Tuohon aikaan asuimme Espoossa, mutta kävimme Järvenpäässä asti jollain kauppareissulla, ja Mexico päätyi lunariin kun Amazon teki edessämme U-käännöksen. :( Auto korjattiin jonkun toimesta takaisin ajoon, ja useamman vuoden ajan käytiin sitä sen jälkeen Olarissa erään kerrostalon parkkiksella katsomassakin.

    [​IMG]
     
    TwistOla, isalmela, leivonharri ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuo kilpuri on edelleen olemassa, mutta moottori ei välttämättä ole enää sama. Viime kesänä tuosta ruotsalaisten kanssa oli juttua jonkun verran.

    Asturan moottoria käytettiin myös Daimler Dingon kopiossa, Lancia Lincessä.
    https://tanks-encyclopedia.com/ww2/Italy/autoblinda-lince.php
    Konetta ei tosiaan V8:ksi heti ulkopuolelta hoksaa, koska kansia on vain yksi. Tuossa kuva Lincen koneesta, joka Asturasta eroaa kuivasumppuvoitelun osalta:
    https://nigelhamlinwright.files.wordpress.com/2019/01/image0.png
     
    Kimi-oz tykkää tästä.
  12. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Tuntemattoman kuvaajan otos Hyvinkään kaupunginmuseon kokoelmista kuvauksella "Pikkusuon vanha auto". Pikkusuo (Pikosuo, Pikonsuo) on ruotsinvallanaikainen 180 hehtaarin tila Hyvinkäällä, jonka Pohjolaisen suku osti vuonna 1905. Suomen maatilat -kirjassa on lueteltu tilalta löytyvät pelit ja pensselit raamisahaa myöten ja oikein erikseen mainitaan ettei vauraan tilan 100ha:n havumetsäomaisuuteen ole tarvinnut kajota kuin laajennuksia tehtäessä. Autokin sen kyllä kertoo, että kurjuudessa ei ole tarvinnut kärvistellä. 8-sylinteristä Isotta-Fraschinia voisi luonnehtia Italian Rolls Royceksi...

    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.3.2020
    Kimi-oz, Dataviilaaja, tinareki ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Kyllä Talonpojillakin oli tuohon aikaan joitain ihan hienoja laitteita, vaikka ihan IF:n tai RR:n tasoisia ei kuvissa näykään.

    Talonpoikaismarssi v.1930. Osanottajien autoja Kaivopuistossa, kuvat Rafael Roos, Helsingin Kaupunginmuseo.

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000ulk

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000ull

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000ulj

    [​IMG]

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000uli

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000ulh
     
  14. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Myös Pietinen on ottanut muutaman kuva, Helsingin Kaupunginmuseo:

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:HK19670603:465

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:HK19670603:429

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:HK19670603:462


    Samaan aikaan on ollut vastaava tapahtuma muuallakin, mutta nämä joutuu katsomaan linkkien kautta, kun ovat Museokeskus Vapriikin kuvia.

    Tuusula:
    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%253A%252F%252Fmuseosiiri.tampere.fi%253A8080%252FVALOKUVA%252Fcontent%252FSIR_EXEC%252Fimages%252Fprimary%252F20100531%252F12752906443300.jpg

    Pälkäne:
    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%253A%252F%252Fmuseosiiri.tampere.fi%253A8080%252FVALOKUVA%252Fcontent%252FSIR_EXEC%252Fimages%252Fprimary%252F20100528%252F12750440399500.jpg
    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%253A%252F%252Fmuseosiiri.tampere.fi%253A8080%252FVALOKUVA%252Fcontent%252FSIR_EXEC%252Fimages%252Fprimary%252F20100528%252F12750437181380.jpg

    Tampere:
    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%253A%252F%252Fmuseosiiri.tampere.fi%253A8080%252FVALOKUVA%252Fcontent%252FSIR_EXEC%252Fimages%252Fprimary%252F20100531%252F12752866833920.jpg
    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%253A%252F%252Fmuseosiiri.tampere.fi%253A8080%252FVALOKUVA%252Fcontent%252FSIR_EXEC%252Fimages%252Fprimary%252F20100601%252F12753749892020.jpg
    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%253A%252F%252Fmuseosiiri.tampere.fi%253A8080%252FVALOKUVA%252Fcontent%252FSIR_EXEC%252Fimages%252Fprimary%252F20100528%252F12750408806100.jpg
     
    Ronkeli tykkää tästä.
  15. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Jos nyt samaan putkeen jatkaisi vielä muutamalla muullakin sekalaisella yleisötapahtumalla:

    Ensimmäinen maailmansota, 10.03.1915. Keisari Nikolai II tulossa jumalanpalveluksesta Uspenskin katedraalista. Kuva Timiriasew Ivan, Helsingin kaupunginmuseo:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000174

    Ylioppilaiden vappua 1910-luvulla, kuvat Timiriasew Ivan, Helsingin kaupunginmuseo:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:000001eo
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:000001dh
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:000001ei

    Kansalaissodan päättymisen 10-vuotisjuhla 16.5.1928 Rautatientorilla. Autossa C.G.E. Mannerheim, kenraali Martin Wetzer (vasemmalla) ja kenraali Hannes Ignatius nousemassa autoon. Autonkuljettajana Åke Tulander. Kuvaaja Rafael Roos, Helsingin kaupunginmuseo.
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000uye

    Viipurin uuden yhteiskoulun oppilaat lakkiaisajossa 1939. Kuvaaja tuntematon, Lappeenrannan museot.
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti_lprmuseot.M40:WMWE226:17

    Suojeluskuntaparaati 08.05.1938? Kuvaaja Foto Roos, Helsingin kaupunginmuseo.
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000ue4

    Penkinpainajaiset vuonna 1960. Kuvaaja Teppo Varpe, Uudenkaupungin museo.
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti_tmk.M20:201001:15

    Hautasaatto saapumassa Pohjoiselle hautausmaalle (=Malmin hautausmaa). Kuvaaja Väinö Kannisto, 1948. Helsingin kaupunginmuseo.
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000m1ah

    Näkymä Tukkutorin vihannestorilta. 1950-luku, kuvaaja tuntematon, Helsingin kaupunginmuseo.
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000pdme
     
    tinareki, TwistOla, miguelo ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Hienoja kuvia.Yksi asia joka ei taida olla nykyisin mahdollista on katujen siisteys.
     
  17. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Auto on Delaunay-Belleville. Tsaariperheen suosima ranskalainen loistomerkki. Tästä Nikolai II:n ainoasta vierailusta Helsingissä löytyy netistä filminpätkä Ylen sivuilta https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/02/24/vihattu-tsaari-nikolai-ii-vieraili-helsingissa-1915

    Siellä se minunkin mummini oli jossakin kadunvarressa vilkuttamassa tsaarille. Mummi oli tuolloin kalliolainen koulutyttö. Hän ei enää vanhana muistanut oliko heidät komennettu koululuokittain kansoittamaan kadunvarsia vai miten homma meni, mutta ei sieltä väkijoukosta kuulemma ollut muuta nähnyt kuin että jotakin ihmisiä siellä meni. :odsmile:
     
    Muokattu: 17.3.2020
    Dataviilaaja, tinareki, miguelo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Tunnukselle TI-37 löytyy kortti: Packard 120 m/36, rek. 25.6.58, maanvilj. Esko Vuorela, Rohdainen, Pyhäranta. Aikaisempi tunnus TF-580.

    Vanhempaa korttia ei löydy. Periaatteessa tuo olisi oikealta ajalta jopa auton alkuperäiseksi tunnukseksi - T-5580 olisi nimittäin vuonna 1950 vaihtunut muotoon TF-580...
     
    Muokattu: 17.3.2020
    Kimi-oz ja Pande_K tykkäävät tästä.
  19. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Sama kuvaaja näyttää ikuistaneen Bemun myös Fredrikinkadulla. Sivukadulta tulossa myös Olds:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002m1g
     
    Muokattu: 18.3.2020
    rane58, Pande_K ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  20. pe-le

    pe-le 1st gear

    onkohan tuo pösö joku autokouluauto,, taitaa olla kaksi tausta peiliä
     

Kerro tästä muillekin!